0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
maten har väl varit för billig.....de senaste tio åren, eller...?räntan har varit för låg......eller...?Vi har blivit bortskämda.......
Från TTEkonomi:"Den amerikanska inflationen uppgick till 9,1 procent i juni vilket är den högsta siffran sedan november 1981. Ekonomer hade i genomsnitt väntat sig en inflationstakt på 8,8 procent.14:41 - 13 jul, 2022Siffran kan jämföra med maj månad då inflationen låg på 8,6 procent."
Inflationssiffror från SCBInflationstakten i Sverige, mätt som KPIF, steg till 7,2 procent i maj från 6,4 procent i april, vilket var högre än väntat. I juni väntas inflationen fortsätta upp till 8,0 procent, enligt Infronts sammanställning.
Satt och kollade på ett program med "teknisk analys" av börsen och ett gäng olika aktier igår, och just nu ser det ju ut som att botten är nådd, och det börjar ljusna på flera fronter, bolagens resultatrapporter som kommer nu i veckan och nästa vecka lär innehålla ett gäng oväntat höga vinster som också indikerar att allt är frid och fröjd.SBB lär rusa upp på dagens rapport (som säkert är bättre än förväntat).Troligen kommer nästa omgång kvartalsrapporter att vara mycket mer dyster, och redan innan kommer börserna troligen att ha surnat till rejält.Nu talas det åter om två höjningar av räntan med 2 X 0.75% innan hösten i USA, det lär också dämpa börshumöret, och när alla som ännu inte lämnat börsen inser vad som är på väg att hända - då kan det bli fritt fall på börsen, nästan oavsett vad FED och andra aktörer gör.Europa kommer att drabbas värst av alla på grund av de underliggande problemen med valutan och obalanserna i de olika nationernas ekonomi, i kombination med höga energipriser, energibrist och en befolkning som nog får börja se om sitt hus och minska på lyxkonsumtionen.
SBB tappade 19,4% på dagens rapport.
LehmanBrother kom ju som en "överraskning" Det fanns flera indikationer på vad som skulle kunna hända och det som hände överraskade dom flesta. Problemet då var att det var uppblåsta värden i banksektorn framförallt vilket slog tvärstopp i maskineriet, slog man bort en lina i spindelnätet så satte det hela nätet i gungning. Denna gång har vi på olika sätt agerat innan det helt kraschar med paket hit och dit samt så har vi "tvingande" behov att ta till oss att fixa, energiomställning skapar enorma investeringsbehov och det finns ingen återvändo med stor hjälp av Putin "tyvärr" Fordonsbranschen har redan siktet inställt på att gasa när det gäller omställning och utfasning av fossila motorer och det sker globalt vilket skapar enormt mycket nya jobb framförallt inom batteri och vätgas.Halvledarbristen har genererat att flera företag flyttar eller bygger egen produktion utanför Kina vilket skapar nya jobb.Hushåll och fastigheter kommer att behöva byta ut sina gamla gaspannor etc mot nya alternativ vilket skapar mycket jobb.Solpaneler mm blir mer som ett krav framöver vid byggnation vilket skapar en stor marknad.Tycker mig se en röd tråd där man flyttar "tillverkning av energi" ut till där det förbrukas istället för att "bara" ha några stora leverantörer, tex kärnkraftverk, gas etc.Även om vi har flera liknelser som du skriver så finns det nog några vinnare på detta redan nu men frågan är ju som sagt hur illa det blir innan det vänder?Här är en intressant sida att följa vad som händer inom vätgashttps://fuelcellsworks.com/news/ och vad som är på gång... https://fuelcellsworks.com/news/hydrogen-europe-parliament-calls-on-strong-and-binding-renewable-hydrogen-targets-as-part-of-the-renewable-energy-directive-and-to-strengthen-europes-energy-resilience/
Roadbridge Sweden har ett avtal med Luxcara om att färdigställa infrastrukturen på första delen av tredje etappen i Markbygden. Önusberget.Det irländska företaget Roadbridge, som utför anläggningsarbeten i Markbygden, har försatts i konkurs. Det är oklart hur det påverkar arbetet med vindkraftsparken. "Det är inte bra", säger presstalespersonen Tomas Riklund, Svevind.PITEÅ 14 MARS 2022 21:00Nyheten om konkursen kommer från irländska medier. Enligt uppgifter har bolaget satts under konkursförvaltning på egen begäran efter att det kommit fram att företaget har obetalda skulder på minst 40 miljoner euro, varav 35 miljoner euro till Bank of Ireland.Enligt Irish Times är hundratals jobb i fara, bland annat i Irland, Storbritannien och Sverige. Roadbridges ordförande Aidan Murphy säger i ett uttalande att de har arbetat outtröttligt under de senaste månaderna för att hitta en lösning på de allvarliga utmaningar som företaget står inför."Mina kollegor och jag beklagar verkligen att vi måste ta det här steget, men tyvärr var det enda möjliga alternativet vid denna tidpunkt", säger han enligt Irish Times.Företaget har via sitt svenska bolag Roadbridge Sweden utfört arbeten med att anlägga vägar och annan infrastruktur i vindkraftsparken Markbygden. Bolaget har ett avtal med tyska bolaget Luxcara som äger del ett av den tredje etappen i Markbygden. Enligt uppgifter till PT har bolaget tidigare haft likviditetsproblem och släpat efter med betalningar till lokala underleverantörer. Hur det fortsatta arbetet påverkas är oklart. – De gick i konkurs i fredags och nästan all information jag har kommer från irländska medier. Jag vet inte så mycket mer och jag håller på att söka information, säger Tomas Riklund, presstalesperson för utvecklaren Svevind som sålt projektet till Luxcara Enligt Tomas Riklund har Roadbridge kommit långt med sitt arbete med att anlägga vägar och fundament på Önusberget.– De är i slutfasen, men det finns lite olika bud om hur mycket som är kvar. Hur oroväckande är det här för er?– Det är klart det inte är bra. Bolaget blir förlamad i sin verksamhet. Nu kan jag inte irländsk konkurslagstiftning, men jag antar att det blir en förvaltare som övertar ansvaret. Det var i augusti 2020 som det stod klart att NCC tappar ett hundratal inhyrda arbetstillfällen i Markbygden till Roadbridge. Tyska investerarna Luxcara valde istället det irländska bolaget för att bygga tiotal mil väg och vindkraftsfundament för cirka 140 verk från GE Renewable Energy. Investeringen i vindkraftsparken Önusberget kommer att landa på mellan 500 miljoner och en miljard euro – alltså upp till tio miljarder svenska kronor.
Det är nåt liknande med detta jag tror vi kan förvänta oss med våra nya gröna företag, som fingerprint, prickar man toppen kan man göra sig en slant.
Ja tyvärr blev många bolag tokpumpade under förra året därför ser det allmänt sämre ut i kurvor, men nu har många klart förflyttat sig framåt och står inför början på serieproduktion och uppskalning. Bolagsvärderna är nog mer där dom borde vara i dagsläget sen kan övriga klimatet sätta avtryck neråt. Noll kr kan kursen nartuligtvis bli men tror att om det inte spökar för mycket runt om så är det bra ingångskurser men det måste man själv bedöma och avgöra som sagt.
Tur man är fet så man klarar ett år utan mat.
samma här
Polestar är en fin bil och jag hade valt long range single motor med båda paketen.Samma vecka som jag skulle beställa så kom Hertz jätteorder och de stängde ned beställningarna därav fick det bli Kian.Hade jag köpt privat (detta är en tjänstebil) så hade jag köpt Polestar 2 utan att tveka. De fina bilar som kommer är Nio ET-5 samt troligen BYD Han och Seal.Dessa är inga lågprisbilar utan de hamnar i samma klass som Polestar, BYD möjligen billigare.Marknaden för utländska tillverkare på världens största bilmarknad Kina kraschar just nu eftersom de inte kan leverera elbilar i tillräcklig mängd och upplevs även som ålderdomliga då många Kinabilar idag både är mer högteknologiska och framförallt betydligt snyggare.I din kalkyl är försäkringskostnaden helfel på Polestar och en stor kostnad saknas, däck.
Ännu en Kinesbil på väg, nu i Norge.Jag tycker ni kan kolla på videon så ser ni vad jag menar med högre teknikinnehåll:
Det är ett projekt för 100 miljoner kronor, det är småpotatis, och projektet har för avsikt att se hur det går lagra gasen i grottor, hur material reagerar, och så vidare.Ren grundforskning med andra ord, det är långt till applicerbar användning, och som sagt, förlusterna är runt 65% - och det mesta av vätgasen produceras av naturgas.Det är väl inte omöjligt att vätgasen blir "stor", men då har vi i så fall accepterat att el som energislag kommer att bli 3 gånger dyrare än vad el från vindkraft är, och det är i vart fall jag inte beredd att ställa upp på.OCH, om vätgasen skall produceras av vindkraft, så behöver överskottet av vindkraft vara så stor att det enda alternativet (Svindyrt) är att lagra energi i form av vätgas.För att det skall vara möjligt så måste det alltså finnas ett ständigt överskott av vindkraft, vilket innebär låga priser för el under stora delar av året då det blir 3 gånger dyrare med energi från vätgas, OM inte priset är lågt på vindkraftelen, och då går vindkraftbolagen i konkurs.Det är en omöjlig ekvation som jag ser det, om inte EU bestämmer sig för att förstatliga all energiproduktion, och vi delar på bördorna gemensamt.På kommersiell grund lär det dröja innan vätgas slår igenom.Möjligen med statliga subventioner, men då går vi vidare på nu inslagen väg med utländska aktörer som nyttjar systemen och bedriver rovdrift på Svensk natur och miljö för egen vinnings skull.Elon Musk håller med: https://www.cnbc.com/2022/05/12/tesla-ceo-elon-musk-dismisses-hydrogen-as-tool-for-energy-storage.html#:~:text=Tesla%20CEO%20Elon%20Musk%20calls,Future%20of%20the%20Car%20summit.Men Bill gates har en annan uppfattning. Jag har väl i princip samma åsikt som Musk, om man "får drömma" så är ju vätgasen perfekt, men vi kan inte drömma fram energi, eller önska att tomten var på riktigt, eller vad man nu vill drömma sig fram till.Det kommer självklart finnas begränsad nytta med vätgas, även om det är ineffektivt, i vissa brancher spelar det inte så stor roll vad saker och ting kostar, om funktionen uppfyller de krav man har, men som ledande energislag blir det alldeles för dyrt, det ska ju trots allt konkurrera med vattenkraft, kärnkraft, kol, gas och olja under överskådlig framtid.Skulle vi i västvärlden ensamma gå över till vätgas, och förbjuda fossila bränslen så kommer de stora diktaturerna att få ett än större övertag vad gäller produktionskostnader för allehanda varor.Möjligen skulle ett världskrig där vi som vill förbjuda fossil energi bombade alla länder som vägrar till smulor, liknande vad Ryssland gör i Ukraina nu, kunna stoppa fossil energi och göra att alla fick betala 300% mer för energi framöver, men vad skulle ett storkrig kosta, både i form av pengar, CO2-utläpp, mänskligt lidande och miljö?Realiteten är att fossil energi kommer att dominera under lång tid, och man kan inte drömma bort de höga kostnaderna, problemen att lagra och distribuera vätgas, explosionsrisken, och de oerhörda förlusterna i omvandlingen el - vätgas - el.Undrar om någon ens räknat in de kostnader som infrastrukturen bidrar med, när man räknar med ca 65% energiförluster i omvandlingen så tar man troligen inte hänsyn till vad det kommer att kosta att bygga upp all infrastruktur heller.Kärnkraften har ju sina problem, men i demokratiska länder i västvärlden borde det i alla fall kunna ses som en bra lösning, tycker jag.
Det man kan med garanti säga är att största problemet inom EU är Putin, Det finns inte på kartan att svänga i frågan om rysk bränsle/gas etc, det ska bort och det finns inga bra alternativ förutom vätgas att ta till för att delvis täcka bortfallet. Alltså uppstår ett behov och det fortast möjligt. Ska vi bygga kärnkraft så tar den många många år innan den är på plats, liksom att bygga kraftledning mm ligger många år framåt i tiden. Här gäller det att välja mellan pest eller kolera. Sen kan man inte bara kolla hur det ser ut i ena änden med vätgas utan man måste kolla helheten, hur pass dåligt eller bra blir det? Ta exempel på batterilastbil av tyngsta klass för långa transporter, hur mycket last blir det kvar med en massa batterier och vad kostar det att ha en gubbe som väntar på att ladda lastbil och vad kostar det när den måste stå still?Exempel på lager med elektriska truckar visar att man behöver c:a 30% större flotta med eltruck än om man skulle använda vätgas som tankas på några minuter vilket visade sig vara mer fördelaktigt att använda.Men vi får vänta och se....
Vätgas är idiotiskt, 30% systemverkningsgrad och tillverkas mestadels idag fossilt.
Elektriska truckar har i många år haft batterier man byter ut mot ett nyladdat när det är dags att ladda dvs man har flera batterier än vad man har truckar gissar att en av fördelen är att man kan ladda långsamt för max hållbarhet själva batteri bytet tar några minuter.
Precis, har kört truck och bytt batterier som du beskriver. Det var inte så kul att få ett sunkigt batteri som man inte fyllt på vatten eller på annat sätt var förstört samt att vissa batterier höll dåligt. I vissa fall hade man inte laddat trucken som man bytte batterier med så då fick man åka tillbaka och köra en stund till mer urladdat batteri. Det är min erfarenhet av detta, funkar säkert bra på andra ställen med. Men batteripark ingår typ i det jag skrev och bidrar till en ökad kostnad på helheten. Här är en som vill satsa på vätgas iallafall ... https://fuelcellsworks.com/news/goodbye-e-cars-bmw-wants-to-mass-produce-hydrogen-cars/ Och mackar är på gång och behovet stort...
Kommer inte hända på länge. Man har lagt alla sina pengar nu på elbilar. Tunga fordon i så fall.
Hyundai pausade vätgas men håller på i liten skala ändå. Samsung lade ner det helt.Flera biltillverkare har sagt att vätgas är idiotiskt.Toyota framhärdar och jag tror Toyota är en av de första att få se sin försäljning halverad.BYD storsatsar på elbilar i Japan nu när de inhemska tillverkarna missar hela grejen.BYD kommer för övrigt att tillverka en elektrisk Corolla för den Kinesiska marknaden med Toyota-märkning.Så illa är det.
Fosilfri vätgas i Hofors.Åkte precis förbi en stor skylt som dom stolt visade upp, tänkte direkt på den här tråden.
Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.Det skulle göra det sämre för klimatet.Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.
Igår rapporterade USA att landets BNP sjönk 0,9 procent i årstakt. Analytiker hade räknat med en uppgång på 0,5 procent. Trots att landets BNP minskat två gånger i rad nu så vill landets finansminister Janet Yellen påminna om att landet ej befinner sig i en recession
a period of temporary economic decline during which trade and industrial activity are reduced, generally identified by a fall in GDP in two successive quarters
Det är ju inte bara frågan om en lågkonjuktur, alla onda ting staplas nu på vartannat.Kina som har lockdowns skapar leveransproblem i hela världen.Kriget i Ukraina kommer inte att vara slut än på länge, med de leveransproblem det medför, och inte ens efter kriget kommer det ju att gå dra igång produktion av vare sig livsmedel eller varor speciellt snabbt, det kommer att vara sönderbombat, och minerat på ett sätt som gör det mycket svårt att få någon ordning på livsmedelsproduktion och annat på många år.Omställningen till grön energi har varit en total katastrof som kommer att drabba oss ekonomiskt i minst 10 år framöver med både höga elpriser och drivmedelspriser.Höjda räntor, ger hushåll och företag mindre rörelsemarginaler, vilket kommer att bromsa in efterfrågan både i konsumentledet och hos företagen, det i sin tur bör skapa en skapligt stor arbetslöshet, som i sin tur trycker ned efterfrågan än en gång - en negativ spiral.Utvecklingen har egentligen inte ens tagit fart ännu, utan det vi nu ser är ju själva toppen på högkonjunkturen vi levt i i många år, med låg arbetslöshet och hög efterfrågan på varor och tjänster trots att både energipriser och räntor stigit.Att efterfrågan fortfarande är hög talar för att räntorna måste upp rejält för att få stopp på inflationen.Talade just med en av våra leverantörer av luftvärmepumpar, och han tyckte att vi var för billiga, minst 1000 kr tyckte han att vi borde höja, och vi har redan höjt med nästan 2000 kr bara i år.Och, det kommer en tredje prishöjning från leverantörerna under hösten, ytterligare 5% upp.
Det är rimligt att anta att bolåneräntorna stiger till minst 3% inom ett år eller så, många hus i storstäderna säljs idag för 8 - 12 miljoner, så att det inte skulle bli problem, både med betalningsförmåga och möjlighet att konsumera annat - det ser jag inte, det kommer att bli ett antal oerhört tuffa år för de som satt sig i den situationen, skulle en eller båda bli utan jobb är det bara att sälja.Samma sak vid en separation.vid 10 miljoner skuld blir det netto 210 000 kr/år bara i ränta, + amortering.Och huspriserna lär sjunka ett antal procent, säg att de faller med 10% så blir det 800 000 - 1.2 miljoner i skuld kvar när huset är sålt...Men visst, det finns många som har god ekonomi, så fallhöjden är stor - för de allra flesta innebär det bara lite mindre lyxkonsumtion, som i sin tur gör att folk förlorar jobben när det inte längre behöver tillverkas bilar, båtar, husvagnar, fyrhjulingar eller motorcyklar.Restauranger , cafeer, klädbutiker och liknande lär nog också känna av om folk måste börja vända på slantarna.Netflix, HBO, Amazon, och andra stora näthandlare, lär också märka av nedgången.När efterfrågan avtar så kommer industrin att behöva växla ned, och det innebär lägre omsättning, personalreduktion, färre investeringar, och det avspeglar sig på stora grupper av underleverantörer som får svårt att hålla personalen sysselsatt.VI ser redannu hur flera stora aktörer inom näthandel, betalningar (Klarna t.ex.) gör sig av med folk för att få ihop ekonomin.Nu under tiden med gratis pengar har de kunnat växa sig stora genom att ta in nytt kapital som täckt förlusterna, men det kommer att bli svårt om räntorna stiger och folk håller hårdare i plånboken, de som inte snabbt kan se till att få positiva kassaflöden kommer att gå under, eller bli uppköpta.Eller så har det redan vänt, och blir bara bättre framöver.
Och det dumma är ju att en duktig gurkodlare får samma stöd som en riktigt usel en och eftersom stödet är en stor del av inkomsten så gynnas inte den duktiga på rätt sätt trots att han får fram större skördar.