Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tänker tillverkarna?  (läst 1914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur tänker tillverkarna?
« skrivet: 26 augusti 2018, 17:30:14 »
Ska byta ut min gamla IVT C9 och finner att filosofin skiljer sig ganska duktigt mellan tillverkarna. Varför??
Framförallt mellan IVT & NIBE som har stor varmvattentank och CTC & Thermia som har stor värmevattentank och värmer varmvatten på begäran.
Hur funkar det här med varmvatten på begäran? Startar VP så fort jag vrider på varmvattenkranen, eller är det i princip en elektrisk genomstömningsvärmare som används??
Jag måste koppla en plattvärmeväxlare eller en slingtank mellan mitt golvvärmesystem och pannan och då är det ju verkligen vigtigt att jag väljer rätt tillverkare. Exempelvis går ju IVT & NIBE bort om jag väljer plattvärmeväxlare eftersom volymen blir alldeles för liten på VP sidan, medan en Borö slingtank på 300l passar bra för dessa märken, i alla fall om slingan räcker till för överföring till mina 150 kvm golv samt 150 kvm tak.
CTC & Thermia funkar ju med plattvärmeväxlare men jag är skeptisk till det här med varmvatten på begäran - vad händer vid strömavbrott? Iskallt vatten?
Någon som kan det här??


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2018, 21:49:29 »
Varför en värmeväxlare till golvvärmen? Glykol i systemet eller liknande?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2018, 22:08:37 »
Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'värmer vatten på begäran'? Alla system (i princip) har någon form av tank som håller tappvattentemperatur. Antingen innehåller den tappvatten och värms via en slinga med värmevatten, eller så innehåller den värmevatten och tappvattnet värms i en slinga.
« Senast ändrad: 26 augusti 2018, 22:17:51 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2018, 22:37:54 »
CTC är den enda tillverkaren med en avvikande lösning så vitt jag vet.
Du har en varmvattentank som lagrar tappvarmvattenvärmen, men när man tappar vatten i ett tappställe så värms vattnet via en plattvärmeväxlare som värms av en intern cirkulationspump som överför värmen från tanken till tappvarmvattnet.
Så vitt jag vet gör dom på detta sätt för att kunna garantera legionellafritt tappvarmvatten.
Therma har en slinga som ligger inuti tanken så vattnet värms på sin väg genom VVB.
CTC har du nog inget varmvatten med vid strömavbrott, men det har du på alla andra fabrikat, så vitt jag vet i alla fall.

Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem med plattvärmeväxlare, "volymen" som du räknar med skall ju vara den externa volymen, värmeväxlaren överför ju alla värme som värmepumpen producerar direkt till ditt golvvärmesystem.

Även jag undrar varför du behöver mellanväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2018, 00:15:29 »
Tack - nu fattar jag lite bättre.
Jag måste splitta systemet och installera mellanhand/växlare eftersom jag har gamla Wirsbo- Pex rör som inte är diffusionstäta. Har bytt panna många, många gånger pga detta och nu får det vara nog.
När C9 installeras av ett Stockholmssnille blev det förstås fel - pannvolymen var alldeles för liten för att jobba mot mina gamla värmeväxlare som togs bort för att öka volymen och vips började problemen med elpatroner som tog slut 2 ggr/år etc..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2018, 07:34:31 »
OK.
För att det skall fungera utan tank så krävs att du har fri tillgång till hela värmesystemets avgivande yta hela tiden, du måste alltså låta värmepumpens reglerdator styra rumstemperaturen, inte termostater på golvvärmen eller radiatorerna.
Problemen som ni hade med värmeväxlingen berodde alltså troligen på att det från tid till annan var så många termostater som stängde att flödet i externa kretsen blev för lågt för att värmepumpens hela uteffekt kunde överföras i värmeväxlaren.
Resultatet av det blir att temperaturen på VP-sidan stiger fort och värmepumpen löser ut på högtryckspressostaten, eller för att temperaturen stiger för mycket "över börvärde" och då stoppas.
Du har alltså i princip två val:
1. Sätt in en volymtank på ca 300 liter på VP_sidan för att minimera dessa problem.
2. Byt reglerfilosofi, från att reglera temperaturen med termostater till att låta värmepumpen styra temperaturen i lokalen.

OM du går på val 2 så innebär det att du kör med alla termostater fullt öppna och låter värmepumpens styrdator reglera rumstempen med hjälp av utegivare och rumsgivare.
Jag brukar generellt skriva att det kan vara OK att låta upp till 30% av termostaterna vara reglerande, men i praktiken beror det ju också på hur stora delar av det tillgängliga flödet som stryps bort om de termostaterna stänger.

En tanklösning gör det hela stabilt och innebär dessutom att du KAN låta termostaterna reglera temperaturen i lokalen.

Nackdelen med att göra på detta sätt är att FÖR att termostaterna skall ha någon nämnvärd möjlighet att reglera upp temperaturen så måste värmepumpen producera varmare vatten än vad som egentligen är nödvändigt.
För varje grad varmare vatten värmepumpen producerar så tappar anläggningen ungefär 3% verkningsgrad.
Kör du alltså ut 5 grader varmare vatten än vad som skulle behövas (om termostaterna vara fullt öppna) så ökar alltså värmepumpens energiförbrukning med ca 15% sett över hela året.

En kombination av utegivare, rumsgivare, korrekt injustering av styrdatorn, OCH termostater som stryper bort övertemp om/när det sker är bäst, men innebär också större kostnader.
De i mina ögon "onödiga kostnaderna" hör då ihop med vad en tank och ett antal termostater kostar.
Vi har t.ex. kört helt termostatlöst i vårt hus sedan 2002 när jag installerade värmepumpen, fast i vintras kröp jag till korset att satte in en termostat i vårt sovrum.
Anledningen till detta var en kombination av saker som förändrats sedan vi körde igång vår anläggning:
(Vi har bara självdragsventilation i vårt hus)
1. VI har ökat antalet friskulftsventiler i sovrummet, från 1 till 2.
2. Förra vintern var kallare än på länge, dessutom blåste det rätt mycket.
3. Sovrummet är litet, bara ca 10 m2.

Som resultat av detta så var det svårt att få en stabil temp i rummet, beroende på vindstyrka, utetemp och från vilket håll det blåste så kunde temperaturen variera med 2-3 grader i sovrummet vilket är lite väl mycket för min smak.
Efter att jag ökat det tillgängliga grundflödet på den radiator och satt in en termostat så fungerar det mycket bättre.
Nu har vi alltså totalt 14 radiatorer i vårt system, men bara en av dem styrs av en termostat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2018, 14:47:28 »
Tack Rickard - du kan verkligen det här. Dock är det så att jag aldrig haft rumstermostater endast en utegivare. Problemet med min gamla växlare som Wirsbo tillhandahöll var att det behövde väldigt höga ingånstemperaturer för att kunna ge tillräcklig värme i sekundärkretsen och ihop med den låga primärvolymen i VP blev det helt för mycket för VPn.
Min tanke är att köpa en Nibe 1255/16 eftersom man tycks kunna fÃ¥ ett bra pris pÃ¥ webben - en Borö 300/20 slingtank med 2 shuntar, en till dom 5 golvslingorna pÃ¥ bottenvÃ¥ningen och en till dom 5 tak/golvslingorna  pÃ¥ ÖP som behöver högre temperatur. Dessutom vill jag ha frikyla för att kyla ett skafferi intill pannan där jag idag har ett split aggregat. Rummet är ca 6kbm.
LÃ¥ter det vettigt??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2018, 17:32:57 »
Du måste ha en rejäl värmeväxlare, jag vet inte exakt hur man anger effekten på dom men i ditt driftfall vill du ha så låg tempskillnad mellan primär och sekundärsidan som möjlig.
Därför kan man bli lite lurad och köpa en för klen växlare eftersom effektangivelsen är troligen vid en hög tempskillnad mellan primär och sekundärsidan.
Prata med återförsäljaren om detta och var inte dumsnål när du köper värmeväxlaren, den är betydligt viktigare än tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2018, 10:18:57 »
Tack Carl,
Precis som  du upplever jag att det är svÃ¥rt att fÃ¥ fram data pÃ¥ växlare. I synnerhet slingtankar - jag har förgäves frÃ¥gat Borö om detta. Plattväxlare tycks ha mer info - Nibe har ju en del och det är klart, satsar jag Nibe och plattvx mÃ¥ste jag ju ha en volymtank pÃ¥ primärsidan.
Det är inte enkelt för en lekman och firmor jag frågar här i Stockholm tycks inte ha en susning.
Suck - vintern lär ju komma så småningom och mitt system klarar nog inte en vinter till - manteln på min C9 är snart sönderrostad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2018, 11:24:49 »
Det kan ju funka med en slingtank, samma sak där, var inte dumsnål och ta för lite slinga.
Och som jag trodde (syns i Nibes datablad) så anges effekten på en plattvärmeväxlare vid mycket höga tempskillnader, denna effektsiffra har ingen relevans med ditt driftfall.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur tänker tillverkarna?
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2018, 11:49:42 »
Du skulle kunna titta på poolvärmeväxlare, de är motståndskraftiga mot korrosion och kan växla höga effekter.
Kolla på 70-120 kW värmeväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!