Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En rörssystems problem  (läst 6460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Tyresö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En rörssystems problem
« skrivet: 11 maj 2008, 19:09:16 »
Hej

Vi köpte fruns föräldrahem för 4 år sedan. Det fanns en befintlig värmepump i huset som svärfar lät installera 2001. Det blev en IVT C7 som valdes vilket nog är helt ok. Redan från början så var det problem med att retur vattnet var för varmt så VP stannade och startade ganska ofta vilket är lite irriterande. Installations firman sa sig lösa problemet med att installera en extra cirkulations pump + att dom kopplade ihop tillopp med returen. Det ser mycket märkligt ut. Nu startar i och för sig inte VP lika ofta men för mej är det helt ologiskt. Efter 4 vintrar nu så kan vi konstatera att dom två sista rummen i en rörssystemet är betydligt kallar än före dessa rum. Vi har kollat termostaterna på elementen och dom är ok.
Förra veckan hade jag en ny rörfirma hemma eftersom dom skulle lämna offert på inkoppling mot poolvärmeväxlaren och då dömde dom genast ut skitjobbet som den tidigare installationsfirman gjort och dom påtalade att jag måste ha en arbetstank på 100l också. Citat arbetstank ska alltid installeras om man har en rörssystem om man ska kunna lämna funktions ansvar slut citat.
Stämmer detta. Jag behöver råd av er i denna fråga. Det låter helt logiskt i mina öron men det kosta mej 10-13 tusen mer än jag hade räknat med. Dom kan man ha roligare saker för i semestertider.

MVH//Mats
Bergvärme IVT C7. En rörssystem nedervåning. Två rörssystem övervåning. Pool värmeväxlare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: En rörssystems problem
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2008, 22:40:17 »
Det är den totala volymen på vattnet i värmeslingorna som avgör om du behöver en arbetstank eller ej. För att det ska fungera bra behöver man över ca 25 liter vatten per kW så har man en 7 kW pump bör systemet innehålla min 175 liter och gärna mera kanske upp till det dubbla. Om dina sista element inte blir "varma" har du troligen för dålig cirkulation i slingan har man ett rörssystem måste man ha möjligheten att justera flödet i alla slingorna så att det blir rätt. Och än viktigare blir det om man har både ett och tvårörssystem då det annars lätt blir för stort flöde i tvårörssystemet.
Att koppla en bypas och en extra cirkpump har IVT gjort och det fungerar så länge flödet över den yttre pumpen är större än den interna.
Som arbetstank eller volymförstorare kan du sätta en vanlig begagnad varmvattenberedare som du säkert kan hitta för en billig penning på tex. blocket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En rörssystems problem
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2008, 22:44:08 »
Hej!

I vårt hus finns också ett enrörssystem och en IVT som installerades innan vi köpte huset. Även här hade de problem med att VP stannade på hög retur, de löste problemet genom att sätta en fläktkonvekor. Det är bra, men den låter lite från fläkten. Jag tror att det är en bättre åtgärd än tank.
Vad menar du med att termostaterna är OK? De borde alltid vara helt öppna, temperaturen skall ju styras med värmepumpens styrsystem och temperaturgivare.
Kopplingen tillopp till retur är nog en så kallad bypass. Den kan ställa till problem om vattnet gå åt fel håll i den. röret skall ha samma temperatur som returen från radiatorsystemet. Om den är varmare så går vattnet åt fel håll, i så fall skall du öka hastigheten på den yttre vattenpumpen eller sänka på den inre för att fixa till problemet.
Det varma vatten som din VP måste producera gör att pumpen går lite oekonomiskt. Du bör kolla upp radiatorenas storlek och kanske komplettera med fläktkonvektor och/eller byta några element till större och effektivare.

Mycket är skrivet om detta här på forumet, det finns mycket bra info att leta fram genom att söka här.

Många starter är inte bara irriterande, det sliter på kompressorn också.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mats Tyresö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En rörssystems problem
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2008, 07:42:13 »
Tack för era svar.

Det blir nog en arbetstank från IVT i alla fall men jag behöver diskutera volymen på tanken med IVT center.

Olle61
Vad jag menar med termostaterna så är det så att termostathusen sitter kvar på elementen men dom är idag helt öppna. Det jag kollat är om någon av dom fastnat i ett läge som stoppar genomströmningen. När det gäller bypass kopplingen så hade jag en diskussion med svärfar igår. Min uppfattning är att den motverkar flödet men han menar på att det skulle hjälpa till. Jag får suga på den karamellen lite. Jag håller inte riktigt med trotts att han jobbat som pump ingenjör under många år.

MVH//Mats
Bergvärme IVT C7. En rörssystem nedervåning. Två rörssystem övervåning. Pool värmeväxlare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: En rörssystems problem
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2008, 08:45:21 »
Installations firman sa sig lösa problemet med att installera en extra cirkulations pump + att dom kopplade ihop tillopp med returen. Det ser mycket märkligt ut.

Det är en helt normal variant för IVT:s pumpar. En gång i tiden var det standard att köra med bypass och en extra cirkulationspump.

Jag undrar vad som egentligen är problemet. De sista radiatorerna är för kalla. Ändå stannar pumpen pga för hög returtemperatur. Det finns ett par möjligheter:

- Radiatorerna är för klena i förhållande till värmebehovet. I så fall borde byte till större radiatorer i några rum vara en bättre investering än en arbetstank.

- Radiatorsystemet är inte ordentligt intrimmat. Det finns förmodligen flera parallella radiatorslingor i huset där någon slinga får för högt flöde och matar tillbaka alltför varmt vatten till pumpens inloppsida. Sen finns det en slinga som får för lågt flöde vilket resulterar i kalla radiatorer på slutet. En arbetstank hjälper men det skall inte vara på det sättet. Det kostar onödigt mycket el att låta pumpen arbeta vid för hög temperatur. Obs att resonemanget förutsätter att det finns två eller flera parallella slingor i huset.

När man har en olje- eller elpanna spelar det ingen roll om radiatorsystemet är rätt intrimmat men det är viktigt när man har installerat värmepump. Jag skulle rekommendera att kontrollera att det är rätt problem som ni tänker lösa. Det är inte säkert att installationsfirmorna har ställt rätt diagnos.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Tyresö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En rörssystems problem
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2008, 00:03:59 »
Tack för alla svar på detta problem. IVT rörisen kommer hit den 29:e och kopplar bort bypassen samt kopplar in den nyinköpta 3 vägsventilen till poolen. Hans kommentar till bypassen var att det finns lika många idéer till rördragningar som det finns rörisar. Med mångårig erfarenhet hävdade han bestämt att min konfiguration var helt fel. Dessutom får jag funktionsgaranti och det tycker jag är ok. Intrimmning av dom två radiator slingorna kommer att behövas så allt är korrekt justerat. Jag återkommer med info om hur det gick.

PS. Roland. När det gäller radiatorerna så kommer dom nog att behöva bytas ut. Jag tror att du är inne på rätt spår men avvaktar tills vi gjort klart steg 1. DS

MVH//Mats
Bergvärme IVT C7. En rörssystem nedervåning. Två rörssystem övervåning. Pool värmeväxlare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: En rörssystems problem
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2008, 16:16:01 »
Såg inte förrän nu att det var enrörssystem på nedervåningen och tvårörssystem på övervåningen. Då är det säkert så att enrörssystemet för får lågt flöde. Det är lättare för vattnet att strömma genom de parallellkopplade radiatorerna på övervåningen än genom de seriekopplade på undervåningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En rörssystems problem
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2008, 07:57:51 »
Såg inte förrän nu att det var enrörssystem på nedervåningen och tvårörssystem på övervåningen. Då är det säkert så att enrörssystemet för får lågt flöde. Det är lättare för vattnet att strömma genom de parallellkopplade radiatorerna på övervåningen än genom de seriekopplade på undervåningen.

Helt rätt, det är ett intrimmningsproblem som Roland beskriver. Du måste få till så att returtemperaturerna från enrörs-slingan och samtliga tvårörsradiatorer är relativt lika. Annars kortsluter radiatorerna på ovanvåningen flödet och du får hög returtemp samtidigt som ett-rörsslingan inte blir tillräckligt varm.

Men detta kan bara göras när VP:n gått en stund, så vrid upp värmen (på din VP) en halvtimme och känn sen på dina radiatorer på övervåningen, är de jämnvarma uppe och nere så måste flödet strypas ner. Har du danfosstermostater med en metallring med siffror under termostaterna är det relativt enkelt. Alternativet är att strypa på returventilerna på radiatorerna. Alla radiatorer uppe måste vara lite svalare nertill än upptill när intrimmningen är klar.

Slutligen så bör du kolla så att temperaturen på GT9 inte överstiger GT1 för mycket. Detta justeras genom att öka på externa cirkpumpen eller minska på interna cirkpumpen. Det bästa är om tempdiff GT8 och GT9 är ca 7-8 ºC när kompressorn värmer radiatorerna och GT1 är ungefär lika som GT9.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats Tyresö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En rörssystems problem
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2008, 19:52:10 »
Hej

Tack för all information. Jag har nu haft rör firman här för att koppla in poolen. Rördragningar är klart och jag har kopplat in poolstyrningen enligt beskrivningen (el schema)http://www.ivt.se/download.asp?fn=manual_poolstyrning_sv_2.3.pdf&pt=pdf. Nu uppstår problemet på ett annat ställe.
När jag shuntar över till poolvärmeväxlaren så larmar värmepumpen att returen är för hög igen. Jag har känt på rören och det är en omöjlighet att den är för hög. När man kollar mer information så står det att det kan vara luft i systemet eller partikelfilter igensatt. Systemet är luftat 4 gånger nu. Jag ringde rörfirman som informerade mej om att jag skulle rensa partikelfiltret på returen för säkerhets skull och att det skulle sitta uppe till vänster om man plockade av fronten. Nu har jag läst manualen, letat i värmepumpen men jag hittar inte detta filter. Jag har en IVT C7. På D och E modellerna stämmer det mycket riktigt att den sitter uppe till vänster enligt manualen men den finns inte beskriven i C7 manualen. Vet någon var jag kan hitta den. Vet inte riktigt hur den ser ut.
Bergvärme IVT C7. En rörssystem nedervåning. Två rörssystem övervåning. Pool värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En rörssystems problem
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2008, 15:14:29 »
Smutsfiltret ska se ut ungefär så här:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats Tyresö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En rörssystems problem
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2008, 23:21:52 »
Hej
Det är väl sant att det första man bli blind på är ögonen. Jag har läst manualen fram och bak och helt plötsligt så hittar jag beskrivningen + en bild på den i manualen Sc:,h. Nåväl, nu är filtret rensat men felet kvarstår. För hör temperatur på returen till VP. Jag har kollat lite på hur dom kopplat in det samt haft en diskussion men svärfar som lät installerat bergvärmepumpen från början. Jag tror att det är två fel.
1. Precis som Roland skrev tidigare så är det knas i flödena vilket måste justeras. Detta för att fixa radiator problemet.
2. Nu när jag kopplat in poolen så tror jag mej hittat ännu ett problem. Cirkulationspumpen sitter fel. I alla fall enligt min åsikt. Se bifogad bild på hemsida som förklarar bättre http://www.trollbacken.net/Varmepump.htm
Tacksam för råd

MVH//Mats
Bergvärme IVT C7. En rörssystem nedervåning. Två rörssystem övervåning. Pool värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En rörssystems problem
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2008, 07:06:46 »
Jepp, vattnet kommer att pumpas runt via bypassen och direkt tillbaka till VP:ns inlopp om det inte finns någon extern cirkpump efter bypassen som ser till att flödet går via pool-VVX.

Din cirkpump bör då sitta antingen på framledningen mellan bypassen och pool-växelventilen eller på returen tillbaka till VP:n före bypassen men efter T-kopplingen från pool/radiatorer.
« Senast ändrad: 04 juni 2008, 07:08:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats Tyresö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En rörssystems problem
« Svar #12 skrivet: 04 juni 2008, 07:15:34 »
Hej Carl N
Det var precis det jag ville höra. Då ska vi bara se vad rörfirman har för kommentar till sin installation.

MVH//Mats
Bergvärme IVT C7. En rörssystem nedervåning. Två rörssystem övervåning. Pool värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!