Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igÃ¥ng sporadiskt  (läst 2564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L__W

  • Gäst
L__W
Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« skrivet: 02 december 2021, 18:48:43 »
Hej, var och kollade pumpen precis och märkte att den f.n går på elpatron. Råkade klicka bort felmeddelandet med i princip stod det att "kompressorn är tillfälligt ute ur drift". Utedelen går inte.

Testade att starta om allt, utan framgång. Testade att handköra utedelen och då gick den igång utan problem. Någon som kan tipsa om ett nästa steg i felsökning till varför utedelen inte går igång? Igår gick den "som vanligt".

Hälsningar
Linda

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #1 skrivet: 03 december 2021, 10:48:04 »
Kolla lite på temperaturerna?
Min gissning är att den gått över till elpatron på grund av hög framledning/retur?
I så fall funkar det bara med att sänka kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 17:53:39 »
Hejsan,
Tack för input, har justerat lite de senaste dagarna för att se lite vad som händer. Jag har kört systemet på de tidigare ägarnas inställningar och har nu ändrat följande.

Cirkpump för radiatorerna stod på 1, ökat till 3
Cirkpump till utedelen stod på 3, sänkt till 2
Dragit ner värmekurvan avsevärt (tog den förinställda kurvan från Manualen), tror att den stod på 60 grader vid -15 innan

Nu går inte eltillskottet igång längre. Dock hade jag till en början endast 17 grader inomhus. Nu lyckas jag få upp det till 18.5 grader som idag. Jag har dock fått öka kurvan en hel del från manualens standard för att komma hit. Största problemet som jag ser det är att två radiatorer får in riktigt varmt vatten, och returen är ljummen, så de avger nästan hela sin värme. Alla ventiler är öppna.

Ser ni något annat direkt fel? Tänker att jag ska öka cirkpumpen till utedelen till 3 för att få ner deltat, men upplever att T1 blir lägre då. Kan det vara fel på shunten (tappar 2-3 grader på T8 > T1)? Den står alltid i samma position (lägsta)

Bilderna från kl 21 är igår, de från kl 17 är från idag.





« Senast ändrad: 09 december 2021, 17:57:39 av L___w »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 18:32:38 »
De två radiatorerna där returen är ljummen är kanske strypta lite väl mycket. Man bör sträva efter att temperaturdifferensen över radiatorerna är ungefär lika stor som över pumpen. Är det stor temperaturskillnad utnyttjas in radiatorn effektivt. Ökas flödet genom dem ökar radiatorns medeltemperatur och därmed värmeavgivningen.

Temperaturskillnaden mellan T1 och T8 kan delvis bero pÃ¥ felvisning hos givarna. De kan visa fel med nÃ¥gon grad. Man luras av att displayen visar värdet med en decimal. Det kan ocksÃ¥ vara inställt för högt flöde pÃ¥ cirkulationspumpen för radiatorerna. Prova med 2.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #4 skrivet: 09 december 2021, 18:50:01 »
De två radiatorerna där returen är ljummen är kanske strypta lite väl mycket. Man bör sträva efter att temperaturdifferensen över radiatorerna är ungefär lika stor som över pumpen. Är det stor temperaturskillnad utnyttjas in radiatorn effektivt. Ökas flödet genom dem ökar radiatorns medeltemperatur och därmed värmeavgivningen.

Temperaturskillnaden mellan T1 och T8 kan delvis bero pÃ¥ felvisning hos givarna. De kan visa fel med nÃ¥gon grad. Man luras av att displayen visar värdet med en decimal. Det kan ocksÃ¥ vara inställt för högt flöde pÃ¥ cirkulationspumpen för radiatorerna. Prova med 2.   

Jag har de två radiatorerna på max genomflöde. Men om man inte ser något annat ska jag testa att sänka pumpen på radiatorerna med och se vad det blir för skillnad. annars kanske man bara får ha tålamod med att det tar lång tid att få upp temperaturen.

Ni anser inte att jag behöver öka värmekurvan ytterligare då?

Övriga radiatorer har varmt in => lite mindre varmt ut. temperaturen i huset är dock fortfarande inte mer än 18,5 grad. Stenhus från 1890 med ouppvärmt stengolv på 150 kvar, två våningar. Så det finns ju en del att värma tänker jag.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 19:17:53 »
1 eller 2 rörssystem stor skillnad

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #6 skrivet: 09 december 2021, 19:53:16 »
1 eller 2 rörssystem stor skillnad

2 rör. Ska tillägga att de två radiatorerna som får in varmt och returnerar "kallt" är gigantiska (200x50x40cm) så det är inte så konstigt att de hinner avge mycket värme.

Förstår egentligen inte meningen med att sänka cirkulationen till dem, jag borde väl vilja få igenom så mycket varmt som möjligt genom dem?
« Senast ändrad: 10 december 2021, 11:01:06 av L___w »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #7 skrivet: 10 december 2021, 11:19:26 »
Förstår egentligen inte meningen med att sänka cirkulationen till dem, jag borde väl vilja få igenom så mycket varmt som möjligt genom dem?

Hålller med om det, de ska ha mer vatten. Problemet är snedbalans i radiatorflödena. Det är de övriga radiatorerna som behöver strypas så att mer av flödet styrs över till de stora radiatorerna. Som det nu är utnyttjas de inte effektivt. Med tanke på att skillnaden T1/T9 är fem grader finns det troligen någon eller några radiatorer som det är liten temperaturdifferens över där flödet skulle behöva strypas.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #8 skrivet: 10 december 2021, 11:59:00 »
Med tanke på att skillnaden T1/T9 är fem grader finns det troligen någon eller några radiatorer som det är liten temperaturdifferens över där flödet skulle behöva strypas.

Vad anser du att jag bör sikta på med diffen på T1/T9? ska det bli större eller mindre? enligt min logik är ju ett större värde synonymt med att jag får in mer värme över radiatorerna till huset. Tänker jag rätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #9 skrivet: 10 december 2021, 16:28:42 »
Nej, för att få en större differens måste flödet sänkas. Värmeeffekten som tillförs huset är proportionell mot produkten av flöde och temperaturdifferens. Är differensen T8/T9 5-10 grader fungerar pumpen bra, det finns ingen anledning och tjänar inget till att ändra cirkulationspumpens hastighet. Att det är ett par graders differens mellan T1 och T8 har jag ingen förklaring till. Det kan vara värmeförluster eller felvisning på givarna.

Det är enkelt att kontrollera att radiatorsystemet är rätt intrimmat genom att mäta temperaturen vid radiatorns in- och utlopp med en IR-termometer. Det gäller bara att mäta mot målade ytor eller tejp. Mätning mot omålad metall ger felaktiga värden. De radiatorer som det bara är några få graders temperaturdifferens över när pumpen har gått ett tag får för högt flöde. Det är enklast att göra mätningarna när radiatorerna är riktigt varma, alltså när det är kallt ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #10 skrivet: 13 december 2021, 13:28:37 »
Nej, för att få en större differens måste flödet sänkas. Värmeeffekten som tillförs huset är proportionell mot produkten av flöde och temperaturdifferens. Är differensen T8/T9 5-10 grader fungerar pumpen bra, det finns ingen anledning och tjänar inget till att ändra cirkulationspumpens hastighet. Att det är ett par graders differens mellan T1 och T8 har jag ingen förklaring till. Det kan vara värmeförluster eller felvisning på givarna.

Det är enkelt att kontrollera att radiatorsystemet är rätt intrimmat genom att mäta temperaturen vid radiatorns in- och utlopp med en IR-termometer. Det gäller bara att mäta mot målade ytor eller tejp. Mätning mot omålad metall ger felaktiga värden. De radiatorer som det bara är några få graders temperaturdifferens över när pumpen har gått ett tag får för högt flöde. Det är enklast att göra mätningarna när radiatorerna är riktigt varma, alltså när det är kallt ute.

Tack Roland,
1. vilket värde bör man sikta på att ha mellan T1/T9 (värmeförlusten på radiatorerna).
2. Är det rimligt att värmen ut för radiatorerna bör ligga endast någon grad över önskad rumstemperatur?

Ska börja mäta temperaturen i eftermiddag och justera flödena.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #11 skrivet: 13 december 2021, 14:02:38 »
1. vilket värde bör man sikta på att ha mellan T1/T9 (värmeförlusten på radiatorerna).
2. Är det rimligt att värmen ut för radiatorerna bör ligga endast någon grad över önskad rumstemperatur?


1. ca 7-8 C brukar anges som optimal tempdiff över värmesystemet.
2. Nej, detta beror på hur kallt det är ute, det är därför man har en värmekurva som skickar ut varmare vatten när det är kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #12 skrivet: 13 december 2021, 15:36:57 »
2. Är det rimligt att värmen ut för radiatorerna bör ligga endast någon grad över önskad rumstemperatur?

Nej, sÃ¥dana radiatorer utnyttjas dÃ¥ligt. Enligt en radiatorfabrikants (Lenhovda) kalkylprogram avger den radiator jag tittade pÃ¥ 118 W vid 40 grader in och 22 ut vid en rumstemperatur pÃ¥ 20 grader. Vid 40/33 ger den 309 W alltsÃ¥ nästan tre gÃ¥nger sÃ¥ mycket. Men för att uppnÃ¥ det mÃ¥ste man öka flödet genom radiatorn med en faktor 309/118 x (40-22/(40-33) = 6,7. PÃ¥ äldre radiatorer finns det ofta strypskruvar vid radiatorns utlopp under en sexkantmutter. Det är inte alltid det finns en tätande O-ring sÃ¥ det kan komma lite vatten när man lossar muttern. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #13 skrivet: 13 december 2021, 23:43:14 »
mätt lite nu ikväll, med alla radiatorer på max i de rum som inte nått rumstemp på 21 grader (3 av 7) så är tempdiffen på den stora radiatorn 39-30 = 9 grader (T1 är då ca 41 grader)

Stänger jag av alla radiatorer förutom den stora är diffen 41-29 (11 grader). De två översta slingorna är ganska varma, de understa är ljummen.

Stora frågan. Är det dags att börja justera strypventilen, eller öka värmekurvan (eller kan det vara stopp inne i radiatorn). Jag var lite sugen på att testa med strypventilen ikväll, men inser att det inte är världens bästa ide om något går galet klockan 23.30 på kvällen. Den satt som berget så lade ner projektet för stunden.




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - utedel igång sporadiskt
« Svar #14 skrivet: 14 december 2021, 09:15:15 »
Låter som att flödet på denna stora radiator inte behöver strypas, lägg inte ner för mycket tid på att skruva där.
Kolla istället om du hittar nån med lägre tempdiff.
Om nån radiator har en diff under 4-5 C så är det där du ska strypa flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!