Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktläge för 12 KHR-N  (läst 11535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Fläktläge för 12 KHR-N
« skrivet: 19 januari 2010, 19:26:47 »
Hej!

Undrar lite hur man skall ställa in luftvärmepumpen för att optimera både värme och energi.
Exempel man ställer in luftvärmepumpen på 22 grader, vad drar mest fläkt på auto eller fläkten på max? Har inte riktigt greppat hur fläktläget auto fungerar exakt. Har ni andra inställningstips så är jag tacksam, är inte helt nöjd med de som installerade min, de verkar inte kunna mycket om sina egna produkter....

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 10:04:38 »
Hej
Målet är för mig är att inte behöva sätta på elementen överhuvudtaget.
Så jag har provat mig fram så nu för att klara hela huset så har jag ställt pumpen på
23 grader heat och auto på fläkten så håller jag hela huset varmt och 19 grader är det längst ifrån pumpen. tempen ute ligger på cirka 2-6 minusgrader när den inställningen fungerar är det 10 minus grader ute och högre får jag höja till 24 grader för att fortfarande ha en bra temp inne.
men jag fÃ¥r sätta pÃ¥ element längst bort dÃ¥ för det orkar den inte riktigt.sen har jag fÃ¥tt ha  dörren till sovrummet öppet lite grand bara, för där blir det för varmt annars,19 grader vill jag ha där.

Man tycker här på forumet att man skall ha fläkten på max hela tiden verkar det som ,men med den inställningen jag har så slipper jag höra på ljudet från pumpen när den går på max hela tiden utan den styr ju det själv. fast den värmer hela huset.

mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad kento

  • Ã…ker helst custom, sakta pÃ¥ kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2010, 11:26:48 »
Fläkten på max, åtminstone när ni inte är hemma.
När ni är det så ställ fläkten i det högsta läget du kan och öronen tillåter, det beror ju en hel del på var den sitter i förhällande till var ni vistas.

Fäktvingen så rakt ut som det bara går.

Fläkten sägs dra så lite ström så att förbrukningen för alla de olika fläktlägena i stort sett är försumbar och då vägs upp av att högre fläkt sprider värmen bättre och minimerar behov av ytterligare värmekällor.

// Kento
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2010, 16:15:58 »
Hej!

Lika här vad gäller elementen (element) de vill jag ej ha på. Har också haft inställning på 23 grader vingen rakt ut och då får jag faktiskt drygt 20 grader i alla rum ner till en ca -8 grader. Sen är jag ändå lite kluven till auto respektive de andra fläktlägena. Jag menar har man ställt in på 23 grader så försöker den väl hålla den temperaturen oavsett fläktläge, eller vad fattar jag ej här. Sen isar den ju av med olika intervall och kör igång igen? Liten blänkare om detta om nån vet.
Har nÃ¥n gjort nÃ¥t test vad gäller timer, dvs stänga av mellan lÃ¥t säga 08:00 till 14:00  (Jag har testat men lite reflektion om detta ocksÃ¥)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2010, 18:39:04 »
Hej Beasten!  I allmännhet kan man mer eller mindre alltid utgÃ¥ ifrÃ¥n att manuella inställningar alltid är bättre och effektivare än autoinställningar pÃ¥ luftvärmepumpar, och detta gäller enligt min uppfattning bl.a bÃ¥de vinge och fläkthastighet. När det gäller timerkörning sÃ¥ visst kan du använda den till att stänga av pumpen, och vid mild väderlek och därmed ett litet värmebehov i huset sÃ¥ tjänar du givetvis en del pÃ¥ detta. Med vid kallare väderlek och därmed ett klart större värmebehov i huset sÃ¥ tjänar du absolut ingenting pÃ¥ att stänga av pumpen utan du förlorar snarare istället när det gäller elförbrukningen för pumpen när den skall Ã¥terställa innetempen efter avstängningen och tempsänkningen som har uppstÃ¥tt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2010, 12:48:57 »
Hej alla samt Raffen!

Som sagt är bara lite osäker hur autofläkten egentligen fungerar, har märkt att för min del i mitt hus får jag ut mest värme vid kall väderlek på maxfläkt (kanske inte så konstigt). Sedan vad gäller vingen så har jag som många andra märkt att det blir bäst spridning i huset vid vinkel rakt ut, eller lite snett neråt, att jämföra med vingen rakt ner. En annan liten detalj som jag har märkt är att jag har riktat utblåset snett åt höger mot min trapp. Denna lilla åtgärd har faktiskt gjort att jag i de rum som ligger överst och längs bort har drygt 20 grader (vid utetemperaturer varmare än -8) att jämför med ca 19 grader tidigare (vid samma temperaturinställningar på pumpen). Jag har för övrigt min innedel placerad mer eller mindre exakt centralt i huset på nedervåningen. Som Raffen nämner fungerar timer när det är någorlunda varmt ute, har själv testat, och den lilla analys jag har kommit fram till är att det i vissa fall går att spara upp emot en 10 kwh per dag.

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2010, 17:26:56 »
Hej jag undrar hur er pump fungerar vi köpte en för tre veckor sedan och har fungerat bra tills nu, för en vecka sedan upptäckte vi att inomhusdelen hängde två cm från väggen och från där har problemen bara fortsatt. Den installatören som monterade pumpen från början hade bara satt i fyra vanliga röda pluggar i väggen och min sambo sa till montören att vi har lättbetonghus, det behövs speciella pluggar och skruvar, men han struntade i det. Den andra montören kom och fixade problemet han satt dit rejäla pluggar, men under arbetet så fick min sambo hålla i inomhusdelen samt bände den ganska långt i från väggen för att montören skulle få dit skruvdragaren. Efter att han var här gav pumpen knappt 20 gr som tidigare gett 24 gr utan problem, samt att pumpen började av frosta var 30:e minut och avfrostningen varade i 6 min, pumpen motarbetade sig själv och fick inte upp värmen i huset vissa rum är det 16-17 gr. Samtilga element i huset har varit avstängda sedan pumpen blev installerade. Vi har sedan haft en till montör här som sa att det inte är något fel på den. Vi ville att han skulle mäta gastrycket, men han tyckte att det var onödigt. Snälla det måste vara något fel på pumpen är det någon som har nån ide. Micke & Malin

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2010, 19:34:30 »
Jag har hört att fläkten inte ska ställas in på auto då kan fläktmotorn gå sönder man ska ställa den på en och samma hastighet om det går kan man sänka till natten beroende på var pumpen befinner sig.

Utloggad dohlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 23:10:54 »
Har sedan i somras haft en sådan här pump installerad i ett ganska stort rum, ca 400m3.
Har pumpen på högsta hastighet och det funkar utmärkt. Dock så kan jag bara få vingen att stå rakt ut i AUTO-läget. Hur jag än trycker och väljer så kan jag bara välja rakt ner, snett framåt och uppåt. Finns det något sått att få vingen att stå rakt ut förutom AUTO?

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fläktläge för 12 KHR-N
« Svar #9 skrivet: 22 december 2010, 23:19:57 »
min ställer sig RAKT ut när man tar FULL POWER knappen eller vad den heter när man maxxar pumpen.
du hittar knappen om du läser manuallen.. är osm en liten pil på den :P
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 424
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!