Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur intelligenta är cirkpumpar?  (läst 920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur intelligenta är cirkpumpar?
« skrivet: 13 februari 2024, 22:30:51 »
Hej!

Håller på (i snigelfart tyvärr pga på tok för mycket annat att göra) att installera luft-vatten-VP både i huset och i garaget. För dessa projekt har jag bl.a. köpt ett par cirkulationspumpar på Tradera. Rätt eller fel vet jag inte än, men priserna var väldigt bra jämfört med nytt. Har handlat från en säljare som har jättebra betyg, och verkar väldigt seriös.

Först ropade jag in en Wilo Stratos PICO 25/1-6-130. Men där satt skovelhjulet fast tyvärr. Det satt massor av kalk och järn i pumpen. Jag kontaktade säljaren som lovade skicka en ny pump (säljaren har tydligen tillgång till massor av cirk.pumpar, shuntar och annat, lägger ut prylar hela tiden). Innan den "nya pumpen kom pillade jag lite på den första pumpen och jag fick loss hjulet efter en del meck. Därefter kopplade jag på elektricitet väldigt kort (det ska den väl tåla någon sekund) - men allt verkade dött - får den inte att rotera alls.

Idag hämtade jag ut den "nya" pumpen, den jag fick i ersättning för den som satt fast. Det är en Wilo Yonos PICO 25-1-6-130. Den är om jag förstår jämförbar med den första. På denna roterade skovelhjulet lätt. Så jag gjorde samma sak, jag kopplade in den blixtsnabbt för att kolla att den funkar - men den är stendöd också...!

Nu undrar jag om det är så att dessa "intelligenta" cirk.pumpar är så intelligenta att de känner av att de inte är installerade och fyllda med vatten? Eller vad kan det vara som gör att den inte snurrar vid test (förutom att jag skulle kunna vara blåst naturligtvis - men jag tror inte det - säljaren hävdar att grejerna funkar vid nedtagning (jag känner mig tveksam på det gällande den första, men alla kan göra misstag, och jag fick ju en annan i ersättning).

Jag har även mätt motståndet mellan punkten där fas ansluts och där nollan ansluts. Dels på en "gammaldags" fungerande cirk.pump och dels på de här nya. Den gamla funkar ju och den visar ett visst moststånd (minns inte värdet nu) emedan pumparna av den nya generationen inte indikerar något som helst motstånd när jag mäter så. Ska tillägga att jag på de nya pumparna mätte där stickkontakten (honan) klickas in varför det kan ligga elektronik emellan. Men det är ju inte helt lätt att öppna huset där anslutningar och elektronik ligger, det är stor skillnad jämfört med en gammaldags pump.

Blev långt det här, men vill vara tydlig. Någon som har kunskap om detta - går de inte att få igång genom att koppla elektricitet i någon sekund - eller är även pump nr 2 defekt? Bifogar bilder på de två pumparna.

Mycket tacksam för svar!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2024, 23:14:35 »
Provkör inte torrt, ingen poäng med det. Lägg pumphuset i en balja med vatten, diskho eller liknande.

Mäta motstånd i ingående är inte speciellt givande, den styrelektroniken ger inget intressant till ditt mätinstrument pga konstruktionen av sån strömförsöjning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2024, 23:31:22 »
Hej!

Håller på (i snigelfart tyvärr pga på tok för mycket annat att göra) att installera luft-vatten-VP både i huset och i garaget. För dessa projekt har jag bl.a. köpt ett par cirkulationspumpar på Tradera. Rätt eller fel vet jag inte än, men priserna var väldigt bra jämfört med nytt. Har handlat från en säljare som har jättebra betyg, och verkar väldigt seriös.

Först ropade jag in en Wilo Stratos PICO 25/1-6-130. Men där satt skovelhjulet fast tyvärr. Det satt massor av kalk och järn i pumpen. Jag kontaktade säljaren som lovade skicka en ny pump (säljaren har tydligen tillgång till massor av cirk.pumpar, shuntar och annat, lägger ut prylar hela tiden). Innan den "nya pumpen kom pillade jag lite på den första pumpen och jag fick loss hjulet efter en del meck. Därefter kopplade jag på elektricitet väldigt kort (det ska den väl tåla någon sekund) - men allt verkade dött - får den inte att rotera alls.

Idag hämtade jag ut den "nya" pumpen, den jag fick i ersättning för den som satt fast. Det är en Wilo Yonos PICO 25-1-6-130. Den är om jag förstår jämförbar med den första. På denna roterade skovelhjulet lätt. Så jag gjorde samma sak, jag kopplade in den blixtsnabbt för att kolla att den funkar - men den är stendöd också...!

Nu undrar jag om det är så att dessa "intelligenta" cirk.pumpar är så intelligenta att de känner av att de inte är installerade och fyllda med vatten? Eller vad kan det vara som gör att den inte snurrar vid test (förutom att jag skulle kunna vara blåst naturligtvis - men jag tror inte det - säljaren hävdar att grejerna funkar vid nedtagning (jag känner mig tveksam på det gällande den första, men alla kan göra misstag, och jag fick ju en annan i ersättning).

Jag har även mätt motståndet mellan punkten där fas ansluts och där nollan ansluts. Dels på en "gammaldags" fungerande cirk.pump och dels på de här nya. Den gamla funkar ju och den visar ett visst moststånd (minns inte värdet nu) emedan pumparna av den nya generationen inte indikerar något som helst motstånd när jag mäter så. Ska tillägga att jag på de nya pumparna mätte där stickkontakten (honan) klickas in varför det kan ligga elektronik emellan. Men det är ju inte helt lätt att öppna huset där anslutningar och elektronik ligger, det är stor skillnad jämfört med en gammaldags pump.

Blev långt det här, men vill vara tydlig. Någon som har kunskap om detta - går de inte att få igång genom att koppla elektricitet i någon sekund - eller är även pump nr 2 defekt? Bifogar bilder på de två pumparna.

Mycket tacksam för svar!

Hej!

(Angående andra pumpen)

Har du kikat nåt i manualen?
Felkoder/effektsiffra ska lysa i "displayen". Gissar att det tar några sekunder innan lysdioder m.m startar.
Enligt manualen (se bifogad bild) kan pumpen vara "blockerad" och kräver då manuell omstart (klicka 2 ggr på runda knappen, tar 5 sekunder, sen 10 minuter). Men det är nog bäst att inte göra det torr.......

Se till att vara försiktig med el och veta vad du gör, speciellt i kombination med vatten/jord...  tummenupp

https://cms.media.wilo.com/dcidocpfinder/wilo_f_0200002b00010b8200010092/1271061/wilo_f_0200002b00010b8200010092.pdf

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2024, 00:43:08 »
Tack så mycket för svar HBerggren och kWhalp!

Jättebra att nu veta att pumpar med elektronik inte beter som som de gamla. Hoppades ju att det skulle vara lite på det viset, men är inte kunnig på området. Bra idé att lägga pumphuset försiktigt i vatten, det hade jag nog inte kommit på (funderade på att tillfälligt byta ut befintlig cirk.pump i huset, alternativt koppla på anslutningar och tillfälliga slangar ned i en balja, men båda alternativen kändes lite besvärliga).

Tack för manualen, nej där har jag ju slarvat... Och som du säger, knappast lämpligt att göra det torrt om det kan ta så mycket som 10 minuter! Inga felkoder syntes under den korta tid jag vågade ha strömmen ansluten. Jo jag har respekt för att största försiktighet måste iaktagas, riggar upp alltsammans och håller fingrarna i styr innan elektriciteten kopplas på.

Tack igen - fasen vad bra det här forumet är! tummenupp
« Senast ändrad: 14 februari 2024, 00:45:42 av Micc »

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2024, 19:20:30 »
Testade idag genom att ställa en pump i taget horisontellt i balja. Bra metod! Den pumpen som suttit fast startade inte - gav felkod E10 som tydligen betyder att skovelhjulet är blockerat. Helt blockerat är det ju inte, jag fick ju loss det - men det går väl helt enkelt för tungt, inget konstigt.

Den andra pumpen, den jag fick som ersättning (Wilo Yonos PICO 25/1-6-130) startade fint och under en stund visades varierande effektlägen, allt mellan 1 och kanske 30 Watt. Jag hade stängt till kulventilerna till del, för att simulera ett visst motstånd. Men plötsligt kom felkod E04 vilket ska betyda för låg spänning. Jag mätte bara med ett enkelt universalinstrument från Biltema, oklart hur korrekt det visar. Men det angav att jag hade 225-226 Volt. Lite lågt, men inte dramatiskt lågt, enligt manualen ska den klara 230 V +/- 10 %.

Efter en liten stund föll dock jordfelsbrytaren... Återställde och den föll direkt igen. Jag hade spillt någon droppe vatten på själva huset med displayen, men verkligen inte mycket. Det är ju dock en cirk.pump - jag tycker den borde tåla något lite läckage som ju definitivt kan uppstå vid installation/byte i ett rörsystem. Får låta den torka och sedan testa igen. Skall ringa elbolaget och höra om de kan se vilken spänning vi faktiskt har här (bor lite ute på landet, men inte långt från tätort).
/Micc

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2024, 20:45:52 »
Testade idag genom att ställa en pump i taget horisontellt i balja. Bra metod! Den pumpen som suttit fast startade inte - gav felkod E10 som tydligen betyder att skovelhjulet är blockerat. Helt blockerat är det ju inte, jag fick ju loss det - men det går väl helt enkelt för tungt, inget konstigt.

Den andra pumpen, den jag fick som ersättning (Wilo Yonos PICO 25/1-6-130) startade fint och under en stund visades varierande effektlägen, allt mellan 1 och kanske 30 Watt. Jag hade stängt till kulventilerna till del, för att simulera ett visst motstånd. Men plötsligt kom felkod E04 vilket ska betyda för låg spänning. Jag mätte bara med ett enkelt universalinstrument från Biltema, oklart hur korrekt det visar. Men det angav att jag hade 225-226 Volt. Lite lågt, men inte dramatiskt lågt, enligt manualen ska den klara 230 V +/- 10 %.

Efter en liten stund föll dock jordfelsbrytaren... Återställde och den föll direkt igen. Jag hade spillt någon droppe vatten på själva huset med displayen, men verkligen inte mycket. Det är ju dock en cirk.pump - jag tycker den borde tåla något lite läckage som ju definitivt kan uppstå vid installation/byte i ett rörsystem. Får låta den torka och sedan testa igen. Skall ringa elbolaget och höra om de kan se vilken spänning vi faktiskt har här (bor lite ute på landet, men inte långt från tätort).
/Micc

Tradera - Om snålheten själv får välja!

Jag handlar mycket på tradera, och säljer en del saker där.
Det är tyvärr lätt att bli blåst på konfekten.

Säger inte att du blivit det, men det lutar åt las problemas de la tierra...
« Senast ändrad: 15 februari 2024, 09:54:09 av kWhalp »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2024, 21:40:57 »
CITAT  Testade idag genom att ställa en pump i taget horisontellt i balja. Bra metod!

Hur ställde du den, med kopplingsboxen rakt upp så inget vatten kom in i den. En pump får inte stå på huvudet rakt ner, då kommer impeller och ankare att släpa mot någonstans.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2024, 21:50:42 »
Hur ställde du den, med kopplingsboxen rakt upp så inget vatten kom in i den. En pump får inte stå på huvudet rakt ner, då kommer impeller och ankare att släpa mot någonstans.
Elektronikboxen får inte vara horisontell varken upp-och-ner eller display uppåt utan måste vara vertikal.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2024, 23:43:44 »
Ja, jag såg nog bara en möjlig position för att testa i en balja. Nämligen med displayen upp mot taket. Och största delen av pumphuset nedsänkt i vattnet liksom röranslutningarnas öppningar under vattenytan.
Funkar inte det alltså? Displayen måste vara vertikalt, betyder det då liggande på sidan? Då återstår kanske bara att montera i ett rör/slangsystem, eller?

Visst, man kan bli lurad, men om säljaren gjort tusen affärer och har 5,0 i betyg så är sannolikt risken för blåsning mindre. Och om det var en ren blåsning när jag köpte pumpen (pump nr 1), hade ju inte säljaren behövt anstränga sig och skicka en ersättningspump. Men visst - man vet aldrig, världen är full av skurkar...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2024, 08:32:13 »
Axeln måste vara horisontell på de flesta pumpar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2024, 08:38:57 »
Det finns så många pumpar som gått åratal i fel läge, så i ett testsammanhang är det inga problem. Bara att lagret inte är gjort för den typen av belastningar kontinuerligt, för det blir ingen vattenfilm där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2024, 12:16:44 »
Det finns så många pumpar som gått åratal i fel läge, så i ett testsammanhang är det inga problem. Bara att lagret inte är gjort för den typen av belastningar kontinuerligt, för det blir ingen vattenfilm där.

Ok, då skall det rimligtvis gå att testa en kort stund så som jag gjorde.
Men är de så känsliga att de inte klarar ens några droppar vatten på huset/displayen, det känns lite konstigt tycker jag...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2024, 13:13:31 »
Ok, då skall det rimligtvis gå att testa en kort stund så som jag gjorde.
Men är de så känsliga att de inte klarar ens några droppar vatten på huset/displayen, det känns lite konstigt tycker jag...
Det känns lite suspekt faktiskt... kan ju vara ännu mer inslag av otur. Har pumpen gått utan jordfelsbrytare tidigare så är det inte omöjligt att det är så att felet var okänt på den, eller det hamnat vatten i den vid demontering som finns kvar. Jag har fyndat av Kat-Jask på Tradera rätt många gånger, aldrig något som inte fungerat. Vet inte om det är den säljaren.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2024, 15:36:28 »
Hej igen!
Jodå, det från Kat-Jask jag handlat. Känner mig inte lurad på något sätt. Den första måste det dock varit något med. Den kan ju varit nedmonterad nyss, men kanske inte varit i drift på länge? För där satt verkligen hjulet väldigt hårt. Det var också förvånansvärt mycket järn och kalk i pumphuset. Men sånt kan säkert hända. Har frågat säljaren om jag skall returnera den, men inte fått svar ännu.

Vad gäller ersättningspumpen jag fick (Yonos) så startade den idag utan problem. Sänkte inte ned i vattenbadet utan startade den torrt några gånger bara kort. Inget jordfel. Det där med att pumpen igår stängde av sig själv och indikerade för låg spänning känns dock lite konstigt. Även idag visade instrumentet 225-226 Volt, men ingen sådan avstängning skedd under de tre korta starterna jag gjorde idag. Har inte hunnit ringa nätägaren ännu. Vet heller inte vilken spänning man kan kräva att de skall vara? Gissar att man kanske inte kan kräva mer - och dessutom kan ju mitt instrument visa fel. Ska testa med ett proffsinstrument innan ringer.

Vad sparar man då på en sån här pump tro, kan det göra 25-30 Watt? Om det är den besparingen det handlar om blir det väl ca 250 kWh på ett år om den går jämt. Jo det blir ju en slant på 10 år... Men ibland är gammaldags ointelligenta prylar rätt bra också...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2024, 16:11:38 »
Den första Wilon är rätt bra, den gÃ¥r att ställa in en fart pÃ¥, sen det med vad den visar i m3 ska man nog ta med en nypa salt. Den har tvÃ¥ lägen, ett tryckstyrt ( det med sneda strecket ) och ett konstanttyckläge ( det med raka strecket ). Med tryckstyrt sÃ¥ blir det mindre fart pÃ¥ flödet ut, när termostater stänger och det längst bort kan bli utan flöde. SÃ¥ ställa in den pÃ¥ konstant är bra. DÃ¥ fÃ¥r allt flöde i en jämn takt. Dom dra lite mindre  kW mot äldre pumpar, en tycker inte att priserna pÃ¥ dom är relevanta. MÃ¥nga kW drift för dom priserna.
Den andra Wilon har bara olika farter att ställa in och reglerar ingen fart, utan ger konstant tryck och flöde, så allt är hur man vill reglera/optimera sin anläggning. Så det med smarta pumpar finns inte. Dom styrs i sig själva eller från annan komponent.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2024, 18:40:47 »
Det finns så många pumpar som gått åratal i fel läge, så i ett testsammanhang är det inga problem. Bara att lagret inte är gjort för den typen av belastningar kontinuerligt, för det blir ingen vattenfilm där.
Fast med de "intelligenta" pumparna handlar det ocksÃ¥ om att fukt/vatten inte skall komma in i elektroniken, varken utifrÃ¥n eller frÃ¥n pumphuset.  Det finns fyra dräneringshÃ¥l som inte fungerar om kortet är vänt nedÃ¥t t.ex.  osäker pÃ¥ om det vore nÃ¥got problem med kortet uppÃ¥t och dräneringshÃ¥len.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2024, 23:58:06 »
Fast med de "intelligenta" pumparna handlar det ocksÃ¥ om att fukt/vatten inte skall komma in i elektroniken, varken utifrÃ¥n eller frÃ¥n pumphuset.  Det finns fyra dräneringshÃ¥l som inte fungerar om kortet är vänt nedÃ¥t t.ex.  osäker pÃ¥ om det vore nÃ¥got problem med kortet uppÃ¥t och dräneringshÃ¥len.
Vet inte om det är en relevant fundering för ett snabbtest. Men absolut är det så. De gamla pumparna tycker inte heller om läckage mot elboxen.

Jag har provkört alla pumpar jag äger i en diskho, alla är olika, alla fungerar än idag. Mycket mer än så här vet jag inte om ämnet, det är därför jag tycker det är bättre att testa en cirkulationspump lös i en balja etc än helt torr. Förstås är det bäst att testa i ett system, men bygger man och grejar på fritiden så kanske det inte är lämpligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hur intelligenta är cirkpumpar?
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2024, 01:18:52 »
Vet inte om det är en relevant fundering för ett snabbtest. Men absolut är det så. De gamla pumparna tycker inte heller om läckage mot elboxen.
På ts lät det som om de var en relevant fundering då han undrade om lite skvätt på boxen kunde göra något.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!