Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projekt vatten kylning - Hjälp önskas  (läst 1121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RebelMRebel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Projekt vatten kylning - Hjälp önskas
« skrivet: 20 oktober 2018, 15:01:19 »
Hej

Ny här på forumet men har nu letat överallt känns de som för att hitta info angående detta projekt.
https://koolance.com/450W-chiller-subassembly-vlx-450
Det är egentligen min son som ville köpa en sån här men jag kände att vi borde ju kunna bygga en själv istället med lite hjälp. Vad jag läst mig till så är inte en av dessa nog för att kyla ner hela systemet som han har och 2 st kostar ju en hel del.
Tanken är då att denna skall kyla ner vattnet i en reservoar som sedan används för att kyla ner dator komponenter som CPU/GPU.
Det blir ju inte nån stor mängd vatten i systemet som skall kylas, en vanlig reservoar i data systemet är ju 0,5 - 1L. En reservoar kan man ju så klart bygga själv lite större om behovet finns.

Mina frågor om nån vänligen kan hjälpa till är!

Kompressor: Har kollat på Danfoss men de e ju hur många som helst att välja mellan. Det beror väl på hur många watt kyl effekt jag vill åt också. Överklockade CPU/GPU drar en del
Kylare med fläkt: Hur stor måste denna vara, på bilden har dom ju använt sig av en radiator till datorer.
Expansionsventil: Tips uppskattas
Plattvärmeväxlare: jag antar att storleken på denna har att göra med hur effektivt systemet blir?
Styr/kontroll system: Vad behöver man här då? På den kollance sidan ser dom ut att ha använt sin egen kontroll enhet på de kompletta kiten. https://koolance.com/ctr-cd1224-pump-and-fan-controller-with-display

Tips på vart jag kan köpa alla dessa delar uppskattas

Fredrik

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Projekt vatten kylning - Hjälp önskas
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2018, 15:46:29 »
Låter som hightec det där. Är det inte bara att ge lite svalare luft till datorn? Vanligt kranvatten kyler ju ner 80-gradig mäsk till att kondensera, har jag hört, nog borde väl det klara att kyla en dator. Det går kanske t.o.m att förvärma husets varmvatten några grader med kylvattnet?

Utloggad RebelMRebel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt vatten kylning - Hjälp önskas
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2018, 15:53:14 »
Jo vi har byggt massa datorer med vatten kylning o de här är liksom nästa steg, mest kul att se hur de funkar. De går ju köpa men de roliga är ju att bygga med grabben o få till det.
Sitter o letar massa om hur vi ska gå tillväga men som sagt vore jag mycket tacksam för hjälp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!