Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte IVT 495 Twin  (läst 9354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pstub

  • Gäst
pstub
Byte IVT 495 Twin
« skrivet: 29 augusti 2017, 10:53:32 »
Hej!
Jag har idag en 9 år gammal IVT 495 Twin som är kopplat till jordslinga och återvinner frånluften i ventilationen. Det har av någon okänd anledning rostat hål i vattentanken, så den behöver bytas. Kan byta tanken för ca 35.000kr, sen lär ju kompressorn behöva bytas inom kort också, för ytterligare 15.000, och då känns det vettigare att byta till något nyare och mer modernt.

Dock verkar det inte finnas någon direkt ersättare till denna maskin, som har innbyggd funktionalitet för både jordslinga och frånluft.

Jag har fått två offerter, en offert på en IVT-pump som endast använder jordslingan, och med en en kanal-fläkt som man kan justera hastigheten på med ett vrede (och blåser varmluften o-utnyttjat direkt ut på taket), och en offert på en CTC-maskin (GSi 12) med en modul på toppen som (CTC EcoVÅFIII) som återvinner värmen i frånluften. Första offerten ligger på ca 90.000kr och den andra på ca 120.000kr.

Just nu lutar det åt det senare alternativet, då det verkar dumt att inte nyttja värmen i frånluften, men detta alternativ är givetvis en del dyrare också.

Huset det ska installeras i är en 1,5plans villa från 2008 på 183m2 med vattenburen värme i båda våningar. Hushållet består av 4 personer, två vuxna, och 2 barn på 7 och 9år.

Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta en annan bra lösning på mitt problem? Vad borde jag göra?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2017, 11:11:25 »
Hoppas offerterna innehåller kalkyl med beräknad energibesparing för att det ska gå att jämföra? En anledning till att "Twin" försvann var säkert att den nya generationens frånluftsvärmepumpar som Comfortzone EX65, IVT 860 och NIBE F730/F750 kom ut på marknaden. Försök få in offerter på dessa också med kalkyl över energibesparing.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2017, 11:13:34 »
Hej!
Min gissning är att jordvärmeslingan inte är så jättelång?
Så att koppla en modern värmepump till denna och hålla tummarna är inte vad jag skulle rekommendera.
Alla värmepumpstillverkare har en återvinningsmodul till sina jordvärmepumpar, IVT:s heter VBX.
Men jag är inte säker på att detta kommer räcka för att hålla permafrosten borta från din jordvärmeslinga.
Bästa lösningen är att gräva ner en slinga till om den får plats, såvida jag inte har fel och du redan har ca 500 m jordvärmeslinga?
Detta är inte så jättedyrt och är en bättre investering än ett frånluftsåtervinngngsaggregat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pstub

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2017, 13:28:02 »
Hej!
Min gissning är att jordvärmeslingan inte är så jättelång?
Så att koppla en modern värmepump till denna och hålla tummarna är inte vad jag skulle rekommendera.
Alla värmepumpstillverkare har en återvinningsmodul till sina jordvärmepumpar, IVT:s heter VBX.
Men jag är inte säker på att detta kommer räcka för att hålla permafrosten borta från din jordvärmeslinga.
Bästa lösningen är att gräva ner en slinga till om den får plats, såvida jag inte har fel och du redan har ca 500 m jordvärmeslinga?
Detta är inte så jättedyrt och är en bättre investering än ett frånluftsåtervinngngsaggregat.

Hej, och tack för svar!
Tyvärr har jag ingen dokumentation från den tidigare ägaren om hur lång slingan är, men han menade minnas att det var 4-5 paneler som var ca 1,4x2m stora. Vet inte hur lång slingan blir då, då jag inte har någon aning om hur dessa paneler/radiatorer ser ut... :(

Utloggad pstub

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2017, 13:31:07 »
Hoppas offerterna innehåller kalkyl med beräknad energibesparing för att det ska gå att jämföra? En anledning till att "Twin" försvann var säkert att den nya generationens frånluftsvärmepumpar som Comfortzone EX65, IVT 860 och NIBE F730/F750 kom ut på marknaden. Försök få in offerter på dessa också med kalkyl över energibesparing.

Hej!
Nej, ingen av dom innehåller någon sorts kalkyl med energibesparing! Jag räknar inte med att spara så mycket mer än jag gör idag, men jag vill ju inte ha en lösning som är SÄMRE i alla fall, därför jag inte tycker om lösningen med att blåsa ut varmluften på taket. Dom du länkar till är ju rena frånluftsvärmepumpar som jag kan se, och det känns ju dumt att låta jordslingan ligga oanvänd?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2017, 14:12:40 »
IVT 495 Twin ger ca 4 kW värme från kompressorn när den går som den ska och värmebehov finns. De nya frånluftsvärmepumparna ger mellan 4 till 6 kW värme från kompressorn beroende på frånluftsflöde och har dessutom inverter med steglös effekt istället för on/off på kompressorn. Man förlorar därför inget direkt på att koppla bort jordvärmeslingan. En markvärmepump kan dock kanske ha lite längre livslängd och ger lite högre COP än en frånluftsvärmepump. Jordslingan är förmodligen bara på ca 150 m enligt specifikationen för Twin. Det motsvarar ett borrhål på ca 50 m. En frånluftsmodul brukar man säga kan öka borrdjupet med 20-30 m, dvs motsvarande totalt borrdjup på runt 75 m. Det är alldeles för lite för en modern markvärmepump. Skulle då behövas en jordslinga till eller borrhål som komplement.
« Senast ändrad: 29 augusti 2017, 14:20:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2017, 15:09:57 »
Hej, och tack för svar!
Tyvärr har jag ingen dokumentation från den tidigare ägaren om hur lång slingan är, men han menade minnas att det var 4-5 paneler som var ca 1,4x2m stora. Vet inte hur lång slingan blir då, då jag inte har någon aning om hur dessa paneler/radiatorer ser ut... :(

Aha, det är såna där kompaktkollektorer, de kommer inte funka alls utan återladdning med frånluft.
Idén med dessa är att man återladdar marken med frånluft sommartid det som tas ut vintertid, så offerten utan frånluftsåtervinning kan du stoppa i det runda arkivet.
De kanske kan funka med en vanlig jordvärmepump + frÃ¥nluftsÃ¥tervinning, jag vet faktiskt inte hur mycket energi som de kan lagra?  :-\

http://www.varmepumpservice.se/LinkClick.aspx?fileticket=rb_QoQZktw4%3d&tabid=1991
http://web.ivt.se/ivt/kollektor/kollektor_popup.htm

Reklamen säger 6-10 sektioner till en normalvilla så du har kanske lite för få?
« Senast ändrad: 29 augusti 2017, 15:16:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2017, 15:25:47 »
Som jag ser det finns det tre vettiga lösningar:

Nibe 1255-6 kW + FLM-modul (Minsta inverter på marknaden, kan maxbegränsas om kollektorn bli FÖR kall), tänk på att det är en enfas maskin, kan behövas lite omläggning av stora förbrukare om du kör på 16 A huvudsäkringar.

Nibe 750 eller ComfortZone CE50 utan att använda slingan

Komplettera eller ersätt din nuvarande uppsättning kompaktkollektorer med 400 meter jordvärmeslinga och välj mellan ett antal olika vanliga jordvärmepumpar.
Går du på detta val så måste du ändå lösa ventilationen på något sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2017, 18:44:52 »
Har du koll på förbrukning eller max effekt behov ett så pass nytt hus borde inte behöva så kraftig vp och det är ganska stort så det finns en del frånluft att nyttja.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2017, 19:43:58 »
Finns det plats för att montera en separat varmvattenberedare nära värmepumpen?
Om det är så kan du kanske ersätta den trasiga interna med en extern för mindre pengar än att byta den och köra tills kompressorn rasar eller något annat dyrt ger sig. Det är ju lite synd att tvingas byta en värmepump efter nio år bara. Håller inte grejerna längre kan man ha direktverkande el istället...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2017, 20:32:24 »
Jag har för mig att 495 kör fast kondensering mot tank (vv beredaren) och sen shuntar ut värmen så byta till extern tank blir nog omfattande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pstub

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2017, 22:02:06 »
Finns det plats för att montera en separat varmvattenberedare nära värmepumpen?
Om det är så kan du kanske ersätta den trasiga interna med en extern för mindre pengar än att byta den och köra tills kompressorn rasar eller något annat dyrt ger sig. Det är ju lite synd att tvingas byta en värmepump efter nio år bara. Håller inte grejerna längre kan man ha direktverkande el istället...

// Magnus

Hej Magnus.
Det finns redan en separat varmvattentank brevid värmepumpen för extra kapacitet.

/Preben

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2017, 08:00:56 »
Finns det plats för att montera en separat varmvattenberedare nära värmepumpen?
Om det är så kan du kanske ersätta den trasiga interna med en extern för mindre pengar än att byta den och köra tills kompressorn rasar eller något annat dyrt ger sig. Det är ju lite synd att tvingas byta en värmepump efter nio år bara. Håller inte grejerna längre kan man ha direktverkande el istället...

// Magnus

Bra ide, det skulle jag nog också kolla upp om det går lösa, borde gå med lite finurlig rördragning, eller byte av extern tank till en som fungerar på samma sätt som den nu inbyggda.
Men bäst vore om det gick bygga om till flytande kondensering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2017, 16:59:29 »
Är man svetskunnig är det inga problem att svetsa ihop en ny innerdel till tanken i tex rostfritt material vilket lär hålla länge. Ska man krångla allt för mycket med rördragning och ny styr för flytande kondensering drar lätt priset iväg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Byte IVT 495 Twin
« Svar #14 skrivet: 12 september 2017, 23:03:53 »
4-5 paneler, menas säkert de kompakt kollektorer som grävdes ner. Du kan glömma din "jordvärme" för det lär inte fungera med gsi 12 eller någon annan.
Antingen borrar du nytt borrhÃ¥l, lägger ny slinga, om det finns plats. eller sÃ¥ sätter du en luft vatten tex en  ecozenith 350 med ventmodulen, som kom nu som bara är en frÃ¥nluftsfläkt, med styr frÃ¥n panna och sÃ¥ en lämplig pump till det.
Fördelar är bla att du inte behöver  ha sÃ¥ kraftig ventilation när du inte är hemma, du behöver alltsÃ¥ inte frÃ¥nluften för att värma huset, utan det räcker att ventilera huset.  välj ecoair 520 sÃ¥ har du  en större pump och kapacitet till den tappade  frÃ¥nluftsÃ¥tervinningen, som egentligen är  löjlig.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!