Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckproblem Daikin bergvärmepump  (läst 996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Selma123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« skrivet: 19 mars 2023, 10:20:02 »
Hej!

Har en Daikin bergvärmepump från 2017. Se bifogad bild. Någon som vet vad det betyder att trycket är lågt på den inringade mätaren?

Tack pÃ¥ förhand för hjälp och svar!  :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2023, 10:49:17 »
Om man tittar på symbolerna ser det ut som trycket i köldbäraren är lite lågt men inte noll så det är ju bra. Att fylla på köldbärarvätska kan vara lite trixigt så det är enklast att ta hjälp av en installatör.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Selma123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2023, 11:55:26 »
Tack för svaret! Tekniker gjorde service på den i december och då var allt ok. Hur ofta behöver man fylla på? Vi har aldrig behövt göra det hittills, och pumpen installerades som sagt 2017.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2023, 12:02:02 »
I början när installationen är ny kan det fortsätta gå ur luft ur köldbärarvätskan en tid så man behöver fylla vätska på men sedan ska det inte behövas om allt fungerar som avsett. Om allt var ok i december är det lite mystiskt(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2023, 10:05:34 »
Har det varit högre tidigare?

Så länge den inte är i botten så är det väl inte något akut problem, och trycket bör variera lite beroende på om pumpen jobbar eller står still pga temperaturskillnaden i brinevätskan.

FÃ¥r du undertryck sÃ¥ finns  dock risken att du fÃ¥r in luft i brineslingan, eftersom Pem-slang inte är helt diffussionstät, som jag förstÃ¥tt det.

Andra orsaker till att du tappar tryck är ev. läckage på brinevätskan, eller att expansionskärlet tappar luft (Typ trasig ventil).

Jag hade hållit koll på tryckmätaren för att se vad den pendlar mellan. Sen fyllt på brinevätska till rimligt tryck (Typ 0.5bar+?). Om du märker att det fortsätter minska, då är det nog smart att börja fundera på om det läcker nånstans.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2023, 16:03:58 »
Om expansionskärlets gummiblåsa går sönder så kan det trycka ut lite brine när brinetempen är hög, och man kan få lågt tryck när brinetempen blir låg.
Jag och många med mig får fylla på lite brine då och då, kanske en gång varje eller vart annat år får jag fylla på.
Jag hittar inga läckage utan har dragit slutsatsen att det är antingen kollektorn i sig eller nåt annat som kanske diffunerar ut vätska över tid, genom plasten alltså.
Hittar i alla fall inga läckage, och om det beror på ett läckage är det så litet att det troligen är omöjligt att hitta, typ några dl/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Tryckproblem Daikin bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 14 april 2023, 16:07:16 »
Denna maskin är designad att gå med 0-tryck som jag förstått det.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!