Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mindre än 1 grad skillnad pÃ¥ in/ut köldmedium vid minus 8 grader  (läst 2087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur dåligt måste inte denna panna vara installerad o inställd.
Vid 8 minus ute så kommer det in 0.8 grader och lämnar minus 0.3. hur mycket är fel?
Är borran dålig och grund OCH att ventiler är fel inställda då det inte lämnar mer?
Ska jag börja titta på att justera expansionsventilen?


God jul/Magnus

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur dåligt måste inte denna panna vara installerad o inställd.
Vid 8 minus ute så kommer det in 0.8 grader och lämnar minus 0.3. hur mycket är fel?
Är borran dålig och grund OCH att ventiler är fel inställda då det inte lämnar mer?
Ska jag börja titta på att justera expansionsventilen?


God jul/Magnus

Varför skulle något vara fel ? Delta T på KB måste alltid multipliceras med KB flödet för att få fram hur mycket energi som tas ut ur borrhålet. Bättre med litet delta T än ett stort på KB.

Mvh
D

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inkommande KB varierar också en del och pannan går hårt hela tiden trots bara 0 grader ute o drygt 16 inne
« Senast ändrad: 11 december 2023, 19:47:48 av Bjorx »

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Givarna kan visa fel med någon grad. Man måste börja med att se vad det är för differens när kompressorn står still och cirkulationspumpen går.

Var i landet ligger huset? Det faktum att ingående temperatur är 0,8 grader betyder att finns huset i södra Sverige tar pumpen rätt mycket värme från berget vilket i sin tur betyder att differensen på 1,1 grader troligen är fel. Det är svårt att få så högt köldbärarflöde att differensen blir så låg om pumpen fungerar normalt.

Hur djupt är borrhålet och vilken effekt är pumpen på?
« Senast ändrad: 10 december 2023, 10:19:09 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Expansionsventilen ska du förstås inte röra, dennes "feedback" är inte köldbärartemperaturen eller något annat som står i displayen. Skruvar du fel så skrotar du pumpen eller gör så den går sämre, dessa ställer inte om sig själva.

Hur gammal är pumpen? On/off eller inverter? Hur har temperaturerna tidigare sett ut?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är en Daikin från 2014. Hittar inte papperna på den men inverter, antagligen 2.5-13 kw.
Bor i Kristinehamn. Kommer inte ihåg vad det stod om borrdjup.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Tycker att allt verkar fungera som det ska bortsett från en trolig felvisning på någon köldbärargivare. Det kan också vara så att pumpen gick med låg effekt vid det tillfället.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Hur dåligt måste inte denna panna vara installerad o inställd.
Vid 8 minus ute så kommer det in 0.8 grader och lämnar minus 0.3. hur mycket är fel?
Är borran dålig och grund OCH att ventiler är fel inställda då det inte lämnar mer?
Ska jag börja titta på att justera expansionsventilen?


God jul/Magnus

Det var inte mycket fakta du lämnar ut för att någon ska kunna dra någon som helst slutsats.

Vilken skillnad det är ut/in på brine säger inte så mycket om effekten som pumpen om man inte har med flödet i berökningne.

Ge oss lite hårda fakta istället för jag tror såsom

Typ av pump
Borrdjup
Storlek på huset och var finns det.
temperaturer brine/ute/värmebärare etc (när pumpen gör väreme respektive Varmvatten)

Så kanske det får att dra någon slutsats.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inverter. Althea geo, 2014
Kristinehamn
106 kvm, värmer upp kanske 80 kvm t 16.5 gr o vv är avstängt.
Om jag kunde hitta en manual online som ger info hur man kommer djupare i inställningar så skulle jag kunna komma åt flödesbiten tOOmten

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SÃ¥där, dÃ¥ har jag kommit Ã¥t alla uppgifter 🌅
Borran är 120 m.
Se bilaga för intressanta uppgifter.
-1 grad idag enl mobil men ser att pannan tycker 1 grader i Kristinehamn.
Inverterpump

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbäraren snurrar nog lite fort. Du fÃ¥r inte ut mycket frÃ¥n hÃ¥let med sÃ¥ liten diff.  Bör ligga pÃ¥ en diff pÃ¥ ca 3 - 5 C

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Precis vad jag tycker också, alldeles för liten diff.
Vad göra?

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det är något fel på de värden som visas, förmodligen visar någon eller bägge temperaturgivarna fel. Enligt de värden som displayen visar tar pumpen 0,33 kW från köldbäraren vilket är orimligt lite.

Det är inget fel med en liten köldbärardifferens. Bortser man från köldbärarpumpens elförbrukning blir det bättre verkningsgrad ju mindre differensen är. Man får alltså ut mer värme från berget med liten differens. Tar man med köldbärarpumpen i kalkylen brukar det bli ett optimium runt 3 grader för en mindre värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men jag tycker pumpen äter rätt mycket mer kwh motsvarande samma dygnsmedeltemperatur i fjol

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!