Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Igensatt värmeväxlare  (läst 4558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Igensatt värmeväxlare
« skrivet: 27 november 2021, 16:56:14 »
Hej,

Jag har haft en del tekniker som kom pÃ¥ besöker men dem gjorde inte arbete som det ska. Värmeväxlare är igensatt av smuts  och jobbar bara kort stund utan värma upp hela systemet. Undrar om ni kan rekommenderar nÃ¥gon företaget som hÃ¥ller mÃ¥ttet i närheten av Malmö. Har en Thermia 8 Atria.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 28 november 2021, 15:50:24 »
Hej,

Jag har haft en del tekniker som kom pÃ¥ besöker men dem gjorde inte arbete som det ska. Värmeväxlare är igensatt av smuts  och jobbar bara kort stund utan värma upp hela systemet. Undrar om ni kan rekommenderar nÃ¥gon företaget som hÃ¥ller mÃ¥ttet i närheten av Malmö. Har en Thermia 8 Atria.


Hej fick 2 besök för spola värmepump med högtryckkompressor men dem gjorde inte  det som jag beställt

fick istället en med rengöringsmedel som knappt var längre en timme igång . Jag har på mig att dessutom kopplade han den rengöringsmedel på fel plats vilket det var i den frigolit låda.

Den andra vvs kille frÃ¥n samma företaget sÃ¥ att han spolade värmeväxlare frÃ¥n en kran med slang som fanns i pannrum vilket  jag vet har inte tillräcklig med trycket.

För mig lÃ¥ter detta inte yrkesmässig tillräcklig  Ã¥tgärda. Vad säger ni?
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 28 november 2021, 16:13:13 »
Den delen som visas  med isolering är frÃ¥n borrhÃ¥let, du säger värmen. dÃ¥ kopplas VB-växlaren ur pÃ¥ nÃ¥gra  rör och spolas baklänges, duger med vanligt vattentryck 4,5 bar,  klart bäst med högtryck växlarna tÃ¥l 20 bar. Citronsyra som fylls i växlaren och fÃ¥r vara ett dygn är bra det med och sen spolas baklänges. Duger med dom gula frÃ¥n mataffären.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 28 november 2021, 16:58:30 »
Tack för svaret.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 28 november 2021, 18:16:35 »
Har du igångsatt värmeväxlare för värmen i huset så ska det ju inte spolas i köldbäraren.
Jag hade liknande och backspolade själv med oxalsyra och en extern pump.
Den stog på över natten och gjorde bra skillnad.

Mvh Gordon

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68129.msg718773#msg718773

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 28 november 2021, 20:42:52 »
Grymt! Tack kollade länken! Det vet jag nu  var ska den kopplas e alla fall när tekniken kommer tillbaka för Ã¥tgärda andra saker som har strulat.


Tack så mycket för hjälpen.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 29 november 2021, 12:21:57 »
Tänk på att min var en bergvärmepump så det kan ju se lite annorlunda ut i din. Men du har ju en värmeväxlare till radiatorkretsen med. Det borde ju vara liknande. Sen går det säkert gå på uppe på pumpen istället, men då måste ju växelventilen vara rätt inställd. Jag ville inte blanda in syrablandningen i vattentank så jag gick direkt på värmeväxlaren.
Lycka till!

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 29 november 2021, 13:15:12 »
Du verka har en stor kännedom av service pÃ¥ pumpen! Tack för jag fick  lära frÃ¥n dig . Jag har värme kurva pÃ¥ 42 , och fick höja att andra värde för fÃ¥ max som möjligt ab värmen när det är minus. Är förvÃ¥nad att den har fungerat utan strul sedan igÃ¥r imorse och bara glad fungera även att inte är optimal. Inväntar nu att dem skicka rätt person kommande veckor.

Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2022, 11:28:33 »
Hej !

Hur kan jag öppna den har kopplingar. Jag funderar för relä lite fernox för rengöring samt någon inibitor. Är det någon direkt risk att dessa kopplingar inte går att skruva tätt igen och droppar på värmepump? Vad exakt skruvar man åt?

Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2022, 11:51:30 »
Hade varit enklare att öppna de stora skruva mellan två röda ventiler. Kan man öppna den och hälla någon medel?

Hur mycket vatten kommer ut från värmepump? Gissar att för hälla någon medel de ventil till höger behöver våra öppet.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2022, 13:35:21 »
Ett problem som du kanske har är om det inte finns ventiler att stänga mot systemet. då åker all vatten ut. De kopplingar du visat är inga problem att lossa och få dit igen och få tätt. Ett ställe som bör gå att stänga på är vid pumpen ( returen från systemet räcker med en ) sen leta efter en ventil som sitter efter växlaren ut till systemet, då hänger växlaren som i luften och är fri.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2022, 13:56:37 »
Hade varit enklare att öppna de stora skruva mellan två röda ventiler. Kan man öppna den och hälla någon medel?

Hur mycket vatten kommer ut från värmepump? Gissar att för hälla någon medel de ventil till höger behöver våra öppet.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2022, 13:59:55 »
Ett problem som du kanske har är om det inte finns ventiler att stänga mot systemet. då åker all vatten ut. De kopplingar du visat är inga problem att lossa och få dit igen och få tätt. Ett ställe som bör gå att stänga på är vid pumpen ( returen från systemet räcker med en ) sen leta efter en ventil som sitter efter växlaren ut till systemet, då hänger växlaren som i luften och är fri.


Jag har bara stängning av framleder och retur ledning 2-3 meter bort värmepump. Sedan har jag dessa andra kopplingar. kom inte i bilder innan.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2022, 14:12:25 »
Det di visar är pÃ¥ köldbärarsidan och där brukar det inte vara problem, utan det är pÃ¥ den varma sidan som problem kan uppstÃ¥ i. Tex skit i slangar om det är kopplat med det, igensatt filter , pumpproblem. det med ventiler, bara det gÃ¥r att stänga in VP:s varma sida  som det kallas är du hemma och kan göra vad du vill med växlaren. En del vatten kommer att rinna ut klart. Sen om det är vatten ut till VP, sÃ¥ se till att allt Ã¥ker ut frÃ¥n, mÃ¥nga minus ute gör att det kan frysa i den. Bäst att arbeta när det är plus ute.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatt värmeväxlare
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2022, 14:55:29 »
Det di visar är pÃ¥ köldbärarsidan och där brukar det inte vara problem, utan det är pÃ¥ den varma sidan som problem kan uppstÃ¥ i. Tex skit i slangar om det är kopplat med det, igensatt filter , pumpproblem. det med ventiler, bara det gÃ¥r att stänga in VP:s varma sida  som det kallas är du hemma och kan göra vad du vill med växlaren. En del vatten kommer att rinna ut klart. Sen om det är vatten ut till VP, sÃ¥ se till att allt Ã¥ker ut frÃ¥n, mÃ¥nga minus ute gör att det kan frysa i den. Bäst att arbeta när det är plus ute.
[/quo


Är den här delen av el patronen som jag kan skruva om jag ska lägga någon rengöringmedel? Om ska spolas, var sätter jag den andra kopplingar? Gissa att man behöver skruva högersida från värmepump för komma åt.
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!