Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips frÃ¥n installatören. Bra eller dÃ¥ligt?  (läst 5720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad se01538

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« skrivet: 03 februari 2008, 09:27:39 »
Min installatör sa till mig att köra på manuell fläkt (nivå 3 eller 4) istället för på auto. Som det är nu har tempen på 17-19 grader beroende på hur kallt det är ute. Inne får jag då runt 20.
Men hur blir det med energiförbrukningen? Pupen borde väl dra mindre på detta sätt? ( Det är ju bara innerdelens fläkt som går på högvarv och den drar väl inte så mycket?)
Alternativet är ju att sätta tempen på 20 grader och fläkten på auto, men det borde väl dra mer el?

Mvh

Janne
Mitsubishi Q Heat 6.3 I-see FD25
Carl Gustaf braskamin
1.5 plans villa 130 m2
Elförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2008, 10:45:45 »
Skillnad i förbrukning lär vara försumbar oavsett vilka inställningar du har på
temp och fläkt. Installatören gjorde rätt när han tipsade dig att köra på dom
högre hastigheterna framför auto. Kör man i auto vill oftast fläkten gå på
lågfart vilket resulterar i hög temp kring innedelen och svalare i huset i övrigt.


BjörnK

Utloggad se01538

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2008, 12:59:28 »
Så du menar att det är försumbar skillnad på om jag har 19 eller 21 grader som värde?
Är det inte som man brukar läsa att det är minst 5 % skillnad per grad som man höjer?

Mvh
Mitsubishi Q Heat 6.3 I-see FD25
Carl Gustaf braskamin
1.5 plans villa 130 m2
Elförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2008, 17:19:20 »
Det jag menade var att skillnaden i förbrukning är försumbar
om du har 20ºC och 1:ans fläkt resp. 20ºC och 4:ans fläkt.

Inget annat var meningen men jag inser varför du undrade :o

Det var nog huvudvärkens fel tror jag >:D


BjörnK

Utloggad se01538

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2008, 19:31:33 »
Då är jag med! Thumbsup

Mvh

Janne
Mitsubishi Q Heat 6.3 I-see FD25
Carl Gustaf braskamin
1.5 plans villa 130 m2
Elförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2008, 19:52:06 »
Så du menar att det är försumbar skillnad på om jag har 19 eller 21 grader som värde?
Är det inte som man brukar läsa att det är minst 5 % skillnad per grad som man höjer?
Mvh

Hej Janne!  Man brukar säga att man sparar ca 5% pÃ¥ varje grad som man sänker temperaturen i huset när det gäller vanlig konventionell värme, t.ex direktverkande elvärme. Jag tycker inte att man skall snÃ¥la med värmen frÃ¥n en luftvärmepump i onödan eftersom man alltid fÃ¥r ut mer energi än vad man matar pumpen med, däremot sÃ¥ skall man se till att snÃ¥la pÃ¥, alt dra ned ordentligt pÃ¥ all annan värme i huset, t.ex elelement mm, och istället dra pÃ¥ lite extra med pumpen eftersom den är ju i sig själv rena sparbössan, under förutsättning att man behöver värmen förstÃ¥s.
När det gäller fläkthastighet så är det ju helt riktigt som BjörnK säger, att du tjänar på att köra på så hög fläkthastighet som möjligt, eftersom du då höjer verkningsgraden på pumpen genom en bättre och effektivare värmespridning i huset.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad meckarmulle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2008, 18:55:28 »
Det beror väl åxå på vad det är för pump och hur pumpen sitter monterad. En inverterpump går ju ner i varvtal på kompressorn om inomhusdelen inte fläktar ur all värme, dvs du tar ut mindre effekt ur den och därmed drar den mindre energi. Kan vara bra att gå ner i fläktvarv om utrymmet där den sitter är lite begränsat, en hall t.ex. Kör man på full effekt så kommer den att slå av och på oftare när den når sitt börvärde.

En OnOff pump bör nog alltig gå med fläktarna på fullvarv för att pumpen skall jobba bra.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2008, 19:21:59 »
Min installatör sa till mig att köra på manuell fläkt (nivå 3 eller 4) istället för på auto. Som det är nu har tempen på 17-19 grader beroende på hur kallt det är ute. Inne får jag då runt 20.
Men hur blir det med energiförbrukningen? Pupen borde väl dra mindre på detta sätt? ( Det är ju bara innerdelens fläkt som går på högvarv och den drar väl inte så mycket?)
Alternativet är ju att sätta tempen på 20 grader och fläkten på auto, men det borde väl dra mer el?

Mvh

Janne
hej se01538!
helt rätt att köra med fast fläktläge.
Jag flyttade in i vårt hus i somras och testade då med autoläge, trodde det skulle vara bäst/billigast.
men det var precis som endel säger här i tråden pumpen gick ner i varv ofta och jag fick en ojämn värme.
nu kör jag oftast på läge 1 och tar till läge 2 om det är lägre än - 10
fungerar kanon och ger en jämn och fin värme
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2008, 21:34:43 »
hej se01538!
helt rätt att köra med fast fläktläge.
Jag flyttade in i vårt hus i somras och testade då med autoläge, trodde det skulle vara bäst/billigast.
men det var precis som endel säger här i tråden pumpen gick ner i varv ofta och jag fick en ojämn värme.
nu kör jag oftast på läge 1 och tar till läge 2 om det är lägre än - 10
fungerar kanon och ger en jämn och fin värme
//kjulakalle ;) ;)

Hej Kjulakalle!  Har du verkligen bara 2 fläktlägen pÃ¥ din pump alltsÃ¥?? För pÃ¥ läge 1 och 2 lär du väl inte fÃ¥ till nÃ¥gon spec bra spridning av varmluften annat än till ett mindre begränsat utrymme isf.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2008, 22:07:21 »
Citera
Det beror väl åxå på vad det är för pump och hur pumpen sitter monterad.
En inverterpump går ju ner i varvtal på kompressorn om inomhusdelen inte fläktar ur all värme,
dvs du tar ut mindre effekt ur den och därmed drar den mindre energi.
Kan vara bra att gå ner i fläktvarv om utrymmet där den sitter är lite begränsat,
en hall t.ex. Kör man på full effekt så kommer den att slå av och på oftare när den når sitt börvärde.

En OnOff pump bör nog alltig gå med fläktarna på fullvarv för att pumpen skall jobba bra.

Oavsett vare du har en On/Off eller Inverter-pump så är det planlösning och placering som är
det viktiga för en bra spridning. Eftersom du får högre utblåstemperatur vid lägre hastighet på
fläkten så finns det ingen anledning att köra på högre hastighet om det inte krävs. Givetvis
drar invertern mindre energi om du tar ut mindre från den - det är ju hela syftet med invertern.
Jag vill påstå tvärt om - har du innedelen trångt till får du köra på högre fläkthastighet så du
får lägre utblåstemperatur och även då lägre omgivningstemperatur kring innedelen. Kör du på
lågvarv kommer det trånga utrymmet fyllas med den varma luften direkt med följden att maskinen stannar.


Citera
Hej Kjulakalle!  Har du verkligen bara 2 fläktlägen pÃ¥ din pump alltsÃ¥??
För på läge 1 och 2 lär du väl inte få till någon spec bra spridning av varmluften
annat än till ett mindre begränsat utrymme isf.

Mvh Raffen.

Min f.d. HE9:a hade 5 lägen, förra pumpen en FA35:a hade 4.
Min nuvarande FD35:a har även den 4 men jag använder högst
fläktläge 2. Har du hört talas om öppen planlösning Raffen eller
effektiva värmepumpar? Eller är det så att både jag och Kjulakalle
inte vet bäst hur våra värmepumpar fungerar i våra egna hem?? ?? !! !!
« Senast ändrad: 19 mars 2008, 21:56:03 av Rickard »

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2008, 23:05:48 »
hej se01538!
helt rätt att köra med fast fläktläge.
Jag flyttade in i vårt hus i somras och testade då med autoläge, trodde det skulle vara bäst/billigast.
men det var precis som endel säger här i tråden pumpen gick ner i varv ofta och jag fick en ojämn värme.
nu kör jag oftast på läge 1 och tar till läge 2 om det är lägre än - 10
fungerar kanon och ger en jämn och fin värme
//kjulakalle ;) ;)

Hej Kjulakalle!  Har du verkligen bara 2 fläktlägen pÃ¥ din pump alltsÃ¥?? För pÃ¥ läge 1 och 2 lär du väl inte fÃ¥ till nÃ¥gon spec bra spridning av varmluften annat än till ett mindre begränsat utrymme isf.

Mvh Raffen.

hej raffen!
vet inte om jag blev missförstådd eller uttryckt mig fel, när jag menar fläktläge så menar jag farten på fläkten
jag tror en Sanyo har 3 lägen/farter + auto.
i övrigt låter jag vingen svinga och då går det mesta neråt men det blir ändå varmt på övervåningen
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2008, 23:14:14 »
Citera
Citera
Min f.d. HE9:a hade 5 lägen, förra pumpen en FA35:a hade 4.
Min nuvarande FD35:a har även den 4 men jag använder högst
fläktläge 2. Har du hört talas om öppen planlösning Raffen eller
effektiva värmepumpar? Eller är det så att både jag och Kjulakalle
inte vet bäst hur våra värmepumpar fungerar i våra egna hem?? ?? !! !!
BjörnK

Hej BjörnK!  Oj dÃ¥, det var absolut inte meningen att trampa pÃ¥ ömma tÃ¥r här, utan min fundering var ju att man normalt inte kör pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ga fläkthastigheter om man vill ha ett bra värmeutbyte (värmespridning) frÃ¥n innerdelen, men självklart sÃ¥ skall man inte överdriva det hela, och som du själv pÃ¥talar sÃ¥ är det väl här frÃ¥gan om en lite överdimensionerad (effektiv) pump pÃ¥ en lite mer begränsad yta, och dÃ¥ stämmer det ju helt vad du säger Björn.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 februari 2008, 23:16:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2008, 23:27:53 »
hej raffen!
vet inte om jag blev missförstådd eller uttryckt mig fel, när jag menar fläktläge så menar jag farten på fläkten
jag tror en Sanyo har 3 lägen/farter + auto.
i övrigt låter jag vingen svinga och då går det mesta neråt men det blir ändå varmt på övervåningen
//kjulakalle ;) ;)

Hej Kjulakalle!  Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag, jag har nämligen själv 5 fläkthastigheter pÃ¥ min pump och tycker därför att de 2 lägsta hastigheterna ger alldeles för dÃ¥lig spridning av varmluften, även om luften är varmare än pÃ¥ de högre hastigheterna, och i mitt fall sitter pumpinnerdelen i källaren och blÃ¥ser mot trapphuset till bostadsplanet, sÃ¥ där är det full fart som gäller pÃ¥ fläkten.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2008, 23:55:01 »
Nädu Raffen ingen fara mina tår tål mer än så ;)
« Senast ändrad: 19 mars 2008, 21:55:37 av Rickard »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips från installatören. Bra eller dåligt?
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2008, 00:17:06 »
Nädu Raffen ingen fara mina tår tål mer än så ;)
BjörnK

Ja det är bra det BjörnK, jag tänkte väl nästan det att du pallar en hel del.  ;)  *vinkar*

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!