Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya elpris omrÃ¥den?  (läst 9795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
Nya elpris områden?
« skrivet: 08 november 2010, 21:02:04 »
SÃ¥g detta i Aftonbladet i dag


"En tusenlapp mer för elen i syd
Ungefär 1 000 kronor mer kommer elen att kosta villaägaren i Skåne, jämfört med om villan ligger längre norrut.
Det blir följden av Svenska Kraftnäts indelning av Sverige i fyra elprisområden nästa år. Att elen kommer att bli dyrare i Sydsverige än i övriga delar av landet har stått klart sedan områdesindelningen blev känd. Men hur mycket mer har varit mer oklart.
 
Elprisjämförelsesajten elskling.se har jämfört priserna för längre fasta avtal för sydsvenska konsumenter hos den handfull elhandelsbolag som i dagsläget erbjuder sådana. De flesta elhandlare har i avvaktan på att prisbilden ska klarna helt upphört att erbjuda längre fasta avtal i avtalsområde fyra, som omfattar södra Sverige.
Genomgången visar att påslaget varierar med mellan 3 och 5 öre per kilowattimme, vilket ger en fördyring för ett villahushåll på cirka 1 000 kronor per år vid en förbrukning på 20 000 kilowattimmar.
- Elpriset är redan nu knepigt att förstå för konsumenterna och införandet av olika områden kommer att göra det än svårare. Det blir svårt att förklara för kunden varför elen till sommarstugan i Skåne kostar mer än elen i lägenheten i Stockholm, tror Faraz Azima, vd för sajten."

Det verkar som om man försöker att hitta nya anledningar till att höja elpriset.
Vad blir nästa anledning? Att man sänker sin elkonsumtion mer än vad elbolagen hade tänk! fiR:

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nya elpris områden?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2010, 22:03:13 »
 _/-

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nya elpris områden?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2010, 10:59:52 »
Var inte poängen att det samtidigt skulle bli billigare i norr? Vad är oddsen på att det inträffar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Nya elpris områden?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2010, 14:05:28 »
På någon sätt måste man
protestera mot detta. Vad betyder ett avtal om man ändå höjer ex nätkostnad och nu zon kostnad.
Skulle kräva fast pris på nätkostnaden eller åtminstone granska hur man kan ha stora vinster, men ändå kalla det för högre kostnad.
Är man helt blind för vinsterna numera eller går det ut på att man roffar åt sig så mycket man orkar och kan, för så länge ingen protesterar så går det tydligen. fiR:

/Borensbergaren


Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nya elpris områden?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2010, 14:38:56 »
Det kommer att gå ändå huvuddunk
Elbolagen måste muta politikerna, finns inte en chans att dem eller deras sakkunninga tror att det blir billigare för konsumenterna om dem avreglerar än om vi har Sweden EL huvuddunk

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Nya elpris områden?
« Svar #5 skrivet: 14 november 2010, 18:35:36 »
Detta är något som Sverige har blivit påtvingade av EU, ivrigt påhejade av danskarna.

EU accepterar inte att Svenska Kraftnät begränsar exporten när det är effektbrist i södra Sverige, handelshinder.

Danskarna hävdar att de får för höga elpriser eftersom de inte får köpa ström från Sverige när de vill, eftersom Svenska Kraftnät går in och begränsar exporten då det är dåligt med effekt i södra Sverige.

Istället för att Svenska kraftnät går in och styr/begränsar exporten så är det tänkt att marknadspriset ska styra istället, då måste handelsområdena stämma bättre med begränasningarna i elnätet. Norge har under många år haft 4-6 elhandelsområden.

http://www.svenskenergi.se/sv/Vi-arbetar-med/Handel-Forsaljning-av-el/Elomraden-i-Sverige/

PerJ

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Nya elpris områden?
« Svar #6 skrivet: 14 november 2010, 19:24:36 »

Istället för att Svenska kraftnät går in och styr/begränsar exporten så är det tänkt att marknadspriset ska styra istället, då måste handelsområdena stämma bättre med begränsningarna i elnätet. Norge har under många år haft 4-6 el-handelsområden.

PerJ

Per, jag tror att du har helt rätt. brukar inte sätta ner foten sÃ¥ tydligt i detta forum men nu gör jag det. Vet ocksÃ¥ att det beror pÃ¥ begränsningarna i överföringskapaciteten. Det lÃ¥ter ju inte klokt men sÃ¥ ska tydligen vara enligt min källa. DÃ¥ kommer frÃ¥gan: Varför i hela fridens namn  ser man inte till att ha bättre överföringskapacitet? Varför betalar vi för nätavgiften? studs. Dom har redan fÃ¥tt in pengar för detta men man vill hellre att det ska gÃ¥ till vinster än att lösa problemet. _/- LÖS PROBLEMET!!!  fiR:  Lär exempelvis av telemarknaden, dom har löst sina överföringsproblem. HUR SVÃ…RT SKA DET IGENTLIGEN VA!! huvuddunk

PS håller jag på så här så behövs ingen uppvärming av huset ;)
/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nya elpris områden?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2010, 19:31:09 »
Vi har väl redan skattesubvention i norrland, med 11 öre/kwh, pga kallare klimat..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya elpris områden?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2010, 19:40:29 »
Det är väl helt ok att det blir dyrare i skåne, varför skulle det vara nåt problem, så varmt som det är där gör ju ändå att energiförbruknngen är försumbar.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Nya elpris områden?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2010, 20:09:38 »
Först tvingar danskarna fram en stängning av Baesebäck medans de själva eldar gas och kol, sen gnäller de över elbrist huvuddunk
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Nya elpris områden?
« Svar #10 skrivet: 14 november 2010, 20:57:35 »

Per, jag tror att du har helt rätt. brukar inte sätta ner foten sÃ¥ tydligt i detta forum men nu gör jag det. Vet ocksÃ¥ att det beror pÃ¥ begränsningarna i överföringskapaciteten. Det lÃ¥ter ju inte klokt men sÃ¥ ska tydligen vara enligt min källa. DÃ¥ kommer frÃ¥gan: Varför i hela fridens namn  ser man inte till att ha bättre överföringskapacitet? Varför betalar vi för nätavgiften? studs. Dom har redan fÃ¥tt in pengar för detta men man vill hellre att det ska gÃ¥ till vinster än att lösa problemet. _/- LÖS PROBLEMET!!!  fiR:  Lär exempelvis av telemarknaden, dom har löst sina överföringsproblem. HUR SVÃ…RT SKA DET IGENTLIGEN VA!! huvuddunk

PS håller jag på så här så behövs ingen uppvärming av huset ;)
/Borensbergaren

Det är regeringen som ger Svenska Kraftnät direktiv om vad de ska göra när det gäller stomnätet som ägs av staten, kostnaden fördelas sedan till nätägare och större olproducenter, beroende på hur mycket energi/effekt som transporteras i statens nät. Så det är staten / oss själva som vi får skylla på i detta fall...
Problemet är att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ett system med en sådan kapacitet så att det räcker till för årets alla 8760 timmar. (på samma sätt som värmepumpsinstallationer sällan dimensioneras för 100% effekttäckning) Tidigare har flaskhalsarna hanterats med exportrestrektioner och mothanel inom Sverige, dvs SVK har betalat kraftverk att köra i södra Svergie vid effektbrist, detta har betalats genom nätavgifter.

PerJ
« Senast ändrad: 14 november 2010, 21:34:15 av PerJ »

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Nya elpris områden?
« Svar #11 skrivet: 14 november 2010, 21:07:54 »
Trodde i min enfald att om jag nu exempelvis vill köpa en bil så ska man inte betala mer för den om den säljs i Skåne eller i Norrland.
Varför vi har en fri marknad grundar ju sig på att oavsett vem jag är, var jag bor eller heter, kön, färg religion mm så är det samma pris för alla.
Annars är det någon form av diskriminering. Att subventionera = bidrag. Att ta ut mer kan vara beskattning eller ocker. Att lagligt förändra detta
är OK men det finns även principer i rättsystemet, en av dom talar om att behandla alla lika.

Min uppmaning är att stoppa detta. Tala med era politiker.
Slutligen, jag bor inte i Skåne, men Skånes sak är vår.
Annat var det anno 1676 i Loshult.

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nya elpris områden?
« Svar #12 skrivet: 14 november 2010, 23:57:07 »
HÃ¥ller med dig.  Samma pris för alla Thumbsup

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nya elpris områden?
« Svar #13 skrivet: 15 november 2010, 09:21:47 »
Det handlar ju inte om subventionering, utan om att elen skall vara billigare ju närmare produktionsstället den konsumeras.

När man började diskutera det här så sa man att elen skulle bli lite billigare i Norrland och lite dyrare i södra Sverige. Dock är det ju inte förvånande att man struntar i att sänka priset i norr, utan istället höjer man lite extra i söder så att rätt skillnad uppnås...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nya elpris områden?
« Svar #14 skrivet: 15 november 2010, 10:37:22 »

Varför vi har en fri marknad grundar ju sig på att oavsett vem jag är, var jag bor eller heter, kön, färg religion mm så är det samma pris för alla.

Att det inte är så kan vilket försäkringsbolag som helst tala om för dig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Nya elpris områden?
« Svar #15 skrivet: 15 november 2010, 10:50:16 »
En i mitt tycke intressant fråga är om det inte är ett handelshinder att inte priset är lika beroende på var man bor?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nya elpris områden?
« Svar #16 skrivet: 15 november 2010, 11:04:45 »
Varför skall priset vara samma oavsett hur långt ifrån producenten du bor? Det är kanske enklare rent pedagogiskt att förstå när det gäller riktiga transporter, men det kostar ju faktiskt att transportera el också...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Nya elpris områden?
« Svar #17 skrivet: 15 november 2010, 12:53:43 »
Så om man tar ett politiskt beslut att lägga ner kraftverk i min närhet så ska jag betala ett högre elpris?

Tycker det resonemanget haltar, framförallt som den så kallade bristen inte ligger i Sverige utan utomlands.

Det fanns som sagt ett alldeles utmärkt kärnkraftverk som servade Skåne och Själland, detta lyckades danskarna få stängt och då ska södra Sverige betala mer för att Danskarna ska få sin el

"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Nya elpris områden?
« Svar #18 skrivet: 15 november 2010, 13:34:01 »
Tycker det resonemanget haltar, framförallt som den så kallade bristen inte ligger i Sverige utan utomlands.

Fel, det råder ganska stor effektbrist i Sverige under vintern när det är som kallast. Totalt sett 2009 hade vi ett importnetto om 4,9TWh
« Senast ändrad: 15 november 2010, 13:37:47 av pricken »
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Nya elpris områden?
« Svar #19 skrivet: 15 november 2010, 13:49:19 »
Ja och där hade ju Barsebäck gjort god nytta framförallt genom sin placering
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Nya elpris områden?
« Svar #20 skrivet: 15 november 2010, 14:05:51 »
Må så ha varit, men nu har svenska folket folkomröstat om nedläggning. Antagligen så hade resultatet av en sådan omröstning haft en annan utgång om den hade hållits idag.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!