Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten Thermia eller Daikin  (läst 4955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« skrivet: 30 januari 2009, 13:07:19 »
Har ett äldre hus 1 1/2 plan med golvvärme på båda planen, en vedpanna diom trippel där vi bara eldar med ved.
Har nu tröttnat på detta och bestämt oss för en luft/vatten pump.
Daikin eller Thermia? är det någon som har erfarenheter av dessa pumpar och vet vilken man skall eller bör satsa på, samt om man skall behålla vedpannan som komplement.
Jag har hört att man förlorar ca. 15-20% av effekten på värmepumpen om man kopplar ihop dessa. Är det sant?.

Hoppas på svar av en förtvivlad själ, ju mer jag pratar med försäljare ju vilsnare blir jag.
//Niklas

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2009, 13:22:36 »
Thermia....skulle jag iaf ta.......

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 13:34:01 »
Hej!

Jag skulle valt Thermia, (Har dock liten erfarenhet av Daikin)
Skulle även behålla vedpannan.
Rätt kopplat så har du inga större förluster i att ha den kvar.

Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2009, 14:22:32 »
Har själv dockat....

en L/V mot en panna med utmärkt resultat. Tricket är att ha ett ordentligt spjäll/avstängning av skorstenskanalen så du inte får en luftström genom pannan som kyler, när du kör pumpen.

Kollade litet på LV fabrikat innan jag valde. Daikin skulle jag inte ta för den är dyr/arbetskrävande att montera och många återförsäljare har begränsad kunskap vid fel.

Valde själv CTC för att dom har en mycket flexibelt styrsystem (Ecologic). Speciellt bra om du vill vedelda någon gång.

Thermia har jag hört mycket gott om oxå.
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 15:28:28 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad coolix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2009, 14:59:29 »
Jaha, den ständiga frågan.... vad ska jag välja!

Det beror väl på ganska många omständigheter, men det finns ju ett antal olika tillverkare! Du har väl egentligen inte fått svar på din fråga och kommer sannolikt inte att få det svaret som du kanske vill ha heller!

Men vad du ska välja beror ju på så många omständigheter, radiatortyp, storlek på hus, vad händer när något går sönder med någon av delarna, vad du förväntar dig för slutresultat.

Du får väl begära in en 3-4 offerter på olika system, samt ta reda lite på företagen som installerar dom.
Bara för att en skriver "den är dyr/arbetskrävande att montera och många återförsäljare har begränsad kunskap vid fel."
Så betyder ju inte det att det är fel att välja den!

Om man ska docka mot befintligt system, så måste man ju se på kostnaden kontra är det lika effektivt system som att byta allt.

Ta god tid på Er att komma till ett beslut, undersök marknaden!

Lycka till

Utloggad NickeH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2009, 15:05:03 »
NickeH
Tack för svaren, en fråga jag glömde.
Hur är det med livslängden, någon som vet. Har hört att det är ca:10-15 år på Thermia därefter byts allt ut????
På Daikin minst 15 år då är det oftast kompressorn som byts, alltså inte hela maskinen. Stämmer detta?
//Niklas

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2009, 15:22:52 »
Ja jag dockade min daikin Altherma mot min kombi panna vilket innebar att när det blev elavbrott så var det bara att tända upp, varmt och skönt inga som helst problem pannan går på självcirkulation.
Man kan även tänka sig att stötta med ved om och när det blir riktigt kallt, eldar oxå en del sopor i pannan vilket ger förvärmning åt varmvattnet.
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 15:36:52 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2009, 21:33:30 »
Citera
Har hört att det är ca:10-15 år på Thermia därefter byts allt ut?
Där har jag lite svårt att förstå vad du menar. Thermia Atria är identisk med bergvärmepumparna och fungerar på precis samma vid bara att energin hämtas ur uteluften istället för borrhål/ytjord. Mellan fläktbatteri och "innedel" som är identisk med bergvärmepump finns bara två rör med glykolblandat vatten.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2009, 22:38:32 »
jag skulle välja en Daikin med tanke på att du har golvvärme vilket gör att du ej behöver så hög framledningstemperatur och då är daikin med R410a från utedelen verkligen effektiv.
sen slipper du ju ha en skörde tröska på utsidan in gå in på respektives hemsida och jämför måtten och dec på utedelen jisses.
angående dockning så måste man tänka sig för därför att du vill ju inte värma pannan med ditt dricksvatten eller radiatorvatten (dålig ekonomi).och stänger du in panna så får du stillastående vatten (ohälsosamt). det går men det blir mycket ventiler och har du ved panna så undrar jag har du ackumulator tankar också?
någon nämnde elavbrott nja om man bor i ex småland då är det klokt med extra support Stockholm tveksamt har väl aldrig hört om ett längre elavbrott än 22 tim och oddsen att det skall vara 17- är väl inte så stora.


Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2009, 09:06:32 »
jag skulle välja en Daikin med tanke på att du har golvvärme vilket gör att du ej behöver så hög framledningstemperatur och då är daikin med R410a från utedelen verkligen effektiv.
sen slipper du ju ha en skörde tröska på utsidan in gå in på respektives hemsida och jämför måtten och dec på utedelen jisses.
angående dockning så måste man tänka sig för därför att du vill ju inte värma pannan med ditt dricksvatten eller radiatorvatten (dålig ekonomi).och stänger du in panna så får du stillastående vatten (ohälsosamt). det går men det blir mycket ventiler och har du ved panna så undrar jag har du ackumulator tankar också?
någon nämnde elavbrott nja om man bor i ex småland då är det klokt med extra support Stockholm tveksamt har väl aldrig hört om ett längre elavbrott än 22 tim och oddsen att det skall vara 17- är väl inte så stora.


dockning sÃ¥ mÃ¥ste man tänka sig för därför att du vill ju inte värma pannan med ditt dricksvatten eller radiatorvatten (dÃ¥ligekonomi)   va...............       nur fÃ¥r du förklara dig Sc:,h
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2009, 09:48:06 »
Jag har i vinter kopplat in (elen) 2 Atria och har blivet mycket positivt överaskad, dels över hur tyst utedelen är och hur effektiv den är även vid låga temperaturer (ner mot minus 20). Vi har på "firman" en CTC L/V visserligen nått år äldre men den utedelen har mycket högre ljudninvå och är inte alls lika effektiv. Så mitt råd är att titta på en Atria innan du bestämmer dig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2009, 14:58:53 »
lacrosse tja vet inte hur din panna är konstruerad om dricksvattnet värmer radiatorvattnet
brukar vara tvärt om..?? stänga pannan..??. Sc:,h Sc:,h
Vad gäller elavbrott så är det säkert så bor man i större samhällen är det inga problem, men om man som jag bor i Åbo lands skärgård kan det ta ganska lång tid innan strömmen är tillbaka,
vilket jag redan erfarit då är det en fördel att kunna tända i vedpannan. *roflmao* ;D

Ps har nu 11- natten 14- Ds
« Senast ändrad: 31 januari 2009, 15:03:13 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad NickeH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2009, 22:39:18 »
Ytan är ca: 170-180m2, golvvärme på båda planen tillägs isolerat hela huset. Byggt vid sekelskiftet.
Till vedpannan finns 2 acc.tankar 700 resp. 500 l. Där 700l tanken ryker om vi ska spara pannan,
pga. plattsbrist i pannrummet. Sc:,h Sc:,h
Hur mycket större är Thermias utedel än Daikin?
Bor en bit utanför Gävle.
Priserna skiljer sig ganska mycket från 89000:- för Daikin till 109000:- för Thermia. Båda är totalåtaganden Sc:,h
//Niklas

Utloggad jonas74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten Thermia eller Daikin
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2009, 14:50:51 »
Hade samma val för ett år sedan.

Det blev en Atria "super nöjd med maskin och säljare"
Köpte av Kungälvs rör
1½ plans 70-tals villa 170m2 på V-kusten. Thermia Atria 8.
Konverterat från direktel till vattenburet 08.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!