Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brineflöde hjälp  (läst 5477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Auroratiger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Brineflöde hjälp
« skrivet: 08 augusti 2011, 11:34:14 »
Vår Ecoheat 5 larmar om lågt brineflöde. Jag tänkte att jag skulle kolla filtret men var tusan sitter det?!? Jag kan inte se något som ens liknar ett filter ndärinne innanför frontpanelen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2011, 11:42:27 »
Filtret sitter ofta i en frigolit låda utanför vp brukar inte sitta i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #2 skrivet: 25 november 2011, 22:28:33 »
Vad händer om man skruvar ut filtret? En granne till mig med en CTC EcoHeat-12 har fått samma larm upprepade gånger och vet inte vad han ska ta sig till. Jag har lagt märke till att nivåkärlets övre del sitter ungefär i jämnhöjd med inkommande KB och jag undrar om inte KB-ledningarna lutar neråt från energibrunnen mot huset och någon avluftning utomhus syns inte till.
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #3 skrivet: 26 november 2011, 15:23:25 »
troligt givarfel...ganska vanligt....testa att skifta givarna...bryter den sen på lågpress så är den tät i filtret....

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #4 skrivet: 12 december 2011, 16:50:33 »
Om du hittar en sån här låda, då vet du vart filtret sitter.

https://picasaweb.google.com/RollePer/BergvRme#5085328407576393202


MVH  Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 18:51:30 »
När ni ändå är inne på brineflöde undra jag om en diff på 2 är bättre än 3 jag ligger på plus 6 grade in och 3 grader ut den mesta tiden även vid 55 graders körning är det bra eller är en diff på två grader bättre , för att få mindre diff ska jag höja eller sänka hastigheten på pumpen.
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2012, 18:56:55 »
3 grader är bäst Thumbsup

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2012, 19:48:34 »
Idag när jag kom hem så stod vår nya Ecoheat 310 och blinkade rött. Den larmade över lågt brineflöde.
När jag kikade lite närmre på expansionskärlet, så är det helt tomt mot att det normalt har varit halvfullt.

Ringde omedelbart till installatören, och han sa att det kan vara tre saker som kan ha hänt..
1. Den köldknäpp som kommit senaste dagarna har fått vätskan att minska i volym.
2. En luftficka på kollektorn har släppt, vilket tyder på dålig luftning från första början.
3. Kollektorn läcker nånstans.

Jag hoppas verkligen att det inte är något hål i slangen, för då kommer det bli en väldigt kall vinter med tanke på att vi har sjövärme och sjön är istäckt.

Någon som har varit med om att brinen har minskat enormt mycket över en natt bara?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2012, 19:53:49 »
Idag när jag kom hem så stod vår nya Ecoheat 310 och blinkade rött. Den larmade över lågt brineflöde.
När jag kikade lite närmre på expansionskärlet, så är det helt tomt mot att det normalt har varit halvfullt.

Ringde omedelbart till installatören, och han sa att det kan vara tre saker som kan ha hänt..
1. Den köldknäpp som kommit senaste dagarna har fått vätskan att minska i volym.
2. En luftficka på kollektorn har släppt, vilket tyder på dålig luftning från första början.
3. Kollektorn läcker nånstans.

Jag hoppas verkligen att det inte är något hål i slangen, för då kommer det bli en väldigt kall vinter med tanke på att vi har sjövärme och sjön är istäckt.

Någon som har varit med om att brinen har minskat enormt mycket över en natt bara?

Prova att fylla på gissar på nr 2 *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde hjälp
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2012, 20:18:27 »
Prova att fylla på gissar på nr 2 *vinkar*

Ja, de kommer imorrn och skall fylla pÃ¥ dÃ¥, och jag hoppas att det är sÃ¥ enkelt.  studs
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!