Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag öka hastigheten pÃ¥ värmebärarpumpen  (läst 1155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
Har försökt få dräglig inomhustemp i några dagar. Har båda cirkulationspumparna i läge 1. Alla element är ordentligt varma så min tanke är att jag inte behöver höja cirkulationspumpen mot radiatorerna. Jag tycker att jag får höja värmekurvan väl högt och ändå är det bara ca 17°-18° i huset. Jag undrar om jag ska öka värmebärarpumpen till steg 2? Vid -4 har jag en diff på 9 mellan T8 och T9. Har IVT Optima 900 + 290 A/W
Mina avläsningar ser ut så här:
T1 44,2
T2 -4,2
T3 53,4
T6 85
T8 49,3
T9 40,3
T10 41,1
T11 -10,9
T12 -4,9

Tacksam för hjälp!
Anna-Karin

Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Behöver jag öka hastigheten på värmebärarpumpen
« Svar #1 skrivet: 27 november 2021, 23:21:04 »
Med ett dT på 9K och värmepumpsdrift hade jag nog utan tvekan höjt på flödet. Först ett snäpp och sen ett till om det finns skäl…
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
Hej! Är dT skillnaden mellan T8 och T9 ? Menar du värmebärarpumpen eller båda cirkulationspumparna?
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
En fråga till från en riktig nybörjare - måste jag stänga av pannan/pumpen för att ändra läge på cirkulationspumparna eller går det att göra under drift?
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag öka hastigheten på värmebärarpumpen
« Svar #4 skrivet: 28 november 2021, 15:01:34 »
Bara prova med ett steg upp pÃ¥ värmebärarpumpen ( VB ) bara vrida pÃ¥ vredet, VP/Panna  behöver inte stängas av.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
Tack - jag har provat ställa upp till steg 2. Jag har nu 6 graders skillnad mellan T8 och T9. Väntar ett dygn och om det inte blir tillräckligt varmt i huset måste jag kanske ställa upp till steg 3. Finns det nackdelar med att ha den ställd så högt? Huvudsaken är ju att det blir varmt i huset tänker jag och att kanske kunna sänka värmekurvan något i stället. Vad är minsta skillnaden man kan ha mellan T8 och T9?

Tusen tack för snabba svar!!!
A-K
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag öka hastigheten på värmebärarpumpen
« Svar #6 skrivet: 28 november 2021, 18:33:15 »
Jag undrar om det inte är något annat problem än värmebärarpumpen. Det är hög framledningstemperatur, 49 grader, med tanke på utomhustemperaturen, -4 grader och inomhustemperaturen.

Är det här ett nytt problem eller har det varit så här länge? Vad är det för typ av radiatorer? När är huset byggt och var ligger det?

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
Jag har nyligen köpt en begagnad anläggning. Hade pellets tidigare. Varit i drift sen i början av oktober. Har funkat bra tills tempen denna vecka krupit ner till -5/-10 ute. 
Jag har ett gammalt tvåvåningshus från 1936, med oisolerad källare. Nya 2-glasfönster men huset är inte tilläggsisolerat. Gamla väl fungerande radiatorer med tvårörssystem. Ligger i Hällefors gränsen mellan Västmanland/Värmland/Dalarna.
När vi installerade den ställde vi värmebärarpumpen på 3 men då blev det för varmt inne 23° när det pendlade runt nollan ner till -2 till -3 grader ute.
« Senast ändrad: 28 november 2021, 19:00:33 av akblackbranch »
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag öka hastigheten på värmebärarpumpen
« Svar #8 skrivet: 28 november 2021, 19:09:03 »
Det med tempen i huset har att göra med regleringen, shunten ska reglera efter utetempen har du justerat kurvan lite  nedÃ¥t när det blev för varmt. FramgÃ¥r inte vilken VP , typ fabrikat har du.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
Har IVT Optima 900 + 290 A/W.
Vi ställde ner värmebäraren till 1 då, sen har jag försökt hitta rätt kurva sen jag installerade den i oktober. Jag skulle vilja ha svar på det jag frågade längre upp i tråden. Finns det nackdelar med att ha högsta läge (3) på värmebärarpumpen? Huvudsaken är ju att det blir varmt i huset tänker jag och att kanske kunna sänka värmekurvan något i stället. Vad är minsta skillnaden man kan ha mellan T8 och T9?

Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag öka hastigheten på värmebärarpumpen
« Svar #10 skrivet: 28 november 2021, 19:29:18 »
Det är värmekurvan man ska justera om det inte är önskad temperatur inne. Värmebärarpumpen finns det ingen anledning att ändra på, det bara krånglar till det.

Det var intressant att det är en ny installation och att det tidigare var pellets. Då är nog inte radiatorerna instrypta så det blir rätt flöde genom dem. Det kan förklara varför det behövs så hög framledningstemperatur.

Först steget blir då att kontrollera att det inte finns några radiatorer som så att säga kortsluter radiatorvattenflödet. Det är radiatorer där det inte är någon större skillnad i temperatur mellan vattnet som gå in i radiatorn och som lämnar den. Det kan vara lite svårt att känna med handen. Det är väldigt enkelt att mäta med en IR-termometer, det gäller bara att mäta mot målade ytor. Mätning mot blank metall ger felaktiga värden. Ställ värmebärarpumpen i läge 1. Är temperaturskillnaden över värmepumpen då 9 grader har radiatorerna där det är mindre än 5 grader temperaturskillnad för högt flöde.

De radiatorer man i första hand ska kontrollera är små radiatorer och sådana som sitter nära värmepumpen.

Det kan finnas en hel del pengar att spara genom att strypa flödet till kortslutande radiatorer då värmepumpen kan arbeta vid lägre temperatur där den är effektivare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
Tack för svar. Nu har jag höjt värmekurvan rejält för att få varmt i huset. Har fått 22° i huset så nu provar jag att strypa elementen i sovrummen på övervåningen så får vi se om det blir varmare nere. Isf kanske jag kan sänka kurvan lite igen. Har beställt en IR-termometer för att kunna kolla om jag har några element som kortsluter vattenflödet. Vi har -11° ute och jag har framledning 54° just nu. Eltillskottet får hjälpa till och stötta upp lite.
Låter värmebärarpumpen gå på steg 2 då jag fick ett bra läge med 5,5-6 grader mellan T8 och T9.
Vad tros?
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag öka hastigheten på värmebärarpumpen
« Svar #12 skrivet: 29 november 2021, 19:25:35 »
Det blir nog bra. Det är färskvara du har och det kan ta ett tag komma i fas med värmebehovet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!