Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 oktober: Timvis mätning av el  (läst 1098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
1 oktober: Timvis mätning av el
« skrivet: 27 september 2012, 22:16:22 »
Hur tror ni detta kommer att påverka våra liv?
Tror ni det snart blir lönsamt att investera i acc-tank för att köra "på rätt tider" ?




Citera
På måndag är det dags, då går startskottet för regeringens satsning på timmätning. Det innebär att du från och med 1 oktober kan begära att utan kostnad få din el mätt och debiterad per timme från ditt elbolag. På så vis kan du dels förbruka mindre el när nätet är som mest belastat och då det kostar mest, och dels avslöja eltjuvarna hemma, åtgärda dessa och sänka din elförbrukning.

I många andra länder är det redan relativt vanligt med smarta vitvaror och andra prylar som läser av när elen är som billigast. Du kan exempelvis ställa in tvättmaskinen på ett program som gör att den går igång automatiskt då belastningen på nätet är låg.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 1 oktober: Timvis mätning av el
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 23:42:16 »
För att det ska fungera bra vill jag ju veta vad priset är ocksÃ¥. DÃ¥ kan jag ha riktigt bra logik. eller har dom redan frÃ¥n början delat in i högtaxa och lÃ¥gtaxa eller är varje timma rörlig i sig. Typ att rent tekniskt kan klockan 03-04 bli dyr av nÃ¥gon anledning? 

Nu har jag ju bundet elpris så det faller på den punkten. Samt att mina 300l arbetstank inte kan buffra så mycket som skulle behövas för att bli 100%.

Gissningsvis blir det i ditt fall med din låga konsumtion svårt att tjäna in tanken i det syftet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1 oktober: Timvis mätning av el
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 09:21:29 »
Som jag ser det har vi väldigt långt till några automatiska system som gör att vi tack vare timavläsning skall kunna påverka vår förbrukning, och våra kostnader.
Då måste ju i så fall energibolagen leverera en kontaktfunktion som säger när det är dyrt, och när det är billigt - och hur länge det skall vara dyrt, i vart fall om vi rationellt skall kunna göra anpassningar av vår förbrukning.
Att med hjälp av acktankar ackumulera vatten med hög temp innebär dålig COP och större värmeförluster och kan nog t.o.m blir en negativ besparing om inte prisskillnaderna på elen är stora mellan hög och låg tariff.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!