Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning Ultimate Heating  (läst 5080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hög elförbrukning Ultimate Heating
« skrivet: 02 december 2008, 20:42:14 »
Hej
Jag har länge funderat pÃ¥ elförbrukningen pÃ¥ min Ultimate Heating luft/vatten-värmepump som mÃ¥ste vara pÃ¥ tok för hög?? Huset är pÃ¥ ca 150m2 inkl källare, tilläggsisolerat och ny fönster och till största delen vanliga radiatorer förutom hallen med vattenburen golvvärme.  Ã…rsförbrukningen ligger pÃ¥ ca 32000kWh (allt frÃ¥n 1200-4000 i mÃ¥naden). Har kollat med pumpen avslagen och dÃ¥ gÃ¥r det inte mycket el sÃ¥ det är inget annat som tjuvdrar... Har haft en installatör här idag och han kunde inte se nÃ¥got uppenbart fel men ska Ã¥terkomma pga att som jag skrivit i en annan trÃ¥d stÃ¥r pumpen helt still nu för att den varnar om för höga gastemperaturer.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel eller om pumpen helt enkelt är så värdelös? Den är tillverkad 200610 och tydligen av on/off-typ... Pumpen är kopplad till den gamla vedpannan och används både till varmvatten och värme.

Mvh
Morgan

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #1 skrivet: 02 december 2008, 20:59:31 »
Skulle tippa på köldmediabrist, men allvarligt byt till en värmepump istället, för den där drar ju mer el än en elpanna
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Smool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #2 skrivet: 03 december 2008, 06:06:16 »
Ja jag skulle gärna byta men känns onödigt när pumpen inte är mer än 2år, trodde väl att den skulle vara bättre än så iaf... Den satt monterad när jag köpte huset för ett år sen så hade jag fått välja själv så hade det inte vara det här märket iaf...

Utloggad Engström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #3 skrivet: 08 december 2008, 21:13:38 »
känns som jag känner igen detta.. En bekant köpte en ultimate för ett år sedan, den gick hyfsat första halvåret, se'n larmade den för hög gastemp. konstaterade läckage i utedelen, cirka fyra lödläckage...
har nu försökt fått tag i företaget för att få en ny utedel men att få tag i dessa människor är som att försöka hitta han med skägget som gömmer sig i grottor... Så ett tips är att titta i utedelen på dom tunna plastade kopparrören som är "ihopnypta" i ett fördelningsrör, tror det är tre sådana. alla dessa läkte på den här pumpen.
hoppas det ordnar sig för dig!
// Engström

Utloggad Smool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #4 skrivet: 10 december 2008, 21:25:48 »
Idag var reperatören här och kollade igen... Han hittade läckage i utedelen, lödning som släppt så nu måste utedelen (120kg) plockas ner och fraktas till han för lagning och sen monteras upp igen om han får till det bra. Satt tydligen så jäkligt till så det inte gick fixa på plats =/

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #5 skrivet: 10 december 2008, 21:50:28 »
Det är inte sÃ¥ att du förutom köldmedie-läckaget även har värme-läckage frÃ¥n den gamla vedpannan iom självdrag  Sc:,h

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #6 skrivet: 10 december 2008, 21:55:01 »
Det är kanske möjligt, har dålig koll på systemet och var som sagt inte med vid installation... Hur vet jag det?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #7 skrivet: 11 december 2008, 07:35:51 »
Om du har öppet från eldstaden ut i murstocken kommer termiken skapa självdrag , och du ventilerar ut värmen genom skorstenen !
Och det kan röra sig om stora effektförluster denna väg !

Lösningen är att pannan ska vara pluggad ut mot rökgÃ¥ngen,  och murstocken ska ventileras med sval källarluft i stället (via tex dragregulator eller sotarlucka som stÃ¥r öppen).

Lycka till !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #8 skrivet: 19 december 2008, 22:39:22 »
Ja nog låter det som att det kan vara effektförluster den vägen, men eftersom jag vill ha kvar möjligheten att vedelda så kan jag väl inte plugga pannan?

Skulle nog behöva göra en hel del åt systemet men som vanligt sitter det i pengarna... Finns t.ex ingen varmvattenberedare nu utan allt går genom pannan som är sen början av 50-talet... knappast den mest energieffektiva =/

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning Ultimate Heating
« Svar #9 skrivet: 19 december 2008, 23:17:23 »
Ja nog låter det som att det kan vara effektförluster den vägen, men eftersom jag vill ha kvar möjligheten att vedelda så kan jag väl inte plugga pannan?

Skulle nog behöva göra en hel del åt systemet men som vanligt sitter det i pengarna... Finns t.ex ingen varmvattenberedare nu utan allt går genom pannan som är sen början av 50-talet... knappast den mest energieffektiva =/

Om du kommer åt genom draglucka eller sotlucka så fyll en Konsumkasse med isolering och stoppa in i rökgången och fäst ett rep i påsen som du hänger över vedinkastet (så du inte glömmer å ta bort isoleringen när du vill elda) då du kan dra ut hela paketet när du vill elda. Då får du tätt när du kör med pumpen och inget tjyvdrag. Men se till så du får drag i skorstenen av källarluften så du får bra ventilation. Så gör jag och man sparar nog nån Kwh på det. *vinkar*
J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!