Forumstatistik
Totalt antal medlemmar: 50542
Totalt antal inlägg: 860279
Totalt antal ämnen: 76916
Totalt antal kategorier: 4
Totalt antal tavlor: 129
Flest online: 28297
Search
|
Sveriges största forum om värmepumpar!
-
-
-
-
-
-
- Luft/vatten värmepump
- Hjälp med oberoende dimensioneringar och ekonomiska kalkyler för just ditt hus
-
Raditorer, konvektorer, fläktradiatorer och fläktkonvektor
-
Golvvärme, installationsfrågor, frikyla
-
Energibrunnar, brunnsborrning
-
Ventilation, fukt och radon
-
Solenergi, vindkraft och pellets
-
|
|
Om forumet och företaget
Värmepumpsforum startades år 2003 av mig, Rickard Marklund, som fortfarande är ägare och administratör.
Orsaken att jag startade forumet var att jag själv hade konverterat vårt hus från direktverkande el till vattenburet system och värmepump, i detta fall en markvärmepump med 500 meter kollektor.
Jag lärde mig det jag behövde främst genom att läsa på, och fråga, på Svenska Värmepumpföreningens hemsida som på den tiden hade ett diskussionsforum för denna typ av frågor, forumet var inget vidare, men jag kunde i alla fall ta till mig av de kunskaper som duktiga privatpersoner delgav oss som var ute efter kunskap.
Året efter bestämde jag mig för att göra en egen hemsida, och en hemsida skall ju fyllas med något - resultatet blev värmepumpsforum, ett forum om värmepumpar av alla olika fabrikat och modeller. Efter några halvtaffliga försök så resulterade forumet i det vi idag ser, ett mycket specialiserat forum som mer eller mindre bara berör värmepumpar och energibesparing av olika slag - med tiden har det även smugit sig in avdelningar om solfångare, solceller och andra gröna energislag som är och kommer att vara en del i omställningen till fossilfri energi i Sverige och Världen.
Hösten 2018 började min son arbeta i företaget, han är utbildad inom VVS och certifierad Kyltekniker, hans arbetsuppgifter är primärt att sälja och montera luftvärmepumpar lokalt kring Piteå med ca 10 mils omnejd, men han lär också upp sig i resten av verksamheten för att om något år kunna ta över verksamheten mer eller mindre helt.
I början av 2020 började även min Sambo arbeta i företaget, hon sköter mycket av det administrativa och hanterar beställningar i webshoppen.
Idag går mitt eget arbete fämst ut på att gå igenom och svara på e-post, lämna offerter, förhandla inköpspriser, arbeta med hemsidorna, och via telefon ha olika typer av kundkontakter.
I forumet avhandlas allt mellan himmel och jord som har med luft/luft-värmepumpar, bergvärmepumpar, markvärmepumpar, luft/vatten-värmepumpar och frånluftsvärmepump att göra.
I verksamheten ingår också www.atvforum.se (ett forum om fyrhjulingar/ATV), www.poolforum.se (Ett forum om Pooler och SPA-bad), www.energibutiken.se (Webshopp med dataloggrar, elmätare, tempgivare och liknande inom "energisparområdet") samt www.energioffert.se (En site där du som kund kan begära offert från företag som säljer och installerar värmepumpar av alla slag.
Vi hoppas att du som tagit dig tid att läsa detta uppskattar våra forum, vår webshopp och vår offerttjänst.
MVH Rickard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hos Goplay.se kan du jämföra och läsa mer om casinon utan licens
|
|
|
Om du besöker casinoportalen casinoutanlicens.io hittar du all info om casinon utan svensk licens.
|
|
|
|
|
Om du är på jakt efter nye casino 2023 kan du testa ett besök hos nyecasino.me
|
|
|
|
|
|
|
Flest jackpotchanser i Sverige, Next Gen Sportsbetting, Live Casino hos Hajper
|
|
|
Nyliga inlägg
SV: Dum fråga! Återigen…. av tyke [14 juni 2026, 19:42:41]
SV: Dum fråga! Återigen…. av svenske kocken [14 juni 2026, 18:32:56]
Dum fråga! Återigen…. av tyke [14 juni 2026, 17:50:45]
Dropptråg Mitsubishi VDR AA av Fredrik S [14 juni 2026, 14:54:12]
SV: IVT Greenline HT Plus är död - kan/bör den återupplivas av Roland [14 juni 2026, 11:59:47]
SV: IVT Greenline HT Plus är död - kan/bör den återupplivas av Bromma1927 [14 juni 2026, 11:31:05]
SV: Värmepumpsforum och Ai / Gemini av Carl N [14 juni 2026, 09:35:57]
SV: Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av Carl N [14 juni 2026, 09:27:48]
SV: För eller emot datacenter? av Zyberdude [14 juni 2026, 09:16:49]
SV: IVT Greenline HT Plus är död - kan/bör den återupplivas av Carl N [14 juni 2026, 09:11:29]
TV INSTALLATION PÅ LÄTTBETONG VÄGG av SW [14 juni 2026, 09:06:02]
SV: Isolering runt ventilationsrör på vinden? av Carl N [14 juni 2026, 09:01:06]
SV: För eller emot datacenter? av Smurfen. [14 juni 2026, 08:44:12]
SV: Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av Roland [14 juni 2026, 08:28:21]
SV: Smällar och dunk i radiatorerna av Bromma1927 [13 juni 2026, 22:56:04]
IVT Greenline HT Plus är död - kan/bör den återupplivas av Bromma1927 [13 juni 2026, 22:52:37]
SV: EcoEl/EcoAir 107 motorskydd kompressor av mr-nisse [13 juni 2026, 22:44:21]
SV: För eller emot datacenter? av Hansson [13 juni 2026, 22:30:24]
SV: Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av Lasse89 [13 juni 2026, 18:13:14]
SV: IVT 290 Elpanna displayen flimmrar inget varmvatten av Jawen [13 juni 2026, 17:44:18]
SV: Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av LG86 [13 juni 2026, 17:44:02]
SV: IVT 290 Elpanna displayen flimmrar inget varmvatten av Jawen [13 juni 2026, 17:26:37]
SV: Automatik värmebärarpump av nisse175 [13 juni 2026, 17:18:47]
SV: Resultat av min rengöring av varmvattenberedare av jishi [13 juni 2026, 15:50:38]
Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av Lasse89 [13 juni 2026, 13:00:04]
Isolering runt ventilationsrör på vinden? av Zenon [13 juni 2026, 11:35:06]
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft? av Zenon [13 juni 2026, 11:33:15]
SV: För eller emot datacenter? av nisse175 [13 juni 2026, 11:05:09]
SV: För eller emot datacenter? av Mike [13 juni 2026, 10:50:22]
SV: För eller emot datacenter? av Hastings [13 juni 2026, 09:53:04]
14 juni 2026, 17:50:45 av tyke | Views: 129 | Comments: 2
Det slog mig idag! Tanken må vara dum….. Men är inne på solceller o en mjukstart på batterisidan dvs snålvariant vad det gäller batterier till o börja med iaf. Samtidigt har jag funderingar på ett trefaselverk IOM långa avbrott häromkring. Senaste stora”Johannes” varade ju i 8 dagar  . Men den stora frågan är att jag har ett bensinelverk på 5kWh 2 fas dock ingen ren sinus tror jag….. Skulle det vara möjligt o köra elverket emot batterier/växelriktare o få ut 3 fas på detta sätt?? Naturligtvis att jag införskaffar både solceller o batterier o en växelriktare som klarar av inkommande reservkraft som jag tror att den växelriktare jag kikar på gör? O framförallt blir det ren sinus genom detta……??? Skickar bild på den ev växelriktaren!
14 juni 2026, 14:54:12 av Fredrik S | Views: 57 | Comments: 0
Orginal för markstativ utan värmekabel. Hämtas i Sätila. 500 kr
14 juni 2026, 09:06:02 av SW | Views: 107 | Comments: 0
Vi skall installera en tv, Sharp 50" 4K LED Google TV 50HL4465E
Vi hoppas att det blir bra. Fästet skall monteras på en lättbetongvägg. Så vi undrar om de medskickade pluggarna och skruvarna kan tänkas vara OK. Fästet skall skruvas fast med 4 skruv i plugg, Kanske tom 5 plugg. Pluggarna är 47 mm med diam 10 mm. Skruvarnas totallängd är lika långa med diam 6 mm; TV´n sväger ca 10 kilo Tacksam för tips och synpunkter.
( gamla tv´n på ovanvåningen väger ca 30 KG !!! )
( Tacksam för hjälp efter mycket krångel )
Trevlig helg till er alla SW
Bifogar info om Plugg Skruv och Väggfästet
13 juni 2026, 22:52:37 av Bromma1927 | Views: 208 | Comments: 3
Efter tjugo års trogen tjänst (installerad april 2006) så har håller vår IVT Greenline HT Plus C9 på att ge upp andan. Jag skulle kolla en sak och tryckte på en av knapparna, då frös displayen. Gick inte att stänga av/start om. Bröt huvudströmbrytaren till pumpen och slog på igen. Möttes av meddelandet "CONLEGO VER. 1.20". Inget mer händer. Slag av/på strömmen, samma meddelande. Kollade säkringarna till värmepumpen, alla hela. Öppnade frontplåten (strömmen av) och kollade att sladdarna mellan displayen och styrkortet verkade sitta i ordentligt. Ingen skillnad.
Enligt Google är detta ett vanligt åldersrelaterat fel som "beror nästan uteslutande på trasiga kondensatorer på styrkortet".
Jag noterade att framledningstemperaturen var ca 40 grader (i detta sommarväder!) när pumpen frös. Jag tror inte att kompressorn var igång (motsvarande diod lös ej). Lite underligt. Kan detta ha varit en effekt av att pumpen nyligen tillverkat varmvatten? Eller ett annat symptom på att något är fel med värmepumpen?
Tror ni det är möjligt och värt att försöka reparera styrkortet? Var gör man isåfall detta i Stockholmstrakten?
Med tanke på effektavgifter så är pumpen lite underdimensionerad så jag hade planerat ett byte förr eller senare. Nu kanske det blir förr men vi vet inte heller hur det blir med effektavgifterna i framtiden, kommer de tillbaka i någon form?
13 juni 2026, 13:00:04 av Lasse89 | Views: 345 | Comments: 4
Hej!
Fick i början av veckan lågtryckslarm på min Nibe F1245 installerad 2011, återställde larmet och satte igång loggning och nu 4 dagar senare kom samma fel. Den är nu satt i hjälpdrift.
Lite bakgrund om pumpen, den har extremt många starter på kompressorn, ca 133 000 st varav total drifttid 36 600 h. Därav satte jag in en UKV 200 i början av året för att minska starterna något, vilket fungerat bra. Var medveten om att pumpen kanske inte skulle hålla alltför lång tid till iom åldern och antal starter. Tänkte att jag skulle ha lite mer kött på benen innan jag ringer servicetekniker på måndag. Jag har kollat smutsfilter, nivåkärl osv och inget konstigt där. Har läst här tidigare gällande samma fel där det varit värmeväxlare alt expansionsventil som varit felet. Är det någon/några som kan hjälpa mig att tyda loggen och se vad som är troligt fel här? Och om det är värt att reparera på en såpass gammal pump eller om man bör satsa på att byta hela pumpen?
Stort tack på förhand!
13 juni 2026, 11:35:06 av Zenon | Views: 372 | Comments: 1
Hur isolerar man bäst runt, nu sitter det hönsnät men känns drygt att klippa det. Finns de nå bättre lösningar?
13 juni 2026, 08:39:20 av BiggerDigger | Views: 956 | Comments: 8
Vill ni ha datacenter i Sverige?
Med tanke på elpriserna.
|
|
Forumstatistik
Totalt antal medlemmar: 50542
Totalt antal inlägg: 860279
Totalt antal ämnen: 76916
Totalt antal kategorier: 4
Totalt antal tavlor: 129
Flest online: 28297
Search
|