Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldnings ekonomi  (läst 11030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Vedeldnings ekonomi
« skrivet: 15 december 2007, 18:03:01 »
hej

ska se vad ni tror om detta...... "Inledning"

jag har en total förbrukning på ca 12-14 000 kwh per år ca
kör luft luft pump,solfångare å eldar i en ved kamin då det är kallt
min vedförbrukning bör va ca 5-6m3 per år

min bror konverterar om kåken till ren ved eldning i dagarna
min gissning är att han kommer att elda upp ca 20m3 per år
vi hämtar ved på gubbens gemensamma mark....


jag funderar på att hugga lika mycket som han gör å sälja veden jag inte behöver
jag kommer ju att ha "över" ca 15m3 ved varje år
pengarna lägger jag på elräkningen i stället så den åker ner

såg att jag tar 350kr m3 så bör jag ju få lös ca 5000kr per år å det räcker ju till att
kompletera upp den lilla mer kostnaden jag har varje år

fördelen är ju att jag bara behöver släpa in 1/4 så mycket ved i kåken varje år
Ã¥ slipper i frÃ¥n eldning pÃ¥ sommaren för varmvattnet  iomd solfÃ¥ngaren fixar den biten
ved är ju bra men jag gillar inte släpet in å ut =)

vad tror ni ?

jag säljer hälldre veden än jag e tvingad att jobba med den hela Ã¥ret....om jag bara behöver elda 4 mÃ¥nader per Ã¥r i stället för hela Ã¥ret  sÃ¥ gör jag hälldre det
och jaa och joo jag är bekväm å lat ..... tomte::
« Senast ändrad: 15 december 2007, 18:23:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #1 skrivet: 15 december 2007, 20:08:35 »
Jo vist det är finns säkert någon dum idiot som köper färdig ved för 350 kr.Kör på.
Du kan ju annars elda upp den i din super effektiva kamin.Det verkar ju inte vara så mycket jobb med den...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #2 skrivet: 15 december 2007, 22:10:53 »
Jag tror du ska ta efter din bror och göra liknande. NÃ¥gra 20 m3 tvivlar jag pÃ¥, om han inte har en panna frÃ¥n 50 talet  ;D
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #3 skrivet: 15 december 2007, 22:57:12 »
Vafan, 20m3 ved för en villa i norrland, är det mycket, tror inte det...även med relativt ny panna, skärpning jompaa... ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #4 skrivet: 15 december 2007, 23:03:52 »
Vet ju vad jag förbrukar själv så jag kan bara redogöra för vad jag vet.
Kanske 6 m3 jag förbrukar nu om det ens  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #5 skrivet: 15 december 2007, 23:08:14 »
Vet ju vad jag förbrukar själv så jag kan bara redogöra för vad jag vet.
Kanske 6 m3 jag förbrukar nu om det ens  Thumbsup
/Bosse

Ok, jag visste inte att du visste att Dr : s bror också har en luftvp och solfångare, sorry...
« Senast ändrad: 15 december 2007, 23:14:01 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #6 skrivet: 15 december 2007, 23:13:24 »
Vet ju vad jag förbrukar själv så jag kan bara redogöra för vad jag vet.
Kanske 6 m3 jag förbrukar nu om det ens  Thumbsup
/Bosse

Vilket jävla svammel...... du kan inte värma ett normalt stort hus i norrland med 6m3 ved..... utan att tillföra värme på annat sätt tex genom luftvärmepump och påstår du något annat så svammlar du.

//Krister
« Senast ändrad: 20 december 2007, 10:50:43 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #7 skrivet: 16 december 2007, 00:01:08 »
hej
nää han har inte solfångare eller pump...dock en vedkamin
i den har han eldat upp ca 12-14m3 ved ,,,för om vintrarna
ändÃ¥ har han hafft ganska saftig elräkning  trots sitt eldande

familjen består av fru å 2 tonnårs döttrar,deras duch vanor får min frus tvagningar att framstå som snabbduchar

pannan är säkert betydligt effektivare än plÃ¥tkaminen han har..men ändÃ¥ kvarstÃ¥r ju faktum att har eldat rätt rejält med ström ändÃ¥ 

så jag håller det inte otroligt att det går 15-20m3 ved per år i kåken
huset är väl på ca 15x9m å garage delen säkert 12x6 m
kruxet är att han har ett rum bakom garadget där en av ungarna bor så han måse ha nästan full värme i garaget ändå .....
ni som eldar seriöst vet ju ur mycket ver det går åt sommar tid bara för att värma vatten


Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #8 skrivet: 20 december 2007, 04:08:33 »
Haha! 6 kbm ved för att värma ett norrländskt hus en säsong? Pratar vi talet 6 (sex) och kubikmeter?

Nonsens! Om inte huset är byggt i jättetjock frigolit förstås...

Jag kommer nog att ha eldat upp 25 härliga kubikmetrar blandved denna vinter... Iochförsig så har jag oceaner av åtgärder på mitt hus från 1891 att genomföra innan det är någorlunda energieffektivt...

Men vem som helst får komma hem till mig och hålla familjen varm med 6 kbm av nån superved (kanske nån genetiskt förändrad sak?) om de vill!

Oavsett vilket, sÃ¥ är det ju mysigt att elda och slippa elräkningen!   ^-^

Utloggad corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2008, 15:24:36 »
Vedeldning tar dig till ruinens brant!!!   *vinkar*

Enligt mig finns det INGEN som helst ekonomi med vedeldning, iaf inte i norrland, däremot kan man räkna in en STOR förlust.
Alla i min släkt håller på med vedeldning och påstår att dom tjänar storkovan på att elda ved, men jag fattar inte hur dom räknar.
Vi säger att en av mina släktingars hus förbrukar 25 kbm ved (skogskubik, bara björk), skulle dom sälja det fÃ¥r dom in ca 25 * 350kr =  8750 kr dÃ¥ har jag inte räknat med att alla har köpt en traktor, en skogsvagn mm för att fÃ¥ fram veden + all tids Ã¥tgÃ¥ng osv + att all ved är gratis frÃ¥n egen skog.

Om man då kör detta data på två exempel:

Jordvärme:
Om man säger att el kostar 1,1 kr / kwh (dyrt) så kan man köpa 8750 / 1,1 = 7954 kwh för den sålda veden.
Om dÃ¥ en jordvärme annläggning har ett COP pÃ¥ 3, fÃ¥r vi ut 3 *  7954 = "23863 kwh" för den sÃ¥lda veden.

Ved:
1 kbm (skogskubik) ger 0.67 kbm travad ved, dvs 25 kbm skogskubik är 25 * 0,67 = 16,75 kbm  travad ved.
1 kbm travad ved är ca 1400 kwh med en verkningsgrad pÃ¥ 100% om man dÃ¥ har 90 % verkningsgrad (och det är en hög siffra) ger 1 kbm travad ved 1260 kwh, dvs 16,75 kbm * 1260 = 21105 kwh. Hmmm vad är de man ser  21105 - 23863 = -2758 kr.
Dvs du förlorar 2758 kr / Ã¥r pÃ¥ att elda med ved om elen kostar 1,1 kr / kwh... Man förlorar alltsÃ¥ 2758 kr pÃ¥ att bära in ved, aska ur, Ã¥ka hem tidigare pga att det är kallt ute, tända en brasa dÃ¥ och dÃ¥ mm....  ;D   

När man jag lägger fram den här kalkylen för min släkt så börjar dom skruva på sig... Då kommer plötsligt
argumentet: Det är med dagens elpris! Ja det är klart att man måste räkna med dagens elpris. Dock går det att konstatera elpriset får stiga med ca 10 % och du tjänar ändå på att köra jordvärme, och då får inte vedpriserna stiga nått. Nu ska man även räkna med att det finns sotningsavgifter som tillkommer, roster som måste bytas (kostnad) mm... och då blir det ännu svårare att motiver ved.

När man sedan säger att man har investerat sina surt sparade pengar på vindkraft och att totala elpriset då är ca 60 öre / kwh under ca 20 år så får dom ännu mer att tänka på, och då spelar det inte så stor roll om elpriset åker upp 100 % eller mer.

(I mitt exempel är installations kostnaden för en modern vedpanna med ack-tankar lika hög som en jordvärme annläggning, så där är det +-0 på den utgiften, jag skulle nästan säga att en jordvärme annläggning är billigare att installera än en modern vedpanna med alla tillbehör.)

Summa sumarum ved kommer att vara lönsamt när man kan köra veden i en reaktor och E = mc² annars ger det bara bortkastad tid och pengar... Over and Out.

Utloggad Fibermann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Moss/Norge
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Moss, Norge - Toshiba RAS M18
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2008, 17:22:40 »
Citera
Skrivet av: corner
...Ved:
1 kbm (skogskubik) ger 0.67 kbm travad ved, dvs 25 kbm skogskubik är 25 * 0,67 = 16,75 kbm  travad ved.
1 kbm travad ved är ca 1400 kwh med en verkningsgrad pÃ¥ 100% om man dÃ¥ har 90 % verkningsgrad (och det är en hög siffra) ger 1 kbm travad ved 1260 kwh, dvs 16,75 kbm * 1260 = 21105 kwh. Hmmm vad är de man ser  21105 - 23863 = -2758 kr.
Dvs du förlorar 2758 kr / Ã¥r pÃ¥ att elda med ved om elen kostar 1,1 kr / kwh... Man förlorar alltsÃ¥ 2758 kr pÃ¥ att bära in ved, aska ur, Ã¥ka hem tidigare pga att det är kallt ute, tända en brasa dÃ¥ och dÃ¥ mm.... 

Synes du regner litt dårlig varme på veden:
Basisdensitet (vekt uten vann) gir for blandingsved ca 400 kg/fm3 = 25 fm3*400 kf/fm3 = 10000 kg tørr vedsubstans. 1 kg vedsubstans gir ca 5,3 kWh, men fukten i veden gjør at man kun fÃ¥r ut mindre. 18 % fukt gir 4,3 kWh/kg tørr ved. = 10000*4,3 = 43000 kWh. Med en virkningsgrad pÃ¥ en ved kjele pÃ¥ 75% gir dette 32250 kWh for 25 fm3 ved som tilsvarer 0,27 kr/kWh  og ikke 21105 kWh (som tilsvarer 0,41 kr/kWh).

Men konklusjonen da at bergvärme er omtrent like billig som vedfyring.

Tilleggsarbeidet med å håndtere 25 fm3 med tømmer til ved må jo ta endel timer samt alt annet prakk med vedfyring. Det er opptil den enkelte å vurdere hvor mye denne fritiden er verdt...

Regner man inn dette, så bør bergvärme komme bedre ut enn vedfyring.
Installert Toshiba RAS M18 m/split i des-07. Hus fra 1965 60+80 kvm med moderat isolering.

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2008, 21:06:36 »
Hmmm... Längesen jag var här nu...  ^-^

Intressant, det där med jordvärmekalkylen. Om man jämför olika installationer frÃ¥n scratch med drift och allt inräknat, är det säkerligen sÃ¥ att värmepumpen kommer ut som det vinnande alternativet. Annars vore de ju inte sÃ¥ populära som de är...  :)

Men om man har en befintlig anläggning och den råkar vara avsedd för ved, blir det ju en himla massa slantar som ska skramlas ihop för att byta till jordvärmen... Lite närmare den berömda ruinen alltså...

DÃ¥ är det skönt att kunna hugga ved, använda pannan och slippa betala stora elräkningar. Det är vinst i mina ögon. Och friskvÃ¥rd. Och mysfaktor. Och uppfostran (tonÃ¥ringarna fÃ¥r lära sig hur värme kan alstras och att hjälpa till hemma bestÃ¥r av mer än poddande och Warcraft-spelande).  :D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2008, 21:25:37 »
Du glömde räkna med att en vedanlägning har bra mycket längre livslängd än en värme pump normalt har. Samt är billigare att installera jag har eldat sen -98 och har endast byt en gummipacknig till laddomaten. Har inte en bytt keramik än och den ser fortfarande bra. Jag eldar ca 40 km3 per år så nog har jag spart en slant jämfört med bergvärme men jag har jobbat mycket med veden ca 2 dagars kapning per år samt nån dags huggning i skogen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2008, 21:52:02 »
Suck.....är vi här nu igen?

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vedeldnings ekonomi
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2008, 22:28:35 »
Är det inte konstigt att vi före detta vedeldare inte kan fatta hur billigt, enkelt och bra det är att elda ved, i stället för att ha en värmepump som står och kostar. Och än mer skrämmande är att i min vänkrets finns det många liksom jag - trots egen skog - har VP och säljer sin ved.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!