Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket jobb för att fÃ¥ igÃ¥ng loggning?  (läst 14504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« skrivet: 08 februari 2012, 10:41:37 »
Jag börjar bli sugen på att köpa en loggningsutrustning men jag är rädd att jag dels, inte har tiden att lägga för att få igång det och dels inte har den handgripliga kunskapen att koppla in och fixa bilden mm.

Ska jag logga så ska jag även lägga upp en bild i E-logger. Mest för att få ett digitalt driftkort över hela anläggningen så jag kan se laddning av acktank i relatid utan att behöva springa och titta på den.
Det är det primära syftet tillsammans med lite framledningar,VP fram mm, sen kan man ju plocka in elmätare mm vart efter.

Frågan är nu: Vilken nivå på kompetens krävs?
Hur svårt är det att skapa bilden i E-logger, placera ut mätvärden etc om man inte har någon förkunskap?
Hur svårt är det att få till alla givare i 3-tråds slinga?
Jag har ingen aning hur man går till väga men jag har ju kopplat in min PLC hemma så lite grundkompetens finns.

En annan fråga: Kan man styra några funktioner via reläutgångar i I/O modulen? Typ dra reläer etc baserat på mätvärden i Logger2020?.

Ser fram emot ärliga, uttömmande svar så jag kan ta ställning till om detta är något att satsa på.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 10:56:01 »
Bilden ritar man i photoshop, paint eller liknande bildbehandlingsprogram, huruvida du klarar av det eller ej är omöjligt för andra att säga, det vet bara du själv.
Om du inte vill rita kan du ju ladda in bilder på värmepump, hus o.s.v. och göra ett bildcollage istället.
Jag bedömer det vara enkelt att få till något som fungerar och är begripligt, men skall du få det riktigt snyggt behöver du ha vana och lite talang.

Mätvärdena placeras ut med x och y-koordinater, exempelkod finns som man kan börja med/utgå ifrån, och det är inte speciellt svårt, vi har få supportfrågor på detta.

Om du bara kopplat rätt (bara tre trådar att hålla reda på) så skall alla givare hoppa igång så snart du startar Loggern, det finns enligt mitt sätt att se det innget enklare system på marknaden.

De två reläutgångarna skall användas för att manuellt ställa dem i on/off, eller som reläutgångar för larmfunktioner, t.ex. om du vill att en lampa skall tändas om det larmar, eller om du vill att en siren skall ljuda.
Den enda funktion som idag finns där man kan reglera något är solfångarstyrningen "steg 2", t.ex. om man har en dumpventil som man vill öppna om tempen stiger för mycket.
Reglering/styrning via e-logger (och t.ex. dess larmgränser) och med modulen är inget tryggt sätt att reglera, utan regleringar som skall göras bör ligga i Loggerns mjukvara för att vara tillförlitlig, och idag finns inte plats för fler regleringar i Loggerns minne.
Att styra via e-logger skulle på sikt öka belastningen på servern för mycket och kräva ständigt upprätthållen kommunikation, vilket lastar ned servern och bidrar till kostsamma trafikavgifter.
Det kan dock komma nya versioner eller uppdaterad programvara som gör det möjligt på lite sikt.

På www.logger2020.se finns mer info om inkoppling av givare, och om inkoppling till nätverk: http://www.logger2020.se/installation-logger2020/inkoppling-moduler-givare-till-logger2020.html

Finns det kunder/ägare som vill kommentera så gör det gärna, allt är ju enkelt när man kan det, så jag har ju inte så bra koll över hur ni som köpt produkten ställer er till mina påståenden.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 11:03:47 »
Bilden ritar man i photoshop, paint eller liknande bildbehandlingsprogram, huruvida du klarar av det eller ej är omöjligt för andra att säga, det vet bara du själv.
Om du inte vill rita kan du ju ladda in bilder på värmepump, hus o.s.v. och göra ett bildcollage istället.
Jag bedömer det vara enkelt att få till något som fungerar och är begripligt, men skall du få det riktigt snyggt behöver du ha vana och lite talang.

Mätvärdena placeras ut med x och y-koordinater, exempelkod finns som man kan börja med/utgå ifrån, och det är inte speciellt svårt, vi har få supportfrågor på detta.

Om du bara kopplat rätt (bara tre trådar att hålla reda på) så skall alla givare hoppa igång så snart du startar Loggern, det finns enligt mitt sätt att se det innget enklare system på marknaden.

De två reläutgångarna skall användas för att manuellt ställa dem i on/off, eller som reläutgångar för larmfunktioner, t.ex. om du vill att en lampa skall tändas om det larmar, eller om du vill att en siren skall ljuda.
Den enda funktion som idag finns där man kan reglera något är solfångarstyrningen "steg 2", t.ex. om man har en dumpventil som man vill öppna om tempen stiger för mycket.
Reglering/styrning via e-logger (och t.ex. dess larmgränser) och med modulen är inget tryggt sätt att reglera, utan regleringar som skall göras bör ligga i Loggerns mjukvara för att vara tillförlitlig, och idag finns inte plats för fler regleringar i Loggerns minne.
Att styra via e-logger skulle på sikt öka belastningen på servern för mycket och kräva ständigt upprätthållen kommunikation, vilket lastar ned servern och bidrar till kostsamma trafikavgifter.
Det kan dock komma nya versioner eller uppdaterad programvara som gör det möjligt på lite sikt.

På www.logger2020.se finns mer info om inkoppling av givare, och om inkoppling till nätverk: http://www.logger2020.se/installation-logger2020/inkoppling-moduler-givare-till-logger2020.html

Finns det kunder/ägare som vill kommentera så gör det gärna, allt är ju enkelt när man kan det, så jag har ju inte så bra koll över hur ni som köpt produkten ställer er till mina påståenden.
Jag tänker rita bilderna i CAD som är hemmamiljö för mig. Sedan plottar jag bilden i jpg eller liknande och lägger upp den. Så har jag tänkt.
Att flytta ut givare på rätt plats med bara koordinater kan ju ta en lite stund men det är ju bara tålamod, inte svårt alltså.

Det jag menar med dra relä är i princip det du nämner. Att vid ett larm dra ett relä. Men istället för att en lampa tänts så sluts termostatplinten på VP:n via reläet och den stannar. Det borde väl funka?

Ok, så med andra ord klarar nästa vem som helst detta. Graden av intresse steg precis markant!

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 11:22:25 »
Andreas, som driver webtjänsten vill inte att man använder relämodulerna för styrning, av tidigare nämnda skäl.
Då det är svårt att avgöra exakt vem som använder reläutgångar för för vanliga larm, och vem som använder det för styrning är det dock svårt att "förbjuda" användande av larmgränser för styrning.
Skulle han upptäcka att man använder larmnivåer för att styra något finns dock risken att han stänger av möjligheten.
Om detta är avgörande för dig bör du kontakta Andreas för att kolla upp hans åsikt i detta specifika fall innan du köper.
Bäst kontaktar du honom genom att registrera ett konto i forumet på e-logger.se och ställa frågan där.
Dels av tidigare nämnda skäl, och dels för att han inte vill stå som ansvarig för t.ex. att ditt hus fryser sönder om styrningen skulle sluta fungera för att det t.ex. blir stopp på servern, eller på ditt bredband, eller i ditt lokala nätverk.
Styrning bör ske lokalt i Logger/modul om man skall styra funktioner helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 11:29:32 »
Andreas, som driver webtjänsten vill inte att man använder relämodulerna för styrning, av tidigare nämnda skäl.
Då det är svårt att avgöra exakt vem som använder reläutgångar för för vanliga larm, och vem som använder det för styrning är det dock svårt att "förbjuda" användande av larmgränser för styrning.
Skulle han upptäcka att man använder larmnivåer för att styra något finns dock risken att han stänger av möjligheten.
Om detta är avgörande för dig bör du kontakta Andreas för att kolla upp hans åsikt i detta specifika fall innan du köper.
Bäst kontaktar du honom genom att registrera ett konto i forumet på e-logger.se och ställa frågan där.
Dels av tidigare nämnda skäl, och dels för att han inte vill stå som ansvarig för t.ex. att ditt hus fryser sönder om styrningen skulle sluta fungera för att det t.ex. blir stopp på servern, eller på ditt bredband, eller i ditt lokala nätverk.
Styrning bör ske lokalt i Logger/modul om man skall styra funktioner helt enkelt.
Tack för svaret!
Nej, det är inte avgörande men det skulle vara en bra lösning i mitt system.
Jag har slut på analoga ingångar och reläer i min PLC så jag får ta bort någon av de andra funktioner jag har. Det kan jag i och för sig göra utan att det påverkar så mycket men det hade inte påverkat alls om jag kunde gjort på det sätt jag tänkte.

Fler frågor:
Kan/får man plocka in indikeringar i systemet? Typ pump på/av, ventil öppen/stängd etc?
Lägger man in en bild i LoggerSoft också? Samma bild? (Jag kan aknske läsa mig till det men när jag ändå skriver...)

Huvudsaken är att det finns bra support om man köper Loggern. Annars tröttnar jag på att jag inte får igång det och lägger undan grejerna i nån låda. Det verkar finnas bra support i loggningsforumet så det känns tryggt.

Får väl börja budgetera då!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 11:55:09 »
Jag skall erkänna att jag inte är så bra på vad man kan göra med systembilden, men jag har för mig att det finns möjligheter att visa färger vid olika driftsfall, men du måste läsa/fråga om det i e-loggerforumet.
Andreas är den som fixar med alla mjukvaror, jag specar hårdvara, tillverkar, marknadsför och säljer.
Så allt som har med webtjänsten och PC-programmet kan han bättre än mig.

Samma systembild finns inte i LoggerSoft, men det finns en funktion även för att skapa bilder där: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=56.0
Info om hur man konfigurerar den bilden: http://e-logger.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=56.0;attach=41
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 12:40:39 »
Jag skall erkänna att jag inte är så bra på vad man kan göra med systembilden, men jag har för mig att det finns möjligheter att visa färger vid olika driftsfall, men du måste läsa/fråga om det i e-loggerforumet.
Andreas är den som fixar med alla mjukvaror, jag specar hårdvara, tillverkar, marknadsför och säljer.
Så allt som har med webtjänsten och PC-programmet kan han bättre än mig.

Samma systembild finns inte i LoggerSoft, men det finns en funktion även för att skapa bilder där: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=56.0
Info om hur man konfigurerar den bilden: http://e-logger.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=56.0;attach=41

Jo, jag såg att det gick att få saker att ändra färg. Jag har reggat mig på forumet men väntar på ett godkännande av inloggningen.
Vissa givare, som utegivare och rumsgivare (Pt-1000?) kan jag nog fixa via jobbet men resten beställer jag nog.

Tack för alla svar. Jag tror jag ska beställa när jag har gjort en kalkyl på vad det kostar.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 13:32:58 »
Det är bara dallasgivare som fungerar direkt mot Loggern, PT1000-givare funkar bara mot högtempmodulen.
PT1000 och Dallas 1-wire är helt olika koncept, dallasgivarna är digitala kretsar som kommunicerar med 9 bitars dataord, PT1000 är resistiva givare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2012, 14:32:31 »
Det är bara dallasgivare som fungerar direkt mot Loggern, PT1000-givare funkar bara mot högtempmodulen.
PT1000 och Dallas 1-wire är helt olika koncept, dallasgivarna är digitala kretsar som kommunicerar med 9 bitars dataord, PT1000 är resistiva givare.
Ahh, jag har läst lite om alla Loggrarna, även högtempen. Blandade ihop dessa tydligen.
3-tråds dallasgivare för ute, och rumstemp får det bli!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2012, 20:17:33 »
Är man över medel intresserad så kan man dela upp livet i två delar: Före och efter Loggern ;D

Jag var också nervös för att det skulle vara svårt, och jag tyckte också att det var riktigt besvärligt att få igång alltihop, men sådan support man får tillgång till tror jag inte man finner någon annanstans. Kör du fast så får du garanterat hjälp på traven. Kör hårt Thumbsup

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2012, 20:59:17 »
Är man över medel intresserad så kan man dela upp livet i två delar: Före och efter Loggern ;D

Jag var också nervös för att det skulle vara svårt, och jag tyckte också att det var riktigt besvärligt att få igång alltihop, men sådan support man får tillgång till tror jag inte man finner någon annanstans. Kör du fast så får du garanterat hjälp på traven. Kör hårt Thumbsup
Det känns kanon att höra!
Ett par frågor till dök upp:
Hur ofta uppdateras bilden om man är inloggad? Läste någonstans 1 ggr/min, stämmer det?
Anledningen till frågan är att jag idag har en panel med infällda termometrar som visar tanktemp, framledning/retur, VP mm. Den är inte så estetiskt tilltalande så jag är inne på att göra panelen digital i e-logger och sätta typ en surfplatta på väggen och visa bilden på den. Om bilden automatiskt uppdateras 1ggr/minut så är det inga problem men om man själv måste uppdatera bilden så kan det bli handhavandefel när frun eldar som en galning.

En fråga till: Kan man ha fler än ett konto som samlar in samma data men redovisar på olika sätt?
Typ, en publik och en privat eller liknande?

Det kliar i fingrarana och jag har redan plockat ihop ett litet startpaket i e-butiken...!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2012, 21:09:22 »
Jag har provat att göra en bild, och det var väldigt lätt, men inget som jag (ännu) känt att jag behövt. Jag ser mina värden i tabellform, och dessa uppdateras en gång/minut 10 ggr, sedan så stannar det (tror jag?)

Men med den nya uppdateringen så kan man köra både mot nätet och mot egen dator samtidigt (tror jag igen) och i datorns loggprogram får du nog tätare uppdateringar. Vi får nog snart veta om det stämmer båda två ;D

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2012, 21:22:06 »
Det finns ingen autouppdatering av bilder, det skulle tyvärr ta för mycket processorkraft att ha hundratals användare som både skickar data och bilder varje minut dygnet runt.
Man kan manuellt uppdatera bilden 1 gång/minut.
Om du har eller kan göra en egen hemsida dit du skickar bilder från Loggersoft via FTP så kan du ha autouppdatering av grafer.
Hur bildgenereringen i LoggerSoft fungerar och om den går skicka vidare via FTP vet jag faktiskt inte.

Du kan göra alla grafer och bilder i webtjänsten publika eller privata.

Man kan köra både LoggerSoft och webtjänst parallellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2012, 21:28:55 »
Det finns ingen autouppdatering av bilder, det skulle tyvärr ta för mycket processorkraft att ha hundratals användare som både skickar data och bilder varje minut dygnet runt.
Man kan manuellt uppdatera bilden 1 gång/minut.
Om du har eller kan göra en egen hemsida dit du skickar bilder från Loggersoft via FTP så kan du ha autouppdatering av grafer.
Hur bildgenereringen i LoggerSoft fungerar och om den går skicka vidare via FTP vet jag faktiskt inte.

Du kan göra alla grafer och bilder i webtjänsten publika eller privata.

Man kan köra både LoggerSoft och webtjänst parallellt.

Ok, det var synd men jag förstår varför.
Kan man få webläsaren att uppdatera 1ggr/min eller på annat sätt se till att den använder den senaste versionen av sidan hela tiden?
Det här är en sprängade punkt och en stor del i min motivering till varför jag ska lägga en skaplig slant pÃ¥ nÃ¥got onödigt. Argumentet att det blir snyggt väger tungt  men funktionen mÃ¥ste fortfarande vara lika bra som nÃ¥gra enkla termometrar i en panel med en bild pÃ¥.

Jag är tacksam för dina snabba svar Rickard!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket jobb för att få igång loggning?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2012, 21:43:33 »
Nej, det är just det som inte går, det skulle kunna bli hur mycket trafik som helst om vi öppnade för den typen av funktioner.
Det kanske är något som kommer i framtida betalkonton, men i gratiskontona är det inget vi kan erbjuda.
Det är ju rätt lätt att räkna på vad det kostar att autouppdatera en bild på 50 kB 1440 ggr/dygn, det som är svårare är att räkna ut när processorn inte klarar av mer trafik.
Framöver kan det även komma lösningar för kommunikation direkt mot loggern, men det är inget som är aktuellt i närtid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!