Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig högtryckspressostat pÃ¥ en Thermia Villa?  (läst 3504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
Jag har haft en hel del HP fel pÃ¥ min gamla Thermai Villa och har gjort allt man skall göra enligt manualen utan att problemet försvann. För att fÃ¥ lite mer klarhet i hur det ser ut sÃ¥ har jag byggt en egen liten logger som fÃ¥r alla registervärden ifrÃ¥n pumpen och skickar det till en hemsidan som sedan skapar loggar, mail vid larm m.m. Självklart sÃ¥ tog det flera mÃ¥nader för felet att uppstÃ¥ igen när jag väl börjat logga men nu fick jag det igen.  Loggarna precis när det händer är följande:

Högtryckspressostat sluten2017-05-07 17:11:50
Larm aktiverat2017-05-07 17:08:30
Högtryckspressostat öppen2017-05-07 17:08:30
Kompressor stop2017-05-07 17:05:10
Kompressor start2017-05-07 16:58:53

Jag får loggar varje gång driftpressostaten öppnar och sluter också (som händer vid varje varmvatten körning) men när jag får felet så är det ju definitivt något som inte stämmer. Dels så öppnar högtryckspressostaten efter att kompressorn har stannar och har stått still i 3 minuter och dels så öppnar högtryckspressostaten innan driftpressostaten. Körningen innan kompressorn stannade var värme, inte varmvatten, och då det var varmt ute den dagen var framledningstemperaturen när larmet drog bara 26 grader. Efter att jag nollstället felet så startar allt och fungerar som det skall. Man ser ju även på loggen att pressostaten blir sluten igen efter ca 3 minuter men tittar jag i mina loggar över temperaturen så har det nästan inte hänt någonting på vare sig framledning eller returledning under de minuterna, framledningen har gått ner till 25 grader ifrån 26.

Om jag inte missar något så tyder allt på att högtryckspressostaten är sönder eller har någon en annan förklaring?
   
               

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig högtryckspressostat på en Thermia Villa?
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2017, 11:25:15 »
Det låter ju troligt, men kolla temperaturerna på framledning/retur då det händer också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Trasig högtryckspressostat på en Thermia Villa?
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2017, 13:01:46 »
Det låter ju troligt, men kolla temperaturerna på framledning/retur då det händer också?

Om du läser hela inlägget så ser du att temperaturen på framledningen är 26 grader (mer eller mindre samma på returledningen eftersom kompressorn står stilla)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig högtryckspressostat på en Thermia Villa?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2017, 13:08:59 »
Om du knackar pÃ¥ den , kan kärva eller läck i membran  och den funkar tillfälligt sÃ¥ är det knas med en

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig högtryckspressostat på en Thermia Villa?
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2017, 16:49:26 »
Om du läser hela inlägget så ser du att temperaturen på framledningen är 26 grader (mer eller mindre samma på returledningen eftersom kompressorn står stilla)

Returtemp?
Kan vara fel på framledningsgivaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig högtryckspressostat på en Thermia Villa?
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2017, 05:36:23 »
Om framledningsgivaren är trasig borde det stå OFF i displayen.Om returgivaren är trasoig beräknar den från -5 till -15 istället.Har du kollat så cirkulationspumpen snurrar?Kan vara torkfiltret som är igensatt och kolla så inte temperaturen övestiger mer än 1 °C över torkfiltret.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Trasig högtryckspressostat på en Thermia Villa?
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2017, 10:06:24 »
Om framledningsgivaren är trasig borde det stå OFF i displayen.Om returgivaren är trasoig beräknar den från -5 till -15 istället.Har du kollat så cirkulationspumpen snurrar?Kan vara torkfiltret som är igensatt och kolla så inte temperaturen övestiger mer än 1 °C över torkfiltret.

Håller helt med om temperaturerna och trasig fram/retur givare ger också en logg som jag hade fått.

Även om torkfiltret skulle vara igensatt, menar du att trycket skulle öka efter att kompressorn stannat och stått still i flera minuter? Hur förklarar du då att driftpressostaten inte triggar innan? De sitter på samma sida om torkfiltret och driftpressostaten har en triggnivå som är lägre?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!