Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 innedelar  (läst 1413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sungam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
2 innedelar
« skrivet: 30 november 2007, 14:31:15 »
Hej 2 innedelar 2E15CBPG . Jag undrar vilket som ger bäst ekonomi ? Jag har ett hus på 140 kvadrat och ett fristående garaga på 50 kvadrat , ca 3 meter mellan hus och garage. Om jag tar ena innedelen i garaget och andra delen i huset. Eller ska man ha två pumpar en till huset och en till garaget. Sen finns det ju tex mitsubishi med multidrift , någon som vet något om dessa pumpar som man bör veta ??????

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 2 innedelar
« Svar #1 skrivet: 30 november 2007, 14:54:41 »
Hej,
pumpar med två innedelar är inte kostnadseffektiva jmfrt med två pumpar. Inte i något avseende.

Skall du ha en  pump för garaget, lönar det sig nog bara om du skall ha minst 18 ºC dygnet om. Eller om det är mycket dÃ¥ligt isolerat.

Eventuellt måste du ha två pumpar för huset beroende på planlösningen, om du vill ha L/L som huvudsaklig värmekälla. En pump är dock alltid lönsam för dig.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sungam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: 2 innedelar
« Svar #2 skrivet: 30 november 2007, 16:25:45 »
OKEJ. Garaget har 15 cm issolerning , tänkte ha ca 15 grader där. Huset har 1 1/2 plan, öppen planlösning. Jag eldar även i en kamin pÃ¥ kvällar. Kan ni rekomendera nÃ¥gon pump som e lämplig för mig , 140 boyta och 50 garage. Tänkte montera själv.   

Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 2 innedelar
« Svar #3 skrivet: 08 december 2007, 13:29:37 »
Billigaste bra lösning kan var. (Finns många likvärdiga.)

Två maskiner enda vettiga.

Har själv en ARGO 35. (samma som SANYO 123)  köpte pÃ¥ http://www.tsfs.se/.  Kommer att fungera bra för ditt hus om du kan placera den pÃ¥ nedervÃ¥ningen.  Jag värmer 160 kvadrat med den. För garaget bör du ha pump som kan gÃ¥ ned lÃ¥gt i temperatur i gragaet om du tänkt ha svalt. ARGO 35 vill inte gÃ¥ under 16 C om jag minns rätt.
Panasonic har modeller som kan gÃ¥ lÃ¥gt. 10 C  om jag minns rätt . NE9GKE .  Minsta typen borde räcka om ditt garage är bra islorerat även i golvet. Skall du dit och mixtra  kan du ställa upp temperaturen sÃ¥ blir det varmt fort. Jag skulle ta en SANYO 93 och köra 16 C . kostar inte mycket mer och maskinen är 3500 billigare. 3500:-Räcker till extra elen i ca 6 Ã¥r eller sÃ¥.
Avseende skrytsiffror har Panasonicpumparna bättre data men COP värdet som anges gäller en aldrig använd driftpunkt vid + 7 C ute och hög effekt.  intressanta värdena är istället COP o pÃ¥ dellast vid +7 , 2  grader och effekt och COP vid fullast vid -7 , -15 C. Där är SANYO-maskinerna utmärkta och slÃ¥r ofta andra maskiner.
Annat att tänka på är, Buller från utedel. SANYO maskin bör gärna stå på mark eller skruvas i betongvägg. Innedel är tyst men inte vacker, innedel är ganska hög. Svår få in över dörr etc.

Mikael

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 2 innedelar
« Svar #4 skrivet: 08 december 2007, 20:53:08 »
Ugh,
där fick du ett antal mycket proffessionella och bra råd.

Kan bara lägga till ett: Mindre skillnader i COP betyder inte ett dugg. Priset betyder avsevärt mer. Men se till att det är R410 kvalitetspumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!