Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenmantlad kökspanna till IVT jordvärmepump?  (läst 3662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
vattenmantlad kökspanna till IVT jordvärmepump?
« skrivet: 24 december 2010, 22:57:31 »
Hej!
har gått och funderat ett tag på om det är möjligt att koppla en äldre vattenmantlad kökspanna till vårat jordvärmesystem, som ett komplement nu under de kalla vintrarna, det ska inte vara ett huvudvärmesystem utan bara till stöttning...

har idag en IVT c7 greenline (tror det var denna modell, den med den låga höjden och separat VVtank 300liter då höjden i källaren är 1.90 till tak)

kan man koppla in ett sådant system rakt på det slutna vattenburna värmesystemet, problemet är väl att ett eldningssystem har en annan vämegrad som den jobbar med än den jordvärmesystemet jobbar med...

bara en fundering jag gått och tänkt på, men det borde väl gå? eller...

finns det någon annan som har båda systemen som funkar ihop?

Godjul på er där ute ialla fall... :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vattenmantlad kökspanna till IVT jordvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 24 december 2010, 23:27:25 »
Nog bör det gå koppla in en kökspanna till värmepumpen, se bara till att koppla in den på fram eller returledningen innan de delat på sig, så att du värmer hela flödet till eller från värmepumpen.
Det du bör tänka på är att en panna som det "drar" igenom kan läcka ut rätt mycket värme i skorsten om du inte eldar i den, så en bypass som du kan stänga när du inte eldar kan vara en god ide.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vattenmantlad kökspanna till IVT jordvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 09:19:06 »
Jag har en sådan installation och har eldat de senaste dagarna för att stötta min lilla lvp.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vattenmantlad kökspanna till IVT jordvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 11:38:31 »
låter bra, då kanske man ska börja fundera lite mer på detta.


Citera
Det du bör tänka på är att en panna som det "drar" igenom kan läcka ut rätt mycket värme i skorsten om du inte eldar i den, så en bypass som du kan stänga när du inte eldar kan vara en god ide.

japp detta hade jag nog inte tänkt pÃ¥ men nu finns det med i beräkningarna, en enkel lösning även om  kökspannan skulle strula till och gÃ¥ sönder...


Citera
Jag har en sådan installation och har eldat de senaste dagarna för att stötta min lilla lvp.

hur fungerara pumpen när du eldar? stänger han av sig automatiskt eller måste du göra något fysiskt på pumpen när du eldar?

Tackar för svar, trots julstressen :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vattenmantlad kökspanna till IVT jordvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2010, 11:53:53 »
Rumstermostat styr lvp, så den stänger av sig själv.....

Jag har valt en enkel, primitiv lösning som saknar finesser, men som aldrig krånglar; ingen innepanna med växelventiler eller eltillskott.....

....utan en liten separat elkassett (3 kW)med termostat, så att systemet ej fryser om jag skulle vara utomlands under en frostnäpp(kallare än -20 gr) ......

......eller om vp ej orkar värma stugan(och det gör den ej om det är kallare än -10 gr).

Varmvatten värms separat.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!