Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus - Kalibrera om utegivare?  (läst 2202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
IVT Greenline HT Plus - Kalibrera om utegivare?
« skrivet: 08 november 2021, 14:37:08 »
Noterade att vår utgivare ligger ca 7-8 grader högre än den riktiga ute-tempen. Misstänker att det kan vara problem med kabeln.

Just nu känner jag mig lite lat och orkar inte felsöka så jag tänkte hör om det när någon som vet om det går att kalibrera om utegivaren med någon pot på styrkortet eller kanske "hemlig" inställning via REGO' (modbus)?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT Plus - Kalibrera om utegivare?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2021, 15:37:26 »
Säkert inget fel pÃ¥ kabeln, däremot ska du kolla anslutningen i dosan pÃ¥ utsidan och i VP,  kan finnas ärg där. GÃ¥r inte att justera givarna enligt manualen. Har du manualen med värdena för givarna. koppla loss givare och mät ohmen pÃ¥ den, tänk pÃ¥ att inte hÃ¥lla den med fingrarna.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus - Kalibrera om utegivare?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2021, 16:34:53 »
När latmasken gÃ¥r ur mig tänkte jag gÃ¥ ut och mäta bÃ¥de kabel och givare. ;) 

Har du möjligtvis koll på vilken sorts NTC-motstånd IVT använder så man kan leta fram en tabell på temp och motsvarande ohm?

EDIT:
Svarar mig själv. Enligt Jsenergi "013B. Utegivare IVT TT-kapsling" är givaren är en NTC på 4,7 Kohm vid 25 grader. Nu vet jag att olika tillverkare har karakteristik som kan skilja sig avsevärt i kurvlutning.

Jag hittade dock en ersättningsvariant med tabell på "byggoteknik - BLOGGAT, WEBBUTIK GIVARE TEMPERATUR­SENSOR UTOMHUS"

Nedan en kopia på tabellen om länken skulle sluta fungera:
« Senast ändrad: 08 november 2021, 17:52:43 av Boilerplate4U »

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus - Kalibrera om utegivare?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2021, 14:38:55 »
Efter att ha mätt upp kablar och termistorn direkt på plinten så visade sig att den diffade ca -3 kohm mot förväntat värde. Dessutom gav termistorn olika olika värden om man polvände mätningen vilket var klart mysko. Jag kalibrerad mätningen med en digital temperaturmätare med hög noggrannhet för att vara på den säkra sidan.

Har i alla fall beställt ett nytt NTC-motstånd från byggteknik.se för 49:- fraktfritt. Man kan säkert hitta något likande på Elfa men då får man betala frakt så det blir nog ingen större skillnad.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus - Kalibrera om utegivare?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2021, 18:37:21 »
Kort reflektion om möjlighet till kalibrering av inne- och utegivare.

Det absolut enklaste är om detta kunde löses med hjälp av programvaran men det skulle också gå att ​lägga till ett par trimpotentiometrar för kalibering på kretskortet i givaren. Det tänker jag göra själv i alla fall för att uppnå en så korrekt bild av temperaturen som möjligt då statistiken baseras på detta. Bilden är hämtad från en annan tråd på forumet men min ser likandan ut.
« Senast ändrad: 10 november 2021, 19:16:44 av Boilerplate4U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!