Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Håkke
« skrivet: 22 december 2009, 21:55:21 »

Hej,

Beredartanken till min gamla skrotade värmepump kan nog passa som volymtank. IVT montören tyckte jag skulle sälja den på Blocket för 500kr, den är enligt honom i bra skick trots 15 år. Den är gratis för den som vill hämta den, finns i Hälsingland. Tror volymen är på c 160 l. Inget problem att ta den i en V 70 med baksätet nedfällt. Isoleringen (Rockwool) är borttagen, lätt fixat med ny samt hönsnät.

 
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 22 december 2009, 19:31:05 »

´Hur funkar det att isolera ett expansionskärl och ha som volymsörstorare. Håller dom inte för trycket?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 21 december 2009, 21:53:52 »

Tack för att du klargjorde det med elpatron. Ökade upp min räknare till 90min och ramptiden från 20 till 30 min så nu kanske eltillsats slipper att gå in. Mitt kända problem med för lite vatten gör ju åndå att min vp inte går dygnet runt utan värmer upp vattnet och den stannar så då känns det ganska onödigt att eltillsatsen slår till. Annars får man ju säga att nu när Vp jobbar så mycket som den gör så blir det jämnare FL temp vilket jag tycker känns i huset. Men problemet med ojämn FL och kall källare återkommer väl så snart det närmar sig + grader.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 december 2009, 16:20:56 »

Det här med aldrig går under stopptemp- halva kopplingsdiffen förstår jag inte riktigt. Ibland när den startar så är den ju mer än 2 ggr kopplingsdiff från stopptemp. Ändå går den bara på värmepump. Ibland (vid kallt väder -14C) slår elpatronen in och höjer VB till strax under stopptemp (1-2 C ifrån, där kanske du har halva kopplingsdiffen) men sen stannar den ju och VP'n går konstant med en temp strax under stopp. Så ska det väl kanske vara också, ger ju en väldigt jämn och fin radiator temp. Känns lite jobbigt bara att den går oavbrutet dygnet runt. Det enda som får den att stanna är när den måste göra VV. När den är klar med VV tror den att VB också är varm och stannar.

Att försöka lista ut hur IVT:s reglersystem fungerar är bland det mest hopplösa man kan ge sig in på. Manualens förklaringar är mycket bristfälliga.

När pumpen startar, eller när tillsatsen slår ifrån, börjar tillskottstimern räkna ner. Den är fabriksinställd på 60 minturer. När den har räknat ner till noll och tillsats behövs börjar ramptimern räkna ner, kommer inte ihåg vad den var inställd på, men låt oss säga 30 minuter.

Har man 6 kW tillsats inkopplad kommer 3 kW att kopplas in efter 15 minuter och, om så behövs 6 kW efter 30 minuter. Man ser inkopplad effekt i meny 8.5 där 3 kW går in när indikatorn når 50 % och 6 kW när den når 99%. Här gäller det att ställa in ramptiden så att effekten av första steget av tillsatsen får tid att gå igenom systemet. Är det ett system med mycket vatten kan det vara så att 3 kW räcker men reglersystemet hinner inte se effekten på returtemperaturen utan kopplar in 3 kW till i onödan. Har man riktig otur leder det till att pumpen stannar när det varma vattnet kommer i retur.

Pumpen skall gå dygnet runt när tillsats behövs, gör den inte det har man missat något i inställningarna. Den skall inte stanna när den har gjort varmvatten. Den värme man tappar under stilleståndstiden ersätts med mer tillsatsel och så ska det inte vara.

Om det finns en by-pass på pumpen, är retur och värmebärare in lika? Är VBin högre än returen är det förmodligen flöde åt fel håll i by-passen.   
 
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 21 december 2009, 15:39:39 »

Montera en volymtank på 10Lx9kW(pump) = minst 90 liters tank om du har en 9 kW-pump.

Det här med aldrig går under stopptemp- halva kopplingsdiffen förstår jag inte riktigt. Ibland när den startar så är den ju mer än 2 ggr kopplingsdiff från stopptemp. Ändå går den bara på värmepump. Ibland (vid kallt väder -14C) slår elpatronen in och höjer VB till strax under stopptemp (1-2 C ifrån, där kanske du har halva kopplingsdiffen) men sen stannar den ju och VP'n går konstant med en temp strax under stopp. Så ska det väl kanske vara också, ger ju en väldigt jämn och fin radiator temp. Känns lite jobbigt bara att den går oavbrutet dygnet runt. Det enda som får den att stanna är när den måste göra VV. När den är klar med VV tror den att VB också är varm och stannar.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 21 december 2009, 13:46:35 »

Hej

Hvis i monterer en buffertank på anlæg (10L pr/kw varmepumpe ) så varmepumpe altid kører i
buffertank kan i styrer flow til varmepumpe og få en stabil drift

En Julehilsen fra DK
PL-Teknik

Jag är ledsen men jag tror inte jag förstår inlägget. Kan du fötydliga ? Eller är det nån annna som är bättre än mig?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 20 december 2009, 17:31:46 »

min elpatron gick i morse då returtemp nästan nått målet.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 20 december 2009, 15:28:02 »

Tänkte klämma in en annan fråga mitt i allt. Elpatronen...hur känner VP av när den ska gå in. Räknar den ut att det går för långsamt att värma upp returen i °C/min eller går han in after en viss tid då VP inte har nått rätt värde?

Jag tror att svaret redan postats i denna tråden:

Om returtemperaturen aldrig går under stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen skall aldrig elpatronen kopplas in.
Skrivet av: pl-teknik
« skrivet: 20 december 2009, 13:55:48 »

Hej

Hvis i monterer en buffertank på anlæg (10L pr/kw varmepumpe ) så varmepumpe altid kører i
buffertank kan i styrer flow til varmepumpe og få en stabil drift

En Julehilsen fra DK
PL-Teknik
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 20 december 2009, 11:21:17 »

Tänkte klämma in en annan fråga mitt i allt. Elpatronen...hur känner VP av när den ska gå in. Räknar den ut att det går för långsamt att värma upp returen i °C/min eller går han in after en viss tid då VP inte har nått rätt värde?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 19 december 2009, 19:48:28 »

Har 15 mm rör utvändigt. Mur många liter per meter är deti sådana rör tro?

I övrigt verkar min golvvärme ha 29 liter, Korta slingan uppe exklusive rören 13l och långa slingan i källaren 21l även den exklusive rören. Alltså 63l + ca 60m 15 mm kopparrör vad det nu kan landa på. Har ju 9kw VP så det landar väl inte på 20l/ KW direkt men det kan vara bra att veta hur stor ack tank man ska sätta in.

Men denna vattenvolym kanske det inte är så konstigt att man aldrig kan få några långa stopp utan att alltid returtempen sjunker för fort och VP vill starta igen innan 15 min. Dessutom vid normaldrift är ju min golvvärmeslinga strypt för att inte få för varmt på övervåningen så all volym går ju inte ens att räkna med.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 19 december 2009, 18:25:24 »

Har kollat min element. Tänkte räkna ut volymen. Fanns det nån sida för det där?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 december 2009, 10:39:53 »

Jag har en underdimensionerad anläggning alltså? Betydligt större volym och en 11 kW-pump och kanske lite isolering i grunden och garaget (de kalla utrymmena). Är det det som är lösningen?

Ligger huset i mellersta eller södra Sverige är en pump som klarar -8 perfekt dimensionerad. Norra Norrland är en annan sak.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 19 december 2009, 00:39:57 »

Byta pump och borra mera är knappast någon billig operation.

Mera vatten i systemet och bättre ordning på var det strömmar tillsammans med bättre isolering tror jag är bättre investerade pengar.

//Magnus
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 18 december 2009, 22:22:17 »

Jag har en underdimensionerad anläggning alltså? Betydligt större volym och en 11 kW-pump och kanske lite isolering i grunden och garaget (de kalla utrymmena). Är det det som är lösningen?

Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 december 2009, 14:09:51 »

Om -8 är en blygsam temperatur för värmepumpen beror helt på var huset ligger. Jag har inte hittat någon uppgift om det.

Det är rätt självklart att om någon slinga stängs av orkar pumpen värma det återstående till högre temperatur, i synnerhet om slingan som stängs av är den med kallast retur. Fler slingor i källaren gör ingen skillnad om den avgivna effekten är oförändrad.
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 18 december 2009, 13:49:48 »

Nya problem/observationer  tomte::

Häromdagen larmade den ju för högt VB-delta (ca 13 C). VB ut var uppe i 55 C. Det innebar att pumpen gick konstant utan att komma upp i retur-stoppen på 43,7 C. Efter rengöringen av filtret blev ju VB-deltat OK (ca 7,2 C). Således krävdes ju bara en VB ut på ca 51 C.

Igår vid en utetemp på -8 C, efter filterhistorien, så inträffade då följande:
VB ut stod och stampade vid 49,7 och returen stod väldigt stilla på 42,8 C med 0,5 C kvar till stopptempen på 43,3. De sista tiondels graderna krävde mycket lång tid (10-20 min) att stiga. Jag tolkar det som att pumpens effekt inte räcker riktigt vilket är anmärkningsvärt vid den blygsamma utetempen på -8 C. Inte heller vill den ju ta hjälp av elpatronen.

Jag misstänkte då att den stora volymen i en av källarslingorna ovan (den med garage, hobbyrum etc.) var problemet. Dvs. returvattnet från den slingan är så kallt att det sänker hela returen. Beslutade mig för att stänga av slingan vilket jag kan göra inne i pannrummet på rörförgreningen. Vips!!! På mindre än en minut hade pumpen betat av de återstående 0,5 C.

Vet inte ens om jag orkar försöka förstå detta, hjälp gärna till. Förmodligen skulle det se bättre ut med fler slingor med mindre volym i källaren. Kanske skulle det vara bättre om rumstempen var högre i garage och hobbyrum vilka är mycket dåligt isolerade.

Vad kan jag göra (om jag inte vill acceptera)? Att pumpen klarade av VB ut på 55 C innan filterrengöring antar jag berode på att flödet var dåligt.
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 23:08:09 »

Hmmm lite beräkningar ger följande fördelat på de 5 slingorna:

36 lit   Källare 1
37 lit   Källare 2
14 lit   Markplan 1
16 lit   Markplan 2
15 lit   Markplan 3

Total volym ca 120 liter. De 3 slingorna på övervåningen borde därmed hinna cirkulera runt 2,4 ggr på den tid det tar att få runt vattnett en gån på källarslingorna. Hade nog sett bättre ut om källarn varit uppdelad på 3-4 slingor istället. Antar att det inte går att göra så mycket åt detta. Kan inte minska volymen i källaren för då blir det för kallt. Kan inte heller höja volymen på markplan för då blir det för varmt. Eller? kan man dubbla volymen på markplan och sänka kurvan?
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 22:10:10 »

Tack! Misstänker dock att det på den lilla toaletten ändå kan vara värt att strypa lite så att värmen går vidare till nästa element på slingan. Är ju ingen idé att hålla 26 C på muggen?!? Satt och läste tidigare inlägg i tråden. Roland säger att flödet är ca 0,25 l/s. Det tar bara 1.5-2 min för tempen att börja stiga vilket skulle betyda max 30 liter. Eftersom jag har 5 slingors enrörsystem och borde ha ca 120 liter i systemet så kan det betyda att 1-2 av slingorna har en mycket mindre volym än övriga slingor eller att cirkulationen är betydligt snabbare i någon av slingorna. Tror jag får ta och kolla hur många liter det är per slinga. Känns som det hela tiden är en slinga som pytsar tillbaks kallare vatten än övriga. Borde vara den slingan som går genom tvättstuga-hobbyrum och garage. 3 riktigt stora radiatorer i rum som har lägre temp. I garaget är det nog bara 10 grader.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 17 december 2009, 21:52:17 »

Hela grejen med att man inte vill köra med termostater ihop med värmepump är att man vill hålla allt vatten i radiatorkretsen så kallt som möjligt. COP är ju direkt beroende på temperaturen där.

Så fort termostaten går in och stryper vattnet till en radiator har man inte längre med allt vatten i den radiatorn och volymen som cirkulerar blir mindre. Säg att huset behöver radiatorer som är 40 ºC för att hålla varmt när det är -5 ºC ute. Kan du då ha bra cirkulation i hela slingan så behöver pumpen bara värma vatten till 40 ºC, är det däremot så att bara en del av vattnet som lämnar pumpen har passerat igenom en radiator innan det kommer tillbaka måste vattnet vara varmare än 40 ºC för att hålla radiatorerna på 40 ºC. (Radiatorn måste ju avge samma effekt för att hålla varmt i rummet men om bara hälften så mycket vatten går igenom den så måste det vara varmare för att få ut samma effekt)

Med el, olja eller ved är detta inget problem för stoppar du in x kWh energi i en sådan får du nästan x kWh ut oavsett temperatur på vattnet och vilken delta temp man har. Med värmepumpen så får du kanske 4*x kWh ut om den går bra och 2,5*x kWh om den går dåligt pga t.ex. hög temp och olämpligt delta.

Det är därför man vill hålla ner tempen på det vatten pumpen tvingas värma. För att lyckas med det vill man ha stora radiatorer, eller många.

I ditt fall känns det som att cirkulationen är dålig i en stor del av huset och det lilla elementet är den lättaste vägen runt för vattnet. Jag tycker du ska ta dit firman så sålde grejerna och be de försöka få ordning på det, de har ju rekommenderat vad du ska köpa och bör ha något ansvar för att trimma in grejerna.

//Magnus
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 21:32:03 »

 *roflmao* Oj vad lite sk*t kan göra!!! Visade sig att silen var ganska kletig och svart >:(. Nu är deltat på VB 7.3 vid ca 39 C på returen!!!! Viss skillnad att behöva en VB ut på 55 C eller 50 C för att få en retur på 43 C. Tror aldrig jag sett att deltat varit lägre än 9 C. Inte ens första kvällen efter installation. Den där silen måste ha satt igen en hel del redan från början. Får nog ta och göra rent den så fort deltat närmar sig 10 C i fortsättningen. Borde leda till färre timmar/dygn också.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 17 december 2009, 21:22:10 »

Det betyder att du ska ställa upp cirkulationspumpen, det behövs mera cirkulation för att tvinga ner delta. (och för att pumpen ska gå bra, 5-10 grader är bättre.)

//Magnus
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 20:26:58 »

Jaha ja, där ser man. Nu kom första larmet också. För högt delta på värmebäraren (13.1 C). För lågt inställd pump eller igensatt sil skyller den på. Tror jag ska ta och tömma silen och se vad som händer. Menar den att jag ska ställa upp kurvan sen alltså?
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 19:55:26 »

Samtidigt så är det väl inte hela världen om nedanstående beräkning håller:

--------dagar---h/dygn----drifttimmar---kW
Sommar--91-------3----------273-------627,9
höst-----91-------9----------819------1883,7
vinter----91-------20--------1820------4186
vår------91-------9----------819------1883,7
----------------Totalt/år----3913------8581,3 + 100h el a 6 kW = 9181,3kWh

Då tycker jag det ser hyfsat ut ändå. Har räknat med att VP drar 2,3 kW/h.
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 19:16:45 »

De står fullt öppna såvitt jag kanavgöra. Om någon kärvar är svårt att säga. Alla är varma men de är av så varierande storlek att det är svårt att veta om någon är för kall. De stora är ju givetvis svalare. En av anledningarna till att jag valde Bosch/IVT var ju att de skulle kunna leverera lite varmare temp. Hur varma radiatorerna blir vet jag inte. De ska ju vara varmast upptill men det är nog bara de minsta som blir så varma.

Några av de största på en av de 5 slingorna blir inte särskilt varma. Jag tror dock det beror på att värmen har honnit försvinna på vägen dit. Slingan går genom den kalla cementplattan och passerar först ett litet element som blir väldigt varmt och går sen vidare till de 3 stora (ett efter ett) Konstigt nog är inte det sista svalast....

Det här med strypta element. Vad får det egentligen för effekt?
På en slinga är första elementet litet och sitter inne på en liten toalett. Det blir oerhört varmt, förmodligen det varmaste i hela huset. Om jag stryper det något borde jag väl få upp tempen i de efterföljande elementen på samma slinga lite? Är det en nackdel?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 17 december 2009, 18:53:16 »

Om du verkligen behöver 55 ºC ut när det är -8 ºC känns det som att värmepump är fel väg att vandra om man inte utökar med fler eller byter till större radiatorer.

Blir verkligen radiatorerna 55 ºC? Inga termostater som ligger och stryper?

//Magnus
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 17 december 2009, 18:34:55 »

Ja Roland, det har du ju helt rätt i. Jag har idag konstaterat att VP de senaste 24 timmarna varit igång 23,5 timmar. Dvs endast 2 stopp a 15 minuter. Hur kommer det sig att detta är fallet då den beräkning som gjordes i offerten säger att energitäckningen är 100% och att endast 1,6 kWh i tillförd el skulle behövas....Riktigt dålig beräkning eller? Trodde inte att tillskott skulle behövas förän ner mot -15 till -20 C.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 17 december 2009, 11:40:21 »

slutsatsen verkar alltid bli att skaffa en volymförstorare och det låter ju logiskt. Men ändå vill man vara säker på att det är just det som är problemet. Jag tror iof sig att det kommer lösa problemet men det kan också vara nåt annat som spökar. Bygger den misstanken på att min granne med exakt likadant hus får sin VP att funka bra utan mer volym. Får helt enkelt ta och besöka honom och jämföra vad som är skillnaden.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 december 2009, 11:28:35 »

Inte heller går elpatronen in för att ge skjuts de sista segagraderna (vilket den iofs inte ska behöva vid -7 C !!!). Det tar ca 10 min för att höja returen med 0,1 C!!!!

Om returtemperaturen aldrig går under stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen skall aldrig elpatronen kopplas in. Vid -7 verkar problemet med det stora antalet starter ha löst sig självt. Rimligtvis kan inte pumpen klara så mycket lägre utetemperatur utan att tillsatsen behöver kopplas in. Den skall då gå hela tiden och aldrig stanna. Troligen behöver inställningarna för tillsatsen ses över pga den låga vattenvolymen annars är det risk för att tillsatsen slår ifrån för sent och pumpen stannar. Det skall den inte göra när tillsatsel behövs.

Citera
Har jag sånt förbaskat kallras från mina fönster så att de enkla panelraddarna kyls ner snabbare än vad pumpen orkar värma upp returen? Och sen när pumpen slår av kyls returen ner desto snabbare? Eller vad är det som händer? Känns som huset knappt kan vara isolerat :-(

I och med att radiatorerna är varmare när det är kallt ute så hinner de naturligtvis svalna mer på de 15 minuterna innan pumpen går igång igen. Det är den låga vattenvolymen/kW pumpeffekt som är problemet, inte fönstren, inte heller isoleringen.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 17 december 2009, 07:57:09 »

Vi har i alla fall exakt samma problem du och jag michael. Jag har ställt ner min kurva lite för det verkar inte spela nån roll hur mycket man ställer upp den så sjunker den ännu fortare så man får inte varmare i rummet för det.
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 16 december 2009, 22:46:54 »

OK, nu känns det jobbigt. Min tidigare redogörelse om körtid 15 min, ståtid ca 5 min för kopplingsdiffen på 5 C men ytterligare 10 min nedräkning pga av den inbyggda spärren mot för många starter har nu ändrats. Då var det 0-5 plus ute. Idag är det -7 C ute och pumpen försöker komma upp i en returtemp på 43,9 C. Den jobbar och jobbar men verkar nästan ha fastnat vid VB in på 43,5 och VB ut vägrar gå över 54,9 C. Inte heller går elpatronen in för att ge skjuts de sista segagraderna (vilket den iofs inte ska behöva vid -7 C !!!). Det tar ca 10 min för att höja returen med 0,1 C!!!!

Situationen är således att den går mer eller mindre konstant och när den väl stannar tappar den fortfarande hela kopplingsdiffen på 5 C inom 5 min....och börjar nedräkningen. Kopplingsdiffen blir till slut 11 C istället för 5 C.

Har jag sånt förbaskat kallras från mina fönster så att de enkla panelraddarna kyls ner snabbare än vad pumpen orkar värma upp returen? Och sen när pumpen slår av kyls returen ner desto snabbare? Eller vad är det som händer? Känns som huset knappt kan vara isolerat :-(
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 16 december 2009, 08:21:53 »

Testade igår att ha ständigt flöde genom min golvvärme då jag utnyttjar allt radiator vatten jag har i huset. Förlängde då till läget på pumpen någon minut men det gjorde inga underverk. VP vill fortfarrande starta var 15e minut.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 13 december 2009, 12:32:52 »

Som jag har det idag så styrs golvvärmen uppe av en särskild innegivare så jag skulle inte behöva sänka kurvan. Tänkte jag skulle byta golvvärmegivaren mot en "styrratt" så man får med golvvärmevattnet i värmeprocessen då jag hoppas på färre starter. Måste nog dock alltid strypa värmen till övervåningen då det annars skulle bli olidligt varmt uppe.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2009, 12:14:30 »

Undrar om det problemet skulle försvinna. Skulle pumpen starta när temperaturen har sjunkit 5 grader i stället för efter 15 minuter blir temperaturen i radiatorerna i resten av huset också högre vilket betyder att värmekurvan måste sänkas för att bibehålla önskad innetemperatur vilket också påverkar källaren.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 13 december 2009, 11:04:49 »

Ja, jag skulle väl kunna leva med många starter om det nu inte var så att värmen pendlar så mycket pga för liten vattenvolym. Den slår ju inte till när den ska utan flera grader under inställt värde vilket i mitt fall gör att jag inte får upp nån bra värme i källaren.
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 12 december 2009, 18:27:22 »

Tycker det är mer intressant att veta hur mycket sämre effekt man får ut pga många och korta körningar. Ingen vet hur tåliga dagens kompressorer är. De har utvecklats en hel del de senaste åren om jag förstått rätt.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 12 december 2009, 11:03:03 »

Man brukar väl säga 20-25 liter per kW effekt som ett riktmärke. 9*25= 225 liter.

//Magnus
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 11 december 2009, 22:29:50 »

Hur många liter ska det finnas i mitt hus för att VP ska må bra och starta mer sällan?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 december 2009, 18:07:53 »

Det går att göra en hyfsat bra uppskattning av hur många liter vatten som deltar i cirkulationen.
Men jag får inte till tidsuppgifterna. Pumpen går 9 min 40 sek och står sedan still i 15 minuter.

Om pumpen ger 9 kW när den går (visserligen hög köldbärartemperatur men hög värmebärartemperatur också) avger radiatorerna i snitt 9 x9,67/(15+9,67) = 3,5 kW

Det finns alltså 5,5 kW pumpeffekt över för att värma vattnet från 33,8 till 41,7 = 7,9 grader och då blir vattenvolymen 5,5x9,67x60/(7,9x4,2) = ca 100 liter.

Obs att resultatet är inte antalet liter vatten som vätska utan antalet liter vatten som motsvarar radiatorsystemets värmekapacitet. Det är ett ju antal kg järn som är med i temperaturväxlingarna också. Med sektionsradiatorer som jag har blir det inte så stor skillnad men med tunna panelradiatorer blir volymen överskattad. Men man kan ju säga att det är liter vatten värmekapacitet som är det intressanta, det bestämmer ju pumpens cykeltid.

För golvvärmeslingor i betong är det en väldig skillnad mellan verkliga liter vatten och det antal liter vatten som motsvarar värmekapaciteten men det är ju inte aktuellt här.  
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 11 december 2009, 17:19:17 »

Har återigen kollata mina värden på VP

Gt1 (radiator retur): Från 41,7 Nuv 36,7 gr
GT2 (utetemp): 0,7 gr
GT3 (vv): stopp=51.0, Nuv=51.6 gr

GT6 (kompressor): 79,7gr
GT8 (VB UT): 51,9 gr
GT9 (VB IN): 41,7 gr
GT10 (KB IN): 4,7 gr
GT11 (KB UT): 1.1 gr


Det tar min pump 7 min 10 sek att sjunka från 41,7- 36,7 vilket är till och från temp. Egentligen vill alltså min VP starta var 7e minut. Men nu startar den ju inte mer än var 15e minut pga VP har det inställt och då hinner temp sjunka till 33,8°C istället. Sen tar det 9 min och 40 sek att återigen värma upp från 33,8 till 41,7C.

Kan man på nåt sätt räkna fram hur mycket vattenvolym det kan röra sig om i mitt hus utifrån dom siffrorna och tiderna?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 11 december 2009, 13:39:51 »

Ja, flödet och värmeavgivningen är väldigt dålig i slutet av slingan och strypning av resten av slingorna har inte hjälpt så hoppas det blir någon förbättring med extra CP. I nuläget ingen idé att hänga upp sig på kopplingdiffen alltså.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 december 2009, 09:02:48 »

Den som gav rådet kanske inte var medveten om att vattenvolymen var så liten i det här fallet utan tänkte generellt.

Det är inte säkert att en extra CP hjälper. Det förutsätter att cirkulationen där är så dålig i den slingan att värmeavgivningen från radiatorerna i slutet av slingan är låg = sval retur jämfört med övriga slingor. Om så är fallet är det kanske enklare att strypa flödet till övriga slingor.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 11 december 2009, 08:12:22 »

Jag fick rådet att man skulle minska kopplingsdiffen när man har enrörssystem så inte elementen hann att kyla ner sig så mycket mellan starterna. Nu gör dom ju det ändå iom att pumpen inte startar mer än var 15e minut.

Vet inte om det hjälper än men jag tänker sätta in en extra CP i källaren för att öka flödet. Det är min kalla del av huset så det kanske kommer hjälpa en del
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 10 december 2009, 22:40:26 »

Skulle kunna ersätta några av mina enkla panelradiatorer till dubbla eller trippla. Gäller då främst garage, hobbyrum och tvättstuga som inte är riktigt lika varma som resten av huset. Skulle dock bara öka volymen med ca 30 liter.


Den åtgärden är ju bra. Det blir lite mera vatten och dessutom ökar ju värmeöverföringen till huset, det bromsar den snabbt stigande temperaturen på vattnet.

Enkla panelradiatorer är inte bra med värmepump...

Har du testat att öka kopplingsdifferensen för att få färre starter?
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 10 december 2009, 20:38:57 »

Rigumuse: Förutom golvvärmen verkar våra situationer ganska lika. Har 108 +108 kvm men av någon anledning så räknas det bara som 150-170 kvm uppvärmd yta. Enda sättet verkar vara att sätta in en ack.tank om man vill ändra på gångtiderna. Själv har jag ingen plats över för en sådan. Skulle kunna ersätta några av mina enkla panelradiatorer till dubbla eller trippla. Gäller då främst garage, hobbyrum och tvättstuga som inte är riktigt lika varma som resten av huset. Skulle dock bara öka volymen med ca 30 liter.

Jag tror snarare jag tar det lugnt, dagens kompressorer ska palla det här och det ser inte ut att påverka COP för pumpen i nån större utsträckning heller. Ev. byter jag radiatorer i de kalla utrymmena nån gång för att få upp värmen lite. Ska bli intressant att se vad som händer när det blir riktigt kallt ute.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 10 december 2009, 12:51:43 »

Hej

Har exakt samma problem med samma pump. Min pump vill ofta starta innan begränsningen på 15 min har löpt ut så den står och räknar ner innan den startar och har då gått förbi tillslagstempen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2009, 10:25:12 »

Totalt ca 115 liter, enligt beräkningen i offertunderlaget var min.volymen 81 liter.

81 liter till en 9 kW pump alltså 9 liter/kW, med den effekten per liter tar det 3 minuter att höja temperaturen 5 grader. Har för mig att det är i Nibes manual det står att det skall vara minst 20 L/kW.

En totalvolym på minst 250 liter behövs för att få vettiga drifttider så minst 150 liter volymtank är nog värt att fundera på.
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 09 december 2009, 22:20:27 »

Hittade lite info om panelradiatorer av en modell som ser ut att likna min typ.

http://www.radiatorn.se/assets/dokument/prodkat2007.pdf

Hittade volymer baserade på mått och antal kanaler. Efter lite beräkningar landar jag på ca 110 liter sen bör det finnas ca 5 liter i rörledningarna och i pumpen?? också.

Totalt ca 115 liter, enligt beräkningen i offertunderlaget var min.volymen 81 liter.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 december 2009, 17:01:25 »

Värmebärarflödet är ungefär 0,25 L/s om pumpen ger 10 kW (varm köldbärer) och deltaT för värmebäraren är 10 grader. 90 sekunder för temperaturen att börja stiga betyder att det har bara passerat 20-25 L vatten genom pumpen innan varmt vatten börjar komma tillbaka.


Men om jag tillför 9 kW i 2,75 min för att få en tempstegring på 5 C så räcker detta till ca 72 liter vatten. Så är situationen om jag går på min avläsning vid ca 30 C som sa 33 sek/grad.

Sen måste man ju räkna med värmeförlusterna också....och det vet jag inte hur jag ska få med riktigt.

Värmeförlusterna går att få ett grepp om genom att jämföra hur länge pumpen går med stilleståndstiden. Går pumpen 5 minuter och tillför 10 kW och sedan står still 15 minuter så avger radiatorerna i snitt under stilleståndsperioden 10x5/15 kW. Det är ju samma värmemängd som tillförs som sedan avges. Det är alltså 6-7 kW netto värmer vattnet som bör vara runt 100 liter. Minst 20 L/kW är vad som rekommenderas. Nu kanske det i verkligheten är mer men systemet bär sig åt som 100 liter och det är ju verkligheten man får rätta sig efter.  

Det borde gå att uppskatta radiatorernas volym med hyfsad noggrannhet.

Edit: Det blev lite fel där. Radiatorerna avger ju den av pumpen producerade värmen hela tiden, även när den går. Radiatorerna avger alltså 10x5/(5+15) = 2,5 kW i snitt. Det blir 10 -2,5 = 7,5 kW över för att höja temperaturen på vattnet när pumpen går. Volymen blir lite mindre än 100 liter.  
Skrivet av: Michael VP
« skrivet: 08 december 2009, 12:13:30 »

Ska titta på det Roland, vill minnas att det var nån minut knappt innan den började stiga. Sen låg det nog på ca 30 sek/grad de första 2 graderna.

Har hittat en beräkning på internet som säger att om jag tillför 9 kW i 14 min för att få en tempstegring på 5 C så räcker detta till ca 360 liter vatten. Så är situationen om jag går på min avläsning vid ca 35 C som sa 168 sek/grad.

Men om jag tillför 9 kW i 2,75 min för att få en tempstegring på 5 C så räcker detta till ca 72 liter vatten. Så är situationen om jag går på min avläsning vid ca 30 C som sa 33 sek/grad.

Sen måste man ju räkna med värmeförlusterna också....och det vet jag inte hur jag ska få med riktigt.

Meny 1.11 Inställning av rumsgivarpåverkan", om man sätter den till 0, har man satt rumsgivaren ur funktion då eller?

-----
Jepp, tog drygt 1.5 min innan pumpen lyckades bromsa tempfallet och börja höja. Sen höjde den första graden på ca 35 sek.

Såg nu att jag hade en diff på 11.5 C på VB in - VB ut. Nått att våndas över? Hur kan man sänka diffen?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!