Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT E9 för varmt hemma  (läst 2920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT E9 för varmt hemma
« skrivet: 26 december 2020, 09:35:21 »
Har en nyinstallerad Air X med e9 innedel och inomhustemperaturen ligger mellan 22-24 grader. Inställningen i användarmenyn började på 21 grader och jag har successivt sänkt den, nu är den nere på 16 grader och temperaturen i huset förändras inte.

Vi har inga rumsgivare
Termostaterna på raddarna står vidöppna
Alla andra inställningar ska vara grundinställda av installatören
Det har varit mellan +5 till -2 utomhus och temperaturen inomhus har legat lika högt hela tiden

Firman som installerade den menar att vi "inte avtalat om injustering" så jag förväntar mig noll hjälp därifrån, de har varit ett h-e att ha att göra med.
Är det någon annan inställning jag borde justera för att få ner värmen i huset? Det känns som att den inte riktigt "fattar". Grundidén är ju att det inställda värdet i användarmenyn ska spegla verklighet något sånär i alla fall

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT E9 för varmt hemma
« Svar #1 skrivet: 26 december 2020, 11:29:41 »
Det finns ganska många IVT E9. Vad heter den mer?
Fick du manualerna hos dig? I så fall kolla igenom avsnittet värmekurva. Troligen behöver du sänka lite värmekurva och förskjutning.
Det är inte säkert den ska svara på inomhustemperaturregleringen, tror inte det finns någon bergvärmepump som gör det utan rumsgivare. Men ställ den på verklig önskad temperatur ändå.

Temperaturen regleras genom denna "värmekurva". Utomhustemperaturen översätts till en framledningstemperatur (mot element eller vad man har). För att matcha pumpen mot just detta huset så måste dessa efterjusteras.
Det är möjligt att ställa in temperatur vid mild väderlek och vid det kallaste man kan tänka sig. Då får man en "linje" för årets alla dagar. Är ändarna på denna kurva för hög eller för låg i någon av ändarna så kommer inomhustemperaturen driva upp eller ner i samband med ändrad utomhustemperatur.

Det finns lite fler finjusteringar, men de behöver inte nämnas just nu.
När detta är inställt så kommer innetemperaturen för uppvärmning vara konstant över hela året.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT E9 för varmt hemma
« Svar #2 skrivet: 26 december 2020, 19:02:11 »
Det finns ganska många IVT E9. Vad heter den mer?
Fick du manualerna hos dig? I så fall kolla igenom avsnittet värmekurva. Troligen behöver du sänka lite värmekurva och förskjutning.
Det är inte säkert den ska svara på inomhustemperaturregleringen, tror inte det finns någon bergvärmepump som gör det utan rumsgivare. Men ställ den på verklig önskad temperatur ändå.

Temperaturen regleras genom denna "värmekurva". Utomhustemperaturen översätts till en framledningstemperatur (mot element eller vad man har). För att matcha pumpen mot just detta huset så måste dessa efterjusteras.
Det är möjligt att ställa in temperatur vid mild väderlek och vid det kallaste man kan tänka sig. Då får man en "linje" för årets alla dagar. Är ändarna på denna kurva för hög eller för låg i någon av ändarna så kommer inomhustemperaturen driva upp eller ner i samband med ändrad utomhustemperatur.

Det finns lite fler finjusteringar, men de behöver inte nämnas just nu.
När detta är inställt så kommer innetemperaturen för uppvärmning vara konstant över hela året.

Hej, ja men de manualerna var väldigt basic. Jag har laddat hem manualen för air x + air module som vi har och ingenstans hittar man info om hur värmekurvan kan ändras. Det står att slutkonsument absolut inte får komma in i installatörsmenyn, jag misstänkter att det är i den man kan ändra värmekurva bl.a. Nu vet jag hur man kommer in i den förvisso, men jag har inte hittat någon manual för de inställningarna.

Modell på e9 vet jag inte men den står ihop med en Air X 409 och är av senaste modell.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT E9 för varmt hemma
« Svar #3 skrivet: 26 december 2020, 19:52:00 »
Tror jag hittade rätt manual:
https://jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf

När man läser den känns det som att det inte är meningen att de ska installeras utan rumsgivare. Annars får ju kunden betala framkörning och påbörjad timme för att ändra värmen.
Nä usch, in i servicemenyn och få koll på läget själv.
Håll inne menyknappen så verkar det som att du kommer till servicemenyn. På sidan 39 syns värmekurva i menyträdet.

Dubbelkolla översta stycket på sida 43.
Sida 44, kontrollera att du har "Reglercentral HMC300".
Kontrollera "ext. rumsgivare" är: nej.
Kontrollera "Värmesystem" så det stämmer vad du har. Säg till om du har blandad golvvärme och radiatorer eller annat som avger värme.
Kontrollera "reglersätt" är Utetemperatur med baspunkt.

Så, justera "Ställ in värmekurva" blir nästa, inget annat bör vara relevant att kontrollera. Se sidan 46.

Innan du ändrar något, notera inställningarna för värmekurva så du vet hur det är inställt nu.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT E9 för varmt hemma
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2021, 08:22:27 »
Tror jag hittade rätt manual:
https://jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf

När man läser den känns det som att det inte är meningen att de ska installeras utan rumsgivare. Annars får ju kunden betala framkörning och påbörjad timme för att ändra värmen.
Nä usch, in i servicemenyn och få koll på läget själv.
Håll inne menyknappen så verkar det som att du kommer till servicemenyn. På sidan 39 syns värmekurva i menyträdet.

Dubbelkolla översta stycket på sida 43.
Sida 44, kontrollera att du har "Reglercentral HMC300".
Kontrollera "ext. rumsgivare" är: nej.
Kontrollera "Värmesystem" så det stämmer vad du har. Säg till om du har blandad golvvärme och radiatorer eller annat som avger värme.
Kontrollera "reglersätt" är Utetemperatur med baspunkt.

Så, justera "Ställ in värmekurva" blir nästa, inget annat bör vara relevant att kontrollera. Se sidan 46.

Innan du ändrar något, notera inställningarna för värmekurva så du vet hur det är inställt nu.

Tack för utförligt svar! Jag kan inte hitta alla de menyerna du beskrev, men ställ värmekurva har jag hittat.
Vad som hände var att ju kallare det blev ute, desto varmare inne, vilket tyder på för brant kurva. Nu är det jämnare men inte helt 100, får säkert justera den mer.
Men visst är det så att "kurvan" för max framledningstemperatur endast begränsar just det? När man drar ned den så händer inget med lutningen på kurvan, endast taket flyttas ned. Så den justerar man bara när det blir som kallast och man märker vilken maxtemp som behövs?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!