Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9  (läst 8553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #15 skrivet: 28 november 2019, 07:24:40 »
 :) Bra med bilder.
På bild nr 201322 sitter en bypass till höger, stäng denna.
Ventilerna på ingående till fördelarna ska alltid vara öppna när grejerna går, stängs dessa så slutar det cirkulera helt och värmepumpen stannar med ett larm.
På bild 202123 är de stängda, du kanske ska öppna på denna fördelaren (eller går denna till nått utrymme som är kallställt)?
Plastrattarna på toppen av fördelarna kan användas för injustering.
Man räknar då antal varv från helt inskruvat läge, men det låter lite skumt att det står 6 varv?
Prova att halvera värdet dvs 1 varv i protokollet = 1/2 i verkligheten?
« Senast ändrad: 28 november 2019, 07:30:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #16 skrivet: 28 november 2019, 08:05:16 »
Sakta ökade retur temperaturen tills att den slog av på 28,8 grader, värmebärare ut låg då på 57,3 grader.

Det var väl en varmvattenberedning på slutet innan pumpen stannade? Det blir ofta så när pumpen har värmt huset en längre tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #17 skrivet: 28 november 2019, 08:14:55 »
:) Bra med bilder.
På bild nr 201322 sitter en bypass till höger, stäng denna.
Ventilerna på ingående till fördelarna ska alltid vara öppna när grejerna går, stängs dessa så slutar det cirkulera helt och värmepumpen stannar med ett larm.
På bild 202123 är de stängda, du kanske ska öppna på denna fördelaren (eller går denna till nått utrymme som är kallställt)?
Plastrattarna på toppen av fördelarna kan användas för injustering.
Man räknar då antal varv från helt inskruvat läge, men det låter lite skumt att det står 6 varv?
Prova att halvera värdet dvs 1 varv i protokollet = 1/2 i verkligheten?

201322 är övervåningen och det var den bypassen jag stängde för att få det att fungera. Varför sitter en bypass där, kan den någonsin vara bra för något? Angående larmet så var det övervåningen som jag stängde ventilerna på ingående och retur. Ska inte vattnet fortfarande cirkulera på undervåningen?

202123 är garaget som jag stängde för att fokusera på huset. Ska öppna den när vi har värme i huset.

Ska testa att halvera värdet på plastrattarna men det blir lustigt när instruktionen är 3 1/4 varv. Ska försöka kontakta företaget som har gjort installationen och be de förklara.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #18 skrivet: 28 november 2019, 08:16:33 »
Det var väl en varmvattenberedning på slutet innan pumpen stannade? Det blir ofta så när pumpen har värmt huset en längre tid.

Jag tog faktiskt fotografier och varmvattenberednings-lampan lyste inte så jag tror inte det.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #19 skrivet: 28 november 2019, 09:01:25 »
Inte bra med så hög värmebärartemperatur om det inte var en varmvattenberedning. Läs av samtidiga värden på GT8, GT9 och GT1 när pumpen värmer huset. Det kan vara så att den stängda bypassen vid golvvärmefördelaren gör att flödet i golvvärmekretsen har minskat så pass mycket att det blir flöde åt fel håll i bypassen vid pumpen (det U-formade röret som går mellan in- och utloppet för värmebäraren på bild 202158). Det röret ska ha samma temperatur som returen när pumpen värmer huset, det vill säga att GT1 och GT9 ska vara lika (bortsett från givarnas eventuella felvisning) .
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #20 skrivet: 28 november 2019, 10:27:12 »
201322 är övervåningen och det var den bypassen jag stängde för att få det att fungera. Varför sitter en bypass där, kan den någonsin vara bra för något? Angående larmet så var det övervåningen som jag stängde ventilerna på ingående och retur. Ska inte vattnet fortfarande cirkulera på undervåningen?

202123 är garaget som jag stängde för att fokusera på huset. Ska öppna den när vi har värme i huset.

Ska testa att halvera värdet på plastrattarna men det blir lustigt när instruktionen är 3 1/4 varv. Ska försöka kontakta företaget som har gjort installationen och be de förklara.

Bypass används till hus som inte har värmepump med flytande kondensering, anledningen är att man då kan ha termostater på ventilerna och stänger samtliga får man en liten cirkulation via bypassen så att inte cirkpumpen havererar.

Menar du att flödet till den fördelare som var öppen avstannade ocksÃ¥ när du stängde pÃ¥ den andra?  Sc:,h
Jämför temperaturen på de båda fördelarnas returer, är det stor skillnad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #21 skrivet: 28 november 2019, 15:49:18 »
Carl N:
Ska jag tolka det som att firman installerat bypass ifall att man i framtiden skulle byta värmekälla?

Bottenvåningen hade de tre största slingorna öppna, resten stängda. Värme ut på pumpen blev bara varmare och varmare men returvärdet förändrades inte. Efter att larmet löst ut så öppnade jag ventilerna till fördelaren på övervåningen och kunde då höra vatten röra på sig och när jag kvitterade larmet så var plötsligt returvärdet högt och pumpen behövde inte gå. Var det för stort motstånd med enbart tre slingor öppna?

Roland:
Jag upplevde det som att värmebärartemperaturen ständigt ökade tills det att returen nådde rätt värde. Om det stämmer så kommer värmebäraren inte nå samma värde ikväll då returen redan är varmare. Ska kika på värden och återkommer senare.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #22 skrivet: 28 november 2019, 16:34:33 »
Gissar att du har luft i golvslingorna/fördelarna.

Det sex varv som nämns, är förmodligen justerskruvarna på varje slingas retur. Kolla om det inte är en insex att skruva på.

De antal slingor som finns, tyder på att uppvärmd golvyta är över 200 m² troligen 220-230 m². Med frånluft utan återvinning kan en uppskattad toppeffekt ligga på typ 10-11 kW.

Rekommenderat deltaT över golvslingorna är 5°, vilket då kräver 0,5 l/s. Att se systemet matas med 22 mm vittnar om problem d.v.s. det ger ett tryckfall på 1,2 kPa/m och ett flöde på 1,5 m/s. Usch så fel. Dessutom ser bypassen ut att vara endast 18 mm.

Du har ju ett tryck på 1,3 bar samt luftningsskruvar på golvsligefördelarna, så det är bara att stänga cirkpumpen och lufta. Lämpligt tryck när du luftat klart är 0,6 bar, om/när manometern är i våg med våning 1.

Se även till att den interna cirkpumpen endast går när kompressor eller el-patron är aktiv. Kolla i meny 5.10 att "P2 med kompressor" är valt.




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #23 skrivet: 28 november 2019, 21:17:22 »
Dessutom ser bypassen ut att vara endast 18 mm.

Det ser jag inte som nÃ¥got problem, det är vanligt att den är klenare. När pumpen värmer huset är det ett bara ett mindre flöde som gÃ¥r genom bypassen (= returflödet frÃ¥n huset minus det interna flödet genom värmepumpen). När pumpen inte värmer huset gör det inget om värmebärarflödet blir mindre. Jag har pluggat bypassen pÃ¥ min pump och det fungerar utmärkt, slipper dessutom en cirkulationspump. 

Håller med om att 22 mm är lite snålt i synnerhet med tanke på att pumpen står i ett fristående garage. Det bör bli ett antal meter där utöver vad en inomhuspump skulle behöva.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #24 skrivet: 28 november 2019, 21:30:51 »
Carl N:
Känner jag på retur-fördelarna så är entreplan iskall och övervåningen ganska varm

Roland:
Bypassen innan pumpen blir varm. Exempel från ikväll GT1 26,2 GT8 52,3 & GT9 44,2

Lexus:
Antar att luftningsnippel är den som går ut nedåt på fördelarna. Manometern är i takhöjd på entreplan. Om det är returen som är definierad med varven ska då till ventilerna vara helt öppna? Vad har jag för fördelare? Var hittar jag en guide för att lufta dessa? Stänger man bara av cirkulationspumpen och öppnar nippeln? Behöver man fylla på vatten?

Idag fick jag larmet "GT8/GT9 Högt värmebärardelta". Tog ut filtret som var helt svart och igensatt och rengjorde det. Pumpen arbetar ungefär 30 minuter innan den slår av.

Ska nog försöka lufta ikväll annars får jag ta dit en tekniker.

Temperaturen ligger stabilt på 15 grader. Är det normalt att det tar tid eller kommer jag som det nu ser ut inte att få någon värme?
« Senast ändrad: 28 november 2019, 21:36:52 av Moonman »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #25 skrivet: 28 november 2019, 21:44:08 »
Det ser jag inte som nÃ¥got problem, det är vanligt att den är klenare. När pumpen värmer huset är det ett bara ett mindre flöde som gÃ¥r genom bypassen (= returflödet frÃ¥n huset minus det interna flödet genom värmepumpen). När pumpen inte värmer huset gör det inget om värmebärarflödet blir mindre. Jag har pluggat bypassen pÃ¥ min pump och det fungerar utmärkt, slipper dessutom en cirkulationspump. 

Håller med om att 22 mm är lite snålt i synnerhet med tanke på att pumpen står i ett fristående garage. Det bör bli ett antal meter där utöver vad en inomhuspump skulle behöva.

Behöver han 0,5 l/s till golven, och värmepumpens nominella flöde är 0,29 l/s, så måste 0,21 l/s passera bypassen. I en 18-ledning ger det ett tryckfall på 850 Pa/m samt ett flöde på över 1 m/s.

När värmepumpen producerar varmvatten ska hela flödet till golven passera bypassen. Även om det inte spelar någon roll att flödet sjunker, så känns det inte rätt designat. Speciellt inte om det skapar missljud vid värmepumpen på grund av det höga flödet och den tunna bypassen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #26 skrivet: 28 november 2019, 21:50:27 »
Moonman:

Du har högre flöde över värmepumpen än du har över värmekretsen. Det gör att flödet går fel väg genom bypassen vilket skapar de höga temperaturerna.

Du behöver fylla värmesystemet efter luftning, om/när trycket är under 0,5 bar.

Så länge du inte har avhjälpt problemet, kan du nog inte räkna med att få varmt i huset.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #27 skrivet: 28 november 2019, 22:16:11 »
Carl N:
Känner jag på retur-fördelarna så är entreplan iskall och övervåningen ganska varm

Då är det nått som begränsar flödet nere genom golvvärmeslingorna, luft föreslog nån, eller nått annat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #28 skrivet: 28 november 2019, 22:56:09 »
Ok, har ni någon guide för hur jag luftar samt fyller systemet? Räcker det att öppna luftningsnipplarna och övertrycket trycker ut luften eller behöver jag pressa igenom vatten samt var fyller jag på systemet, i fördelaren genom luftningsnippeln eller vid pumpen någonstans?

Jag förstår att det är tröttsamt med folk som inte kan något men jag vill verkligen lära mig.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #29 skrivet: 28 november 2019, 23:07:15 »
Fyll på när trycket hamnar under 0,5 bar.

Kom ihåg att stänga cirkpumpen när du luftar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!