Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline E11 med bränt kort i REGO600, hur fixa?  (läst 3170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Hej alla. :)

Har ett nyköpt hus med en Greenline E11 från 2001. I processen att reda ut vilken propp som går vart (hus från 1800-talet, ett virrvarr av nya och gamla kablar i massor och inte ett kopplingsschema någonstans) så verkar jag ha lyckats bränna ena kortet i REGO600 styrenheten när jag skruvade ut propparna för (i efterhand konstaterade) värmepumpen. (2 huvudsäkringar small och värmepumpen kom sedan aldrig igång igen).

Efter lite sökande så hittade jag här på forumet att styrenhetstillverkaren gått i konkurs :(
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55713.0
Konkursbouppköparen verkar inte heller ha "mitt kort" till salu :( :(
http://www.increa.se/?page_id=104

Så frågan är, var hittar man ett begagnat kort/begagnad styrbox eller kan man hoppas på att det går att reparera kortet?
Det undre kortet med styrchippet ser OK ut rent visuellt, så kan det bara vara strömförsörjningskortet som skadats?

Innan jag monterade ner styrboxen och fann var det "brunnit" så provade jag att slå upp alla 6 automatsäkringarna, men första 6Asäkringen drog ner igen direkt, om det kan vara en ledtråd. :)
« Senast ändrad: 07 december 2014, 02:37:51 av stedevil »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline E11 med bränt kort i REGO600, hur fixa?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2014, 09:13:30 »
Det borde inte vara ovanligt att pumpar frÃ¥n den tiden börjar bytas ut pga mekaniska haverier. En större installatör kanske har eller fÃ¥r in en skrotad pump med fungerande kort. NÃ¥got företag mÃ¥ste ocksÃ¥ sköta om själva skrotningen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det där borde inte vara alltför svÃ¥rt att Ã¥tgärda. Börja med att tvätta bort allt sot frÃ¥n kortet (t ex konc spolarvätska och tandborste, skölj efter med varmvatten) sÃ¥ du kan se vilka komponenter som har brunnit. Löd loss transformatorerna och se om det finns sönderbrända ledare pÃ¥ komponentsidan under dem. Avsyna kapslingen noga för att se om det finns nÃ¥gra tecken pÃ¥ att felet har börjat med ett överslag/ljusbÃ¥ge till jord.  Byt skadade komponenter, skär bort sönderbrända ledare frÃ¥n kretskortet och ersätt dem med lämplig kopplingstrÃ¥d.  Det kan nog vara lämpligt att kolla transformatorerna en gÃ¥ng extra - ohmmät Ã¥tminstone lindningarna och kolla att de verkar likadana i allihop, ev kan man ocksÃ¥ kosta pÃ¥ sig att koppla in 230 V-sidan av dem till elnätet och kolla att de lämnar samma sekundärspänning och drar ungefär samma tomgÃ¥ngsström.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline E11 med bränt kort i REGO600, hur fixa?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2014, 20:59:09 »
Tack för era tips. :)

En återförsäljare lyckades skaka fram en reservdel, för 6400kr *host*. Men på mitt brända kort ser det ut som inga ledare eller något annat är direkt skadade förutom 1st varistor (en 250L40) som potentiellt verkar ha gjort sitt jobb och tagit hela smällen. Så chansar på att det bara är att köpa en ny för en tjuga och löda på. Vi har även skurit bort 2 ledare som var hela, men där lacken bränts bort, och ersatt med 2 kopplingstrådar för säkerhets skull.

Tog även loss transformatorn på den brända fasen och provmätte. Den är märkt 230V in och 9v + 9V ut. Den ger dock 14V ut, på båda utgående, men om den är skadad så borde den väl i så fall ge lägre spänning ut, inte högre? Lite joxigt att få loss den, men är jag dum-lat mot mig själv om jag inte tar loss och provmäter de andra 2 transformatorerna också för att jämföra? Annars sitter jag mest och väntar på att varistorn ska komma just nu.

Länk till spec på varistorn så man kan hitta en med ungefär samma data, ifall någon annan stöter på samma problem nån dag. :)
http://www.datasheetarchive.com/dl/Datasheets-UD4/DSAUD0071819.pdf
« Senast ändrad: 08 december 2014, 21:01:59 av stedevil »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Är det en varistor som har "lyft på hatten" och ställt till med alltsammans så behöver du nog inte oroa dig för de övriga transformatorerna. Och då antar jag att det är ledarna från något kontaktdon fram till den där varistorn som har gått varma?

Det är fullt normalt att transformatorn ger lite högre spänning i tomgång men spänningen sjunker nog till 9 V när man belastar den med märkström.

Trolig orsak till alltsammans är väl att nollan har råkat bli bortkopplad och det har blivit osymmetri i fasspänningarna, har då värmepumpen fått närmare 400 V mellan en av faserna och sin nolla så började det hända saker.
Det är nog lämpligt att se över elinstallationerna åtminstone så pass att du är säker på att det inte finns någon möjlighet till avbrott i nollan på vägen från inkommande PEN-ledare till värmepumpen. Det kan ju vara någon klåpare som har lyckats sätta en säkring i serie med nollan, eller det kan vara lös nollplint i någon elcentral. Om huset ursprungligen hade 3 x 220 V utan nolla, s k IT-system, och i efterhand har kopplats om till normal 400/230 V, så kan man befara nästan vad som helst. Detta är vanligt i hus som ligger i närheten av järnvägar och förr i tiden har haft Banverket eller ännu tidigare SJ som elleverantör. Så vitt jag vet skedde de sista omkopplingarna till 400/230 V under 90-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline E11 med bränt kort i REGO600, hur fixa?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2014, 04:32:49 »
Jepp, det är första varistorn i ledet som "lyft på hatten". Tur i oturen med att det var just den fasen så bara den korta biten före första transformatorn överhettats.

Antagligen mitt i prick med gissningen, bredvid järnvägen och mycket troligen har elen en gÃ¥ng kommit därifrÃ¥n med. Men det var inte bara "förr" det var lustiga installationer i detta hus. Denna vackra installation tex är daterad 2001...   :o  och den oinkopplade motorbrytaren i bakgrunden är liksom bara grädden pÃ¥ moset pÃ¥ ironiskalan. :P

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
För att inte tala om den öppna kopplingsdosan till vänster om brytaren...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!