Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F110  (läst 7370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Nibe F110
« skrivet: 19 januari 2016, 16:06:38 »
Hej!

NÃ¥gon som har erfarenhet av dessa pumparna?
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/NIBE-F110/

Bor i hus med direktverkande el. Uppvärmningen är dock relativt billig med L/L Pump. Däremot så har vi rätt så hög varmvattenförbrukning (ca 6500 kwh/år) och framöver räknar jag med att den kommer öka väsentligt då vi har två döttrar som säkert kommer förbruka en hel del.
Har en beredare som endast är 5 år gammal så känns samtidigt kanske dumt att slänga ut denna, men sen samtidigt handlar ju all om hur snabbt jag kan räkna hem ett alternativ.

Så ser över olika alternativ nu för att få ner kostnaden för varmvatten. Såg att denna Nibe pumpen reades ut på vissa ställen för ca 16500 SEK. Då hade jag samtidigt löst frågan om ventilation i bostaden. Har idag endast 3 badrumsfläktar som går och spaltventiler ovanför varje sovrumsfönster, tycker visserligen inte vi har dålig luft inomhus men den är ju inte normenlig.

Räknar man på detta så säg att total installationskostnad blir 25000 SEK. Har ett schakt från den gamla självdragsventilationen som gör att jag kan dra ner kanaler till beredaren rätt så enkelt.
Räknar med att den kommer hålla i 15 år åtminstonde. Verkningsgraden ligger enligt Nibe på 2,89.

Då borde jag om man räknar med att 1 kwh kostar 1 krona i snitt dessa 15 åren spara nästan 4000 kwh / år, dvs investeringen är betald efter 6-7 år.
Hade man dessutom också kunnat ta ut en liten slinga som matar en fläktkonvektor i gillestugan hade jag nog kunnat spara in 1500 kronor / år där i minskad uppvärmning (el-element där idag) .

Med andra ord, jag tycker detta verkar vara en vettig produkt.
NÃ¥gon som har erfarenheter av den?

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F110
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2016, 23:01:37 »
Ingen?

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Nibe F110
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2016, 09:17:23 »
Har ingen erfarenhet av denna, men är nyfiken som du.

 frÃ¥nsett gillestugan har jag en identisk situation med hög och ökande varmvattenförbrukning, rekativt billig husuppvärmning och ventilation som bör förbättras lika som din. Har dessutom en äldre vvb som bör bytas sÃ¥ för min del räknar jag bort kostnaden för en 2-300 l vvb i inköpet pÃ¥ f110, vilket ger en löjligt kort Ã¥terbetalningstid. Om man dessutom räknar bort kostnaden för en mekanisk frÃ¥nluftsfläkt (2-5000 sek beroende pÃ¥ behov av elektriker eller typ av fläkt )

Niben har en högeffektiv EC fläkt. De ligger uppemot 3000 lösa. Enklare AC flöktar kostar runt 2000. Sedan tillkommer eventuellt elektriker för eventuell fast installation.

Förbättrad ventilation ger dock högre uppvärmningskostnader, och om din llvp idag är maxad kommer du använda el för detta ökade uppvärmningsbehov. Det beror helt på hur stora ventilationsflöden du har idag.

Niben samlar ju upp dessa och återvinner värmen.



Jag ser inte hur du skall få ut en slinga för en konvektor däremot?

Nibe har en modell utan tank, f130 , men där får du själv ordna vvb.
Den tar in kv och ger ut vv. Du saknar dock styrning av elbatronen.
Säkert inte billigare och kräver mer vvsande.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F110
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2016, 22:48:23 »
Har ingen erfarenhet av denna, men är nyfiken som du.

 frÃ¥nsett gillestugan har jag en identisk situation med hög och ökande varmvattenförbrukning, rekativt billig husuppvärmning och ventilation som bör förbättras lika som din. Har dessutom en äldre vvb som bör bytas sÃ¥ för min del räknar jag bort kostnaden för en 2-300 l vvb i inköpet pÃ¥ f110, vilket ger en löjligt kort Ã¥terbetalningstid. Om man dessutom räknar bort kostnaden för en mekanisk frÃ¥nluftsfläkt (2-5000 sek beroende pÃ¥ behov av elektriker eller typ av fläkt )

Niben har en högeffektiv EC fläkt. De ligger uppemot 3000 lösa. Enklare AC flöktar kostar runt 2000. Sedan tillkommer eventuellt elektriker för eventuell fast installation.

Förbättrad ventilation ger dock högre uppvärmningskostnader, och om din llvp idag är maxad kommer du använda el för detta ökade uppvärmningsbehov. Det beror helt på hur stora ventilationsflöden du har idag.

Niben samlar ju upp dessa och återvinner värmen.



Jag ser inte hur du skall få ut en slinga för en konvektor däremot?

Nibe har en modell utan tank, f130 , men där får du själv ordna vvb.
Den tar in kv och ger ut vv. Du saknar dock styrning av elbatronen.
Säkert inte billigare och kräver mer vvsande.

Kul att du också tittat på denna! Är du dessutom i tankarna att ändå byta beredaren är det ju all ide verkar det som. Hade dock gärna sett någon referens på denna tank
Typ såhär något förenklat borde man väl kunna göra en slinga som matar en fläktkonvektor? Är vill i princip samma tänk som vi varmvattencirkulation?






Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F110
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2016, 14:55:41 »
NÃ¥n av er som installerade Nibe F110?

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F110
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2016, 18:37:27 »
Hej
För min del blev det inget. Övervägde noga men investeringen tar ca 10 år för mig att räkna hem. Dessutom kom jag på att den inte får plats i tvättstugan pga höjden

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Nibe F110
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2016, 14:41:49 »
FUnderar fortfarande om den har kapacitet nog för framtida behov men måste nog.snart bestämma mig då vår nuvarande vvb kan ge sig.

Har inte sett så mycket driftkommentarer på denna. Egentligen skulle jag velat haft F130 och en separat vvb.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F110
« Svar #7 skrivet: 02 november 2016, 20:27:21 »
Får hem min F110 imorgon, tänkte koppla ihop den med en CTC ecoel/ecoair, får se hur jag ska lösa det..

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Nibe F110
« Svar #8 skrivet: 02 november 2016, 20:38:18 »
Då vet du att vi vill veta hur den går ...
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Nibe F110
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2017, 12:28:02 »
Hur gikc det med installationen?

LÃ¥ter pumpen mycket?
FÃ¥r du ut bra med varmvatten?

Det är de två stora abren. Jag har räknat på det och merkostnaden är bara ca 8-9000 mot att byta mot en elberedare som vi ändå måste göra, dessutom sparar jag på att byta ut frånluftsfläkten som är kass.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!