Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ne9jke  (läst 6864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
ne9jke
« skrivet: 02 december 2010, 14:04:13 »
Hej !
- Ny pÃ¥ forumet och har en frÃ¥ga ang.panasonic Ne9jke. Vid temperaturer under -10/12 och lägre sÃ¥ avfrostar den säkert var 25-30:e minut hÃ¥ller sedan pÃ¥ och avfrostar minst 10 minuter.Sedan tar det säkert 5 minuter innan det börjar blÃ¥sa värme. Verkar detta rimligt.? Har mätt temperaturen en bit inne i utblÃ¥set och den ger som varmast 38-39 gr.när det är varmare väder . DÃ¥ avfrostar den efter ungefär  50 minuter 10-15 minuter utan värme dÃ¥. Vid -10 och kallare kommer det inte varmare än 34-36gr!?
Vad tror ni om detta är det så illa det fungerar eller kanske bra och jag tror på under.
« Senast ändrad: 02 december 2010, 14:28:08 av karlstad 054 »

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: nje9jke
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 14:13:20 »
Samma erfarenhet, ungefär. Du bor nära Vänern, och jag nära Mälaren. Undrar vad det har för betydelse?

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 16:57:31 »
  Ja .. undrar om geografin kan vara av betydelse i vÃ¥ra fall.
Kollade nyss ute 13,2 gr och pumpen började avfrosta 16,30
Sedan 16,42 slutar avfrostningen med att lampan börjar lysa med fast sken igen.Ingen blås dock !
Kl 16,48 börjar den blåsa värme.
klockan 17.12 dags igen blinkar inne och avfrostar . var ute precis innan och såg lite genomskinlig frost över hela baksidan.
nästan längst ned gick ett helvitt band ca 4-5 centimeter brett tvärs över.
« Senast ändrad: 02 december 2010, 17:19:05 av karlstad 054 »

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 18:30:56 »
 Ja .. undrar om geografin kan vara av betydelse i vÃ¥ra fall.
Kollade nyss ute 13,2 gr och pumpen började avfrosta 16,30
Sedan 16,42 slutar avfrostningen med att lampan börjar lysa med fast sken igen.Ingen blås dock !
Kl 16,48 börjar den blåsa värme.
klockan 17.12 dags igen blinkar inne och avfrostar . var ute precis innan och såg lite genomskinlig frost över hela baksidan.
nästan längst ned gick ett helvitt band ca 4-5 centimeter brett tvärs över.


Jag får hacka is hela vintrarna. Ibland 4-5cm. Självklart blir det ingen vettig inomhusmiljö med täta och långa avfrostningar. Men, problemet kvarstår även om Mälaren lägger sig. Jag har kanske 3km fågelvägen till sjön.
Karlstad är iofs rätt likt Mälardalen. När t.ex. Svenska Rallyt körs, kan det ofta vara "halvsommar" i Karlstad, men mer kyla en bit norrut. Vi får väl se om någon kunnig gör ett inlägg.

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 18:41:39 »
ja vi fÃ¥r se...svÃ¥rt detta  massor med trÃ¥dar om avfrostning men tänkte detta lite spec pÃ¥ just denna modell.
jag har väl 2,5 mil till vänern.
Läser så mycket om hur varmt det blåser från vissa maskiner men inte från denna inte och dessa avfrostningar i tid och otid som
jag inte fattar varför när man ser utedelen.. vi får se som du sa om någon kunnig förbarmar sig..

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ne9jke
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 19:01:29 »
Karlstad,

Nu vill jag inte påstå att jag är en expert på VP, men det låter som att pumpen suger ner sig och där startar avfrostningen.
Har du kollat om det frostar på i utedelen innan avfrostningen startar?
Kan tänka mig två möjliga orsaker. Antingen brist på köldmedia, eller att du har fukt i anläggningen.
Lösningen kan vara att montera ett fuktfilter, ev fylla på med media.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 19:02:54 »
ja vi fÃ¥r se...svÃ¥rt detta  massor med trÃ¥dar om avfrostning men tänkte detta lite spec pÃ¥ just denna modell.
jag har väl 2,5 mil till vänern.
Läser så mycket om hur varmt det blåser från vissa maskiner men inte från denna inte och dessa avfrostningar i tid och otid som
jag inte fattar varför när man ser utedelen.. vi får se som du sa om någon kunnig förbarmar sig..

Pratade nyss med en kille vars föräldrar bor i Skåre. Han trodde att de haft rätt ideliga avfrostningar. De satt istället in en enorm täljstenskamin, så L/L vilar mest, som jag förstod det.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 19:05:34 »
Karlstad,

Nu vill jag inte påstå att jag är en expert på VP, men det låter som att pumpen suger ner sig och där startar avfrostningen.
Har du kollat om det frostar på i utedelen innan avfrostningen startar?
Kan tänka mig två möjliga orsaker. Antingen brist på köldmedia, eller att du har fukt i anläggningen.
Lösningen kan vara att montera ett fuktfilter, ev fylla på med media.

MVH/Fidusen

Aha, det var anledningen till fuktfilter. Var köper man det? Dyrt? Då skall slingan öppnas?

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ne9jke
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 19:41:46 »
ses,

Det kostar väl ca 300 kr. för en inverter.
Men det måste du låta en certifierad kyltekniker montera!
Anläggningens gasrör måste blåsas med skyddsgas och sen vakumsugas innan man kan släppa på gas, Han kollar då att även kylmedie är tillräckligt!
Kolla med Nisse-Gurra, han kan säkert ge dig ett ca pris för vad som är rimligt att betala:)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 19:47:29 »
Fidusen...
Jag kollade tidigare idag alldeles innan avfrostning som du ser ovan att jag hade  bara genomskinlig frost pÃ¥ utedelen och en smal nÃ¥gra centimeter bred vit "snöig" rand tvärs över nästan längst ner.ingen is att tala om. vad menar du med att suger ner??

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #10 skrivet: 02 december 2010, 19:53:18 »
ses,

Det kostar väl ca 300 kr. för en inverter.
Men det måste du låta en certifierad kyltekniker montera!
Anläggningens gasrör måste blåsas med skyddsgas och sen vakumsugas innan man kan släppa på gas, Han kollar då att även kylmedie är tillräckligt!
Kolla med Nisse-Gurra, han kan säkert ge dig ett ca pris för vad som är rimligt att betala:)

MVH/Fidusen

Suger åt mig info. Bra att ha med sig när jag pratar med teknikern.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ne9jke
« Svar #11 skrivet: 02 december 2010, 19:58:42 »
Karlstad,

Om det finns fukt i anläggningen så kommer expansionsventilen inte arbeta på rätt sätt, den fryser igen och funktionen upphör att reglera gasmänden som släpps igenom förhållande till tryck/vakum/temperatur på gasen. Detta är en katastrofal situation i en kyl/värmepumpsanläggning, och inte alls ovanlig.
Slarv vid installationen, eller otäta kopplingar .

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #12 skrivet: 02 december 2010, 19:59:29 »
ja ses och Fidusen.. jag suger åt mig jag med... o pumpen suger för att vara vitsig :)...
jag har ringt installatören och dom ska komma o kika på detta.

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: ne9jke
« Svar #13 skrivet: 02 december 2010, 20:01:28 »
Karlstad,

Om det finns fukt i anläggningen så kommer expansionsventilen inte arbeta på rätt sätt, den fryser igen och funktionen upphör att reglera gasmänden som släpps igenom förhållande till tryck/vakum/temperatur på gasen. Detta är en katastrofal situation i en kyl/värmepumpsanläggning, och inte alls ovanlig.
Slarv vid installationen, eller otäta kopplingar .

MVH/Fidusen

Intresant att höra.... hoppas på att min instalatör vet vad han pysslar med..

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ne9jke
« Svar #14 skrivet: 02 december 2010, 20:16:06 »
Karlstad,

Expansionsventilen är hjärtat i alla kyl/VP anläggningar och en grundläggande faktor i all kylteknik, kompressorn har bara en uppgift, att förflytta mediet, expansionsventilen är specifik för varje gas och mycket känslig för fukt, detta måste alla kylmontörer/tekniker känna till som är utbildade och certifierade.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!