Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v  (läst 5989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« skrivet: 12 mars 2006, 08:18:51 »
Eftersom vi sålt väligt få av denna monstermaskin skulle jag gärna vilja höra om era erfarenheter för att kunna ge kunderna en så rättvis bild som möjligt. Sc:,h

Utloggad Karlsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2006, 14:35:01 »
Min är precis uppmonterad men inte igÃ¥ngsparkad  :'(. Vad gäller kvalitet pÃ¥ själva pumpen är jag riktigt nöjd. Den känns gediget byggd, inget gnissel eller lösa prylar, snygg innerdel....kort och gott är jag jättenöjd hittills. Men det viktigaste är ju förstÃ¥s funktionen och den fÃ¥r jag Ã¥terkomma med. AngÃ¥ende att den inte har sÃ¥lts i sÃ¥ mÃ¥nga ex är väl kanske för att folk inte ha fÃ¥tt upp ögonen den än samt att mÃ¥nga stirrar sig blinda pÃ¥ COP-värdet istället för effekten.

Ã…terkommer med mera info
208 m2 tegelvilla i souteräng. Byggnadsår 1970. Direktverkande el över 13 oljefylda element, numera avstängda. Värmer istället huset med en FUJITSU ASY 14LB ARCTIC. Värmegolv i badrummen och hall. Total förbrukning det senaste året innan pumpen 25500 kwh vid en temp på ca 18,5 grader.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2006, 18:25:08 »
Hej karlsen
ta nu o sparka igång fujitsun medan det är nå kyla kvar så man får höra om effekten
Tomas

Utloggad Karlsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2006, 18:35:42 »
Den kommer att vakumsugs imorgon, så jag hoppas att det kommer vara fortsatt kallt i ett tag framöver studs.
208 m2 tegelvilla i souteräng. Byggnadsår 1970. Direktverkande el över 13 oljefylda element, numera avstängda. Värmer istället huset med en FUJITSU ASY 14LB ARCTIC. Värmegolv i badrummen och hall. Total förbrukning det senaste året innan pumpen 25500 kwh vid en temp på ca 18,5 grader.

Utloggad Karlsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2006, 18:24:51 »
Sådär ja....Pumpen lever Thumbsup. Måste säga att jag är imponerad av hur snabbt den värmde upp stora delar av huset. Har kört den några timmar och har tänkt börja laborera lite med inställningar först om ett par dagar. Just nu går den på Swing och Heat programmet, tempen är satt till 24ºC och fläkten på Auto. Det blåser på bra men ändå riktigt tyst.
Har ingen elmätare så jag kan inte leverera några siffror men det kanske kommer framigenom.

Nu får den som sagt frusta på ett par dagar så återkommer jag med ett mer vidareutvecklat omdömme. 
208 m2 tegelvilla i souteräng. Byggnadsår 1970. Direktverkande el över 13 oljefylda element, numera avstängda. Värmer istället huset med en FUJITSU ASY 14LB ARCTIC. Värmegolv i badrummen och hall. Total förbrukning det senaste året innan pumpen 25500 kwh vid en temp på ca 18,5 grader.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2006, 19:24:59 »
Nu har det gÃ¥tt nÃ¥gra dagar ;).Vill veta lite om den.Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en 9:a eller 14 till mitt garage.Har en 9:a i boningsdelen som jag tycker är   suverän.   / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad macken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • värmepumpar en jäkligt god ide !
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2006, 19:40:12 »
Nu har det gått några dagar ;).Vill veta lite om den.Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en 9:a eller 14 till mitt garage.Har en 9:a i boningsdelen som jag tycker är   suverän.   / Mats

Varför inte en 12 rätt lagom det ochså.
Jag väntar på en sådan .
Jag hojtar till när den glada dagen kommer.

/macken
/Macken

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2006, 21:15:56 »
Nu har det gått några dagar ;).Vill veta lite om den.Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en 9:a eller 14 till mitt garage.Har en 9:a i boningsdelen som jag tycker är   suverän.   / Mats

Varför inte en 12 rätt lagom det ochså.
Jag väntar på en sådan .
Jag hojtar till när den glada dagen kommer.

/macken


Det lÃ¥ter intressant,har dom kampanj pÃ¥ den ocksÃ¥?  Jag sÃ¥g att ASY 14 kostade 18900:-.Vilket pris gäller för 12:an?    / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2006, 22:30:47 »
Nu har det gått några dagar ;).Vill veta lite om den.Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en 9:a eller 14 till mitt garage.Har en 9:a i boningsdelen som jag tycker är   suverän.   / Mats

Varför inte en 12 rätt lagom det ochså.
Jag väntar på en sådan .
Jag hojtar till när den glada dagen kommer.

/macken


Det låter intressant,har dom kampanj på den också?  Jag såg att ASY 14 kostade 18900:-.Vilket pris gäller för 12:an?    / Mats

bara Kampanj på 09 & 14.
12 har troligen samma pris som 14 har inte pris listan hemma.

hur stort är garaget?

mvh Rickard

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2006, 19:45:47 »
Garaget är uppdelat på på två rum.Ett mek-rum på 56 kvm och en uppställningshall på 94kvm.Pumpen ska bli i uppställningshallen.Jag hade tänkt köra värmeförflyttare eller kanske slå ner en del av väggen.Lite surt bara att bravida hade slut på 12 och 14 pumpen.Tror att 9:an blir för liten.Bravida killen visste inte om han fick hem 12 och 14 pumpen något mera.Han sa att han var tvungen att beställa såpass många för att få bra pris.Efterfrågan på pumparna sjunker nu på vårkanten.Tyckte det lät konstigt att han inte kunde ta hem den, för kampanjpris är väl ett  pris satt av generalagenten.Då ska det väl inte spela ngn roll hur många som beställs. Sc:,h
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 19:48:59 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2006, 23:06:36 »
Garaget är uppdelat på på två rum.Ett mek-rum på 56 kvm och en uppställningshall på 94kvm.Pumpen ska bli i uppställningshallen.Jag hade tänkt köra värmeförflyttare eller kanske slå ner en del av väggen.Lite surt bara att bravida hade slut på 12 och 14 pumpen.Tror att 9:an blir för liten.Bravida killen visste inte om han fick hem 12 och 14 pumpen något mera.Han sa att han var tvungen att beställa såpass många för att få bra pris.Efterfrågan på pumparna sjunker nu på vårkanten.Tyckte det lät konstigt att han inte kunde ta hem den, för kampanjpris är väl ett  pris satt av generalagenten.Då ska det väl inte spela ngn roll hur många som beställs. Sc:,h

Man måste köpa 1pall (6st) för att kunna hålla Kampanj pris. ca1500+moms upp annars

mvh Rickard

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2006, 19:11:53 »
Lite dÃ¥ligt faktiskt  av generalagenten.Tänker pÃ¥ de som kanske bara har en försäljare i närheten.Nu hade jag tur  att jag hittade en montör i Närke.Han kunde Ã¥ka 12 mil Tur och retur.Och ändÃ¥ skulle jag fÃ¥ kampanjpriset.Det verkar schysst.Nu ska banken övertalas ocksÃ¥.  :P
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Karlsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Erfarenhet av Fujitsu ASY !4 Artic v
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2006, 21:20:20 »
Hej.
Sorry att det har dröjt lite men jag har haft en hel del att göra, tyvärr har inte pumpen haft samma förmåner, det har inte varit en dag under  -10ºC  fiR:. Vid den tempen värmer pumpen hela huset förutom badrummen där jag har på golvvärmen och i hallen har jag golvvärmen på låg effekt bara för att ta bort fukt från skor etc. Fläkten går på Aut (näst högsta effekt) och fördelar värmen mycket bra över hela huset, lite varmare i trappen där den sitter givetvis. Upplever den nu ännu tystare, beror givetvis på att man vänjer sig. Utedelen sitter väggmonterad och inga ljud fortplantas i väggarna, satte extra kuddar på fästet. Skulle väldigt gärna vilja se vad den kan leverera vid sisådär -20ºC men det får väl vänta tills nästa vinter. Förmodligen har pumpen rensat upp inneluften ordentligt, efter ett par dagar var det massa damm i filtren men nu är där knappt något, jag som trodde att tanten städade ordentligt  Sc:,h. Men högsta betyg från mig med förbehåll då för kallare väder än -10.
208 m2 tegelvilla i souteräng. Byggnadsår 1970. Direktverkande el över 13 oljefylda element, numera avstängda. Värmer istället huset med en FUJITSU ASY 14LB ARCTIC. Värmegolv i badrummen och hall. Total förbrukning det senaste året innan pumpen 25500 kwh vid en temp på ca 18,5 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!