Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten Nibe 1115  (läst 13836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2013, 10:06:27 »
Men en 15kW pump bör ju värma varmvatten i ett nafs.

Jag stängde av semesterläget pÃ¥ min F1245-12 igÃ¥r, och det tog ca 40 minuter att värma varmvattnet frÃ¥n ca 15⁰ tills elpatronen tog över (det sker ju en legionellakörning när man stänger av semesterläget), vilket händer runt 52⁰ eller sÃ¥. Nu är ju den beredaren bara pÃ¥ 180l, men det ger ju en fingervisning om hur lÃ¥ng tid man kan räkna med att det skall ta.
visst men tänkte mer på det som han skrev i början extra varmvatten fixar kompressorn att höja temperaturen utan att patron hjälper till.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2013, 10:46:32 »
Stämmer bra med "bytte insatsen" men har du kollat så alla stegen fungerar på din 9kw el-patron så du inte har tappat en fas där.
Jag ser ju att patronen går in i tre steg (antar att den kopplar in den fas för fas) men några 9kW ger den ju iof inte (nu kanske inte det är nåt problem eftersom det ändå är så sällan det behövar kopplas in)
Bifogar en bild.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2013, 10:50:22 »
Är du säker pÃ¥ att du fÃ¥r ut rätt effekt frÃ¥n pumpen, sÃ¥ att du inte har gasbrist med dÃ¥lig effekt som följd?  Ligger elförbrukningen pÃ¥ en normal nivÃ¥?
Har ju bara bott i huset några år och det har varit renoveringar och så under tiden, men vi har iallfall sänkt elförbrukningen jämfört med tidigare ägaren - dock behöver ju inte det säga nåt eftersom allt inte var optimalt tidigare ...
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2013, 10:54:40 »
Om du inte har arbetstank, och har golvvärme (eller klimatsystem med separat cirkpump) kommer vattnet att cirkulera åt fel håll i radiatorsystemet när VP:n gör varmvatten, och det beror inte på trasig växelventil.

Testa att stänga golvvärmeshunten/shuntarna när den gör VV och kolla om framledningen till radiatorerna då blir varm. I så fall läcker växelventilen.
Får prova att stänga av - har tre golvvärmeshuntar och det kanske är så illa att de snor åt sig all värme "bakvägen" vilket innebär att det tar _mycket_ lång tid att värma VV? - kan det vara så illa?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2013, 12:36:28 »
Jag ser ju att patronen går in i tre steg (antar att den kopplar in den fas för fas) men några 9kW ger den ju iof inte (nu kanske inte det är nåt problem eftersom det ändå är så sällan det behövar kopplas in)
Bifogar en bild.

Hmm, den drar 2,5 kW på kompressor. Det låter lite för en 15kW tycker jag.

Min 12:a, som väl är klenare än en 12:a från tiden för din pump, drar snarare runt 3 kW, och min 10kW Stiebel börjar på på ca 3kW och går upp till 3,5 i slutet av en värmekörning, och den ligger närmare 4kW vid VV-körning.

Du borde nog ta hem en kylkille och kolla din VP.

Var grafen från idag? Det är ju inte speciellt kallt, och om den behöver braka på med 6kW tillskott dessutom känns ju nåt fel.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2013, 18:27:56 »
Har inte haft hem nån kylkille men några från VVS-firman var här i Fredags eftermiddag, vet inte om de kom fram till nåt eller om de kikar på det till veckan - men nu idag fick pumpen för sig att värma upp varmvattnet fort som bara den (dock med alla tre stegen elpatron) - kan det vara nån inställning de gjort?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2013, 22:04:45 »
Är du säker pÃ¥ att du fÃ¥r ut rätt effekt frÃ¥n pumpen, sÃ¥ att du inte har gasbrist med dÃ¥lig effekt som följd?  Ligger elförbrukningen pÃ¥ en normal nivÃ¥?

Har haft kylkillen på besök idag (till slut) och jag vet inte vad han gjorde men han mätte upp min kompressor (som borde vara 15kW) till 7kW ... Kanske inte så konstigt att den får kämpa lite ;)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2013, 07:11:29 »
Och nu (i Fredags) så är "kylmodulen" bytt, det första jag tänkte på var ju hur galet tyst det blev! Den gamla hörde man ju mer eller mindre från källaren upp till övervåningen ;-)

Hur som helst, noterade att det blir ju väldigt många starter per dag nu (innan bytet gick ju pumpen mer konstant, det var ju liksom bara en start per dag ...), så jag ökade upp gradminuterna innan kompressorstart till 120 igår, men den ser ju inte ut att lida för det utan den orkar ju rätt snabbt beta av dem ändå - är det bara att prova öka till man tycker det blir stora svängningar i innetemperaturen?
Sen värmer den inte varmvattnet lika mycket längre heller, så jag sänkte VVstart lite så den inte går stup i ett.

Sen ligger den på runt 450W nu när inte kompressorn går - hur kan det ökat då det bara är kylmodulen de bytt, är det nåt i den som drar ström också?
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 07:13:01 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2013, 08:58:48 »
Varmvattenberedaren kan ta emot max 200 liter och en 15 kw kan leverera det pÃ¥ ett nafs (nÃ¥gra minuter)  men varmvattnet inne i beredaren cirkulerar inte sÃ¥ det tar inte emot värmen därför bryter den nästan direkt. Sedan börjar den om igen. Troligen därför en mindre värmepump laddar en mantelberedare snabbare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2013, 09:04:22 »
Dom kan ha ställt brine cp i kontinuerlig drift om dom gjort ingrepp i vp så att luften ska försvinna lättare men låter kanske högt med 450 watt men en kraftig cp drar en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2013, 10:58:19 »
Varmvattenberedaren kan ta emot max 200 liter och en 15 kw kan leverera det pÃ¥ ett nafs (nÃ¥gra minuter)  men varmvattnet inne i beredaren cirkulerar inte sÃ¥ det tar inte emot värmen därför bryter den nästan direkt. Sedan börjar den om igen. Troligen därför en mindre värmepump laddar en mantelberedare snabbare.

Hej!

Jag har möjlighet att köra varmvattencirkulation hemma, skulle det vara till nån fördel eller gör den lilla cirkulationen varken till eller från?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2013, 11:07:13 »
Lite skillnad kanske, men antagligen knappt märkbar. Däremot så tycker jag att det borde gå att hitta en inställning som gör att tanken laddas på max 2-4 körningar.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2013, 14:23:07 »
Lite skillnad kanske, men antagligen knappt märkbar. Däremot så tycker jag att det borde gå att hitta en inställning som gör att tanken laddas på max 2-4 körningar.

Och det enda sättet jag kan påverka hur ofta varmvattnet görs är ju genom att sänka starttemperaturen - för som jag förstod det från tidigare inlägg var min pump för gammal för att kunna ställa hur varmt vattnet ska bli vid enbart kompressordrift.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #28 skrivet: 26 februari 2013, 17:47:52 »
Dom kan ha ställt brine cp i kontinuerlig drift om dom gjort ingrepp i vp så att luften ska försvinna lättare men låter kanske högt med 450 watt men en kraftig cp drar en hel del.
Men jag har väl bara två cp, en för varma och en för kalla sidan, och båda de går väl konstant på den fart man ställt in, har för mig de var på högsta innan också. Men effektförbrukningen utan kompressor och tillsats har fördubblats.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2013, 17:54:21 »
Vid installering av ny vp brukar man ibland ställa så att kalla cp går hela tiden även när kompressorn står still så att man får cirkulation på brine och luften försvinner. Vet inte hur det funkar på din men på 1245 kan man ställa så cp går kontinuerligt i 10 dar och efter det går den med kompressorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!