Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar  (läst 5648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« skrivet: 20 januari 2017, 22:30:20 »
Hej,

Är ny husägare och ny på forumet.

Jag behöver hjälp med att välja vilken bergvärmepump jag skall välja. Här kommer lite att ta hänsyn till:

  • Byggt 1955, ej tilläggsisolerat
  • 100 kvm boyta, 60 kvm biyta som skall värmas med golvvärme (nyinstallation)
  • Nya radiatorer i hela huset

Ekonomibyggnad:
  • Ca 150 kvm varav 50% skall kunna värmas upp till 21 grader och resten till ca 15 grader
  • Värms via nya vattenradiatorer (kulvert mellan husen)
  • Ekonomibyggnaden är tilläggsisolerad i förra Ã¥ret

Jag vill kunna värme eller inte värma båda husen helt oberoende varandra. T ex fick jag offert på CTC men där kunde ekonomihuset aldrig få högre framledningstemperatur än bostadshuset. Detta känns som en stor nackdel. Jag vill kunna styra framledningstemperatur oberoende av varandra.

Jag vill kunna ställa in oberoende av varandra temperaturer i källaren (golvvärmen), bostadshuset och ekonomibyggnaden.

Jag vill också ha så hög SCOP som möjligt.

Borrhålet kommer att bli 200 meter. Räcker det?

Pris inkl. borrning och installation osv är likvärdig sÃ¥ tänk bara rent tekniskt nu!  tummenupp

Det står mellan följande:
IVT Geo 312C
Thermia Diplomat Inverter
CTC GSi-12

Tacksam för all input i ämnet!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2017, 07:49:37 »
Att man vill ha så högt cop som möjligt innebär samtidigt att man måste ha så låg framledning som möjligt och det är framledningen som vp jobbar med som räknas. Om ekonomibyggnaden kräver 55 graders framledning och huset endast 35 grader får du cop motsvarande 55 graders framledning. Om man absolut vill kunna välja hur som helst finns ju alltid möjligt att köra en för hög kurva mot tank och sen shunta till båda systemen därifrån men det kommer absolut inte ge högsta cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2017, 08:42:59 »
En fundering. Hur skulle det vara med en tank i ekonomibyggnaden, eller det kanske kräver en tank i varje hus? Vp växlar växelvis mellan tankarna enligt behov?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2017, 11:02:27 »
Värmesystemen i båda husen är nya vad jag förstår, om det är tänkt till i förväg så är radiatorsystemet i ekonomibyggnaden väl tilltaget för att vara optimalt för VP-drift så att det borde ha samma FL-behov som golvvärmen i det andra huset. Och då borde Smurfens idé med en arbetstank fungera bra? Då kan VPn få arbeta mot kurva som vanligt, kanske med något för hög kurva eller någon grads övertemp, men det är inte mycket i COP man förlorar på det. I mitt hus skulle en grads övertemp kosta högst 50-100:- per år i förlorad COP.
Och är radiatorsystemet i ekonomibyggnaden för litet så kanske det går att komplettera med fläktkonvektorer eller fler/större radiatorer för att få ner FL-bör där.
Vore det en idé?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2017, 12:57:17 »
Själv tycker jag min ide var riktigt dålig man ska inte shunta båda kretsarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2017, 13:09:22 »
Vad är det som blir dåligt med att shunta 2 system, om båda systemen har låg och ungefär lika FL?
Säger inte att du har fel utan vill lära mig mera.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2017, 13:16:53 »
Cop blir sämre om man shuntar och det ska köpas mera prylar. Finns ingen anledning att shunta 2 system kör flytande mot det med högst framledning och shunta det andra systemet om man vill ha högst cop. Bryr man sig inte om cop eller prioriterar valfriheten mera kan man naturligtvis shunta båda systemen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2017, 13:37:33 »
TS vill ju ha full valfrihet så då måste man väl shunta båda systemen, om man då kan se till att båda har ungefär samma krav på FL-temp så är det inte så mycket förlorat på att shunta. Man ska ju ändå bara ligga med någon enstaka grads övertemp i tanken så COP kan inte försämras speciellt mycket.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2017, 13:54:37 »
Det försämras inte mycket men det ger inte så högt cop som möjligt men prioriterar man valfrihet så lär det funka utmärkt även om jag inte förstår fördelarna med det men man behöver veta mer om systemet för att kunna ge ett vettigt förslag tex vilket system som kräver högst framledning. Sen kan man undra om en 12 kw vp räcker till för att värma inte allt för väl isolerade 310m2 och ska man shunta 2 system finns inte mycket att vinna på att välja inverter varför inte on/off vp + tank och 2 shuntar på tanken som inte behöver styras av vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2017, 17:28:57 »
högsta kurvan oshuntad!
en anläggning med sÃ¥ skiftande behov är inte beroende av vad det stÃ¥r pÃ¥ värmepumpen i första hand...utan av kunskapen och förstÃ¥elsen hos installatören.   
ska det bli bra krävs en flödesoberoende tank som kan ta hand om hela effekten med rimliga gångtider och två sekundära kretsar.
en shuntad (lågtemp) och en direkt från tanken
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2017, 22:09:51 »
Hej,

Tack för alla svar.

Bostadshuset kommer antagligen kräva högst framledningstemperatur då det inte är tilläggsisolerat. I normala fall kommer det antagligen att fungera, men när vi reser bort måste alltså bostadshuset värmas upp för att kunna hålla temperaturen i ekonomibyggnaden som innehåller en lägenhet. Därav ser jag gärna möjlighet att endast värma upp det ena eller det andra.

En tekniker som var här sa att han uppskattade att huset förbrukade 7 kw och ekonomibyggnaden ca 5 kw.

Så svårt att göra ett val. Pumparna är väl ändå rätt identiska?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2017, 22:53:13 »
Borde man inte kunna köra en VP med två shuntgrupper mot en tank?

Min Nibe F1245 kan ju ha flera klimatsystem (upp till 8st) med separata shuntgrupper, och om man låter klimatsystem 1 (utan shunt) bara gå mot en tank och styras mot utetemp passande den av byggnaderna som kräver högst framledning, och sedan ha klimatsystem 2 och 3 för resp byggnad.
« Senast ändrad: 23 januari 2017, 04:15:03 av Rickard »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2017, 10:27:18 »
Mitt svar ovan.
Styr bostadshusets C-pump med en rumstermostat!
Bara att ställa ner när du inte vill värma bostadshuset
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2017, 23:30:15 »
Frågan är om 200 m och 12 kW räcker till? Speciellt om det är en installation som kräver lite högre framledningstemperatur och sedan lite förluster i kulverten.

Skåne eller Kiruna är också en relevant fråga?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2017, 04:27:04 »
Mmm, det känns ju som att 15 kW är närmare sanningen när det gäller effektbehovet om man räknar 50W/m2, vilket ändå är rätt lågt... Om det inte rör sig om välisolerade hus i skåne.

Frågan är väl hur mycket mer man sparar på att gå upp till en 16 kW värmepump och ett borrhål till.
Investeringskostnaderna kanske ökar med 30 000 kr och jag tror det tar många år att tjäna in den mellanskillnaden.

Vill man ha underhållsvärme på källargolv och olika temperatur i olika hus vid olika tider så är det klart vettigast att sätta in en tank.
Precis som beskrivits tidigare kör man flytande mot tanken med kurvan anpassad för den lokal som har högsta behover av temperatur och sen får man shunta eller köra med termostater på övriga kretsar.

En 15-17 kW on/off kopplad till en 500 liters arbetstank skulle kunna ge 100% effekttäckning (mindre eltillskott) bli billigare och mer robust än en inverter mot en mindre tank.
Problemet är väl möjligen extrakostnaden för det extra borrhålet som en så stor värmepump torde kräva.

Att hålla på att sänka temperaturen i en del av anläggning med "resa" är i mina ögon helt onödigt, om man inte reser bort över stora delar av vintern, det lilla som finns att spara på en tvåveckors semester är i det stora hela småpotatis och inget jag skulle bry mig om att ta hänsyn till vid en projektering av ett värmepumpsystem.
Möjligen kan väl uthyrningsdelen i detta fall bli stående tom, och då kan det ju finnas incitament att kunna sänka tempen där.

Hur lång är kulverten, och hur har du tänkt lösa tappvarmvattenbehovet i ekonomibyggnaden, skall du ha VVC där?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!