Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar  (läst 5674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2017, 20:50:22 »
Mmm, det känns ju som att 15 kW är närmare sanningen när det gäller effektbehovet om man räknar 50W/m2, vilket ändå är rätt lågt... Om det inte rör sig om välisolerade hus i skåne.

Frågan är väl hur mycket mer man sparar på att gå upp till en 16 kW värmepump och ett borrhål till.
Investeringskostnaderna kanske ökar med 30 000 kr och jag tror det tar många år att tjäna in den mellanskillnaden.

Vill man ha underhållsvärme på källargolv och olika temperatur i olika hus vid olika tider så är det klart vettigast att sätta in en tank.
Precis som beskrivits tidigare kör man flytande mot tanken med kurvan anpassad för den lokal som har högsta behover av temperatur och sen får man shunta eller köra med termostater på övriga kretsar.

En 15-17 kW on/off kopplad till en 500 liters arbetstank skulle kunna ge 100% effekttäckning (mindre eltillskott) bli billigare och mer robust än en inverter mot en mindre tank.
Problemet är väl möjligen extrakostnaden för det extra borrhålet som en så stor värmepump torde kräva.

Att hålla på att sänka temperaturen i en del av anläggning med "resa" är i mina ögon helt onödigt, om man inte reser bort över stora delar av vintern, det lilla som finns att spara på en tvåveckors semester är i det stora hela småpotatis och inget jag skulle bry mig om att ta hänsyn till vid en projektering av ett värmepumpsystem.
Möjligen kan väl uthyrningsdelen i detta fall bli stående tom, och då kan det ju finnas incitament att kunna sänka tempen där.

Hur lång är kulverten, och hur har du tänkt lösa tappvarmvattenbehovet i ekonomibyggnaden, skall du ha VVC där?

Tack för ditt svar. :)

Kulverten är ca 20 meter och ordentligt isolerad samt att den ligger en bra bit ned i marken.
Det finns två fördragna rör för varmvatten, men kommer antagligen att köra en varmvattenberedare på 150 liter.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2017, 20:52:18 »
Nå, nu har ni diskuterat en del i tråden om olika alternativ osv. Jag har tyvärr inte kunnat bidra så mycket pga min totala okunskap i ämnet.

Om du skulle bli tvungen att välja mellan någon av dessa tre maskiner, vilken hade du valt?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2017, 21:05:40 »
Inte sÃ¥ mycket att fundera över :  CTC GSi-12, för min del.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2017, 23:58:00 »
Vad  har du tänkt dig att använda ekonomihuset med högre uppvärmning till(odling av???,Alien) än bostadshus?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2017, 05:31:32 »
Med så varierande flöde som du kommer att kunna ha måste du antingen köpa en inverter med bypass, typ Gsi 12, Daikin Evolution, Nibe 1255-12 eller IVT GEO 312C, eller en on/off med arbetstank, typ Diplomat Optimum 12 kW, Nibe 1245-12 kW, IVT Greenline HE C11, Viessmann Vitocal 333 G BWT 331.B10 eller liknande.

För dig är väl borrhålet kanske ett gränsfall, men det beror lite på var huset ligger också.
Har du plats för markvärme? 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #20 skrivet: 23 februari 2017, 21:43:57 »
Vad  har du tänkt dig att använda ekonomihuset med högre uppvärmning till(odling av???,Alien) än bostadshus?

Verkstad, garage, förråd, på plan 2 finns gästrum samt en lägenhet.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2017, 21:50:23 »
Med så varierande flöde som du kommer att kunna ha måste du antingen köpa en inverter med bypass, typ Gsi 12, Daikin Evolution, Nibe 1255-12 eller IVT GEO 312C, eller en on/off med arbetstank, typ Diplomat Optimum 12 kW, Nibe 1245-12 kW, IVT Greenline HE C11, Viessmann Vitocal 333 G BWT 331.B10 eller liknande.

För dig är väl borrhålet kanske ett gränsfall, men det beror lite på var huset ligger också.
Har du plats för markvärme?

Nu har jag fått in lite offerter och alla säger att VS2 kan aldrig få högre framtemp än VS1. Jag får alltså backa på den punkten.

Nu till en ny fundering. 2 installatörer utmärkte sig genom att rekommendera en 5-17 kw pump med 250 meter borrhål. Dom sa att det kostade ca 4 extra så det var inget att snåla med och att jag med största sannolikhet behövde det.

Hur många kW/m2 räknar man på ungefär?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Hjälp att välja mellan 3 bergvärmepumpar
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2017, 22:45:26 »
Det beror helt på dina byggnadsförutsättningar vad det gäller behov av energi. Så kanske 70W/m2 ? Lägre med golvvärme 40W/m2 ?
Vet inte, men i verkligheten handlar det om två olika fastigheter, så ha det i minnet. Undrar om jag inte skulle separera det och få till lättskött system.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!