Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 01 september 2012, 20:46:09 »

Ja kan bara instämma.
Dubbla lager cellplast med överlappning och något grövre kapilärbrytande material.

Ja.

Och vad tycker du om att det används EPS? Är EPS (cellplast) verkligen beständig?

Är det inte bättre med XPS? Men XPS är dyrare.

EPS kan fuktas upp och då förändras/försämras egenskaperna hos isoleringen.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 31 augusti 2012, 13:33:38 »

Ja kan bara instämma.
Dubbla lager cellplast med överlappning och något grövre kapilärbrytande material.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 31 augusti 2012, 12:05:30 »

Min bedömning till bilderna skulle se ut så här:

- isoleringstjockleken för liten för en vanlig villa (antar att värmeledningstalet är kring 0,038 W/mK)
- gruset är för "fin" ... skulle använda större sten
- dom använder EPS (cellplast) .... XPS-plattor är mer tåliga mot fukt och har större fastighet; isoleringen ska inte "pressas ihop".
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 31 augusti 2012, 11:44:42 »

Själv använde jag krossad sten under plattan.... respektive "Schotter".

Vad tycks?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 31 augusti 2012, 11:42:53 »

Har gjort några bilder idag.

Dom använder vanlig cellplast och tjocklekten verkar knappast vara över 5 cm. (Det handlar sig väl om ngn lagerbyggnad?)



Skrivet av: Ewald
« skrivet: 21 augusti 2012, 17:30:29 »

@ purjo_

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A4le

http://de.wikipedia.org/wiki/Frosteindringtiefe

Skulle säga så här:

Det kommer en del värme från marken, men inte tillräckligt mycket för att hålla den övre delen av marken frostfritt när det blir riktigt kallt.

Som du tidigare skrev kan isolering hjälpa att hålla omgivningen frostritt.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 21 augusti 2012, 16:52:24 »

@ purjo_

Nja, om du går ner  några meter i marken har du nästan samma temperatur året runt. Tror kring 7 °C ....

... det kommer en del värme från marken, men man måste gå ner tillräckligt mycket, t.ex. 80 cm ...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 augusti 2012, 13:13:48 »

Förmodligen går det bra ändå. Det kommer ju en del värme från marken och isoleringen funkar ju åt båda hållen - Dvs håller kylan från luften borta under de förhållandena. Dessutom så hjälper ju själva huset till om det är isolerat och fönster och dörrar stängda.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 21 augusti 2012, 13:05:28 »

Kylan kommer ju uppifrån och från marken kommer det lite värme, så det kan aldrig frysa under plattan (om inte huset kallställs). För att förhindra att det fryser in under kanten på plattan så lägger man isolering en bit utanför.

Ja, okej.

Och om huset kallställs? ... Man ska ju även ta hänsyn till detta ....
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 augusti 2012, 10:03:31 »

Men det har kanske inte direkt att göra med plattan själv.

Men man ska ju alltid grunda på frostfritt djup (där det inte finns risk för tjäle).

I mitt område är det ca. 80 cm.

Kan tänka mig att det är mer än 2 m i norra Sverige.

Läste att man ibland tillåter en viss värmeförlust från huset/plattan för att förhindra tjäle/tillfrysning.
Men andra säger att man inte gör det ...

Kylan kommer ju uppifrån och från marken kommer det lite värme, så det kan aldrig frysa under plattan (om inte huset kallställs). För att förhindra att det fryser in under kanten på plattan så lägger man isolering en bit utanför.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 20 augusti 2012, 23:35:28 »

@ hplp

Ja, plattan är viktigt.

Hur djupt ligger fundamentet? 80 cm under markytan?

Det stämmer att det saknas möjligheter för efterbehandling om plattan är gjuten.

Skrivet av: hplp
« skrivet: 20 augusti 2012, 12:42:36 »

Ta prov på det utlagda singlet och testa dess kapilärbrytning. Ta en 2L plastflaska, kapa botten och topp, ställ den i ett kärl, lägg i den tvättade, torra singeln i "röret" och till sist häll lite vatten i kärlet. Fukten kommer nu att stiga på stenarna den får inte stiga till mer än 1/3 (om jag minns rätt) oavsett hur länge den står eller vilken temp som råder.

Har du bilder?

Kärlet ska vara ingrävt i singlet/stenarna, eller? Sen sätts flaskan in ...
inget konstigt alls, jag gjorde så när jag byggde , byggarn gillade nog inte att jag sprang där och kollade, men det sket jag i, plattan är viktig. Som Rickard skrev, finns inga möjligheter till efterbearbetning.
Samma princip som att vattna en krukväxt på fatet.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 20 augusti 2012, 11:24:48 »

Ta prov på det utlagda singlet och testa dess kapilärbrytning. Ta en 2L plastflaska, kapa botten och topp, ställ den i ett kärl, lägg i den tvättade, torra singeln i "röret" och till sist häll lite vatten i kärlet. Fukten kommer nu att stiga på stenarna den får inte stiga till mer än 1/3 (om jag minns rätt) oavsett hur länge den står eller vilken temp som råder.

Har du bilder?

Kärlet ska vara ingrävt i singlet/stenarna, eller? Sen sätts flaskan in ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 20 augusti 2012, 11:11:38 »

Men det har kanske inte direkt att göra med plattan själv.

Men man ska ju alltid grunda på frostfritt djup (där det inte finns risk för tjäle).

I mitt område är det ca. 80 cm.

Kan tänka mig att det är mer än 2 m i norra Sverige.

Läste att man ibland tillåter en viss värmeförlust från huset/plattan för att förhindra tjäle/tillfrysning.
Men andra säger att man inte gör det ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 20 augusti 2012, 09:32:05 »

Ja, ett kapilärbrytande skikt är jätteviktigt!

Men sen förekommer vatten i fler former om man vill så. I form av vattenånga t.ex. I marken är den relativa fuktigheten alltid 100 %.

En oisolerad platta skulle kunna "fuktvandringar" respektive orsaka fuktskador och suga åt sig fukt.

Sen ska man ha ett dränage/dränering och ibland behövs det till och med skydd mot tryckande vatten. Finns "weiße Wanne" och "schwarze Wanne". "Weiße Wanne" är en vattentät betongkonstruktion. Den består av betong som är vattentät.

"Schwarze Wanne" betyder att man har en bituminös skikt eller andra täta material, men betongen i sig är inte vattentät. Det bituminösa skiktet är ångtät.

Lite bilder (googlade)

http://de.images.search.yahoo.com/search/images?_adv_prop=image&fr=yfp-t-708&va=schwarze+Wanne

Bilder

http://de.images.search.yahoo.com/images/view?back=http%3A%2F%2Fde.search.yahoo.com%2Fsearch%3Fei%3DUTF-8%26p%3Dschwarze%2BWanne%26rd%3Dr1&w=160&h=81&imgurl=www.bing.com%2Fimages%2Fsearch%3Fq%3Dschwarze%2BWanne%23focal%3De9bb675ba614a7083cfed44e6bb21986%26furl%3Dhttp%253a%252f%252fwww.schulungsstelle-traunstein.de%252fEnergieberatung%252fbackground%252fimages%252fkelleraufbau.jpg&size=&name=search&rcurl=http%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Fimages%2Fsearch%3Fq%3Dschwarze%2BWanne%23focal%3De9bb675ba614a7083cfed44e6bb21986%26furl%3Dhttp%253a%252f%252fwww.schulungsstelle-traunstein.de%252fEnergieberatung%252fbackground%252fimages%252fkelleraufbau.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Fimages%2Fsearch%3Fq%3Dschwarze%2BWanne%23focal%3De9bb675ba614a7083cfed44e6bb21986%26furl%3Dhttp%253a%252f%252fwww.schulungsstelle-traunstein.de%252fEnergieberatung%252fbackground%252fimages%252fkelleraufbau.jpg&p=schwarze+Wanne&type=&no=1&tt=108&oid=http%3A%2F%2Fts4.mm.bing.net%2Fimages%2Fthumbnail.aspx%3Fq%3D4644964860953459%26id%3Dcc942422fe0dd88defc0ba61109f5df6&tit=Aufbau+eines+Keller+als+schwarze+bzw.+wei%C3%9Fe+Wanne&sigr=168knhksn&sigi=16119argr&sigb=121ahvc35&fr=yfp-t-708
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 20 augusti 2012, 09:24:38 »

Här hittade jag en länk om XPS

http://www.xps-waermedaemmung.de/warum-xps/vorteile-des-materials/

Den har som sagt en annan cell-struktur. En sluten cell-struktur.

http://www.xps-waermedaemmung.de/was-ist-xps/unterschied-xps-zu-eps/
Skrivet av: hplp
« skrivet: 20 augusti 2012, 09:23:43 »

En rätt utförd platta är oslagbar. Problemet är att veta om det är rätt utfört, även om ritningen är följd behöver det inte blivit rätt.
Det viktigaste är det kapilärbrytande skiktet, den grova singeln. Den skall vara rengjord från alla små partiklar och när den är lagd ska den skyddas från nedsmutsning. Om någon går ut på den med leriga stövlar har den kapilärbrytande egenskapen förstörts. För att vara säker måste man vakta tills gjutningen kommer, det kan man så klart inte, bara att lita på att entreprenörerna är medvetna och vill göra ett gott jobb.
Ta prov på det utlagda singlet och testa dess kapilärbrytning. Ta en 2L plastflaska, kapa botten och topp, ställ den i ett kärl, lägg i den tvättade, torra singeln i "röret" och till sist häll lite vatten i kärlet. Fukten kommer nu att stiga på stenarna den får inte stiga till mer än 1/3 (om jag minns rätt) oavsett hur länge den står eller vilken temp som råder. För att hindra cementen att rinna ner i kapilärskiktet är det lämpligt att lägga en markduk på singeln. Jag skulle inte välja plast då denna vid ett vattenutsläpp skulle få vattnet att rinna mellan plast och gjutning och ge en mer omfattande vattenskada. Om de nya byggmetoderna med cellplast fungerar på liknande sätt vet jag inte så jag har ingen uppfattning om den metoden, men jag är ingen anhängare av den, tvärtom.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 20 augusti 2012, 09:20:05 »

Ja, jag vet att man oftas använder cellplast (Frigolit) i Sverige.

Vet inte om vissa använder XPS? Cellplast är egentligen EPS och har en annan struktur jämfört med XPS.

Ja, markduken är viktigt. Det menade jag med Vlies.
Markadam ("Schotter" på tyska) är viktigt att ha.

Har själv byggt ett garage när jag var 18.

- mark
- markduk
- markadam
- betong (20 cm)
- "Gefälleestrich" (lutande betongskikt)

Men ingen isolering för att garaget är ouppvärmt.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 augusti 2012, 06:40:27 »

Jag tror att sula på mark kommer att visa sig vara/bli en riskkonstruktion.
Med torpargrund finns det alltid en möjlighet att fixa till vilka problem som än uppstår, med sula så är det kört när det är kört.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 19 augusti 2012, 23:16:23 »

De hus jag gjutit sula på har haft dubbla lager frigolit (cellplast) med överlappning och sen makadam under det.
Att tillförlita sig på plast eller annan kapilärbrytande duk direkt under sulan och sedan ha grus under det skulle inte jag bygga eftersom duken kommer att brytas ner med tiden och omöjlig att fixa till i efterhand.
Att ha makadam omöjliggör att fukten kan leta sig upp och cellplasten både skyddar mot fukt och isolerar.
Grus med kapilärbrytande duk har inte jag sett i min tid på nybyggda hus, och det var på 90-talet jag arbetade med sådant.

-Kantelement av cellplast med putsad utsida och gjuten betong inom.
-dubbla lager cellplast med överlappning.
-Makadam
-dränering och möjligen markduk under makadamen för att förhindra att grus letar sig upp.

+Bra mot fukt och markradon och isolerar sulan.
-Dåligt mot tornados. ;)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 19 augusti 2012, 22:23:27 »

Allmänt ang. folien.

Mycket interesant fråga.

När man har en platta på mark är uppbyggnaden oftas så här:

- golvbeläggning
- betongplatta (ev. med ingjuten golvvärme)
- isolering
- grus/ kappilar brytande skikt
- filter/vlies/ vlies
- mark

Vissa vill undvika folier. Folier t.ex. kan stänga infuktighet osv.

Tror när vi räknade på Chalmers antog vi att det inte finns en folie mellan gruset och isoleringen. Ska man ha en folie där? Enligt mig är det inget fel att ha en folie där.

Den relativa fuktigheten i marken är alltid 100 %. Isoleringen är inte bara bra för att förhindra värmeförluster utan den sänker temperaturen i marken och minskar därmed fuktskador.

Men ska man ha en folie mellan isoleringen och gruset/marken?
Jag skulle välja en folie där respektive ser inget fel med folien.
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 19 augusti 2012, 01:00:40 »

Är inte krypgrund och torpargrund den säkraste grunden igentligen OM man har plast på marken, täpper igen katthål och kör med avfuktare, inte förvarar bräder och dyl där? Kryper man runt och inspekterar vår och höst ser man ju tidigt om nått är galet och kan åtgärda innan det blir ett stort problem.

//snuppesno
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 18 augusti 2012, 22:44:14 »

Vet inte om jag läst någon avhandling, om den finns på nätet så är det möjligt men inget jag kan minnas att jag gjort.
Läste en del om ämnet för 3 år sedan när jag ägde ett hus med torpargrund.
Står en hel del att läsa på nätet, lite skräckpropaganda och lite dold försäljning på sina ställen men problemen beskrivs oftast väl.
Lösningarna kan vara många och behöver inte vara kostsamma.

I mitt fall så hade jag en munterstork för industriellt bruk till hands men lösningen för att få ner RF utan att kostnaderna skulle bli astronomiska var enkel.
Plast.
Lösningen kan vara enkel.

Och som Sune73 skriver, det gäller att ha grunden under uppsikt.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 augusti 2012, 18:45:55 »

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 augusti 2012, 18:42:24 »

@ Bigfoot

Ja, varje sommar .... sensommar (så står det i mitt kompendium). Finns det inte en doktorsavhandling kring detta? Tror Prof. Arne Elmroth har undersökt detta på 70-talet. Känner du till den? Själv har jag hört talas om den.

Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 18 augusti 2012, 18:02:53 »

Enligt min erfarenhet så kan det bli tokigt om man som husägare inte har koll på sin krypgrund - gäller väl samma som övriga delar av fastigheten!
Har ägaren lite koll och då också íntresserar sig lite så kräver krypgrunden väldigt lite tid/pengar.
Men rent generellt så är väl det mesta i grunder riskkonstruktioner som ex vis platta på mark.

Sammanfattningsvis så vill jag påstå att har man koll så är det inte ett stort problem.
Krypgrunderna har väl fått smaka på jornalister helt enkelt.  tummenupp

/Mvh
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 18 augusti 2012, 17:58:05 »

Citera
Man vet ju att dom blir fuktiga varje höst
Varje sommar!
Det går alltid att täppa igen ventilationen under de årstider då RF är hög i luften utomhus.
Alternativt täppa igen ventilationen och ha avfuktare eller liknande utrustning som håller den relativa fuktigheten på en säker nivå.

Att lukta i en grund brukar ge en indikation på hur det står till, och att det är rent och snyggt där nere.
Risk, visst men det går "ofta" att fixa till utan allt för stora kostnader jämfört med exempelvis källare.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 augusti 2012, 16:59:41 »

Vad tycks om ventilerade krypgrunder? Är det inte en riskkonstruktion.

Man vet ju att dom blir fuktiga varje höst.

Köper man ett hus med torpargrund gäller det att vara försiktig, eller?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!