Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller  (läst 16101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller
« Svar #120 skrivet: 15 augusti 2022, 13:07:12 »
Ok, läser i tråden och känner inte att min timing att precis nu ha köpt ett snordyrt integrerat solcellstak var så bra!

Bygger nytt så har ju inte så mycket att välja på, kan ju inte låta taket ligga med bara papp tills priserna imploderar och går ner drastiskt så är väl bara att blunda och betala.

Delar farhågan att det vi ser nu kanske är en anomali med dessa extrema priser vissa timmar, det man ser är iallafall att de extrema priserna uppkommer på dagarna när solen skiner medans nätterna generellt är snorbilliga för oss som har timdebitering så just nu är det ju väldigt fördelaktigt.

Det jag kan se som plus med solanläggningen skulle kunna vara att ladda batterier under dagen med solel och sedan sälja nättjänster via den nya marknad som nu gjort tillgänglig , då kan man få en till intäcktsström som kan vara lönsam kommande år även om elpriset går mot noll vissa tider.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #121 skrivet: 15 augusti 2022, 14:30:25 »
Batterier tycker jag är galet dyrt och ser man till hur många i och urladdningar dom ska klara innan dom säckar ihop ordentligt så känns dom lite för få
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller
« Svar #122 skrivet: 15 augusti 2022, 14:33:52 »
Ja, de är dyra, men än så länge 50% bidrag och som sagt att man nu kan tjäna pengar via nya nätnyttotjänster så kan det bli en bättre kalkyl än vad som varit historiskt även om det är mycket pengar som ska ut.

Valde själv bort batteri då smärtgränsen redan var nådd, planen är att komplettera längre fram beroende på hur marknaden utvecklas.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #123 skrivet: 15 augusti 2022, 14:39:51 »
Tycker med 50% att dom är för dyra och då livslängden inte ser så bra ut så behöver man dra in en hel del innan det är dags att byta  ::)
Vet inte vad du har räknat med för inkomster på olika tjänster.

Avvaktar batterier även om det kan vara lockande att ha.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #124 skrivet: 16 augusti 2022, 07:52:51 »
Det talas om minst 10 år innan vi kan ha fått ordning på elpriserna, så ni som köpt nu kan nog räkna med att tjäna in dem.
Samtidigt så tror jag att elpriserna kommer ned så snart Tyskland byggt ut sina mottagningsstationer för flytande gas, och / eller om kriget tar slut på ett sätt som kan göra att nya avtal upprättas med Ryssland om leveranser av gas, alltså att Putin på något sätt avgår eller avsätts, eller dör.
Men att i Sverige få fram alternativ energi som skulle pressa ned priserna kommer att ta många år , oavsett om det är vind eller kärnkraft som blir lösningen.
Ett annat möjligt scenario är förstås att klimatet blir så prioriterat att vi skiter i att vi köper billig gas från Ryssland.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller
« Svar #125 skrivet: 16 augusti 2022, 08:41:19 »

Vet inte vad du har räknat med för inkomster på olika tjänster.


Vad jag förstår så gäller det inte bara att ha en viss storlek i kWh, det som är viktigare om man vill sälja nätnytta är vilken effekt batterilagret kan leverera, att kunna leverera hög effekt med snabb responstid betalas bäst.

Exempel jag sett:

Ferroamp PSM batterilager på 12,5 kWh som kan ge 10kW effekt har en förväntad årlig intäkt på 10 000.- från försäljning av flextjänster vilket ger en återbetalning på ca. 7,5 år.




Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #126 skrivet: 16 augusti 2022, 09:33:51 »
Har dålig koll på den varianten men att få 10000:- mer per år än att sälja till spotpris låter mycket.
Ladda och tömma batteriet ex antal gånger per dag under 7år låter som många urladdningar och håller batteriet så länge ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller
« Svar #127 skrivet: 16 augusti 2022, 09:49:12 »
Hej, det jag pratar om är inte att sälja energi till spotpris utan stödtjänster till elnätet som är en marknad som nyligen gjorts tillgänglig för privatpersoner via en aggregator. Nyttjandet av ditt batteri från nätet kan handla om sekunder eller få minuter så det handlar inte om att tömma ditt hemmabatteri utan om att tillhandahålla effekt korta perioder för att stabilisera elnätet.

Citera
Frekvensreglering av elnätet är en viktig uppgift som Svenska Kraftnät betalar bra för idag. Via en aggregator kan du sälja stödtjänster till överliggande elnät även från ett litet batteri. Detta är en relativt ny funktion och i många fall den största intäkten på ett batteri.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #128 skrivet: 16 augusti 2022, 09:56:31 »
Ok, noll koll på det  ^-^

Hörde däremot att det fanns någon tjänst där man kunde få batterier laddade när det var överskott och den måste ta vägen någonstans , tror dom sedan kunde ta tillbaka levererat och man fick betalt för ”hyran” eller om det var gratis.
Men var nog mera till för dom med större batterianläggningar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Solceller
« Svar #129 skrivet: 16 augusti 2022, 10:28:55 »
Det talas om minst 10 år innan vi kan ha fått ordning på elpriserna, så ni som köpt nu kan nog räkna med att tjäna in dem.
Samtidigt så tror jag att elpriserna kommer ned så snart Tyskland byggt ut sina mottagningsstationer för flytande gas, och / eller om kriget tar slut på ett sätt som kan göra att nya avtal upprättas med Ryssland om leveranser av gas, alltså att Putin på något sätt avgår eller avsätts, eller dör.
Men att i Sverige få fram alternativ energi som skulle pressa ned priserna kommer att ta många år , oavsett om det är vind eller kärnkraft som blir lösningen.
Ett annat möjligt scenario är förstås att klimatet blir så prioriterat att vi skiter i att vi köper billig gas från Ryssland.

Rysk gas etc kommer med stor sannolikhet att fasas ut snabbare än vi kanske tror och att senare pga dåligt med energi börja köpa igen finns nog inte på kartan....  Det här med vätgas igen... https://fuelcellsworks.com/news/hydrogen-instead-of-russian-gas-spain-launches-huge-h2-offensive/

https://fuelcellsworks.com/news/germany-canada-to-sign-green-hydrogen-production-for-export-to-germany/

https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa-biden-spending-plans-set-to-put-usa-in-lead-for-clean-hydrogen/

Efterfrågan på produkter är långt mycket större än utbudet och ökar....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #130 skrivet: 16 augusti 2022, 11:58:32 »
Dom är idioter allihop, både Biden och Justin Trudeau, att bygga vindkraft för att generera vätgas i kanada och skicka den kyld i små runda kärl på fartyg som går på tjockolja, med energiförluster på 60% blir inte billigare än något annat energislag i världen.
Dessutom står fartygstrafiken, och bygget av vindkraft för stora CO2-utsläpp, det är ingen lösning.
Att pumpa vatten upp för att köra vattenkraften som lager är mycket effektivare.

Om Island kunde göra nåt vettigt av sin termiska energi och skapa vätgas nästan gratis, då skulle det kunna fungera, men inte med vind.
Då är det ju mycket vettigare att sälja vindkraften direkt.
Om Tyskland behöver vätgas från vind kan de väl bygga egen vindkraft. (Redan provat, det fungerar inte)

Bara att ersätta all fossilproducerad vätgas som redan används i Europa kräver att all kärnkraft som Frankrike producerar i sina 56 kärnkraftverk används enbart för det.
Behoven är redan gigantiska, och om Canada skall bygga vindkraft motsvarande 56 kärnreaktorer så blir det många vindkraftverk...
Då det behövs ca 3000 vindkraftverk för att ersätta en kärnreaktor så talar vi om att Canada behöver bygga 168 000 vindkraftverk, bara för att tillgodose den förbrukning av vätgas som vi redan har. (Kanske behövs lite färre av de modernaste största vindkraftverken).

Det är helt otroligt att våra politiker fortsätter med detta, som inte är möjligt - om man räknar på det, utan att media eller befolkningen i stort reagerar.  dontknow

30 000 vindkraftverk kan ersätta all Svensk kärnkraft, men då behöver vi gasturbiner som backar upp när det inte blåser, vilket innebär dels stora CO2-utsläpp när vindkraften skall byggas, men också när det inte blåser.
Och vad händer med Östersjön, fåglarna, fiskarna?
Kan verkligen ingen räkna på detta och se så urbota dumt det är?

Det som möjligen kan bli aktuellt är ju att vi KALLAR vätgas grön även om den produceras med naturgas, naturgasen är ju redan på väg att bli grön - så det ser jag väl som den mest troliga utvecklingen.
Inte mycket är vunnet då, men det är ju bättre än att reducera järn med kol.

Tilläggas skall dessutom att fröbrukningen beräknas stiga från 160 till 240 GWh (eller vilken storhet det nu var) på ett par årtionden.
Det skall byggas vind och sol-el till det också.
Matte är inte så svårt att man inte kan räkna ut vad som krävs.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 12:07:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Solceller
« Svar #131 skrivet: 16 augusti 2022, 13:41:26 »
"Bara att ersätta all fossilproducerad vätgas som redan används i Europa kräver att all kärnkraft som Frankrike producerar i sina 56 kärnkraftverk används enbart för det."

Görs det så mycket grå vätgas redan idag? Det hade jag ingen aning om. Med tanke på efterfrågan som kommer så borde ett behov av nya kärnkraftverk lätt hamna på 300-400 till isf??  Finns det nån länk som går att läsa?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #132 skrivet: 16 augusti 2022, 15:38:16 »
Det finns t.o.m en bok: https://www.adlibris.com/se/bok/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning-9789177032939?gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X2P_vPZyIHMJV2rJaUTEUT3EamF1JgxG1A2QD6KtTWFNMHsXCn2VOIaAknoEALw_wcB



Mot slutet av programmet tar han upp detta.
Det är fruktansvärt hur vi blir förda bakom ljuset av våra politiker.
Jan finns i en massa intervjuer på Youtube, det mesta är samma, men lite olika saker dryftas ändå i olika intervjuer.
Problemet är nog främst att han skrivit boken på uppdrag av Timbro, och att han verkar stötta borgarna som är positiva till kärnkraft i Sverige, så han kommer aldrig fram i statsfinansierad media, bara de som tar del av kunskap på ett bredare plan får veta hur det verkligen ligger till.

Det här är också ett bra program som säger en del:
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 15:41:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #133 skrivet: 16 augusti 2022, 15:44:47 »
"Bara att ersätta all fossilproducerad vätgas som redan används i Europa kräver att all kärnkraft som Frankrike producerar i sina 56 kärnkraftverk används enbart för det."

Görs det så mycket grå vätgas redan idag? Det hade jag ingen aning om. Med tanke på efterfrågan som kommer så borde ett behov av nya kärnkraftverk lätt hamna på 300-400 till isf??  Finns det nån länk som går att läsa?

Tydligen inom gödselindustrin, kemiindustri och läkemedelsindustri är behoven stora.
Det stora problemet är att det är så slösaktigt att använda högvärdig energi för att producera vätgas för att lagra energin, det må vara OK om man använder vätgasen direkt i en process som i stålverk, bara 30% energiförlust, men som energilager är det hopplöst ineffektivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #134 skrivet: 16 augusti 2022, 15:51:37 »
Med tanke på dagens elpriser borde det vara oerhört lönsamt att bygga kärnkraft i södra Sverige, och bygga ut överföringskapaciteten mot Europa, det skulle kunna bli en ny stor basindustri i Sverige som ledde oss in i en grön och ekonomiskt fantastisk framtid. Troligen skulle vi DÅ kunna bli världens första CO2-neutrala nation.
Lite som oljeländerna är idag (ekonomiskt).
Intermittent överskott från sol och vind skulle då kunna slumpas bort billigt till de som producerar vätgas.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 15:59:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!