Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 oktober 2022, 17:19:03 »

Hade inte nerver att vänta, nu har jag köpt för nästan 1/3-del av mitt sparkapital de senaste dagarna, tror fortfarande att vi ser en botten till våren/sommaren med ytterligare 10-25% lägre priser på aktier, men känns dumt att inte gå in igen när börsen är ned över 30%.
Man får inte glömma att lägga på inflationen som ligger på kanske 10% ovanpå den nedgång som vi sett, så i praktiken är det över 40% ned.
Blir det en rejäl sättning i april/maj nästa år så kommer jag att gå all-in och hoppas på det bästa - det har jag i princip aldrig varit tidigare.
Har bland annat köpt Ericsson idag, ned 16%, skulle inte förvåna mig om de stiger 7% imorgon.
Köper också Investor, Avanza Zero, Swedbank Robur ny teknik, och ett antal rena aktier lite på chans, sånt som kan stiga med flera hundra procent, eller bli mer eller mindre värdelösa.
Relativt små summor i de rena aktieköpen dock.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 augusti 2022, 18:32:21 »

Och det dumma är ju att en duktig gurkodlare får samma stöd som en riktigt usel en och eftersom stödet är en stor del av inkomsten så gynnas inte den duktiga på rätt sätt trots att han får fram större skördar.
Man ska aldrig vara längst ned i matkedjan. Gurkodlaren kör till packeriet, packeriet till affären. Sågott som säker inkomst för packeriet och affären.

Här i finland gick faktiskt de två stora affärerna och lovade en höjning på svinkött. 30% upp för uppfödaren, men behövde minst 50 för att det ska gå runt pga ökade gödselkostnader osv. Gurka kostar här runt 30kr kilot, producenten får en bråkdel.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2022, 17:02:25 »

Har ingen koll på gurkstöd men annars är det olika stöd för olika grödor och man kan även få stöd om man inte odlar nånting men slår ner det och kör bort det varje år typ håller markerna öppna sen skiljer det om man kör bio odlat eller inte men stödet baseras på arealen. Sen finns det nått system med stödrätter som man kan köpa och sälja men tror det systemet är på väg bort. Har dålig koll själv men borde egentligen kolla upp vad som gäller har lite mark utarrenderad men skulle troligen tjäna en slant på att odla nånting där själv men har inte riktigt lust att hålla på.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 augusti 2022, 16:55:10 »

Kan inget om några stöd.
Är det inte mest arealstöd som finns?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2022, 16:14:32 »

Och det dumma är ju att en duktig gurkodlare får samma stöd som en riktigt usel en och eftersom stödet är en stor del av inkomsten så gynnas inte den duktiga på rätt sätt trots att han får fram större skördar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 augusti 2022, 15:37:48 »

Gurkbonden får nog inte många kronor.
För många som skall skära mellan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2022, 13:56:50 »

Det är rimligt att matpriserna stiger om 29.50 är ett stigande pris jag har 0 koll på vad maten kostar stöden bönderna får borde försvinna på sikt och vi fick betala vad produkten kostar.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 04 augusti 2022, 12:11:07 »

EN gurka 29:50 på Willys.
Mitt i säsong.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 augusti 2022, 19:03:09 »

Jo, det kan nog gå sidledes ett tag innan det börjar gå ned, men det brukar som regel vara en lågpunkt i mitten av Augusti.
Själv tror jag det dröjer till nästa år innan vinsterna i bolagen börjar gå ned, och arbetslösheten stiger, och räntorna toppar, och matpriserna kulminerar, och elpriset har utarmat de flesta i Europa, och det riktiga raset kommer.
Vi får väl se om man har nerver att vänta så länge.

Det enda som nog blir billigare lär vara olja/drivmedel.
De aktierna skall man verkligen sälja nu om man sitter på det.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 03 augusti 2022, 18:51:19 »

OMX svagt uppåt idag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 augusti 2022, 15:23:15 »

Det är rimligt att anta att bolåneräntorna stiger till minst 3% inom ett år eller så, många hus i storstäderna säljs idag för 8 - 12 miljoner, så att det inte skulle bli problem, både med betalningsförmåga och möjlighet att konsumera annat - det ser jag inte, det kommer att bli ett antal oerhört tuffa år för de som satt sig i den situationen, skulle en eller båda bli utan jobb är det bara att sälja.
Samma sak vid en separation.
vid 10 miljoner skuld blir det netto 210 000 kr/år bara i ränta, + amortering.
Och huspriserna lär sjunka ett antal procent, säg att de faller med 10% så blir det 800 000 - 1.2 miljoner i skuld kvar när huset är sålt...

Men visst, det finns många som har god ekonomi, så fallhöjden är stor - för de allra flesta innebär det bara lite mindre lyxkonsumtion, som i sin tur gör att folk förlorar jobben när det inte längre behöver tillverkas bilar, båtar, husvagnar, fyrhjulingar eller motorcyklar.
Restauranger , cafeer, klädbutiker och liknande lär nog också känna av om folk måste börja vända på slantarna.

Netflix, HBO, Amazon, och andra stora näthandlare, lär också märka av nedgången.

När efterfrågan avtar så kommer industrin att behöva växla ned, och det innebär lägre omsättning, personalreduktion, färre investeringar, och det avspeglar sig på stora grupper av underleverantörer som får svårt att hålla personalen sysselsatt.

VI ser redannu hur flera stora aktörer inom näthandel, betalningar (Klarna t.ex.) gör sig av med folk för att få ihop ekonomin.
Nu under tiden med gratis pengar har de kunnat växa sig stora genom att ta in nytt kapital som täckt förlusterna, men det kommer att bli svårt om räntorna stiger och folk håller hårdare i plånboken, de som inte snabbt kan se till att få positiva kassaflöden kommer att gå under, eller bli uppköpta.

Eller så har det redan vänt, och blir bara bättre framöver.  ;) dontknow
Klarnas resultat i de goda tiderna vi fortfarande har är uselt nån måste fortsatta pumpa in slantar om dom ska kunna köra på men troligtvis ser det kärvt ut på den biten eftersom dom minskar på personal.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 augusti 2022, 10:50:11 »

Nja, jag tror inte att allt kommer att rasa ihop, men min bedömning är att OMX30 skall ned från dagens 2000 till under 1600, så ca 20% från dagens kurser på OMX30.
Det vi sett hittills är en multipelkorrigering till rimliga nivåer. (PE-talen har kommit ned då pengar har blivit dyrare)
Det som kommer det närmaste året är lägre omsättning och vinst för många storbolag (Dyr energi, höga matpriser, stigande räntor, ökande arbetslöshet kommer att minska efterfrågan), och om PE-talen då skall hålla sig på dagens rimliga nivåer så skall kurserna ned.
Om vinsterna minskar med >20% (vilket jag anser vara troligt) så borde kurserna gå ned minst lika mycket.
Blir det panik på börsen, och folk inte vågar ha kvar sina aktier längre så kan det rasa med kanske 40% från dagens nivåer, men det är inte lika troligt, eller inte lika logiskt i alla fall.
Riktigt allvarligt blir det inte så länge företagen kan låna upp pengar i form av obligationer, och bankerna slipper allt för stora kreditförluster, men inte heller krångel med dessa två finansieringslösningar kan uteslutas.
Ta t.ex. SBB som tidigare lånat nästan gratis, nu får man låna på obligationsmarknaden för 5-6% ränta, det kan snabbt få ett positivt kassaflöde att bli negativt, och det är också därför de tvingas sälja av tillgångar på löpande band.
Och ändå har de inte värderat ned sina tillgångar i den takt som värdet på börsen rasat, gjorde dom det skulle de vara på obestånd.
Det är därför blankarna inte köper tillbaks sina aktier, de vet att kursen skall ned mer, om SBB ens klarar krisen.

Så tänker jag.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 02 augusti 2022, 10:20:49 »

Börsen ligger ca på samma nivå som för ett år sen. Det samma gäller bopriserna.

Så än så länge är det bara en korrigering, om än knappt det. Du har bestämt att din åsikt är allt kommer falla ihop.

Lätt att missa att enes död är den andres bröd. Dvs pengar bara flyttas.

Jag köpte en  stor del av min firma under förra raset 2008-9. Fick kanonbra priser.


Man har lätt att kolla på hur man själv gör och agerar och extrapolerar lätt det till andra.

Man läser inte på löpet om alla som har arbete och betalar sina hyror och avbetalningar enlighet plan och inte klagar. Man ser alltid till de längst upp och längst ner på den ekonomiska skalan.

I min umgängeskrets finns många lärare. De påverkas inte av arbetslöshet det minsta.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 augusti 2022, 09:15:55 »

Det är rimligt att anta att bolåneräntorna stiger till minst 3% inom ett år eller så, många hus i storstäderna säljs idag för 8 - 12 miljoner, så att det inte skulle bli problem, både med betalningsförmåga och möjlighet att konsumera annat - det ser jag inte, det kommer att bli ett antal oerhört tuffa år för de som satt sig i den situationen, skulle en eller båda bli utan jobb är det bara att sälja.
Samma sak vid en separation.
vid 10 miljoner skuld blir det netto 210 000 kr/år bara i ränta, + amortering.
Och huspriserna lär sjunka ett antal procent, säg att de faller med 10% så blir det 800 000 - 1.2 miljoner i skuld kvar när huset är sålt...

Men visst, det finns många som har god ekonomi, så fallhöjden är stor - för de allra flesta innebär det bara lite mindre lyxkonsumtion, som i sin tur gör att folk förlorar jobben när det inte längre behöver tillverkas bilar, båtar, husvagnar, fyrhjulingar eller motorcyklar.
Restauranger , cafeer, klädbutiker och liknande lär nog också känna av om folk måste börja vända på slantarna.

Netflix, HBO, Amazon, och andra stora näthandlare, lär också märka av nedgången.

När efterfrågan avtar så kommer industrin att behöva växla ned, och det innebär lägre omsättning, personalreduktion, färre investeringar, och det avspeglar sig på stora grupper av underleverantörer som får svårt att hålla personalen sysselsatt.

VI ser redannu hur flera stora aktörer inom näthandel, betalningar (Klarna t.ex.) gör sig av med folk för att få ihop ekonomin.
Nu under tiden med gratis pengar har de kunnat växa sig stora genom att ta in nytt kapital som täckt förlusterna, men det kommer att bli svårt om räntorna stiger och folk håller hårdare i plånboken, de som inte snabbt kan se till att få positiva kassaflöden kommer att gå under, eller bli uppköpta.

Eller så har det redan vänt, och blir bara bättre framöver.  ;) dontknow
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 01 augusti 2022, 20:38:36 »

Man får bita ihop och börja ha bättre koll på inkomst(er) och utgifter.

Jag har mycket saker jag kan sälja, men det blir aldrig av. Typ bilar och mopeder och sånt. Men äh, de allra flesta kommer klara dig bra. Fast borde sälja av för att få plats med nytt. Min sambo brukar tvinga mig i bland.

En båt på kärra gav jag bort.


Vi har ett väl utvecklat ekonomiskt säkerhetsnät i Sverige som skydd mot kollaps och kaos.





Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 augusti 2022, 12:35:50 »

Det är ju inte bara frågan om en lågkonjuktur, alla onda ting staplas nu på vartannat.
Kina som har lockdowns skapar leveransproblem i hela världen.
Kriget i Ukraina kommer inte att vara slut än på länge, med de leveransproblem det medför, och inte ens efter kriget kommer det ju att gå dra igång produktion av vare sig livsmedel eller varor speciellt snabbt, det kommer att vara sönderbombat, och minerat på ett sätt som gör det mycket svårt att få någon ordning på livsmedelsproduktion och annat på många år.

Omställningen till grön energi har varit en total katastrof som kommer att drabba oss ekonomiskt i minst 10 år framöver med både höga elpriser och drivmedelspriser.
Höjda räntor, ger hushåll och företag mindre rörelsemarginaler, vilket kommer att bromsa in efterfrågan både i konsumentledet och hos företagen, det i sin tur bör skapa en skapligt stor arbetslöshet, som i sin tur trycker ned efterfrågan än en gång - en negativ spiral.
Utvecklingen har egentligen inte ens tagit fart ännu, utan det vi nu ser är ju själva toppen på högkonjunkturen vi levt i i många år, med låg arbetslöshet och hög efterfrågan på varor och tjänster trots att både energipriser och räntor stigit.
Att efterfrågan fortfarande är hög talar för att räntorna måste upp rejält för att få stopp på inflationen.

Talade just med en av våra leverantörer av luftvärmepumpar, och han tyckte att vi var för billiga, minst 1000 kr tyckte han att vi borde höja, och vi har redan höjt med nästan 2000 kr bara i år.
Och, det kommer en tredje prishöjning från leverantörerna under hösten, ytterligare 5% upp.
Det är ju ofta nått ont ting som drar igång en lågkonjunktur och att det skulle komma är ju ingen överaskning men det gäller ju att man ställt så man klarar av det sen hur djup loch lång ågkontjunkturen blir kan i alla fall inte jag förutspå.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 augusti 2022, 07:19:03 »

Fortsätter börsen upp från nuvarande nivå så blir jag brydd, för det skulle i så fall indikera en vändning utan att fed och riksbanker lättat på trycket innan de ens hunnit börja ta tillbaks pengar ur systemet, som de lovat att det skall göra...
Det är nu det gäller att vara kall, om man tagit det beslut jag gjort, att avvakta ett rejält ras senare i år eller till våren när verkligheten börjar gå upp för alla som lånat vilt under perioden med negativ ränta, både företag och privatpersoner.
Det som möjligen skulle kunna förklara att det verkar stoppa upp kan vara inflationen, som i flera fall ligger på 30% eller mer de senaste åren.
Om pengarnas värde minskar så ökar ju automatiskt kurserna.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 juli 2022, 13:13:10 »

Att tänka på är att vi startar på en jävligt hög nivå (övre kurvan).

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster/?graph=/15979/1,2/all/

Det finns 2 svackor i diagrammet, 1980 och 1992, båda gångerna var det kris och recession, vi kommer troligen uppleva en liknande svacka under året.
Men på det hela taget är jag inte så orolig, till skillnad från 80-talet så har vi fortfarande en stabil lönerörelse som utgår från industrins bärkraft och inte tjänstesektorns personalbehov.
Om detta inte förändras så kommer återhämtningen inom 5 år.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2022, 10:08:59 »

Det märkliga är att analytiker och börsmedia verkar tro på en mjuklandning, "kanske har vi sett botten på nedgången på börsen".
OM det bara är för att lura in de småsparare som sålt av eller om de verkligen tror på vad de säger låter jag vara osagt, men rent logiskt så borde det finnas en stor nedsida på kurserna räknat från dagens kursen.
Minst 10% i alla fall, troligen mer.
30% skulle inte förvåna mig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2022, 10:01:27 »

Det är ju inte bara frågan om en lågkonjuktur, alla onda ting staplas nu på vartannat.
Kina som har lockdowns skapar leveransproblem i hela världen.
Kriget i Ukraina kommer inte att vara slut än på länge, med de leveransproblem det medför, och inte ens efter kriget kommer det ju att gå dra igång produktion av vare sig livsmedel eller varor speciellt snabbt, det kommer att vara sönderbombat, och minerat på ett sätt som gör det mycket svårt att få någon ordning på livsmedelsproduktion och annat på många år.

Omställningen till grön energi har varit en total katastrof som kommer att drabba oss ekonomiskt i minst 10 år framöver med både höga elpriser och drivmedelspriser.
Höjda räntor, ger hushåll och företag mindre rörelsemarginaler, vilket kommer att bromsa in efterfrågan både i konsumentledet och hos företagen, det i sin tur bör skapa en skapligt stor arbetslöshet, som i sin tur trycker ned efterfrågan än en gång - en negativ spiral.
Utvecklingen har egentligen inte ens tagit fart ännu, utan det vi nu ser är ju själva toppen på högkonjunkturen vi levt i i många år, med låg arbetslöshet och hög efterfrågan på varor och tjänster trots att både energipriser och räntor stigit.
Att efterfrågan fortfarande är hög talar för att räntorna måste upp rejält för att få stopp på inflationen.

Talade just med en av våra leverantörer av luftvärmepumpar, och han tyckte att vi var för billiga, minst 1000 kr tyckte han att vi borde höja, och vi har redan höjt med nästan 2000 kr bara i år.
Och, det kommer en tredje prishöjning från leverantörerna under hösten, ytterligare 5% upp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 juli 2022, 09:01:16 »

Det har ju varit bra tider i rätt många år nu att det brukar komma en lågkonjunktur är ingen överraskning frågan är bara hur djup den blir. Det som kan bli ett problem i Sverige och som vi inte haft tidigare vid lågkonjunkturer är den kraftiga belåningen till dels bostäder men även till annat som dom som lånat egentligen inte har råd med och kan tvingas sälja till marknadspris när det blir högre ränta och nån blir av med jobbet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2022, 08:17:08 »

Citera
Igår rapporterade USA att landets BNP sjönk 0,9 procent i årstakt. Analytiker hade räknat med en uppgång på 0,5 procent. Trots att landets BNP minskat två gånger i rad nu så vill landets finansminister Janet Yellen påminna om att landet ej befinner sig i en recession

Och jag som trodde att själva definitionen av recession var minskande BNP i 6 månader?  dontknow

Citera
a period of temporary economic decline during which trade and industrial activity are reduced, generally identified by a fall in GDP in two successive quarters

Känns som att man är i panik inom finansministeriet i USA, om man försöker ljuga bort en recession.
Hur dumma tror dom att människor är?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2022, 07:55:18 »

Kommer fler inflationssiffror idag, skall bli intressant att se, i vissa branscher, som t.ex. trävaror så faller det nog nu, medan andra troligen kommer att fortsätta öka, blir intressant att se vad totalen indikerar.
Om det är som jag fått förklarat för mig att man mäter på rullande 12-månaders inflation så vore det konstigt om det inte fortsätter att öka.

Jag tror hur som helst att leveransproblemen kommer att fortsätta hela året, och så långe Kina håller fast vid en strikt nolltolerans mot Covid, det kan ta år.
Det i kombination med högre räntor, höga energi och drivmedelspriser, kommer att hämma efterfrågan och orsaka recession, minska vinster i företagen, och en fallande börs framöver.

Den uppgång vi ser på börsen nu är kanske sista rallyt innan det tar fart nedåt igen, och det borde sluta med en riktigt urblåsning på börsen inom ett år, ni vet - när paniken sprider sig bland de breda folklagren...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2022, 07:04:34 »

Det som sker i nya fabriken är att de kommit fram med en teknik som ger lika lång körsträcka, typ 50 mil,  som med de mer eldfängda batterierna.
Och, med de mer eldfängda batterierna kommer bilarna kunna gå uppemot 100 mil på en laddning.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 28 juli 2022, 18:09:41 »

Den säkrare batteritekniken LFP sitter redan i mer än 50% av alla elbilar som säljs i Kina där mer än 50% av alla världens elbilar säljs och 80-90% produceras.

Tesla använder tex LFP i alla short range som produceras i Kina så det finns redan många sådana i Sverige.

Teslas Kinafabrik är nu uppgraderad till ca 1 miljon bilar per år. Och en fabrik till planerad.

Du kan köra en spik genom BYD:s LFP-batteri utan thermal runaway.
BYD säger sig kunna producera 300000 bilar per månad från september i år. De ska tex göra Toyotas eldrivna Corolla som ska säljas i Kina, förutom alla sina egna.

Tesla har avtal med nästan alla batterilevereantörer numera såsom Panasonic, CATL, BYD, de håller sig ifrån de eldfängda LG Chem.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juli 2022, 10:05:59 »

Det går som sagt lagra energi i sandlager, vattenmagasin, kinetiskt.
Har faktiskt lite svårt att förstå varför man skall bygga batterilager.
Och ny batteriteknik som är mycket säkrare (för bilar) är på gång, en första Giga-fabrik tas i drift i Kina redan Q1 2023 av CATL (tror jag dom heter).

Mycket av hypen kring vätgas är drömmar än så länge, visst kommer det att investeras i tekniken, men det kommer att ta tid, och som jag ser det är kärnkraft en nödvändighet om det skall bli miljö och klimatmässigt nyttigt.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 28 juli 2022, 09:54:14 »

Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.
Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.
En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.

När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.
Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.

Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.

Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.
OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.
Det skulle göra det sämre för klimatet.
Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.

Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.
Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.


Denna text var intressant och speglar det ni säger om vätgas men även det jag menar...https://www.moroccoworldnews.com/2022/07/350458/rachid-yazami-moroccos-need-for-batteries-is-huge-but-safety-comes-first

Grönt väte verkar ha många tillämpningar, eftersom det kan producera grön ammoniak och andra lösningar samtidigt som det minskar utsläppen av växthusgaser. Men bränslecellens gröna väte är inte kostnadseffektivt eftersom det bara bevarar 30% av den ursprungligen genererade hållbara energin, sa Yazami. Ändå, tillade han, förblir grönt väte den "bästa energisektorn" med väte som är lättare och har en högre energitäthet.


Samt väldigt intressant om batterier, som blir aktuellt även här i Europa med tanke på värmeböljor...

Yazami har arbetat med forskare från USA och Mellanöstern i ett internationellt program som syftar till att designa litiumjonbatterier för länder med varmt klimat.

Ökningen av globala temperaturer i samband med klimatförändringar kan göra litiumjonbatterier "mycket farliga", varnade den marockanska forskaren och förklarade att en utomhustemperatur på 46 °C, till exempel, översätts till mer än 60 °C batteritemperatur. Detta utsätter användarna för fara - oavsett om de är bilägare, passagerare eller tekniker i energilagringsanläggningar.

Skrivet av: nisse175
« skrivet: 28 juli 2022, 09:26:42 »

Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.
Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.
En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.

När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.
Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.

Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.

Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.
OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.
Det skulle göra det sämre för klimatet.
Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.

Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.
Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.


Om vi tittar lite på vad dom som håller på med BC säger https://hydronews.it/comau-stellantis-automatizza-la-produzione-di-fuel-cell-progetto-in-cina-con-shanghai-hydrogen-propulsion-technology/

Faktum är att Stellantis dotterbolag förväntar sig att användningen av väte kommer att fördubblas under det kommande decenniet, till stor del driven av nya användningsområden som mobilitet och energilagring. Genereringen av grön H2 kommer också att stimulera efterfrågan på elektrolysörer, från uppskattningsvis 120 MW installerade 2020 till mer än 20 GW som förväntas 2030. När det gäller bränsleceller bedömer Comau att marknaden kommer att växa exponentiellt, från några tusentals av bränslecellsenheter installerade 2020 till 1,2 miljoner enheter till 2030, vilket motsvarar mer än 100 GW väteenergi.

Om vi leker med tanken att varje stack innehåller 400 hela plattor, alltså 800 halvplattor så kan vi ta det gånger 1,2 miljoner st och då närmar vi oss miljarden st som ska fram. Om vi utgår från tex Cell Impacts teknik som beskrivs som kanske inom dom 5 främsta i världen så har du en kapacitet på 10-15 miljoner st / maskin och ska man bemöta denna volym 1,2 miljoner stackar så förstår man att det blir mycket jobb och kursökning. Nu får ju inte Cell allt men vi ser ju vad som väntas av marknaden....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juli 2022, 07:58:15 »

Inom stålindustrin kan jag tänka mig att vätgas kan ha en framtid, om inte elen blir för dyr.
Även om stålet blir lite dyrare så finns det säkert kunder som är beredda att betala mer för fossilfritt stål.
En liten kärnreaktor i anslutning till kraftverken skulle vara helt perfekt.

När det kommer till flyg så skulle även det kunna vara en bransch som lämpar sig för vätgas om man kan hantera explosionsrisken, lite tveksam rörandet det dock.
Samma sak här, kärnreaktorer i anslutning till de stora flygplatserna skulle kunna försörja flyget med vätgas.

Men för bilar så är det för dyrt och krångligt för att det skall vara rationellt, om inte vätgasen blir gratis på något magiskt sätt.

Största problemet med vätgas är ju dock elbristen, det går ju inte bygga ut vätgastekniken som har så dålig verkningsgrad samtidigt som vi har brist på högvärdig fossilfri energi, det skulle i så fall bara ytterligare öka användningen av fossil energi för att framställa ineffektiv vätgas vars uppgift skulle vara att framföra olika typer av fordon.
OM vi leker med tanken att batteribilar inte ens idag når "klimatlönsamhet" innan de körts runt 16 000 mil så är det lätt att förstå hur dåligt det skulle vara för klimatet om vi tvingas tillverka vätgas av fossil gas, som sedan bara har 35% energieffektivitet.
Det skulle göra det sämre för klimatet.
Först måste vi alltså skapa ett stort överskott av elenergi, sedan i takt med att överskottet ökar, bygga ut vätgasproduktion som tar han om överskottet, och i takt med det bygga ut användningen av vätgas.

Känns som att man börjar i fel ände om man nu försöker få igång den branschen, mitt under brinnande energikris, där tyskarna driftsätter tiotals kolkraftverk för att försöka rädda vintern.
Vi kommer aldrig kunna förlita oss på vindkraften, det måste finnas baskraft som räcker, under överskådlig tid.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 27 juli 2022, 17:29:09 »

Vad jag kommer ihåg från skolan är att man kör elvärme först , för att senare växla till fossila ämnen att bränna för att kunna nå upp i den temp man behöver. Där kommer vätgas in som en del som kan använda i upphettning.

Mer kan jag inte om vätgas och järn.

Men borde vara att järnet är i järnoxid och med kol till koldioxid när man flyttar ut oxiden. Med vätgas  slår i hop med vätet och oxiden i stället till h2o.

Eller ni vet säkert hur det är?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 27 juli 2022, 16:03:49 »

Fosilfri vätgas i Hofors.

Åkte precis förbi en stor skylt som dom stolt visade upp, tänkte direkt på den här tråden.

Handlar nog om detta https://www.ovako.com/sv/nyheterevents/nyheter--pressmeddelanden/ovako-press-release-detail/?releaseId=DF2A5B58DD20AB4E
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 27 juli 2022, 16:02:07 »

Hyundai pausade vätgas men håller på i liten skala ändå. Samsung lade ner det helt.

Flera biltillverkare har sagt att vätgas är idiotiskt.

Toyota framhärdar och jag tror Toyota är en av de första att få se sin försäljning halverad.

BYD storsatsar på elbilar i Japan nu när de inhemska tillverkarna missar hela grejen.
BYD kommer för övrigt att tillverka en elektrisk Corolla för den Kinesiska marknaden med Toyota-märkning.
Så illa är det.


Angående Hyundai  https://insideevs.com/news/595338/hyundai-delays-next-gen-nexo-hydrogen-fuel-cell-suv-2024-report/  Läste någonstans att dom bla inte riktigt fått till den ekonomiska biten varför man isf behövde lite mer tid samt så behövs mackar byggas...

https://www.hyundaimotorgroup.com/news/CONT0000000000043760

https://www.electrive.com/2022/07/15/iveco-plans-to-use-hyundais-fuel-cell-systems-for-buses/

Som det ser ut så finns det inte så många stacktillverkare utan man kommer att alliera sig likt Volvo/Daimler eller som hos Hyundai, Plugpower, Symbio Fcell eller Powercell som exempel

Självklart så kommer säkert inte alla biltillverkare att ansluta sig inom BC utan gasa på batterier, det är det som är spännande i denna omställning som tveklöst nu kommer. För att byta ut kommer vi behöva flera nya alternativ...

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 27 juli 2022, 15:58:01 »

Fosilfri vätgas i Hofors.

Åkte precis förbi en stor skylt som dom stolt visade upp, tänkte direkt på den här tråden.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 27 juli 2022, 15:12:27 »

Hyundai pausade vätgas men håller på i liten skala ändå. Samsung lade ner det helt.

Flera biltillverkare har sagt att vätgas är idiotiskt.

Toyota framhärdar och jag tror Toyota är en av de första att få se sin försäljning halverad.

BYD storsatsar på elbilar i Japan nu när de inhemska tillverkarna missar hela grejen.
BYD kommer för övrigt att tillverka en elektrisk Corolla för den Kinesiska marknaden med Toyota-märkning.
Så illa är det.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 27 juli 2022, 11:36:48 »

Kommer inte hända på länge. Man har lagt alla sina pengar nu på elbilar.

Tunga fordon i så fall.

Jag vet att det tar tid men om man nu låser design så kanske produktion kommer igång om 3-4 år och om man nu blir utvald leverantör till dessa fordon så om man sköter allt bra så är man med i många år, det var sådant som trådskaparen lite hade på tapeten angående börs och hur det ser ut. Det placeras otroligt mycket pengar i detta samt att det efterfrågas på global nivå och då ska vi tänka på att det kommer från i princip 0(noll) och hela industrin ska byggas upp. Snart tror jag man når en mer kritisk punkt att man kommer att få gasa rejält med det som finns för utrymmet att nu sätta sig och projektera och testa har krympt rejält. Vi ser att det kommer många uppstickare och vi kan ta exempel Tesla, VW var ganska rädda att komma för långt efter så dom fick gasa rejält nu för att få upp takten. Batterifordon kommer nu i "stor skala" fram mot 2025 och BC lär ha kommit igång smått då med växande volymer. Elektrolysörer lär behövas i mängder och det intressanta blir dom mängder plattor som behövs tex från Cell Impact. Det behövs inte så stora volymer stackar för att plattorna ska upp i stora antal...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 juli 2022, 10:47:02 »

Precis, har kört truck och bytt batterier som du beskriver. Det var inte så kul att få ett sunkigt batteri som man inte fyllt på vatten eller på annat sätt var förstört samt att vissa batterier höll dåligt. I vissa fall hade man inte laddat trucken som man bytte batterier med så då fick man åka tillbaka och köra en stund till mer urladdat batteri. Det är min erfarenhet av detta, funkar säkert bra på andra ställen med.  Men batteripark ingår typ i det jag skrev och bidrar till en ökad kostnad på helheten.

Här är en som vill satsa på vätgas iallafall ...  https://fuelcellsworks.com/news/goodbye-e-cars-bmw-wants-to-mass-produce-hydrogen-cars/  Och mackar är på gång och behovet stort...

Möjligen i Tyskland som skall ersätta naturgasen med annat, men vätgasen lär väl primärt måsta tillverkas av fossil energi inom överskådlig tid, de har inte överskott av el vad jag vet?

Dessutom, i en vätgasdriven bil med bränslecell har man fler saker som kan krångla, batteri, elmotor, bränslecell.
En enkel fråga är vad man gör av vattnet när det är -30 grader ute?
Kommer det ens att fungera i kallt klimat?
Vem vill ha en bil som måste vara uppvärmd 24 timmar/dygn hela vintern för att inte frysa sönder?
Vatten som avgaser kan nog vara ett större problem än man vill ge sken av.
Hur halkiga kommer inte vägarna att bli på vintern t.ex?
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 27 juli 2022, 10:12:01 »

Kommer inte hända på länge. Man har lagt alla sina pengar nu på elbilar.

Tunga fordon i så fall.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 27 juli 2022, 09:40:09 »

Elektriska truckar har i många år haft batterier man byter ut mot ett nyladdat när det är dags att ladda dvs man har flera batterier än vad man har truckar gissar att en av fördelen är att man kan ladda långsamt för max hållbarhet själva batteri bytet tar några minuter.

Precis, har kört truck och bytt batterier som du beskriver. Det var inte så kul att få ett sunkigt batteri som man inte fyllt på vatten eller på annat sätt var förstört samt att vissa batterier höll dåligt. I vissa fall hade man inte laddat trucken som man bytte batterier med så då fick man åka tillbaka och köra en stund till mer urladdat batteri. Det är min erfarenhet av detta, funkar säkert bra på andra ställen med.  Men batteripark ingår typ i det jag skrev och bidrar till en ökad kostnad på helheten.

Här är en som vill satsa på vätgas iallafall ...  https://fuelcellsworks.com/news/goodbye-e-cars-bmw-wants-to-mass-produce-hydrogen-cars/  Och mackar är på gång och behovet stort...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 juli 2022, 08:22:02 »

Har inte läst/lyssnat på länken, men utgår från att det rör sig om lågvärdig energi, alltså låga temperaturer som inte går använda annat än för att värma lokaler på plats.
Svårt att distribuera det i större skala, men om man har vätgasgenerator och bränslecell i huset så kanske det är möjligt.

Såg för en vecka sedan några finnar som lagrar högvärdig energi i sandlager, låga förluster och högvärdig energi (upp till 600 grader).
Värmen kan sparas i flera månader.

Det mesta av vattenkraften är väl redan utbyggd?

EN skillnad mellan Norge och Sverige är ju att Norrmännen har en massa älvar som störtar så brant ned i havet att de inte behöver dämma upp några större områden, eller förstöra fisket i älvarna, fisken kan ändå inte vandra långt upp i älvarna.
Det blir mycket större påverkan på miljön och fisket när man bygger ut de Svenska älvarna.
Inte minst fisket i Östersjön påverkas.

Jag har inga egentliga problem med att man bygger ut vindkraften i Södra Sverige, men i så fall måste vi vara ärliga med att gasturbiner skall försörja oss med energi när det inte blåser.
Man kan inte vara så naiv att man tror att kärnkraften blir kvar om vi bygger ut vindkraften som planerat, de kommer att konkurreras ut av vindkraften, som vi inte kan lita på.

Största problemet för oss är väl annars att det är EU-priser som styr allt mer, vi skulle behöva en regering som lagstiftade om att Svenska producenter primärt skall tillhandahålla energi till inhemska kunder, och att man bara får sälja överskott. Typ.
Vad som händer i EU när gasen och oljan från Ryssland fasas ut är att kolförbränningen ökar, att ersätta all den energin med vindkraft kommer att ge samma resultat inom EU som i Sverige, de måste ha stora effektreserver av fossil energi som brassar igång när det inte blåser, och det BLIR fossilt.

Rysk gas och olja kommer att eldas i samma omfattning som tidigare, bara av andra aktörer i Asien, Indien, Afrika och Sydamerika.

Mikes uppfattning om att det är OK att elda fossilt de gånger vår gröna energiproduktion inte orkar med kan jag hålla med om, det fungerar ju ungefär som med värmepumpar, om vi har 98.5% effekttäckningsgrad så blir det ju "bara" 1.5% av vår energi som produceras med fossila råvaror, det är inget att uppröras över.
Problemet är att få lönsamhet på de fossila energislagen, kärnkraften och vattenkraften, det kanske är något som staten (Vattenfall) måste garantera i så fall, och att vindkraften får vara med och betala vad det kostar att på sikt ha 50%  dontknow av Sveriges totala effektbehov standby 98.5% av tiden.
Gasturbinerna kan drivas av vätgas, eller fossil gas, bara en kostnadsfråga, och där kommer vätgasen inte väl ut i jämförelse.

Verksamheter som är systemkritiska borde inte säljas ut på öppna marknaden, men att ändra på det är ju troligen alldeles för sent. 
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 27 juli 2022, 06:51:15 »

Vätgas är idiotiskt, 30% systemverkningsgrad och tillverkas mestadels idag fossilt.

Om jag förstått det hela rätt så är verkningsgraden idag omkring 80% om man även tar tillvara på värmen.
Det är vad Mr Vätgas berättar i en Pod, https://nilssonenergy.com/start/svensk-info-2/
https://www.solcellskollen.se/podcast/hans-olof-nilsson-om-hur-han-byggde-sveriges-forsta-sjalvforsorjande-villa
Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 juli 2022, 23:15:35 »

Japp och Kinesiska Nio har byggt batteribytesstationer för sina elbilar i Norge redan, det tar 3-5 minuter dvs som att tanka.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 juli 2022, 20:38:38 »


Det man kan med garanti säga är att största problemet inom EU är Putin, Det finns inte på kartan att svänga i frågan om rysk bränsle/gas etc, det ska bort och det finns inga bra alternativ förutom vätgas att ta till för att delvis täcka bortfallet. Alltså uppstår ett behov och det fortast möjligt. Ska vi bygga kärnkraft så tar den många många år innan den är på plats, liksom att bygga kraftledning mm ligger många år framåt i tiden. Här gäller det att välja mellan pest eller kolera.

Sen kan man inte bara kolla hur det ser ut i ena änden med vätgas utan man måste kolla helheten, hur pass dåligt eller bra blir det? Ta exempel på batterilastbil av tyngsta klass för långa transporter, hur mycket last blir det kvar med en massa batterier och vad kostar det att ha en gubbe som väntar på att ladda lastbil och vad kostar det när den måste stå still?
Exempel på lager med elektriska truckar visar att man behöver c:a 30% större flotta med eltruck än om man skulle använda vätgas som tankas på några minuter vilket visade sig vara mer fördelaktigt att använda.

Men vi får vänta och se....
Elektriska truckar har i många år haft batterier man byter ut mot ett nyladdat när det är dags att ladda dvs man har flera batterier än vad man har truckar gissar att en av fördelen är att man kan ladda långsamt för max hållbarhet själva batteri bytet tar några minuter.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 juli 2022, 14:51:06 »

Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 juli 2022, 14:47:42 »

Vätgas är idiotiskt, 30% systemverkningsgrad och tillverkas mestadels idag fossilt.

Vätgas är och har alltid varit ngt drömmare tror på.

Pumpkraft och kinetisk lagring är bättre.

Idag kan man ju säga att vattenkraften agerar som ett gigantiskt batteri redan, när det blåser eller är soligt drar man ned effekten och vid vindstilla och kärnkraftsbortfall som sker då och då ökar man.

Det viktiga är att man har överföringskapaciteten och den håller man på att förbättra just nu.
Sedan att man får köra fossilt några enstaka timmar vid toppeffekter är knappast ett problem.

Detta är mycket bättre än att kasta bort 70% som med vätgas.
För att inte tala om alla säkerhetsaspekter med vätgas.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 26 juli 2022, 14:18:50 »

Det är ett projekt för 100 miljoner kronor, det är småpotatis, och projektet har för avsikt att se hur det går lagra gasen i grottor, hur material reagerar, och så vidare.
Ren grundforskning med andra ord, det är långt till applicerbar användning, och som sagt, förlusterna är runt 65% - och det mesta av vätgasen produceras av naturgas.
Det är väl inte omöjligt att vätgasen blir "stor", men då har vi i så fall accepterat att el som energislag kommer att bli 3 gånger dyrare än vad el från vindkraft är, och det är i vart fall jag inte beredd att ställa upp på.

OCH, om vätgasen skall produceras av vindkraft, så behöver överskottet av vindkraft vara så stor att det enda alternativet (Svindyrt) är att lagra energi i form av vätgas.
För att det skall vara möjligt så måste det alltså finnas ett ständigt överskott av vindkraft, vilket innebär låga priser för el under stora delar av året då det blir 3 gånger dyrare med energi från vätgas, OM inte priset är lågt på vindkraftelen, och då går vindkraftbolagen i konkurs.

Det är en omöjlig ekvation som jag ser det, om inte EU bestämmer sig för att förstatliga all energiproduktion, och vi delar på bördorna gemensamt.
På kommersiell grund lär det dröja innan vätgas slår igenom.
Möjligen med statliga subventioner, men då går vi vidare på nu inslagen väg med utländska aktörer som nyttjar systemen och bedriver rovdrift på Svensk natur och miljö för egen vinnings skull.

Elon Musk håller med: https://www.cnbc.com/2022/05/12/tesla-ceo-elon-musk-dismisses-hydrogen-as-tool-for-energy-storage.html#:~:text=Tesla%20CEO%20Elon%20Musk%20calls,Future%20of%20the%20Car%20summit.

Men Bill gates har en annan uppfattning.  dontknow

Jag har väl i princip samma åsikt som Musk, om man "får drömma" så är ju vätgasen perfekt, men vi kan inte drömma fram energi, eller önska att tomten var på riktigt, eller vad man nu vill drömma sig fram till.
Det kommer självklart finnas begränsad nytta med vätgas, även om det är ineffektivt, i vissa brancher spelar det inte så stor roll vad saker och ting kostar, om funktionen uppfyller de krav man har, men som ledande energislag blir det alldeles för dyrt, det ska ju trots allt konkurrera med vattenkraft, kärnkraft, kol, gas och olja under överskådlig framtid.
Skulle vi i västvärlden ensamma gå över till vätgas, och förbjuda fossila bränslen så kommer de stora diktaturerna att få ett än större övertag vad gäller produktionskostnader för allehanda varor.
Möjligen skulle ett världskrig där vi som vill förbjuda fossil energi bombade alla länder som vägrar till smulor, liknande vad Ryssland gör i Ukraina nu, kunna stoppa fossil energi och göra att alla fick betala 300% mer för energi framöver, men vad skulle ett storkrig kosta, både i form av pengar, CO2-utläpp, mänskligt lidande och miljö?

Realiteten är att fossil energi kommer att dominera under lång tid, och man kan inte drömma bort de höga kostnaderna, problemen att lagra och distribuera vätgas, explosionsrisken, och de oerhörda förlusterna i omvandlingen el - vätgas - el.
Undrar om någon ens räknat in de kostnader som infrastrukturen bidrar med, när man räknar med ca 65% energiförluster i omvandlingen så tar man troligen inte hänsyn till vad det kommer att kosta att bygga upp all infrastruktur heller.

Kärnkraften har ju sina problem, men i demokratiska länder i västvärlden borde det i alla fall kunna ses som en bra lösning, tycker jag.


Det man kan med garanti säga är att största problemet inom EU är Putin, Det finns inte på kartan att svänga i frågan om rysk bränsle/gas etc, det ska bort och det finns inga bra alternativ förutom vätgas att ta till för att delvis täcka bortfallet. Alltså uppstår ett behov och det fortast möjligt. Ska vi bygga kärnkraft så tar den många många år innan den är på plats, liksom att bygga kraftledning mm ligger många år framåt i tiden. Här gäller det att välja mellan pest eller kolera.

Sen kan man inte bara kolla hur det ser ut i ena änden med vätgas utan man måste kolla helheten, hur pass dåligt eller bra blir det? Ta exempel på batterilastbil av tyngsta klass för långa transporter, hur mycket last blir det kvar med en massa batterier och vad kostar det att ha en gubbe som väntar på att ladda lastbil och vad kostar det när den måste stå still?
Exempel på lager med elektriska truckar visar att man behöver c:a 30% större flotta med eltruck än om man skulle använda vätgas som tankas på några minuter vilket visade sig vara mer fördelaktigt att använda.

Men vi får vänta och se....
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 26 juli 2022, 09:47:43 »

Norge har inga kärnkraftverk.

Sverige har möjlighet att bli en stor nettoexportör av el om vi bara har viljan. Vi är korkade om vi avstår att bygga ut vattenkraften.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 juli 2022, 07:59:17 »

Det är ett projekt för 100 miljoner kronor, det är småpotatis, och projektet har för avsikt att se hur det går lagra gasen i grottor, hur material reagerar, och så vidare.
Ren grundforskning med andra ord, det är långt till applicerbar användning, och som sagt, förlusterna är runt 65% - och det mesta av vätgasen produceras av naturgas.
Det är väl inte omöjligt att vätgasen blir "stor", men då har vi i så fall accepterat att el som energislag kommer att bli 3 gånger dyrare än vad el från vindkraft är, och det är i vart fall jag inte beredd att ställa upp på.

OCH, om vätgasen skall produceras av vindkraft, så behöver överskottet av vindkraft vara så stor att det enda alternativet (Svindyrt) är att lagra energi i form av vätgas.
För att det skall vara möjligt så måste det alltså finnas ett ständigt överskott av vindkraft, vilket innebär låga priser för el under stora delar av året då det blir 3 gånger dyrare med energi från vätgas, OM inte priset är lågt på vindkraftelen, och då går vindkraftbolagen i konkurs.

Det är en omöjlig ekvation som jag ser det, om inte EU bestämmer sig för att förstatliga all energiproduktion, och vi delar på bördorna gemensamt.
På kommersiell grund lär det dröja innan vätgas slår igenom.
Möjligen med statliga subventioner, men då går vi vidare på nu inslagen väg med utländska aktörer som nyttjar systemen och bedriver rovdrift på Svensk natur och miljö för egen vinnings skull.

Elon Musk håller med: https://www.cnbc.com/2022/05/12/tesla-ceo-elon-musk-dismisses-hydrogen-as-tool-for-energy-storage.html#:~:text=Tesla%20CEO%20Elon%20Musk%20calls,Future%20of%20the%20Car%20summit.

Men Bill gates har en annan uppfattning.  dontknow

Jag har väl i princip samma åsikt som Musk, om man "får drömma" så är ju vätgasen perfekt, men vi kan inte drömma fram energi, eller önska att tomten var på riktigt, eller vad man nu vill drömma sig fram till.
Det kommer självklart finnas begränsad nytta med vätgas, även om det är ineffektivt, i vissa brancher spelar det inte så stor roll vad saker och ting kostar, om funktionen uppfyller de krav man har, men som ledande energislag blir det alldeles för dyrt, det ska ju trots allt konkurrera med vattenkraft, kärnkraft, kol, gas och olja under överskådlig framtid.
Skulle vi i västvärlden ensamma gå över till vätgas, och förbjuda fossila bränslen så kommer de stora diktaturerna att få ett än större övertag vad gäller produktionskostnader för allehanda varor.
Möjligen skulle ett världskrig där vi som vill förbjuda fossil energi bombade alla länder som vägrar till smulor, liknande vad Ryssland gör i Ukraina nu, kunna stoppa fossil energi och göra att alla fick betala 300% mer för energi framöver, men vad skulle ett storkrig kosta, både i form av pengar, CO2-utläpp, mänskligt lidande och miljö?

Realiteten är att fossil energi kommer att dominera under lång tid, och man kan inte drömma bort de höga kostnaderna, problemen att lagra och distribuera vätgas, explosionsrisken, och de oerhörda förlusterna i omvandlingen el - vätgas - el.
Undrar om någon ens räknat in de kostnader som infrastrukturen bidrar med, när man räknar med ca 65% energiförluster i omvandlingen så tar man troligen inte hänsyn till vad det kommer att kosta att bygga upp all infrastruktur heller.

Kärnkraften har ju sina problem, men i demokratiska länder i västvärlden borde det i alla fall kunna ses som en bra lösning, tycker jag.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 25 juli 2022, 16:15:56 »

Det här med vätgas, här beskrivs det jag förmedlat förut "Kriget i Ukraina tvingar oss till omställning i högsta hastighet"....

https://fuelcellsworks.com/news/germany-unipers-hydrogen-alt-cavern-storage-project-receives-e2-37m-in-state-funding/

Detta kommer som sagt att skapa en enorm marknad kommande år.....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 juli 2022, 08:51:02 »

Jag tycker det räcker med vad vi redan vet för att förstå vart vi är på väg.
Jag har oerhört svårt att förstå att inte börsen backat mer redan, men trenden är ju i alla fall solklart nedåt, med bear-rallys vars nya toppar är lägre än de tidigare sedan flera månader.
Grekland, Italien och Spanien är inte ute ur någon kris ännu, matbrist kommer i vinter, med skyhöga priser i västvärlden och svält i de fattiga länderna som resultat.
Allt som importeras från Asien och betalas för med dollar har blivit över 40% dyrare på ett år, mycket av de kostnaderna har ännu inte nått konsumenterna, men det kommer de att göra.
Energikrisen inom EU lär accentueras när det blir kallare, och oroligheterna kring Taiwan kan mycket väl eskalera om det blir oroligt i USA, t.ex. om republikanerna vinner mellanårsvalet och Biden blir en "lame duck" i två år.

Grafen visar ju bara tendenser, men när det kommer under 1600 så anser jag att det kan vara köpvärt med en sparhorizont på 2 år eller mer, men det kan mycket väl dyka ned till 1200 innan det vänder också.

Skulle vi närma oss botten redan nu så är det bara ytterligare ett bevis på att börsen i mångt och mycket är ett kedjebrev, mer som ett lotteri än en värdeindikator på företag och företagande.

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 24 juli 2022, 08:04:14 »

Är mer orolig i allmänheten i att det finns saker vi inte vet. Typ om krig mellan Kina och USA, eller liknande som ställer till oreda i värden. Kan vara nya pandemier eller klimatet  går bananas , med torka, hetta, kyla och liknande. Börsen kommer återhämta sig oavsett vad som händer.

När Greklands ekonomi kollapsade, valde man från Eu att agera. Anledning var att utländska banker skulle gå under om inte det löste sig. Så det var för att rädda storbankerna i Europa som då skulle dra ner övriga banker i fallet.


Människor tenderar att springa i flock för långt, vilket kommer innebära att de som de ser ljuset i tunna först och agerar kommer tjäna storkovan. Den enas bröd ni vet. Ingen har blivit rik på att månads spara. Så om man vill göra pengar i en kris gäller det att ha tur och var finkänslig på vart vinden blåser.

Stora samlade förmögenheter påbörjas ofta med en kris.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!