Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför uppdatera?  (läst 452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför uppdatera?
« skrivet: 05 januari 2024, 14:00:44 »
Jag har speciellt nu på senare tid sett flera trådar som diskuterar problem efter uppdatering och förväntar sig en självläkning.
Varför är så många så måna om att uppdatera. En dator eller telefon förstår jag, den är utsatt för virus och nya program dyker upp som skall fungera med enheten. Fungerande bilar, tveksam.
Men värmepump? En mekanisk pump kopplad till en motor samt några cirkulationspumpar, där kan ju inte mjukvaruprogrammet göra något magiskt.
Jag jobbade många år inom tung industri och supportade elektronik och avancerad industriutrustning. Inte ens om kunden beställde ett nytt moderkort blev det uppdaterat, gamla mjukvaran laddades före leverans. Principen var att rör inte det som fungerar för kunden.
Om kunden däremot skulle använda nya funktioner, erfordrades ofta uppdatering.
Det är troligtvis det senare som uppdateringsnördar missar. Uppdatering sker mycket ofta för att man vill addera nya, kanske externa funktioner, och därmed skriver om programmet. Dessa nya programsnuttar används kanske inte i normal användning av de flesta.
Men min yrkeserfarenhet visar även, att många uppdateringar och nya programsnuttar skapar kompromisser och buggar för befintliga funktioner. Därför följs det ofta av en nya uppdatering, som skall fixa den förra uppdateringen buggar, som upptäckts i verkligheten.

Så mitt råd, gör inte uppdateringar på en maskin (värmepump) som fungera bra. Vill ni absolut uppdatera, gör det när programmet varit ute på marknaden i 6 månader, och utvecklarna fixat buggarna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Varför uppdatera?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 14:06:01 »
Ett annat gott råd är att läsa på i dokumentationen för uppdateringen och se exakt vad som är ändrat/fixat , när man väl vet det kan man ta en funderare på om det är något som har betydelse i ens egen installation eller inte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför uppdatera?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2024, 14:49:29 »
Ett annat gott råd är att läsa på i dokumentationen för uppdateringen och se exakt vad som är ändrat/fixat , när man väl vet det kan man ta en funderare på om det är något som har betydelse i ens egen installation eller inte.
Bra info, jag visste inte att denna info fanns tillgänglig. Precis som du säger, jag har kanfe ett specifikt larm med larmkod som irriterar, och kan då läsa att detta problem kan avhjälpas.
Jag hittade en sådan detaljerad lista på nätet, men var hittar jag den hos Nibe?

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför uppdatera?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2024, 17:29:31 »
Håller helt med Valiant. "Det som uppdateringsnördar missar" är att antingen de valda inställningar i den med värmepumpen levererade mjukvaran inte är optimalt gjorda eller att uppdateringar borde göras utanför värmepumpen.
T.ex. förbättringar på huset/isolering eller radiator/gv-systemet.

Min VP går fortfarande efter drygt 6 år med den levererade versionen 8218R2 och jag har inga tankar på en uppdatering.

..... Därför följs det ofta av en nya uppdatering, som skall fixa den förra uppdateringen buggar, som upptäckts i verkligheten.

Kan även bekräfta detta. I bilbranchen fick vi uppdateringar på CD för den märkesbundna felkodsdatorn när nyheter hade kommit och det hände flera gånger att det snart följdes av ett e-mail som skrev: "Om ni inte har uppdaterat än, så vänta med det till nästa uppdateringen, det har hittats en bugg i den som skickades för några dagar sedan."
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför uppdatera?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2024, 19:45:22 »
Ett annat gott råd är att läsa på i dokumentationen för uppdateringen och se exakt vad som är ändrat/fixat , när man väl vet det kan man ta en funderare på om det är något som har betydelse i ens egen installation eller inte.
Jag fick förslag om att uppdatera min F1255. Gjorde som Torbjörn skrev,  kontrollerade vad kommer att förbättras:
Added
· is it now possible to select ”UPM4 25–75 130” as heating medium pump in menu 7.4
Version: 9443R6
Release date: 2022-12-05
· PC model only: It is now possible to deactivate the PC function

Hur många F1255-ägare har praktisk nytta av dessa uppdateringar? De kan däremot innehålla buggar. Läs och kontrollera,  vad har jag för nytta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!