Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrströmbrytare  (läst 5213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Fjärrströmbrytare
« skrivet: 20 oktober 2016, 18:14:44 »
Har upptäck att fjärrströmbrytare är mycket användbara speciellt på höst och vår när inte VP måste gå hela dagarna. På köpet får man en möjlighet att enkelt bryta strömmen till alla apparater som står i "Stand-by" - det ger en besparing av ca 500 kr/år i elkostnad.

Den äldre - icke-"självlärande" - tekniken säljs ut nu så man får mer än vanligt för pengarna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-mhz/fjarrstrombrytare/utanpaliggande-brytare/luxorparts-fjarrstrombrytare-2000-w-3-pack-p50219 Har inköpt 6 sådana 3-pack vilket ger 6 fjärrkontroller och 18 brytare. Systemet kan max hantera 16 brytare men man kan ju ha fler brytare inställda att reagera på samma kod.

Då fjärrkontrollen har en switch för fyra grupper om fyra koder kan alla fjärrkontroller styra samma 16 brytare. I de rum som har flest brytare placerar jag en fjärrkontroll med switchen förinställd för det rummet för att göra det enkelt för alla i huset. Har inte helt byggt färdigt systemet än men så här ser fram- och baksida på ett par fjärrkontroller ut:
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2016, 03:46:26 »
Jo jag har också det. Fast jag har allt kopplat via broadlink=jag styr allt från telefonen med schema m.m...en knapptryckning för all lights off/on m.m
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #2 skrivet: 01 december 2016, 20:29:44 »
Intressanta möjligheter till styrning som nu öppnas till rimliga priser. En fråga: klarar Broadlink att ta emot data från de temperatursensorer som har 8 kanaler i 433MHz-systemet?
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #3 skrivet: 02 december 2016, 10:56:28 »
Vad har du för prylar som kostar 500:- per år i stand by?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #4 skrivet: 02 december 2016, 12:15:58 »
http://www.alltomspara.se/spara-pengar-for-dina-elprylar-pa-standby

De missar en del saker...

En inspelningsbar digitalbox är ju inte avstängd. Den kollar hela tiden inspelningar man beställt och startar dem när tiden är inne. Om man stänger av den med strömbrytare är ju funktionen borta.

Under uppvärmningssäsongen bidar effekten till uppvärmningen av huset.

En fjärrströmbrytare som väntar på att man trycker på fjärrkontrollen är ju också en apparat i standby. Den föreslagna från Kjell hittar jag ingen uppgift om förbrukning i standby. En Nexa jag såg på "Clas" anger 0,5-0,7W standbyeffekt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #5 skrivet: 02 december 2016, 12:55:53 »
En mobilladdare brukar dra frÃ¥n nÃ¥gra hundradels Watt till nÃ¥gra tiondels. En hyfsat modern Tv drar nÃ¥gra tiondels Watt. AlltsÃ¥ ökar förbrukningen om man sätter dit en fjärrströmbrytare som drar nästan en Watt. I och för sig kan man ju bryta flera saker med samma brytare och det är kanske nödvändigt för att kunna slÃ¥ av alla dom hundratals tv-apparater man mÃ¥ste ha för att komma up i 50W standby effekt (ca 500kWh per Ã¥r).   :)

http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/b%C3%A4sta-och-s%C3%A4msta-laddarna-f%C3%B6r-mobilen
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/tv/tv-2010/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #6 skrivet: 05 december 2016, 16:15:02 »
Ett möjligt problem är att det endast är envägskommunikation på många utav dessa enkla styrningar.
Vilket betyder att vid strömavbrott hamnar pumpen i off läge.

Bilvärmaren, lampor mm är ju skit samma. Men värmen känns som viktig.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #7 skrivet: 13 december 2016, 05:48:22 »
Här var fjärrströmbrytare inte populära!
  • Om man som jag har samlat diverse elektronik i villan under mÃ¥nga Ã¥r sÃ¥ krävs det inte raketforskning för att inse ca 500 kr i Ã¥rskostnad för el, Googla vetja!
  • Jag vet faktiskt att en inspelningsbar digitalbox inte kan stängas av helt när man vill spela in - jag har tre..
  • Värme i rummet skapas ju mer ekonomiskt med en värmepump än med standby - borde väl alla hÃ¥lla med om pÃ¥ detta forum!
  • FÃ¥r gratulera er alla som har skaffat alla nya energisnÃ¥la prylar, dÃ¥ behöver man inte tänka pÃ¥ standby och har sparat pengar..
  • En värmepump som klarar Ã¥terstart frÃ¥n ett strömavbrott finns att köpa pÃ¥ Jula..
  • För mig är Tellstick, Nexa, etc kul prylar för en teknikintresserad person som mig.
  • Man kan t ex hantera ljus och värme i villan med en app när man är bortrest. LÃ¥ter inte det alls intressant?
« Senast ändrad: 13 december 2016, 06:40:19 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #8 skrivet: 13 december 2016, 07:36:59 »
Faktum är väl att du främst måste se det som en hobby, att det är precis som du säger kul med prylar.
Vill man spara pengar med tekniken så är det i så fall om man kan optimera hur mark/berg-värmepumpen fungerar i ett hus, där finns det upp till ett par tusen kWh/år man kan spara.
Sen finns det en hel del vinster att göra på att byta ut vissa, ljuskällor, vitvaror, fönster, och tilläggsisolera.
Att spara på standby eller genom att sänka rumstempen inne några grader om man åker utomlands ett par veckor på vintern ger ingen nämnvärd besparing.
Att tända och släcka lampor när man är bortrest kan eventuellt minska risken för inbrott, men det är nog lika stor chans att vinna pengar på en trisslott som att just det skall påverka det faktiska utfallet av antalet inbrott under en livstid.

Att fjärrströmbrytare inte är populära här beror alltså främst på att det ofta inte är en optimal produkt om man vill spara pengar i förhållande till satsat kapital.
Vi är helt enkelt lite för nördiga.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #9 skrivet: 13 december 2016, 07:44:51 »
Dock är det väldigt bekvämt att kunna fjärrstyra saker. Jag håller själv på att bygga ett zwave-nät hemma för att kunna fjärrstyra saker och läsa av temperatur, ljus, fuktighet, mm på diverse olika ställen. Jag kommer definitivt inte att spara några pengar på det även om jag har intalat mig själv att jag sparar massor av pengar på en enklare eldragning när jag renoverar huset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #10 skrivet: 13 december 2016, 08:16:52 »
Ja, tyvärr är det väl så ännu att tekniken är så pass dyr att det går på ett ut med det du sparar i kabel och förenklad eldragning.
De skall ju dessutom bytas ut med jämna mellanrum, det mesta av modern elektronik håller ju tyvärr inte så många år innan det är dags att reparera/byta ut.
Det kan dessutom kanske finnas en ökad risk för brand ju mer elektronik  man stoppar in i väggarna.
Det är lite som med bilar, en Diesel drar mindre bränsle, men är dyrare att köpa, serva och reparera - så förmodligen skulle de flesta köra billigare med en bensinbil idag.
Om man brydde sig om att göra en budget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #11 skrivet: 13 december 2016, 09:30:24 »
Vi är helt enkelt för nördiga..
  • Nörd är inget skällsord för mig, det är en person med ett stort intresse för nÃ¥gonting. Einstein t ex var ju det..
  • En bergvärmeanläggning för hundratusen.. jag är pensjo och satsar bara nu pÃ¥ fjärrströmbrytare för ett par tusen..
  • Jag kan spara 500 kWh pÃ¥ att undvika standby pÃ¥ ett Ã¥r för mina prylar - det hävdar jag med en dÃ¥res envishet.
  • Var med i Eons "EXPERIMENTET", har kvar displayen och tre smartplugs för att kolla ständigt. Vi tiotusen som anmälde oss först fick det.
  • http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/ees/Publikationer/Ex5278-MagdalenaUggmark-EONFinal.pdf
  • Kul att purjo___ ocksÃ¥ är nörd! "Zwave" ger kvittens men är ett dyrare system, som pensjo kan jag ofta gÃ¥ iväg och kolla själv :)
« Senast ändrad: 13 december 2016, 09:37:13 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #12 skrivet: 13 december 2016, 10:21:07 »
Jag gjorde en snabb inventering av mina prylar som jag skulle kunna slå av när jag inte använder dom:
- fyra-fem mobilladdare. Dom två jag har kollat upp drar 0,003 resp 0,07W enligt tillverkarna
- Ett par datorladdare. HP'n drar >0,5W, Lenovon vet jag inte
- TV'n, 0,3W enligt LG
- Datorskärm, >0,5W enligt tillverkaren
- Mikrovågsugnen hittade jag inga specar för, men en liknande från samma tillverkare drar ca 3W med dörren stängd enligt ett test.
- DVD-spelare. Ingen aning, men den drar 10W som mest när den är påslagen några gånger per år...
- Digitalbox, ca 10W när den är påslagen (har dock inte packat upp den sen vi flyttade...)
- disk- och tvättmaskin har 'riktiga' mekaniska strömbrytare, så jag antar att dom inte drar nån ström alls när dom inte är igång.

Förutom digitalboxen (som en del tycker måste vara igång dygnet runt) kan jag alltså spara 2W i snitt på att dra ur alla prylar - Dvs 20:- per år.

Sen har väl en del kanske nån ljudanläggning, Spis med elektroniska touch-knappar, disk- och tvättmaskin med touch och elektronik som är på hela tiden, etc.
Jag har ändÃ¥ svÃ¥rt att se hur man i ett normalt hushÃ¥ll med lagom moderna prylar kommer upp i 50W i onödan?  dontknow
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #13 skrivet: 13 december 2016, 10:59:09 »
Ja du purjo är en yngre person som inte har sådana "standbyslukande" prylar som jag helt klart. Denna tråd har spårat ur - ville bara prata om fjärrstyrning (gärna med värmepumpar), men har hamnat på ämnet standby. Rickard, kan du hjälpa mig?
« Senast ändrad: 13 december 2016, 11:04:00 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrströmbrytare
« Svar #14 skrivet: 13 december 2016, 14:45:51 »
Vad vill du ha hjälp med? denna typ av resonemang är rätt vanliga i forumet...
Någon har fått en bra ide (du), som stöts och blöts en del, och sedan kommer vi förhoppningsvis till konsensus.
I detta fall ser jag konsensus som att det kan vara bra/skönt/kul med fjärrströmbrytare om man använder dem till gammal elektronik som har hög standbyström, eller om fjärrströmbrytarna får en att stänga av belysning och apparater som man aldrig annars skulle stängt av.

I mitt personliga fall är en stor del av energitjuvarna i hemmet just belysning som jag aldrig engagerar mig nämnvärt i.
Vi har väl typ 50 ljuspunkter på hemma under hela den vakna tiden, och minst 20 som lyser natten igenom.
Det blir rätt mycket el på ett år även om det blir fler och fler LED-ljuskällor.

Vi har 3 TV-apparater, 2 datorer, hemmabio, digitalmottagare (som aldrig stängs av), DVD och ett antal "laddare" som sitter i jämt, bland annat minst 6 laddare för de gamla trådlösa telefonerna, 3 surfplattor sitter ofta i laddarna när de inte används.De stora hushållsel-förbrukarna hittar man dock inte där i vårt hem utan de består i:
Avfuktaren i krypgrunden
SPA-badet
Kyl/frys i köket, partykyl i vardagsrummet, "extrakyl" på 100 liter + Vinkyl på 50 liter samt frys på 400 liter i garaget.
Motorvärmare i 4 bilar vintertid (får köra dem i skift för att säkringarna skall hålla).
Just när det gäller dessa sÃ¥ skulle fjärrströmbrytare kunna fungera bra, men i detta fall har jag planer pÃ¥ smart styrning av motorvärmaruttagen med hjälp av Logger 3030, den skall kunna styra bÃ¥de vilken bil som fÃ¥r ström när, och hur stor del av tiden den behöver gÃ¥ - balanserat mot utetemp i varje specifikt fall.  :o

För mig så ter sig fjärrströmbrytarna som en liten sak i det stora hela, men för andra kan de innebära en större besparing - speciellt procentuellt sett om man i övrigt har låg hushållselförbrukning.
Jag skulle vilja ha en knapp för nattläge som bara lämnade ström på de förbrukare som man absolut vill skall ha el på sig under natten - det skulle vi tjäna några hundra/år på, men det känns som att det även skulle inkräkta en del på "valfriheten" för övriga i hushållet då vi alla inte har samma dygnsrytm...
I utbyggnaden (vardagsrummet) har jag dubblerat alla uttag och kopplat hälften på ständig ström och de andra på en strömbrytare vid ingången till rummet, så där kan jag släcka ned allt som inte behöver gå på natten med en enda knapp, lindrigare än att leta efter fjärrkontrollen...
« Senast ändrad: 13 december 2016, 14:47:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!