0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ungefär ett liknande hus som dig. Ligger på ca 60kwh nu när det är -10 till -15. Runt 0c ute brukar jag ligga på 45-55kwh/dag med hushållsel inkluderad. Jag har testat många olika inställningar och kommit fram till att i mitt hus med grova elementrör funkar det bäst med cirkpumparna i läge 1, dvs vb och extern rad-pump. Jag ligger nu på delta 7-7,4c med alla termostater fullt öppna. Har också dragit ner de nedersta automatsäkringarna som du ser på din bild (dessa är för elpatronen) för att testa pumpens effekt utan tillskott. Vill du ha tillskottet på så kan du ställa in fördröjning på tex 150min innan det tillåts gå in och även vid vilken utetemp det får gå in. Hur många element har du? Någon fläktkonvektor i källaren?
Drifttid 6 november 2019: Värmepump: 6859hTillskott: 8727h
Här har du mina tillskotts-inställningarna också, ser du ngt fel med dessa? Anslutningseffekt elkasett 2/3Tillskottstimer 60 minEleffekt i drift 100%, 2/3Ramp Öppna 60 minRamp stäng 3 min
Ja precis, vb-cirkpumpen är den inuti pumpen och rad-cirk den utanför ovanför pumpen. Generellt sett vill man ha lite högre flöde över element än det flödet genom värmeväxlaren alltså pumpen. Men hos mig med så grova rör kunde jag sänka även den. Hm kurva 6 med golvvärme låter högt men jag kan ha fel. Hos mig är det 11 element totalt och jag kör fullt öppna termostater även i källaren + en fläktkonvektor på 21c eco-läge. Lite strypning i sovrum. Värmekurvan är ställd på 3,6. Ca 21-22 på övervåning och 18 i källaren. Källaren har bara 2-glas och övriga huset 3-glas. Vinden är isolerad men hur bra vet jag ej.Jag skulle prova att blockera tillskottet eller åtminstone sätta en fördröjning på 120-150min. Samt sänka till tillskott 1/3 alltså bara 3kw extra effekt vid behovMed värmen avstängd i din källare, menar du då att termostater är helt strypta eller kan du stänga den elementslingan helt med kran?
Skulle tro att räkneverket för kompressortiden är så att säga inne på andra varvet och att den rätta kompressortiden är lite mer än 72000 timmar. Det stämmer bättre med pumpens ålder. Värmekurva 6 är väldigt högt. Med rätt injusterade radiatorer borde ca 4 vara lämpligt. Jag kör med 3,5, har 55/45 radiatorsystem men värmekurvan är knäckt så det är inte direkt jämförbart. Tillägg: GT6 givaren visar förmodligen fel eller har dålig kontakt med hetgasröret. Temperaturen efter kompressorn brukar vara 30-35 grader över utgående värmebärares temperatur. Är det inte mer än 45 grader kan man ta i röret utan att bränna sig.
Då föregående ägare verkar ha haft noll koll på hur en värmepump fungerar är säkert flödena till radiatorerna inte rätt injusterade. Skaffa en IR-termometer och mät temperaturdifferensen mellan in- och utlopp på radiatorerna. Är det runt noll grader ute ska temperaturdifferensen när pumpen har gått så där 10 minuter vara åtminstone fem grader. Finns det radiatorer med väldigt liten temperaturdifferens ska flödet till sådana strypas då de kortsluter värmebärarflödet. Små radiatorer och radiatorer nära värmepumpen bör kontrolleras i första hand. Är källaren ordentligt isolerad? Dåligt isolerade källare kan dra otroliga mängder värme. Vad gäller differensen GT8/GT9 är det svårt att säga något då det inte står om och vilken tillsatseffekt som var inkopplad. När enbart kompressorn går bör differensen vara ca 7 grader. En differens är 6,9 grader så den är bra. Varför differensen 20:27 blev 12,4 grader är oklart, undrar om tillsatsen verkligen var inaktiverad om pumpen värmde huset.
Bubblorna i synglaset ser ju inte ok ut, i min vp syns bubblorna typ1-2 minuter efter start. Min förra vp bubblade konstant vid drift, det var pga köldmedie gasbrist. Hetgasröret blev då mycket varm ,över 100 grader, fräste direkt om man fuktade fingret med saliv om pekade på röret. (fick brännblåsa) GT10 givaren visar fel, inkommande köldbärare temperatur kan inte vara lägre än utgående. När vp vilar, gör följande: Prova att köra enbart KB pumpen, håll inne knappen längst till höger under display i mer än 10s, då kommer du in i en högre nivå. Gå till meny 5 med ratten och välj, sedan ned till läge för P3, välj ändra , vrid ratten till kontinuerlig körning (normalt vid kompressor) , du hör när cirkpumpen för KB startar, låt den gå några minuter, då bär GT10 och GT11 visa rätt lika sånär på några tiondelar. Notera avvikelsen som referens, normalt vid drift bör diffen mellan GT10 och GT11 vara 3-3,5 grader. Glöm inte att ändra tillbaka till drift enbart med kompressor.