Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behovsstyrd ventilation med THS10  (läst 256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
Behovsstyrd ventilation med THS10
« skrivet: 23 april 2024, 11:54:04 »
Efter samtal med Nibes support har jag installerat THS10 i badrum, kopplat till S-1256 med FLM-S45.

Syftet är att öka frånluftsfläkten vid dusch, enligt supporten skulle detta vara den menade funktionen.

Jag har gått in i 7.1.4.4 och slagit på Behovsstyrd ventilation, satt inställt värde som lägre gräns och +20% som övre, efter detta så syns valet i 1.2.4 och där har jag lämnat inställningarna på normal (testat de andra utan skillnad).

Simulerat dusch genom att öka luftfuktigheten till 80% men ingen skillnad på fläkten.

Är detta inte som det är tänkt att fungera eller missar jag något?
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behovsstyrd ventilation med THS10
« Svar #1 skrivet: 24 april 2024, 09:58:04 »
Hmmm....  Sc:,h
Enligt THS 10 så ska det finnas en meny 7.1.6.4 - "Begränsa fukt i värme".
Sen ska du in i 7.1.4.4 och ställa in den fläkthastighet som ska vara när RH är högt, skulle prova att sätta lägsta hastigheten relativt högt, annars tror jag att den inte höjer fläkthastigheten alls.
Om lägre gränsen är samma som normal fläkthastighet så kanske den väljer just det värdet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Behovsstyrd ventilation med THS10
« Svar #2 skrivet: 24 april 2024, 12:53:06 »
En annan klurighet är att man verkar bara kunna sätta gränsvärdet för luftfuktighet i fasta steg, låg (42%)-medium (50%)-hög (54%), detta innebär att på sommaren kommer ventilationen vara forcerad hela tiden, baserat på att de är statiska värde, vilket jag inte vet?
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Behovsstyrd ventilation med THS10
« Svar #3 skrivet: 30 april 2024, 15:13:32 »
Kommit en bit på vägen och jag kan åtminstone rätta mig själv på en punkt, det verkar som att lägena för önskad luftfuktighet är dynamiska, förmodligen baserat på uppgifter i väderprognosen.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!