Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TÃ¥l värmepumpen att tilläggsisoleras?  (läst 5113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« skrivet: 27 mars 2012, 22:08:02 »
Tempen ute är så hög att nu är det nästa dax att slå över på enbart VV. Skönt va? men...
Min maskin (NIBE 1225-8) står i källaren och avger en del värme så vattenrören inte fryser på vintern. På sommaren behövs inte den värmekällan utan VVproduktionen med VP ger en hel del onödiga värmeförluster.
Det kan åtgärdas med yttre isolering, t.ex bygga in maskinen i ett välisolerat sommarskåp.
Är det tillrådligt eller tar maskinen skada av för hög temperatur?
Kanska bara tilläggsisolera övre halvan?
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 23:13:35 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för temperatur i källaren då, sommartid?
Är det inte så att du behöver lite värme där för att undvika allt för fuktigt klimat?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej,
tror inte det, men jag vet inte, det är lite för varmt för källarsval öl, dvs över 12 °C på bänkhöjd men på (cement)golvet trivs burkarna bra. Har rätt bra ventilation oxå.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Jag har haft liknande tankar som du har och kommit fram till att det inte kan skada
att isolera övre delen och det har jag gjort genom att klämma fast en 50 mm frigolitskiva
på baksidan av VP övre del, dvs den del som redan är isolerad (på min 1245-a).
Jag har sett till att det ändå finns en luftspalt mellan väggen och frigolitskivan så att det kan finnas ett luftflöde från kylmodulen så att den inte råkar ut för höga temperaturer. Jag har också
isolerat alla utgÃ¥ende varma rör, dels för att värmen ska avges pÃ¥ rätt ställen, dvs i radiatorerna, dels för att det rÃ¥kar stÃ¥ en fläktkonvektor bredvid värmepumpen och under utgÃ¥ende varmvattenrör som kyldes i onödan av luften frÃ¥n fläktkonvektorn.  Kyldelen har jag inte alls isolerat och inte sidorna heller. Elektroniken behöver antagligen en del kylning och kan vara känslig för alltför höga temperaturer.
Jag har inte sett nÃ¥gra max-omgivningstemperaturer i "Tekniska  data" i installationshandboken
men hur mycket man kan värmeisolera är svårt att veta.
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV:Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2012, 21:42:31 »
-Övre delen innehÃ¥ller som du säger elektroniken. Om man utgÃ¥r frÃ¥n att temperaturen aldrig överstiger eblolavärdet (65°C) i VVtanken sÃ¥ är frÃ¥gan där tÃ¥l styret  den tempen? NÃ¥n som vet?
-Baksidan på min 1225 har två fyrkantiga hål i överkant. Är det för ventilation eller är det bärhandtag? (Hålkanterna är fodrade med en plastlist)
-Nederdelen behöver ju inte isoleras som du säger.

Och: om det är OK att isolera mer, vad är energibesparingen?
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 23:13:04 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2012, 23:27:17 »
-Baksidan på min 1225 har två fyrkantiga hål i överkant. Är det för ventilation eller är det bärhandtag? (Hålkanterna är fodrade med en plastlist)

Kabelgenomföringar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2012, 23:42:29 »
Nej, dom sitter överst i topp-plåten.


PS kan du flytta tråden till rätt tavla? Tack!
« Senast ändrad: 29 mars 2012, 11:01:10 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2012, 20:06:31 »
Vad blir energibesparingen av att isolera baksidan av vp?
Frigolitskivan som var 50 mm tjock kostade 39:50, arean är 0,72 m2.
Lambdavärdet är ca 0,05 och om vi antar att övergångsmotståndet mot omgivande luft
är 0,1 (rimligt) och antar att isoleringen i vp är 50 mm tjock, att temperaturen på vattnet är
50 °C och omgivningstemperaturen är 20 °C har vi ett ∆T pÃ¥ 30 °C.
U-värdet blir ca 0,74 och effektförlusten: 0,72 x 0,74 x 30 ≈ 16 W.
Fördubblar vi isolertjockleken till 100 mm blir U = 0,38 och effektförlusten, allt annat lika,
ca 8 W. På ett år sparar vi alltså 0,008 kW x 8760 h = 70 kWh, räknar vi med att pris på
elenergin pÃ¥ 1,50 per kWh och ett COP pÃ¥ 0,35 sÃ¥ blir nettobesparingen  ca 37 kr pÃ¥ ett Ã¥r
vilket är ungefär lika med kostnaden för frigolitskivan, sedan blir det ren vinst! (om jag räknat rätt,
ölen var rätt kalla!) wave

« Senast ändrad: 30 mars 2012, 20:35:05 av Megajool »
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2012, 20:30:53 »
Så om dina öl varit lite ljummare , hade du räknat hem frigoliten snabbare då? ;)

......men jag har inte +20 där VPn står utan snarare +10 i snitt så jag sparar 50% mer. Isolera VP-toppen runtom så sparar jag med din beräkning 4x1,5=6ggr mer /år dvs 222kr/år.

Är det safe? Eller riskerar man styret pga övertemperatur??
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2012, 20:46:20 »
Jag har ju isolerat en del av ovansidan kan man säga eftersom jag byggt in rördragningen i ett "frigolithus". PlÃ¥ttemperaturen pÃ¥ ovansidan av vp är 25 °C, innanför frigolitisoleringen är den 28 °C. Jag vet inte om det pÃ¥verkar livslängden pÃ¥ elektroniken pÃ¥ nÃ¥got avgörande sätt, det enda man kan säga är väl att livslängden i princip sjunker med förhöjd temperatur eftersom alla kemiska nedbrytningsprocesser i  komponenterna gÃ¥r snabbare vid högre temperaturer. Funktionen hos elektroniken kan ocksÃ¥ pÃ¥verkas men dÃ¥ är det nog frÃ¥ga om dÃ¥lig konstruktion! ;)
« Senast ändrad: 31 mars 2012, 10:59:48 av Megajool »
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2012, 21:31:08 »
En vanlig orsak till elektronikfel är uttorkade elektrolytkondensatorer, som åldras snabbare ju varmare det är.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2012, 21:42:42 »
Jaa det är såna effekter som jag söker, finns det någon temperatur som inte ska överskridas för att maskinen ska fortsätta fungera?
Har konstruktören tänk mest på isolation av VVB eller temperaturtålighet i elektroniken? En VP ska ha yttermåtten 600x600, har man prioriterat livslängd eller energieffektivitet på det utrymmet? Jag kan gott tänka mig att öka på isoleringen, har gott om plats för det men som sagt, är det tillrådligt map livslängd??
Inser att jag skulla ha tänkt igenom detta före köpet av VP-modell, separat VVB är naturligtvis optimalt om man vill kunna minska värmeförlusterna, men då var man ju mer tänd på stora förändringar, fort in med VP......inte så mycket eftertanke i förväg...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2012, 23:37:59 »
Jaa det är såna effekter som jag söker, finns det någon temperatur som inte ska överskridas för att maskinen ska fortsätta fungera?
Har konstruktören tänk mest på isolation av VVB eller temperaturtålighet i elektroniken? En VP ska ha yttermåtten 600x600, har man prioriterat livslängd eller energieffektivitet på det utrymmet? Jag kan gott tänka mig att öka på isoleringen, har gott om plats för det men som sagt, är det tillrådligt map livslängd??
Inser att jag skulla ha tänkt igenom detta före köpet av VP-modell, separat VVB är naturligtvis optimalt om man vill kunna minska värmeförlusterna, men då var man ju mer tänd på stora förändringar, fort in med VP......inte så mycket eftertanke i förväg...

Hur tänker du?
Precis som har sagts så kortar du livslängen för elektroniken om du isolerar in den.

Det enda du kan tjäna på är att tilläggsisolera VVB:n och det är inte många kronor du tjänar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2012, 07:13:51 »
Elektroniken är placerad i sitt egna kopplingsutrymme, oftast alldeles innanför plåtskalet, utanför isoleringen och utsätts således inte för så värst höga temperaturer, även om det är en bit över rumstemp, men om man börjar isolera utifrån så ökar ju den temperaturen ganska kraftigt. Jag kan vara fel ute med beräkningarna men säg att du tilläggsisolerar lika mycket som tanken är isolerad idag, då borde temperaturen åtminstone hamna mitt mellan rumstemp och vvb, lågt räknat (55-20)/2+20=37,5.
Med tanke på att temperaturen innanför skalet på en ordinarie värmepump är hyffsat förhöjd, så måste jag dra slutsatsen att det blir ännu varmare än 37(,5) ;)

Jag skulle nog inte experimentera för mycket med det, det är ju inte bara elektronik som tar stryk av höga arbetstemperaturer, även cirkpumpar, ställdon och annat slits ju mer vid högre temperatur. Kompressorn, hur mår den?

Din Nibe är väl om jag minns rätt minst sagt kompakt invändigt och så väl isolerad som man får plats med på 60x60 mått. Den är väl isolerad med formgjuten cellplast eller dylikt?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tål värmepumpen att tilläggsisoleras?
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2012, 09:41:11 »
Hur tänker du?
Precis som har sagts så kortar du livslängen för elektroniken om du isolerar in den.

Det enda du kan tjäna på är att tilläggsisolera VVB:n och det är inte många kronor du tjänar.
Jag kanske tänker out of the box nu.. tummenupp mera teori än praktik...Förstår att jag inte bör isolera in elektroniken.
VVB sitter i överdelen av VP-skalet det är den delen som skulle kunna isoleras mera om inte även elektroniken satt där. Så om man vill och kan så ska elektroniken ut och isolering in. Nedredelen med berörs ju inte.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!