Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Auto eller Manuell fläkt pÃ¥ MSZ-GE35VAH?  (läst 5485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« skrivet: 18 februari 2010, 12:40:17 »
Hejsan!
Fick igår en Q-Heat 530 installerat i vårat vardagsrum!
Huset är på 117 kvadrat och 1 "våning" men tycker inte pumpen ger bra värme ifrån sej förutom till just vardagsrummet.

Den värmer just nu I auto läge, kanske jag borde ändra denna inställning till manuell då vi inte har en direkt "öppen" planlösning?
I autoläge verkar det mest som att den bara använder det lägsa läget av fläktströmningen?

Kan bifoga en bild senare över planlösningen om det hjälper!

Tacksam om någon kunde hjälpa mej!

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2010, 12:47:56 »
Hi
Du måste gå upp i högre fläktläge för att spridningen skall fungera bra, vilket också normalt höjer COP på systemet. jag kör fläktläge 3 på mina FD25:or när jag vistas i närheten och 4.an (Max) när jag inte är hemma, eller yttertemperaturen går under ca -10, värmespridningen blir avsevärt bättre än med automat läget då
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2010, 12:55:26 »
Hej Fjrebqll och välkommen till forumet! Thumbsup  Rent generellt kan man alltid utgÃ¥ ifrÃ¥n att dessto högre innerdelsfläkthastighet ju bättre värmespridning i huset fÃ¥r man, även inställningen av vingen kan ha en stor betydelse naturligtvis. Om man ställer upp vingen i ett högre läge och ökar fläkthastigheten sÃ¥ fÃ¥r man iväg varmluften ännu längre bort frÃ¥n innerdelen och därmed ett bättre värmeutbyte. Sen skall man heller inte enligt min uppfattning använda sig av nÃ¥gon form av autoinställningar pÃ¥ pumpen eftersom de oftast inte är de bästa, utan prova dig fram med olika inställningar (manuella) när det gäller fläkthastighet och vinge för att fÃ¥ sÃ¥ bra värmespridning som möjligt i huset. Skulle du ändÃ¥ inte lyckas fÃ¥ till en bra värmespridning i hela huset sÃ¥ beror det antagligen pÃ¥ innerdelens placering isf, i vissa fall kan det behövas 2 st luftvärmepumpar med olika innerdelsplaceringar i huset för att kunna fÃ¥ till en riktigt bra värmekomfort. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2010, 14:56:23 »
Tack sÃ¥ jättemycket för svar och för välkommnandet Raffen!!  Thumbsup

Hur mycket anser du jag borde höja vingen i manuellt läge? Som du säger så verkar ju inte auto funktionen vara direkt super, den verkar sprida allt varmluft rakt neråt/lite snävt.
Iofs så borde väl det vara bättre då värme stiger?

Fast å andra sidan kanske varmluften inte färdas direkt jättelångt då heller?

/D


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2010, 15:24:00 »
Hej Fjrebqll!  SvÃ¥rt att säga pÃ¥ rak arm eftersom det skiljer lite frÃ¥n fall till fall, dvs frÃ¥n hus till hus och mkt beroende pÃ¥ planlösningen ifh till innerdelsplaceringen mm, sÃ¥ jag tycker att du skall pröva dig fram med lite olika manuella intällningar av bÃ¥de fläkthastigheterna och inställningen av vingen. Ju högre fläkthastiget du kan ha dessto bättre för värmespridningen i huset är det ju, men sen är ocksÃ¥ detta med fläkthastighet en frÃ¥ga om komfort (ljud) ocksÃ¥ men kör sÃ¥ sÃ¥ hög hastighet som ni stÃ¥r ut med utan att störas allt för mkt när ni är i vardagsrummet, sen när ni inte är i vardagsrummet sÃ¥ kan du ju höja upp fläkthastigheten lite mer ordentligt.
Det här med att många har fått för sig att varmluften från en luftvärmepump alltid måste blåsas nedåt mot golvet därför att värme alltid stiger uppåt (vilket är helt riktigt) det råder det ju lite olika meningar om, själv har jag erfarenheten att man kan mkt väl ha vinge rakt ut och blåsa varmluften utmed taket för längsta och bästa värmespridning från pumpen.
Det funkar faktiskt så att om man startar pumpen och blåser ut varmluften utmed taket så får man iväg varmluften ordentligt och allra längst samtidigt som den lite kallare/svalare luften kommer tillbaka till pumpen på en lägre nivå dvs utmed golvet och upp till pumpinnerdelen och värms upp i nästa vända, och efter ett antal vändor på luften så är hela rummets/ytans luft uppvärmd och ganska små temperaturskillnader mellan golv och tak med en något högre innetemp vid taket givetvis vilket man alltid har oavsett uppvärmningssystem. ;)
Om man förresten temporärt vill ha ut maximal effekt och värmespridning ifrÃ¥n en luftvärmepump sÃ¥ är det alltsÃ¥ vinge rakt ut, högsta fläkthastighet och högsta börvärde (tempinställning) manuellt inställt pÃ¥ pumpen som gäller.  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2010, 15:29:42 »
Hi som raffen säger får man prova sig fram, I-see funktionen funkar inte bra hos mig, då jag inte får värmen där jag bäst behöver, Jag kör ena pumpen med vingen rätt ut, och den andra med ca 30 gdared nedlut. Köpte några små billiga termomentrar (som jag såg till att de visade lika) och provade mig fram till bästa läge.

mvh
/S
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2010, 12:37:35 »
Såja, nu har jag lyckats sprida värmen lite bättre med era tips! Speciellt med att rikta vingen uppåt istället för neråt :)

Även fast värmen sprider sej, tycker jag dock den är lite för låg i rummen längst bort fortfarande.

Står just nu på ca 21 grader där hemma med max fläkt,
Borde jag då höja värmen på fjärren för mer värme längre bort? Eller kostar detta fruktansvärt mycket mer i kosing?

Tack på förhand!
/D

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2010, 12:49:49 »
Hej Fjrebqll!  Nej precis som du prövar dig fram med manuell inställning av fläkthastighet och vinge sÃ¥ fÃ¥r du pröva dig fram lite med tempinställningen pÃ¥ pumpen, och höj denna lite succesivt och mät och kolla hur det ser ut med innetempen i rummen längre bort frÃ¥n pumpinnerdelen kontra hur den utvecklas i vardagsrummet där innerdelen sitter. Detta sÃ¥ att du fÃ¥r till en sÃ¥ jämn och bra innetemp som möjligt i alla utrymmen i huset. Det kommer med all sannolikhet att bli sÃ¥ att det kommer att bli nÃ¥gon eller ev nÃ¥gra grader varmare i vardagsrummet där innerdelen sitter för att du skall kunna fÃ¥ upp innetempen till en bra nivÃ¥ i rummen lägre bort men det är helt normalt alltsÃ¥. Självklart sÃ¥ kostar pumpen lite mer i drift om man höjer tempinställningen men det är smÃ¥potatis jämfört med att du isället skulle köra med elradiatorer i dessa mera avlägsna rum som ett alternativ, sÃ¥ använd alltid pumpen i första hand till att värma huset med även om du mÃ¥ste gasa pÃ¥ lite extra med den genom att höja upp tempinställningen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2010, 12:56:11 »
Hej,

om du med 21 grader menar att pumpen har ett inställt bör värde på 21 grader så tycker jag absolut att du ska höja tempen lite.
Du får räkna med att du kommer ha det varmare i rummet där pumpen sitter än i övriga huset.

Jag har har min pump inställd på 23 grader och har då ca 21 grader i alla rum förutom sovrummet där det ligger mer runt 20 grader. Men nu kör inte jag som många andra med bara manuella inställningar utan jag kör med fläkten på auto och I See funktionen aktivera.
Provade lite igår och visst får jag varmare i de andra rummen om jag manuellt kör fläkten på 3:an eller max men eftersom jag är nöjd med den värmespridning som auto läget ger (för mig växlar den mellan läge 2 och 3 i auto än så länge) så kör jag med det tillsvidare (vill inte ha för varmt i sovrummet).

Nu har inte jag så att jag kan mäta men jag tror inte att du behöver oroa dig över att den kommer att dra mer med ett högre bör värde på några grader. Du kommer ändå göra en besparning kanske några kW mindre bara... Men den diskutionen lämnar jag till de som kan mäta.


Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Auto eller Manuell fläkt på MSZ-GE35VAH?
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2010, 12:08:16 »
Såja, nu får tillfredställande värme i huset!!

Jag undrar dock, kan man förbättra detta ytterligare genom att installera någon form av "värmeluftstransportörer" mellan väggar? Kanske inte hör detta forumet till, fast kanske finns någon som har gjort detta.

Jag undrar också lite över utedelen, det finns några "kylflänsar" som är tilltryckta, är detta någon fara? Dom är inte trasiga, utan kanske inte direkt super raka som resten.

Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 292
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!