Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För mÃ¥nga starter 1215-7  (läst 12138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: För många starter 1215-7
« Svar #30 skrivet: 16 november 2005, 19:57:43 »
Meny 10 VP diff  VP diff kan ställa till med onödiga starter

Kolla när pumpen nästan gått färdigt vilken tempskillnad diu har mellan är och börvärdet.
Kolla i meny 1... VB fram det är "är-värdet" tempen just nu. inom ( ) hittar du börvärdet (beräknat behov av famledningstemp över tid).
datorn räknar av tempen varje minut om är värdet är lägre ökar gradminutunderskottet... tills man når startvärdet.

MEN om man når över 13 grader över börvärdet vid VP drift då nollas gradminuterna och VP tvångsstoppas. Det kan ske om man har liiiten vattenvolym eller pytterad.
Då blir det en massa onödiga start o stopp.
det får man bort genom att höja i meny 10.  men höj inte förrän du kollat detta...

Sen kan man fördröja starten också om man vill.. i meny 11,  20 minuter som standard inställning som min.tid mellan två starter.
Inte att förglömma att om man ökar värdet vp/diff så kan du få kallt om det kommer en köldknäpp för detta värde är tvingande åt bägge hållen...alltså även när börvärdet är högre än ärvärdet... Speciellt nu när du ökat gradmin..
Men det kan ju va så att det är vp diff som startar din pump inte gradmin..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För många starter 1215-7
« Svar #31 skrivet: 17 november 2005, 00:24:36 »
I ett "högtempsystem" med liten volym är Nibes grundinställningar för snålt tilltagna, det resulterar i att gradminutregleringen (som är så förträfflig) sätts ur spel.

Om man ställt in parametrarna för gradminutreglreringen korrekt så skall inte VP-diff tillåtas störa regleringen.
Det är i alla fall min slutsats.

Anledningen till att denna parameter finns kan bero på att vissa kunder har stora problem med knäppningar i rör/radiatorer beroende på stora temperaturväxlingar (det påverkar i de allra flesta fall inte inomhuskomforten att tempen pendlar börvärde +-13 grader), ett enkelt sätt att komma ifrån detta är då att sätta en max/min är/börvärdes-skillnad som skall minska dessa problem. Som sagt var åsidosätts då gradminutregleringen med fler start och stopp på kompressorn som följd.

Om det är av ondo eller ej låter jag vara osagt, jag tror dock mer på att ha färre starter än fler om man vill få lång livslängd på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!