Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmebehov?  (läst 1042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmebehov?
« skrivet: 09 oktober 2006, 12:20:18 »
Skall sätta in en vp för att värma ett äldre hus och en ny tillbyggnad.
Hur mycket värme kan det handla om och vilken effekt bör pumpen ha? Det gäller jordvärme, inte berg!
 
Det gamla huset, 1,5 plan (ingen källare) om 110 meter, drar idag 25000kwh på elräkningen och då är vi två personer utan badkar. Eldar lite i braskaminen o vedspisen (2 kubik ved/år). Läge: södra Småland. Har nu tagit bort elradiatorerna och monterat två-rörs vattenradiatorer.

Tillbyggnaden är 85 meter i bottenplan med full takhöjd och ett loft på 30 m2. Bottenplattan med 30 cm cellplast, väggarna består av gips, 22mm råspont, 210 mm mineralull, utegips och träpanel. Taket har invändig träpanel, 305 mm mineralull, luftregel 95mm, träpanel,papp o tegel. Fönster av typ allmoge, kopplade med energiglas. Golvvärme och mekanisk frånluft.

Vad kan vara ett rimligt enegibehov för värme o varmvatten för dessa byggnader? Och hur stor effekt bör jordvärmepumpen ha? Räknar med att ha plats för 400 m slang i  en rejält fuktig mark. :)


 

gano

  • Gäst
gano
SV: Värmebehov?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2006, 12:33:19 »
Detta får ju bli någon form av kvalificerad gissning. Jag gissar att den gamla delen är lite sämre isolerad än den nya, din årsförbrukning antyder det. Den nya delen ligger å andra sidan lite bättre till rent isoleringsmässigt.

Uppskattningsvis har du nog en förlustfaktor på totalt ca 225 W per grads skillnad ute-innetemp. Vanligen pratar man om att värmebehov finns någonstans vid en utetemp på +15 grader. Har man mycket gamla elapparater, datorer igång, vanliga glödlampor etc så kan denna gräns vara ännu lägre.

Hur som helst, ungefär så här mycket drar ditt hus vid olika utetemp:

+10 = 1125 W

+5  =  2250 W

0 =  3375 W

-5 = 4500 W

-10 = 5625 W

-15 = 6750 W

-20 = 7875 W

Varmvattnet går nog lös på ca 3500-4000 kWh för 2 personer.

MVH/Gano

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmebehov?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2006, 15:22:07 »
Hej Gano!
Med de värdena du nämner så skulle årsförbrukningen vid en medeltemperatur av +7 grader bli ca 15800 kwh förutom hushållsel o varmvatten. Det verkar lågt! Om vi lägger till 9000 kwh för varmvatten o hushållsel så är vi redan i nivå med de 25000 som vi har på elräkningen nu innan tillbyggnaden kommit in i bilden.

Vad borde tillskottet bli för det nya huset (i kwh) är kanske ett bättre sätt att tackla frågan, vilken förbrukning kan man förvänta sig där?
Mvh janneott

gano

  • Gäst
gano
SV: Värmebehov?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2006, 17:11:08 »
?

Jag har själv en förlustfaktor på ca 110W/K och har ett värmebehov på 12500 kWh/år. Du kommer att hamna på drygt det dubbla, d v s runt 25500 kWh/år enbart på värmen. 9000 kWh till och du hamnar på 34500 kWh totalt.

Men jag ser att jag har missat en annan sak. Du eldar med 2 kubik ved, så egentligen ligger ditt värmebehov ännu ett snäpp högre.

Man kan räkna på tillbyggnaden också. Eftersom den är hyfsat isolerad både i golv, väggar och tak och med energifönster gissar jag på en förlustfaktor på 85 W/K. 8500-9000 kWh uppvärmning per år. Du hade 25000, + 9000 = 34000 kWh/år.

Det är nog så exakt man kan räkna, en mild/kall vinter ställer ändå kalkylen på huvudet.

Ha det bra/Gano 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!