Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor om Panasonic.  (läst 1978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG Kristoffersson

  • Gäst
KG Kristoffersson
Nybörjarfrågor om Panasonic.
« skrivet: 25 februari 2007, 12:35:14 »
Hej!
För det första-VILKET forum!! Tack alla ni som bjuder på erfarenheter,tips,råd m.m.
Fick installerat en CS-E9DKEW/CU-E9DKE för drygt en vecka sedan.Hittills är det bara positivt!!
Angav hela beteckn. på inne- resp.utedel för du milde så många modeller det tycks finnas. Så till frågorna:

-Vad betyder alla dessa siffror/bokstäver? Tex den anläggn. som jag har?

-Vilken tex årlig service behövs?

-I senaste Villa-tidn. annonseras ett skydd i trä för utedelen.Finns risk för sämre funktion på pumpen?

-Jag kan inte se någon vämekabel i utedelens tråg.Har någon provat att lägga kabeln utvändigt på trågbotten? Tänk er en ca. 2cm.tjock Frigolitskiva,i denna görs spår av lämplig dim. med en tunn värmetråd samt avrinningshål.I denna spårfigur läggs värmekabeln och hela paketet fästs på aggregatets undersida med kabelns ände genom plåtens tömningshål. Det borde väl funka-eller? Vitsen med detta är att slippa invändigt arbete där skador kan göras!

Har skaffat energimätare och noterar dagligen förbrukn. för pumpen och husets totala kWh.Kanske fånigt men intressant!


Vi har en 70-tals villa på 95kvm,enplan utan källare.Direktel som med grundvärme i garage/hobbyrum har kostat 17-20.000 kWh tidigare.Planlösningen i huset är ej den öppna typen men pumpvärmen fördelas otroligt jämnt-har skaffat SEX termometrar så jag har att inspektera nu!

MVH/KG




Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nybörjarfrågor om Panasonic.
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2007, 14:24:04 »
Du har en "std" panasonic, med rotary kopressor. Den är vanlig, jag har 2 hos min flickvän. De har en viss risk för att en fjäder brister i kompressorn, se tråden om H16. Det täcks sannolikt av din garanti och risken tycks ligga mellan 0,5 och 4%.

Service, nej, endast rengöring av filter och kanske med tryckluft varannat år i båda vvx.

Utvändig kabel, men var skall du ta strömmen och var skall du sätta termostaten? Endast i undantagsfall behöver denna modell kabel, i vissa lägen med hög luftfuktighet, vänta och se.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfrågor om Panasonic.
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2007, 15:12:01 »
Ang inbyggnad av utedelar så får det väl betraktas som ett helt onödigt påfund och detta kan mkt väl orsaka en sämre funktion på pumpen, men däremot så kan man mkt väl ha ett tak över som skyddar utedelen på ett bra sätt, samt sänker kostnaderna vid avfrostning bl.a då regn som rinner på och över utedelen snabbt fryser vid utetemperaturer mellan +1 och -5 grader, undvik inbyggnad på sidorna, och framför pumpen får det absolut inte förekomma.
När det gäller värmekabel i trÃ¥get sÃ¥ är inte alla pumpar av denna pumptyp utrustade med kabel, detta oftast beroende av leverantör. Förmodligen behöver du ingen heller, men du kan ju hÃ¥lla ett öga pÃ¥ ev isbildning i trÃ¥get. Lite is blir det ju alltid längst ned i trÃ¥get, men vattnet brukar dränera ned pÃ¥ ett bra sätt ändÃ¥ under isskorpan, men om det skulle börja växa upp högre, dÃ¥ behöver du en värmekabel, och den monterar man alltid pÃ¥ insidan i botten av trÃ¥get, sÃ¥ din ide med att lägga den utvändigt tycker jag att du kan skippa. 
Att du har skaffat energimätare är ju mkt positivt, och jag brukar säga att det är ju nästan halva nöjet med en VP, att kunna se när man vill hur lite energi pumpen egentligen tar.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

KG Kristoffersson

  • Gäst
KG Kristoffersson
SV: Nybörjarfrågor om Panasonic.
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2007, 21:56:46 »
Stort tack för era svar!

MVH/KG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 597
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!