Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya vinterdäck,eller inte?  (läst 10391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Nya vinterdäck,eller inte?
« skrivet: 31 oktober 2010, 11:09:32 »
Har ni gamla däck med bra mönster och dubbfritt men puckar?
Då funkar en vegetabilisk olja jättebra. Däck som rullar på halkbanor som sommartid smörjs med Binol 35 får ett grymt fäste i snön. Men de är impregnerade lite i överkant för vanlig körning och nöts ut rätt fort på landsväg. Nya motsvarande däck känns som puckar.

Men smörjer man ett däck med binolen så har det torkat in helt på 12 tim i rumstemp. Lägger man då på ett lager olja till så är det kladdigt efter ytterligare ett dygn. Så en omgång räcker.

Nu har jag och en polare smörjt våra dåliga sommardäck på en eu moppe och mc och hunnit testa lite i halkan. Helt klart fäster det bättre i snö och på is med dessa småhjulingar som nära nog är värdelösa ens med bra sommardäck på vinterväg. Man kan bromsa hårdare och då det låser ett hjul och man släpper på bromsen börjar det suga fast i marken direkt. Friktionen har ökat rejält. Nu har jag köpt nya dubbdäck swalbe som INTE är oljade för tillfället, men kompisens dubbade swalbe från 2006 är oljade men inte monterade ännu. Vi ska testa och jämföra greppet innan jag sedan ska testa att olja även de nya.

Huruvida oljan pÃ¥verkar dubben vet vi inte. Men eftersom oljan tränger in i gummit sÃ¥ lär nog inte dubbarna GLIDA ur i förtid av oljan. Dom kanske rent ut sitter bättre av den ökade friktionen???  Ytan känns inte pÃ¥ nÃ¥got sätt kladdig utan med betydligt mera friktion mot ex ett finger.

Vanlig rapsolja från skafferiet är testat på ett 1/2 gammalt däck med samma resultat men dock inte provkört. Men vad är då
binol 35? Jo'h en vegetabilisk olja men inte riktigt lika processad som vegetabilisk matolja i butiken.

Så lösningen på hårda däck finns i skafferiet. (endast i välsorterade skafferier) ock en gammal målarpensel funkar utmärkt.

Begagnad frityrolja bör nog undvikas då lukten lätt framkallar hunger efter hårdkörning så det osar, vilket leder till många tvärnitar vid stadens snabbmatställen
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2010, 20:24:54 »

Begagnad frityrolja bör nog undvikas då lukten lätt framkallar hunger efter hårdkörning så det osar, vilket leder till många tvärnitar vid stadens snabbmatställen
;D ;D ;D

Intressant i övrigt  Thumbsup
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2010, 20:46:56 »

  Känner til Binol . Det används b.l.a till att smörja / glidmedel till olika typer av maskiner . Det är ochsÃ¥ bra att ta bort mÃ¥lfärg frÃ¥n maskiner !
   Hur gÃ¥r det med däckena ? Blir de mjuka av Binolen och löses upp med tiden ?     :o


Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2010, 22:36:05 »

 
   Hur gÃ¥r det med däckena ? Blir de mjuka av Binolen och löses upp med tiden ?     :o




Bilarna på halkbanorna som går hela sommaren i oljan är rejält impregnerade. Men inte för att man smetar in dom då och då. Dessa bilar går med låg fart i sammanhanget,saipade lågprisdäck blir mjukare än nya bridgestone blizzak.Tog ett gammalt mc däck och smorde in halva. När man drar den osmorda sidan efter mitt superblanka stengolv så följer det med även om man trycker hårt. Men däremot den smorda delen stretar emot bara den nuddar golvet. Och jag har inte tvättat däcket utan bara väntat tills oljan torkat in. Det blir lite suddgummiyta som från ett färskt suddgummi.

Här uppe brukar timmerbilarna avfetta drivhjulen dÃ¥ dom kört efter typ saltade vägar som E4'an. Och sedan svänger av pÃ¥ snöiga isiga skogsvägar.  Men det är inte fettet man vill bli av med utan skit som är bundet i saltet. Dessutom löser avfettningen även ytan pÃ¥ gummit, sÃ¥ det blir fäste i snön. Denna binol löser inte färg. Det är en vegetabilisk olja som är billigare än matolja att framställa.

Detta är inget som däckstillverkarna vill berätta om precis. Däremot anser dom att nya däck är nya fast dom kan vara 5-6 år. Bara dom inte är körda med. och lagrade rätt! Så då har åldern ingen betydelse enlig de själva. Bra om man har stora lager med nya gamla däck. Det blir lite tokigt när experterna styr marknaden. Eller då marknaden styr experterna ( kom att tänka på fjolårets helsjuka hysteri vaccinering)

Men som sakt. Pensla på rikligt med matolja på de torra vinterdäcken så märker ni nog skillnad på greppet. sedan i vilken tidsintervall det ska göras på har jag ingen aning om. Men förmodligen hinner man köra många mil innan man nött sig ner till torrare lager.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2010, 03:20:22 »
Mycket intressant detta. de måste jag prova!

Mvh mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2010, 08:23:39 »
Läste någonstans att Michelin använder solrosolja i något (eller några) av sina däck. Förvisso handlade det om sommardäck men olja skulle ersätta de mjukgörande oljor som använts tidigare.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2010, 21:15:59 »
vilken olja är bäst raps, solros eller vad?

Mvh Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2010, 22:10:23 »
vilken olja är bäst raps, solros eller vad?

Mvh Mattias

Ärligt så har jag ingen aning. Kanske man använder solrosolja mer för att profilera sig miljömässigt? Typ Pappersbruket Assi Numera kappa här i centrala Piteå som har kossor på grönbete vid bruket. Detta för att imponera på besökare från andra länder. Solrosolja låter bättre än mjukgörande oljor. Nästan så man vill sätta tänderna i ett gammalt däck!

Mitt 1/2 däck med vanlig rapsolja frÃ¥n affärn har nu efter 2 dygn (1 pÃ¥strykning)  blivit sÃ¥ intorkat att det är svÃ¥rt med ögat att se var det är. Men man känner det med handen. Förmodligen spelar det ingen större roll vilken olja man använder. Det viktiga är nog bara att Ã¥terställa det som dunstar ur med tiden. Solen är boven för däcksidor och även slitbanan om den är utsatt. Men jag minns barndomens gungor av bildäck som var släta och polerade och inte alls sönderspruckna och uttorkade.

Ha ha!!! Jag googlade mjukgörande oljor..... PAH fanns i däck....Jag är ingen kemist. men jag anar att detta PAH är det sista urkoket från ett raffinaderi. Typ det mest svårsålda för deras del. Nästan gratis. Visserligen från 2004. Men roande läsning hur industrin ormar sig.... http://www.stro.se/oljor.pdf


Vad är PAH? Var kommer dom ifrån?
PAH:n finns i miljön i huvudsak p.g.a. mänsklig aktivitet, men kan även komma från naturen genom t.ex. skogsbränder, vulkanutbrott och annan förbränning av organiskt material.
PAH:n produceras genom all slags konsumtion. Sopförbränning, järn och stål industrin, grillning, avgaser från fordon, uppvärmning av hus, matlagning, tobaksrökning … är exempel på sådant som har PAH innehåll.

Det som normalt kallas avfall eller kan användas för att dryga ut en produkt där det går.....
Så detta med solrosolja är nog för att motivera en prishöjning och just för att profilera miljömedvetenheten hos företaget.

Nu väntar jag bara på snö så jag kan testa mina nya dubbdäck på mc'n och sedan då smhi förutspår ett någorlunda konstant väder olja in dessa och testa nästa dag. Hörde att det var mycket snö i Boden!! 8 mil ut i ingenstans.





Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Blacklevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #8 skrivet: 01 november 2010, 22:22:29 »
LÃ¥ter mycket intressant... Thumbsup
Gumman åker just nu och halkar runt som bambi på hal is (enligt egen utsago) trots i mitt tycke riktigt skapliga Hakka5. Om de beror på att dom finska puckarna konverterat till bakelitstadiet, gummans egen högerfot eller det faktum att hon tar sig fram i en Pesket, f´låt Peugeot ska jag låta vara osagt..

Tror du det funkar att marinera gummit ute i kylan, eller blir resultatet bäst i rumstemperatur?

Fick just en tanke om att olja in ett annat gummi för ökad friktion... ::) Men den håller jag för mig själv.. :D
Nibe F1245-8 200m borra 196m aktivt. Installerad jan 10. Ett gammalt 1,5 plans hus  pÃ¥ 60+60kvm och 45kvm källare. DÃ¥lig isolering och dragiga fönster. Placerat i Jämtland mellan Ã…re och Östersund.
26-28.000 kWh med 16 grader. Sitter nu och svettas i 20 gradig bastu och ligger redan under årsmedel... :-)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #9 skrivet: 01 november 2010, 22:31:55 »
hej ett annat sätt e ju annars att köra puckarna i 1månad på barmark...så nöter man bort skorpan som bildas på däcket...eller va fan gör som jag kör dubbat året om...LOL
har inte brytt mig om att slå om till sommar däck på våran andra bil då jag kör ca 5 mil per år sommartid med den..då jakten börjar så andvänds den flitigare men då måste man ju lika förbaskat ha riktigt mönster på däcken...det funkar nott med sommar däck om man ska ta sig nånstans
det måste va grova vinter däck

men jag tror på att smörja däcken det funkar säkert..
« Senast ändrad: 01 november 2010, 22:34:24 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2010, 22:33:47 »

Tror du det funkar att marinera gummit ute i kylan, eller blir resultatet bäst i rumstemperatur?

Polarns 2 hjuling står i kallgarage med några plus ännu. Det torkar (sugs) "rodnar" in ändå. Möjligen saktare. Sladda runt med bilen före du oljar och sedan efter att det torkat in.

Fick just en tanke om att olja in ett annat gummi för ökad friktion... ::) Men den håller jag för mig själv.. :D

Är du så snål så du ska spara in på gamla ärvda ventilgummin på din gamla cykel, så ska jag inte hindra dig. Men vänta tills ventilgummit torkat innan du blåser i luft i däcket,för är det oljigt så blåser det nog av ventilen. ;D
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #11 skrivet: 01 november 2010, 22:33:59 »
Körstilen är nog största boven, nya vinterdäck av bästa sort och fel körstil så ligger man där ändå, min sambo är tvärtom, hon kör mycket lugnt, skulle nästan sitta sommarhjul på bilen, men stor del är pendling på detta salt, sommarväg hela året, men halt i samhället..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #12 skrivet: 01 november 2010, 22:45:53 »
på detta salt,

Det är ingen regelrätt saltning här uppe. Men dom blandar salt i sanden dom sandar med, för att undvika klumpbildning.
Men på 90 talet's slut provade vv att salta här uppe. Mötte en saltbil i minus 17 grader i snöstorm. Några km efter kom plogbilen och slängde snö och salt i diket... Salt och -17 grader ??? Dessutom före en plogbil. Väldigt bra för åkerierna och den som sålde saltet.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Blacklevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2010, 23:17:06 »
Är du så snål så du ska spara in på gamla ärvda ventilgummin på din gamla cykel, så ska jag inte hindra dig. Men vänta tills ventilgummit torkat innan du blåser i luft i däcket,för är det oljigt så blåser det nog av ventilen. ;D

Inte snål, bara sparsam... ;) Men ska ta ditt råd i beaktning, inte roligt om det blir så oljigt att man blåser av... :o

Körstilen är nog största boven, nya vinterdäck av bästa sort och fel körstil så ligger man där ändå, min sambo är tvärtom, hon kör mycket lugnt, skulle nästan sitta sommarhjul på bilen, men stor del är pendling på detta salt, sommarväg hela året, men halt i samhället..


Var nog lite elak mot gumman när jag skyllde på hennes gasfot, inte för att jag ångrar mig, men ändå... Bilen är ohyggligt halskodd, hon blir omåkt av både hästfinkor och lastbilar på väg till jobbet.. *vinkar* Visserligen bra med låg fart om det skulle hända något, men jag tror banne mig att jag ska prova oljan... på bildäcken alltså.. ::)
Nibe F1245-8 200m borra 196m aktivt. Installerad jan 10. Ett gammalt 1,5 plans hus  pÃ¥ 60+60kvm och 45kvm källare. DÃ¥lig isolering och dragiga fönster. Placerat i Jämtland mellan Ã…re och Östersund.
26-28.000 kWh med 16 grader. Sitter nu och svettas i 20 gradig bastu och ligger redan under årsmedel... :-)

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nya vinterdäck,eller inte?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2010, 23:36:43 »
Jag drog på med hammaren och satte en tretummare i garageväggen och hängde upp ett utslitet däck med en rejäl skvätt med rapsolja i. Nu får det hänga där i vinter så får jag se om det börjar droppa ut på undersidan!? Får väl hålla koll och klämma lite och se om det blir mjukare där oljan ligger.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!