Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp Nibe Split  (läst 4940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Framledningstemp Nibe Split
« skrivet: 13 januari 2011, 11:38:14 »
Hej

Jag är lite nyfiken vilken framledningstemp ni kan få vid tex. 0grader ute utan att elpatronen hjälper till..
Finns det någon som har koll på det ??

klarar pumpen av att ge tex 45grader till radiatorerna tid -7 utan eltilsatts?

Eller 50 grader vid -10..
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 13:08:50 av Jim80 »

Utloggad modus72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 12:30:50 »
Min brukar ligga på ca 35-40 grader vid 0 grader utetemp. För uppvärmning av VV går temperaturen temporärt upp till ca 55 grader utan eltilskott.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 13:06:26 »
Min brukar ligga på ca 35-40 grader vid 0 grader utetemp. För uppvärmning av VV går temperaturen temporärt upp till ca 55 grader utan eltilskott.

Vet du hur varmt vatten den kan ge till radiatorerna utan eltilskott?

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2011, 06:30:04 »
Ingen som vet???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2011, 08:04:05 »
Hur långt är ett snöre?
Pumpen kan ge den temperatur då radiatorerna avger lika hög effekt som pumpen tillför. Vid vilken temperatur det inträffar beror på ditt hus och dess förutsättningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2011, 12:53:07 »
Hur långt är ett snöre?
Pumpen kan ge den temperatur då radiatorerna avger lika hög effekt som pumpen tillför. Vid vilken temperatur det inträffar beror på ditt hus och dess förutsättningar.

Jag ville veta vad ni som har en split kan få för framledningstemp utan att elpatronen går in,tex klarar era pumpar att ge 45grader när det är 10-15 minus eller ni låter elpatronen gå in ner den vill??

Det borde ju kvitta vad jag har för element, frågan är ju vilken temp ni kan få ut ur pumpen....

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2011, 13:59:25 »
Hur långt är ett snöre?
Pumpen kan ge den temperatur då radiatorerna avger lika hög effekt som pumpen tillför. Vid vilken temperatur det inträffar beror på ditt hus och dess förutsättningar.

Jag ville veta vad ni som har en split kan få för framledningstemp utan att elpatronen går in,tex klarar era pumpar att ge 45grader när det är 10-15 minus eller ni låter elpatronen gå in ner den vill??

Det borde ju kvitta vad jag har för element, frågan är ju vilken temp ni kan få ut ur pumpen....


nej tempen från pumpen beror ju på vad man tar ut av den.

har du ett element tillkopplat så kanske tempen går upp i 60 grader, har du 10 element som avger värmen så orkar den kanske bara upp i 45 grader.
om ja har 150m2 hus me 6kw pump så orkar min upp i 33grader golvvärme säger vi, men på grund av annan isolering i huset o annan längd på slingorna så får grannen upp sin pump i 38grader vid samma utetemp.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2011, 14:11:30 »
Precis. Pumpen ger inte en bestämd temperatur, utan en bestämd effekt. Ju varmare radiatorerna blir desto högre effekt avger dom och ju kallare det är ute desto högre effekt behöver huset för att bibehålla rätt innetemperatur.

När VP'n värmer radiatorerna så går uppvärmningen långsammare och långsammara allt eftersom radiatorernas effektavgivningen ökar.
Normalt sett kommer pumpen att stanna efter ett tag eftersom radiatorerna är tillräckilgt varma. Men, är det tillräckligt kallt ute så kommer temperaturökningen så småningom att avstanna. Då avger radiatorerna exakt lika mycket effekt som VP'n producerar. Är det då stabil temperatur inne så är det även exakt den effekt huset avger vid den akuella utetemperaturen.
Blir det ytterligare lite kallare så kommer husets effektbehov att öka, vilket måste kompenseras av varmare radiatorer, vilket i sin tur måste kompenseras med eltillkott i VP'n.

Exakt vid vilken temperatur denna effektjämnvikt inträffar beror helt och hållet på husets effektbehov och radiatorernas effektavgivning vid olika temperatur.


Visst kan man resonera som så att de flesta radiatorsystem är dimensionerade efter ungefär samma grundprinciper och när man väljer storleken på en ny VP så gör de flesta ungefär samma kalkyler.
Så, visst kan man jämföra framledningstemp och tillskottsbehov, men det blir fortfarande som att jämföra äpplen och päron...
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 14:16:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011, 16:56:16 »
Hur långt är ett snöre?
Pumpen kan ge den temperatur då radiatorerna avger lika hög effekt som pumpen tillför. Vid vilken temperatur det inträffar beror på ditt hus och dess förutsättningar.

Jag ville veta vad ni som har en split kan få för framledningstemp utan att elpatronen går in,tex klarar era pumpar att ge 45grader när det är 10-15 minus eller ni låter elpatronen gå in ner den vill??

Det borde ju kvitta vad jag har för element, frågan är ju vilken temp ni kan få ut ur pumpen....


nej tempen från pumpen beror ju på vad man tar ut av den.

har du ett element tillkopplat så kanske tempen går upp i 60 grader, har du 10 element som avger värmen så orkar den kanske bara upp i 45 grader.
om ja har 150m2 hus me 6kw pump så orkar min upp i 33grader golvvärme säger vi, men på grund av annan isolering i huset o annan längd på slingorna så får grannen upp sin pump i 38grader vid samma utetemp.

mvh daniel

Jag frågade vad ni som har split kan få ut för temp utan eltilskott?? inget annat.

Anledningen att jag frågar är att det kvittar om jag har ett element igång eller jag har alla igång eller om det är 0 grader ute eller 20 minus så kommer framledningen max upp i 38grader.....

Så jag är intresserad att höra om någon som har spliten har fått ut tex 45grader vid minus utan eltilskott...

Jim


Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2011, 18:38:36 »
Om din pump bara klarar av 38 grader oavsett hur mycket energi ditt hus kräver så låter det som om det är något som inte riktigt stämmer. Klarar den av att värma varmvatten utan eltillskott?
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2011, 18:49:47 »
Hur långt är ett snöre?
Pumpen kan ge den temperatur då radiatorerna avger lika hög effekt som pumpen tillför. Vid vilken temperatur det inträffar beror på ditt hus och dess förutsättningar.

Jag ville veta vad ni som har en split kan få för framledningstemp utan att elpatronen går in,tex klarar era pumpar att ge 45grader när det är 10-15 minus eller ni låter elpatronen gå in ner den vill??

Det borde ju kvitta vad jag har för element, frågan är ju vilken temp ni kan få ut ur pumpen....



nej tempen från pumpen beror ju på vad man tar ut av den.

har du ett element tillkopplat så kanske tempen går upp i 60 grader, har du 10 element som avger värmen så orkar den kanske bara upp i 45 grader.
om ja har 150m2 hus me 6kw pump så orkar min upp i 33grader golvvärme säger vi, men på grund av annan isolering i huset o annan längd på slingorna så får grannen upp sin pump i 38grader vid samma utetemp.

mvh daniel

Jag frågade vad ni som har split kan få ut för temp utan eltilskott?? inget annat.

Anledningen att jag frågar är att det kvittar om jag har ett element igång eller jag har alla igång eller om det är 0 grader ute eller 20 minus så kommer framledningen max upp i 38grader.....

Så jag är intresserad att höra om någon som har spliten har fått ut tex 45grader vid minus utan eltilskott...

Jim


ah ja anar att du inte gillar svaret men grannen har en split fast med golvvärme, som  mest är den väl uppe i 34-35 grader kanske dÃ¥ inte huset kräver mer, inget eltillskott, i lite över börvärdet precis som den fungerar.

men de var väl inte svaret du ville ha antar jag då det är lägre än dina 38 grader.

vad har du för börvärde på framledningen när de är kallt då?

och har du gjort inställningarna efter tipsen i split tråden för att slippa onödigt eltillskott ? allså maxa inställningar så pumpen jobbar före elen?

mvh daniel
för grannens el gick in hela tiden innan ja ändra lite där
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 18:51:31 av gb79 »
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2011, 06:05:12 »
Hur långt är ett snöre?
Pumpen kan ge den temperatur då radiatorerna avger lika hög effekt som pumpen tillför. Vid vilken temperatur det inträffar beror på ditt hus och dess förutsättningar.

Jag ville veta vad ni som har en split kan få för framledningstemp utan att elpatronen går in,tex klarar era pumpar att ge 45grader när det är 10-15 minus eller ni låter elpatronen gå in ner den vill??

Det borde ju kvitta vad jag har för element, frågan är ju vilken temp ni kan få ut ur pumpen....



nej tempen från pumpen beror ju på vad man tar ut av den.

har du ett element tillkopplat så kanske tempen går upp i 60 grader, har du 10 element som avger värmen så orkar den kanske bara upp i 45 grader.
om ja har 150m2 hus me 6kw pump så orkar min upp i 33grader golvvärme säger vi, men på grund av annan isolering i huset o annan längd på slingorna så får grannen upp sin pump i 38grader vid samma utetemp.

mvh daniel

Jag frågade vad ni som har split kan få ut för temp utan eltilskott?? inget annat.

Anledningen att jag frågar är att det kvittar om jag har ett element igång eller jag har alla igång eller om det är 0 grader ute eller 20 minus så kommer framledningen max upp i 38grader.....

Så jag är intresserad att höra om någon som har spliten har fått ut tex 45grader vid minus utan eltilskott...

Jim


ah ja anar att du inte gillar svaret men grannen har en split fast med golvvärme, som  mest är den väl uppe i 34-35 grader kanske dÃ¥ inte huset kräver mer, inget eltillskott, i lite över börvärdet precis som den fungerar.

men de var väl inte svaret du ville ha antar jag då det är lägre än dina 38 grader.

vad har du för börvärde på framledningen när de är kallt då?

och har du gjort inställningarna efter tipsen i split tråden för att slippa onödigt eltillskott ? allså maxa inställningar så pumpen jobbar före elen?

mvh daniel
för grannens el gick in hela tiden innan ja ändra lite där


Jag gjorde alla inställningarna som jonas rekommenderade och jag har ändrat så att el tillskottet inte får användas.
Problemet är att det kvittar om det är 5+grader eller -20 ute så orkar pumpen max upp i 38 grader i framledning. och när det är -10 ute så bör jag ha en framledningstemp på ca45 grader och vid -20 så bör den vara ca 55 grader.

Men den orkar aldrig över 38 grader kvittar vad ute tempen är..

Vilka ändringar gjorde du hos din granne??


MVH JIM

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2011, 06:07:57 »
Om din pump bara klarar av 38 grader oavsett hur mycket energi ditt hus kräver så låter det som om det är något som inte riktigt stämmer. Klarar den av att värma varmvatten utan eltillskott?

Den värmer mitt varmvatten till 53 grader men om det är med eltilskott eller utan det vet jag inte.
Jag har stängt av elpatronen i värmepumpen så den ska ju inte användas men ändå så ändrar sig kwh i den.. konstigt Sc:,h

MVH JIM

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp Nibe Split
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2011, 20:16:34 »
Hej

Jag är lite nyfiken vilken framledningstemp ni kan få vid tex. 0grader ute utan att elpatronen hjälper till..
Finns det någon som har koll på det ??

klarar pumpen av att ge tex 45grader till radiatorerna tid -7 utan eltilsatts?

Eller 50 grader vid -10..


Den klarar 58 grader framledningstemp ner till -20 grader. Max 55 i retur. Mao en rak kurva oberoende av utetemperatur. (ren kompressordrift)
Inte många andra maskiner som klarar detta kan jag säga.
COP är givetvis lågt vid dessa temperaturer men huvudprincipen är att man inte skall tappa bort kompressoreffekten när den väl behövs.
Elpatronen ligger ju efter kondensorn så håller man sig under 55 graders returtemperatur kan man ju faktiskt köra 65 grader fram med elpatron (delta T 10)
Som exempel klarar 2025 50 grader fram vid -20, (max 45 retur) dock har den högre COP i denna punkt än SPLIT.


/C


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!