Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äntligen högre avgifter för bilägandet..., eller?  (läst 5878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Många verkar nu fått mindre pengar över efter de skatte/avgiftshöjningar som borgarna genomfört, å här är det som kommer för bilförsäkringen 1 juli: http://www.e24.se/dynamiskt/priskoll/did_15617092.asp

Fortsätter det i den här takten, sÃ¥ lär mÃ¥nga vara utfattiga innan nästa val..., fy fan vilken tur jag inte längre jobbar, utan vältrar mig i utanförskap  Thumbsup ;D 

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker faktist att den reform som genomförs är helt korrekt. Dvs att bilförsäkringarna ska täcka det bilolyckorna osv kostar i sverige. Inte de som inte kör bil. Så är det i tex finland. Trots detta är bilförsäkringarna inte lika dyra i finland som de blir i sverige nu. Kan en av bovarna vara försäkringsbolagen månne?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Tycker faktist att den reform som genomförs är helt korrekt. Dvs att bilförsäkringarna ska täcka det bilolyckorna osv kostar i sverige. Inte de som inte kör bil. Så är det i tex finland. Trots detta är bilförsäkringarna inte lika dyra i finland som de blir i sverige nu. Kan en av bovarna vara försäkringsbolagen månne?

Inte mig emot, men dÃ¥ ska det gälla betyligt fler delar än bilismen... Vem betalar t.ex bÃ¥tfolkets kostnader, inte bÃ¥tfolket själva iaf. Där mÃ¥ste det gÃ¥ att plocka in massvis med miljarder. 1000 sek/m/Ã¥r över 4m Ã¥ ytterligare 1000 sek/Ã¥r för varje 10-tal hk pÃ¥ motorn + en försäkring pÃ¥ 100 sek/st för antal godkända passagerare... NÃ¥n jävla rättvisa ska det väl vara..., tror snart jag börjar köra oförsäkrat, oskattat Ã¥ obesiktigat, det blir iaf billigare med böter än alla avgifter  >:(

mvh humlan

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej ..
nu börjar det här otäcka ..än en gång e vi på samma våglängd humlan..

håller med till 256 %

straffskatta bÃ¥t jävlarna över 6 m,dom  skitar ner mer än  bilar Ã¥ e ofta i fylle olyckor ...
inför försäkrings klasser efter motor styrka mm mm

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
hej ..
nu börjar det här otäcka ..än en gång e vi på samma våglängd humlan..

håller med till 256 %

straffskatta bÃ¥t jävlarna över 6 m,dom  skitar ner mer än  bilar Ã¥ e ofta i fylle olyckor ...
inför försäkrings klasser efter motor styrka mm mm


 ;D ;D ;D Tyvärr lär Vi knappast fÃ¥ nÃ¥t medhÃ¥ll frÃ¥n politikerna, för det är ju dom som sprätter runt i vegamössa Ã¥ leker sjömän. Ã… inte fan vill dom betala för att skita ner, nää deras skit är det Vi gräsrötter som fÃ¥r plocka upp Ã¥ betala för.

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Får väl se hur dyrt det blir... får väl kanske kränga iväg något fordon i värsta fall, vi har ju 6st trafikförsäkringspliktiga motorfordon inkl. grabbens eu-moppe...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är lite trist för oss som har flera bilar. Dessutom är det oberoende av körsträcka? Ganska orättvist om en bil som går 500 mil kostar lika som en som går 3000 mil.

GÃ¥ngtrafikanter och cylister orsakar ocksÃ¥ olyckor... 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Tycker faktist att den reform som genomförs är helt korrekt. Dvs att bilförsäkringarna ska täcka det bilolyckorna osv kostar i sverige. Inte de som inte kör bil. Så är det i tex finland. Trots detta är bilförsäkringarna inte lika dyra i finland som de blir i sverige nu. Kan en av bovarna vara försäkringsbolagen månne?

Inte mig emot, men dÃ¥ ska det gälla betyligt fler delar än bilismen... Vem betalar t.ex bÃ¥tfolkets kostnader, inte bÃ¥tfolket själva iaf. Där mÃ¥ste det gÃ¥ att plocka in massvis med miljarder. 1000 sek/m/Ã¥r över 4m Ã¥ ytterligare 1000 sek/Ã¥r för varje 10-tal hk pÃ¥ motorn + en försäkring pÃ¥ 100 sek/st för antal godkända passagerare... NÃ¥n jävla rättvisa ska det väl vara..., tror snart jag börjar köra oförsäkrat, oskattat Ã¥ obesiktigat, det blir iaf billigare med böter än alla avgifter  >:(

mvh humlan

Javisst, vi drar det till sin spets  >:D
Idrottsskador och idrotts evenemang ska naturligtvis bära sina egna kostnader.
Varför ska vi med skattepengar tex finansiera menisk skador på fotbolls spelare, eller för att inte tala om all polisbevakning vid högrisk matcher.
bara för att nämna ett exempel :D
« Senast ändrad: 05 juni 2007, 22:26:28 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Man kanske kunde teckna en dygns-försäkring, där man fick fylla i en blankett varje morgon med dygnets alla aktiviteter. Sen fick nÃ¥n försäkrings-snubbe göra en riskbedömmning, Ã¥ därefter räkna fram en premie. Betalningen kunde man göra över Internet eller över telefon, Ã¥ sen skulle man helförsäkrad, glatt kunna ta sig genom varje dygn. PÃ¥ sÃ¥ sätt, skulle ju alla alltid bära sin egen kostnad  Thumbsup

mvvh humlan

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Varför skall varje fordon försäkras för sig? Jag menar att man kanske skulle ha "en personlig" försäkring, baserat på fordonen man kör, min skulle vara dyrast i familjen eftersom jag kör alla 6 fordonen, frugan kommer sen, hon kör 2 utav fordonen och grabben kommer att köra ett fordon när han blir 15. Jag kan ju inte köra mer än ett fordon i taget, varför skall jag betala för alla som står still när jag bara kör en i taget? Sen är det ju vägtrafikskatten... samma sak där. Ett fordon betalar jag fullt för fast jag bara kör till besiktning vartannat år numera. Ett steg i rätt riktning tog ju vissa bolag när de inte drar bonus vid första olyckan om det inte händer någonting mera inom en viss tidsperiod då drar dom bonus. Jag vet att det skulle skapa problem att få till, hoppas ni fattar vad jag menar.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Allt är ändå bara skatter men med annnat namn.
Tycker man att de nya annorlunda skatterna är bra skall man antagligen rösta på "alliansen", tycker man att de gamla skatterna var bättre bör man rösta på "den rödgröna röran".

Jag tycker det är smart att höja avgifterna för några få lantortsbor (med många fordon) och vinna många röster från de som tjänar på förändringen (stadsbor) som är många fler och därför har en större påverkan på valutgången.

Huruvida det är demokratiskt eller fördelningspolitiskt rätt eller ej att höja försäkringspremierna tror jag inte att någon med makt över ämnet i fråga har reflekterat över.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen högre avgifter för bilägandet..., eller?
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2007, 23:39:32 »
har en tiometers segelbÃ¥t som jag använder väldigt frekvent pÃ¥ sommarn. Brukar köra upp ensÃ¥där 50l diesel pÃ¥ en sommar. SÃ¥ man kan inte säga att alla bÃ¥tar över 6m släpper ut en jävla massa skit. Kan i och fösig fÃ¥rstÃ¥ när det gäller snabbgÃ¥ende motorbÃ¥tar som vilken 10 Ã¥ring som helst fÃ¥r ut och gasa med. Tycker det borde vara Ã¥ldersgräns pÃ¥ större snabbgÃ¥ende bÃ¥tar. Kollade premierna pÃ¥ segelbÃ¥t kontra motorbÃ¥t jag betalar 3846 för segelbÃ¥t har man en motorbÃ¥t värd 600 000 med utombordare som gör över 40knop  fÃ¥r man betala 29798 kr om Ã¥ret sÃ¥ nog fÃ¥r man betala om man har en snabb bÃ¥t.  Har man en m bÃ¥t för 2000000 som inte är helt ovanliga fÃ¥r man betala 65810 kr
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Lite motvikt till alla avgifter  ;) http://www.takes.se/index.html

mvh humlan.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Har ni inte genomskådat detta usla förslag ännu, det enda det går ut på är att kunna privatisera sjukvården, så vi kan neka alla mindre bemedlade en vettig vård. Ligger helt i linje med sköt dig själv och skit i andra mentaliteten som breder ut sig.

// Glad skattebetalare
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
har en tiometers segelbÃ¥t som jag använder väldigt frekvent pÃ¥ sommarn. Brukar köra upp ensÃ¥där 50l diesel pÃ¥ en sommar. SÃ¥ man kan inte säga att alla bÃ¥tar över 6m släpper ut en jävla massa skit. Kan i och fösig fÃ¥rstÃ¥ när det gäller snabbgÃ¥ende motorbÃ¥tar som vilken 10 Ã¥ring som helst fÃ¥r ut och gasa med. Tycker det borde vara Ã¥ldersgräns pÃ¥ större snabbgÃ¥ende bÃ¥tar. Kollade premierna pÃ¥ segelbÃ¥t kontra motorbÃ¥t jag betalar 3846 för segelbÃ¥t har man en motorbÃ¥t värd 600 000 med utombordare som gör över 40knop  fÃ¥r man betala 29798 kr om Ã¥ret sÃ¥ nog fÃ¥r man betala om man har en snabb bÃ¥t.  Har man en m bÃ¥t för 2000000 som inte är helt ovanliga fÃ¥r man betala 65810 kr


29798:- för en båt värd 600 000:- som det är helt ok att fyllköra med tycker jag låter åt h-vete för billigt !!
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!